Wat mij opvalt, is dat er minder spreiding is in de locaties. Opnieuw Angkor Wat en straks opnieuw terug naar de luchthaven. Het zijn mooie locaties waar je veel mee kunt, daar niet van. Een quiz vind ik leuk tussendoor, maar daarvoor hoef je natuurlijk niet per se naar Cambodja af te reizen. Ik mis ook wat fysieke uitdaging van de kandidaten, maar het hoeft voor mij nou ook geen 'bootcamp' of 'zwaar psychologisch spel' te worden.
Ik krijg zelf de indruk - dit is mijn invulling - dat de makers dit seizoen meer zijn beperkt in de (keuze van) locaties en de opdrachten. Misschien mocht er minder in Cambodja, misschien was het weer soms een spelbreker (fysieke opdrachten zijn minder handig bij een hoge luchtvochtigheid + als het warm is). En 'buiten de gebaande paden' een opdracht doen is ook niet verstandig, omdat op sommige plekken nog steeds landmijnen liggen.
Ik denk dat het helpt om - naast de mooie plekken - ook het klimaat en de (politieke) omstandigheden goed af te wegen bij de landkeuze. In ieder geval naar een wat koelere plek waar je ruimte krijgt om opdrachten te doen en waar je ook dieper kunt ingaan om de geschiedenis van het land. Ver weg hoeft voor mij niet per se. In ieder geval niet met de reden om 'andere Nederlanders te ontwijken'; Nederlanders zijn toch al overal in de wereld.
Edit/aanvulling:Een beetje jammer dat de verhaallijn rond het verlaten vliegveld snel verloren ging, omdat Ray vrij snel daarna moest vertrekken. Maar ik vind het leuk om te zien dat ze het in afl. 6 hebben opgepakt door de informatie aan Roos en Sam te geven. (overigens ben ik ook benieuwd of de mol dat kaartje uiteindelijk heeft neergelegd: dat zou de échte prijs zijn geweest en zou ik een leuke twist vinden. Wie weet...)