Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 67479 keer)

Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #200 Gepost op: 11-02-2025, 05:27:20 »
Dit jaar mis ik trouwens nog meer dan voorgaande jaren informatie over de omgeving, cultuur en geschiedenis. Ja, we zien Angkor Wat, maar het is meer een toeristisch tripje dan dat ik daadwerkelijk wat nieuws leer over de locatie. Misschien komt dat ook door het ontbreken van een podcast?

Toevallig deze aflevering vertelde Rik wel dat de tempel op de voetbal shirts staan, dus dat is fijn om te weten  ::tandpastasmiley::

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #201 Gepost op: 11-02-2025, 21:42:04 »
Een bootcamp, vastketenen, psychisch drama creëren, direct op het vliegtuig naar huis gaat niet over 'wat pittigere opdrachten'. En ook al wil je dat, hoef je hety niet zo lullig te brengen alsof de BNers een stel verwende sukkels zijn die geen 3 meter zouden willen lopen.

Als je het zo samenvat dan klinkt het alsof ze gemarteld moeten worden. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik haalde puur en drietal memorabele De Mol opdrachten aan, omdat die gewoon steengoed waren. Juist omdat de kandidaten daarbij op eigenbelang werden getest en werden aangezet de rest van de groep te benadelen. Binnen het WIDM concept maakt dat het zoeken naar de Mol ook interessanter. Het gaat ook niet om BN'ers die sukkels zouden zijn, maar de makers die soms nog wat (psychologisch) spannender opdrachten kunnen maken, ook voor de variatie.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #202 Gepost op: 11-02-2025, 22:06:43 »
Wat mij opvalt, is dat er minder spreiding is in de locaties. Opnieuw Angkor Wat en straks opnieuw terug naar de luchthaven. Het zijn mooie locaties waar je veel mee kunt, daar niet van. Een quiz vind ik leuk tussendoor, maar daarvoor hoef je natuurlijk niet per se naar Cambodja af te reizen. Ik mis ook wat fysieke uitdaging van de kandidaten, maar het hoeft voor mij nou ook geen 'bootcamp' of 'zwaar psychologisch spel' te worden.

Ik krijg zelf de indruk - dit is mijn invulling - dat de makers dit seizoen meer zijn beperkt in de (keuze van) locaties en de opdrachten. Misschien mocht er minder in Cambodja, misschien was het weer soms een spelbreker (fysieke opdrachten zijn minder handig bij een hoge luchtvochtigheid + als het warm is). En 'buiten de gebaande paden' een opdracht doen is ook niet verstandig, omdat op sommige plekken nog steeds landmijnen liggen.

Ik denk dat het helpt om - naast de mooie plekken - ook het klimaat en de (politieke) omstandigheden goed af te wegen bij de landkeuze. In ieder geval naar een wat koelere plek waar je ruimte krijgt om opdrachten te doen en waar je ook dieper kunt ingaan om de geschiedenis van het land. Ver weg hoeft voor mij niet per se. In ieder geval niet met de reden om 'andere Nederlanders te ontwijken'; Nederlanders zijn toch al overal in de wereld.  ;D

Edit/aanvulling:
Een beetje jammer dat de verhaallijn rond het verlaten vliegveld snel verloren ging, omdat Ray vrij snel daarna moest vertrekken. Maar ik vind het leuk om te zien dat ze het in afl. 6 hebben opgepakt door de informatie aan Roos en Sam te geven. (overigens ben ik ook benieuwd of de mol dat kaartje uiteindelijk heeft neergelegd: dat zou de échte prijs zijn geweest en zou ik een leuke twist vinden. Wie weet...)
« Laatst bewerkt op: 12-02-2025, 16:50:28 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #203 Gepost op: 11-02-2025, 22:09:40 »
Nederlanders zijn toch al overal in de wereld.  ;D

Ga eens naar Groenland (nu het nog geen deel uitmaakt van de VS).    ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #204 Gepost op: 11-02-2025, 22:13:28 »

Ga eens naar Groenland (nu het nog geen deel uitmaakt van de VS).    ;D

;D
En niet te warm, zo te zien. + ook nog een 'groen reisadvies' zelfs  ;)
(volgens https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/groenland )
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mit

• Forumlid
« Reactie #205 Gepost op: 11-02-2025, 23:53:03 »
Het fragment uit seizoen 1 met Angela Groothuizen deed mij realiseren dat ik de strengere afstandelijke presentator mis. Ik denk dat dit bijdroeg aan het mysterieuze en overwachte karakter van het spel en programma.

De tegenwoordige omgang tussen kandidaten en presentator versterkt het groepreis gevoel waarin het spel secundair is.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #206 Gepost op: 12-02-2025, 00:08:45 »
Als je het zo samenvat dan klinkt het alsof ze gemarteld moeten worden. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik haalde puur en drietal memorabele De Mol opdrachten aan, omdat die gewoon steengoed waren. Juist omdat de kandidaten daarbij op eigenbelang werden getest en werden aangezet de rest van de groep te benadelen. Binnen het WIDM concept maakt dat het zoeken naar de Mol ook interessanter. Het gaat ook niet om BN'ers die sukkels zouden zijn, maar de makers die soms nog wat (psychologisch) spannender opdrachten kunnen maken, ook voor de variatie.

Het ging me om het stapelen van dit soort berichten, je bent wat overvloedig in mijn voorbeeld terecht gekomen. Martelen is wat overtrokken maar ja inderdaad, op mij kwam het niet over als verwijzingen naar hele goede opdrachten maar als hup hup, onder druk zetten die hap. En jij vond de BNers geen sukkels maar Vicky bijvoorbeeld weer wel. Iemand anders vond het weer compleet belachelijk dat er een afvallershotel is.

In elk geval toen ik die berichten achter elkaar las, gaf het een andere indruk dan nu wordt gegeven. De kritiek leek zich niet zozeer meer op het programma te richten maar op de deelnemers.

Inmiddels is de kritiek weer meer opbouwend en gericht op het programma gelukkig.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #207 Gepost op: 12-02-2025, 00:09:46 »
Het fragment uit seizoen 1 met Angela Groothuizen deed mij realiseren dat ik de strengere afstandelijke presentator mis. Ik denk dat dit bijdroeg aan het mysterieuze en overwachte karakter van het spel en programma.

De tegenwoordige omgang tussen kandidaten en presentator versterkt het groepreis gevoel waarin het spel secundair is.

Ja nu je het zegt, denk ook dat dit wel een rol speelt. Rik lijkt bijna onderdeel van de groep en het spel op deze manier.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #208 Gepost op: 12-02-2025, 00:25:19 »
Het ging me om het stapelen van dit soort berichten, je bent wat overvloedig in mijn voorbeeld terecht gekomen. Martelen is wat overtrokken maar ja inderdaad, op mij kwam het niet over als verwijzingen naar hele goede opdrachten maar als hup hup, onder druk zetten die hap. En jij vond de BNers geen sukkels maar Vicky bijvoorbeeld weer wel. Iemand anders vond het weer compleet belachelijk dat er een afvallershotel is.

In elk geval toen ik die berichten achter elkaar las, gaf het een andere indruk dan nu wordt gegeven. De kritiek leek zich niet zozeer meer op het programma te richten maar op de deelnemers.

Inmiddels is de kritiek weer meer opbouwend en gericht op het programma gelukkig.

Snap ik. Was inderdaad een opeenstapeling van berichten met verschillende soorten kritiek. Los van elkaar bekeken wil iedereen WIDM op topniveau (terug). Maar er is veel veranderd vergeleken met de vroegere jaren en veel is te verklaren door het grote zaterdagavondsucces. Wat ook positieve effecten heeft (prachtige productie tegenwoordig, doorlopende interesse bij BN'ers om mee te blijven doen etc). En de eerste afleveringen van dit serizoen waren hartstikke goed. Hopelijk nog meer verbetering in het volgende seizoen.

Klopt. Karel was ook goed en kon ook streng en wat mysterieus overkomen.
Maar dan kijk je naar de Belgen en Giles is écht een vriend van de deelnemers, elk seizoen weer, en daar werkt dat prima? Misschien zit Rik er dan net teveel tussenin. Niet charmant en 'beste vrienden' genoeg, maar ook helemaal niet streng en mysterieus.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2025, 00:27:48 door Nat007 »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #209 Gepost op: 12-02-2025, 01:15:55 »
Snap ik. Was inderdaad een opeenstapeling van berichten met verschillende soorten kritiek. Los van elkaar bekeken wil iedereen WIDM op topniveau (terug). Maar er is veel veranderd vergeleken met de vroegere jaren en veel is te verklaren door het grote zaterdagavondsucces. Wat ook positieve effecten heeft (prachtige productie tegenwoordig, doorlopende interesse bij BN'ers om mee te blijven doen etc). En de eerste afleveringen van dit serizoen waren hartstikke goed. Hopelijk nog meer verbetering in het volgende seizoen.

Dan zijn we het best eens :)

Offline DP

• Forumlid
« Reactie #210 Gepost op: 12-02-2025, 18:15:47 »
Ja nu je het zegt, denk ook dat dit wel een rol speelt. Rik lijkt bijna onderdeel van de groep en het spel op deze manier.

Toch vind ik het, persoonlijk, een verademing dat bij De Mol van onze zuiderburen de presentator ook bijna wordt gezien als een soort deelnemer in plaats van een afstandelijke presentator. Dat je gewoon kunt binnen komen met "dag vrienden" en na afloop gezellig nog gaat eten of wat gaat drinken met de groep.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #211 Gepost op: 12-02-2025, 21:49:34 »
Met risico m et pek en veren van het forum weggestuurd te worden, ik kijk de Belgische Mol niet. Kan het daarmee niet vergelijken. Vind wel dat het vroegere afstandelijke wat extra spanning met zich mee bracht.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #212 Gepost op: 12-02-2025, 23:14:18 »
Ik ga je natuurlijk niet wegsturen. Maar wel wil ik je graag aanmoedigen om het toch eens te proberen met de Vlaamse Mol.
De kans dat je daar spijt van krijgt, is heel klein. Echt elk seizoen is er wel een moment dat ik mezelf erop betrap dat ik applaudiserend
voor de tv zit omdat er iets briljants, geestigs of grappigs gebeurd. Of omdat de opdrachten zo ontzettend goed zijn.
Dit is serieus het allerbeste tv-programma in het Nederlands taalgebied.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #213 Gepost op: 12-02-2025, 23:21:44 »
Ik ga je natuurlijk niet wegsturen. Maar wel wil ik je graag aanmoedigen om het toch eens te proberen met de Vlaamse Mol.
De kans dat je daar spijt van krijgt, is heel klein. Echt elk seizoen is er wel een moment dat ik mezelf erop betrap dat ik applaudiserend
voor de tv zit omdat er iets briljants, geestigs of grappigs gebeurd. Of omdat de opdrachten zo ontzettend goed zijn.
Dit is serieus het allerbeste tv-programma in het Nederlands taalgebied.

Kan me ook niet voorstellen dat ik er spijt van zou krijgen. Alleen waar kan ik het kijken?

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #214 Gepost op: 12-02-2025, 23:33:07 »
Via Goplay.be

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #215 Gepost op: 12-02-2025, 23:46:34 »
Daar vind je helaas niet alle seizoenen. Maar stuur me even een PM als je ze wilt zien. :)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #216 Gepost op: 13-02-2025, 00:11:03 »
Kan me ook niet voorstellen dat ik er spijt van zou krijgen. Alleen waar kan ik het kijken?

Ook op NLZiet

En als t weer begint gewoon op de npo.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #217 Gepost op: 13-02-2025, 01:15:21 »
Ook op NLZiet

En als t weer begint gewoon op de npo.

Ow ja, ik zie seizoen 2024 op NPO start staan. Zenden die tegelijkertijd of nadat het seizoen is afgelopen?
« Laatst bewerkt op: 13-02-2025, 01:17:34 door cinner »

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #218 Gepost op: 13-02-2025, 11:30:20 »
Vorig jaar kwam de aflevering steeds een dag na de uitzending in België online. Maar we konden vanuit Nederland ook gewoon live op GoPlay kijken :D
...óf niet!

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #219 Gepost op: 13-02-2025, 13:39:49 »
Ow ja, ik zie seizoen 2024 op NPO start staan. Zenden die tegelijkertijd of nadat het seizoen is afgelopen?

Volgens mij een dag later op de npo (gratis)
Live kijken idd via goplay
Ff accountje aanmaken en een belgische postcode gebruiken

Edit: met dag later bedoel ik per aflevering. Dus zondagavond live bij goplay.. maandag kan je dan de afl bij de npo zien. Althans dat was vorig seizoen zo
« Laatst bewerkt op: 13-02-2025, 13:46:53 door FS »