We weten niet of ze een spreekverbod kregen van Rik, maar Rian zette hier de toon door geheimzinnig te doen en bij Fons was het al raak.
Dit pleit (wat mij betreft) voor de strategie om de mol hier juist als eerst naar binnen te sturen en maakt Rian i.m.o. verdacht. Vooral omdat uit de biechten bleek dat de groep recentelijk nog een gesprek had gehad over unaniem kiezen voor de pot, ik denk dat dat kans van slagen had gehad.
Ik zou het van de regie wel een goeie move vinden als ze de mol als eerste naar binnen roepen. Op die manier maak je de mol wel minder verdacht. Maar de mol heeft ook helemaal geen invloed op het hele spel.
Wat als de hele groep dan echt niet kijkt? 3000€ gewonnen en de mol heeft niks gedaan. Dat scenario kun je als regie niet negeren, hoe onwaarschijnlijk het ook is.
Dan vermoed ik dat ze in dat geval ook een 2de ronde voorzien hadden, vermoedelijk konden ze dan alsnog allemaal bieden op de vrijstelling. Dan zou die 3000€ wel weer worden opgesoupeerd.
Maar dan gaat de mol weer als eerste binnen, heeft weer amper invloed en kan alweer enkel het spel beïnvloeden door wat mysterieus te wezen? Want op dat moment kan je als mol niet anticiperen op andere biedingen, er net boven gaan of er net onder blijven. Zelfs mijn theorie, waarbij ze enkele takes met bedragen nemen bij de mol, zou in dit scenario toch echt kijkersbedrog zijn.
Dat zou toch allemaal heel flauw zijn. ‘Kijk hoe goed ik heb gemold door niks te zeggen…’
Als Rian de mol blijkt te zijn (en ik wil dat nog niet uitlsuiten), dan heeft de regie haar enkel in die 1ste plaats gezet om verdenking van haar af te halen, maar dan is dit een opdracht waar de mol niks kan doen.
(En nogmaals, draai gewoon in de 2de ronde de volgorde om en dan heeft iedere positie zijn voordelen en nadelen, zowel als mol of als kandidaat.)