Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 57170 keer)

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
[WIDM] Evaluatietopic
« Gepost op: 15-11-2024, 10:36:38 »
Wil je graag de aflevering evalueren, complimenten uitdelen of juist kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma, dat kan allemaal hier! Iedereen heeft hierin zijn eigen mening over wat er wel en niet goed is aan WIDM. Daardoor kunnen discussies hierover er verhit aan toegaan. Zolang dit op een vriendelijke wijze naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Laten we hopen op veel nieuwe hoogtepunten dit seizoen  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 22:07:37 door Hadewychisdemol »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #1 Gepost op: 5-01-2025, 17:53:09 »
Eén van de beste seizoensopeningen in jaren ::bravo::

Natuurlijk was voor ons die-hard molloten de 'er is nog geen Mol'-twist niet helemaal nieuw, maar het feit dat de kandidaten zelf de Molkeuze hebben beïnvloed is dan wel weer een briljante vinding. Heerlijk die extra puzzel! Om toch een verbeterpuntje te geven: de opbouw naar de onthulling van de twist kwam wat langzaam op gang. Dat kwam denk ik door het begin met het Boeddhistische ritueel, dat niet veel aan het spel toevoegde. Als daar nog een extra draai was aan gegeven waar de kandidaten ook hun verdenkingen op konden baseren - het jokerspel gaf een superinteressante dynamiek! - dan had het iets meer spanning toegevoegd.

En verder was de feest-opdracht een genot om naar te kijken in zijn relatieve eenvoud. Er lijkt eindelijk gehoor gegeven te zijn aan onze roep om opdrachten waar verschillende vaardigheden voor nodig zijn. Een grote longinhoud hebben, inventief (ahum) ijs doen smelten, beerpongen, het lef hebben iets goors te eten, ballonnen hooghouden, doerians pellen, er kwam van alles voorbij ::bravo:: Toch een klein verbeterpuntje van mij als taalpurist: noem het gewoon deelopdrachten of uitdagingen in plaats van 'challenges' :-X

Ik hoop dat we de komende afleveringen nog meer puzzelstukjes krijgen ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 22:07:45 door Hadewychisdemol »
...óf niet!

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #2 Gepost op: 5-01-2025, 20:30:54 »
Waar ik me - nota bene als atheïst - wederom aan ergerde was het ge- of zelfs misbruiken van lokale godsdiensten en rituelen om een exotisch quasi-spiritueel sausje over de opening te gooien. In die kerk in Zuid-Afrika vond ik dat al ongemakkelijk, maar gisteren helemaal. Ik snap ook niet dat die monniken zich op die manier laten lenen voor dat toneelstukje ten behoeve van een televisiespelletje. En dan dat overdreven gekniel en gebuig met van die bidhandjes door de kandidaten... Je reinste Xenosboeddhisme. Hou. Eens. Op.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 22:08:10 door Hadewychisdemol »
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 5-01-2025, 21:34:22 »
Dat was cringe inderdaad. Ik snap het vanuit hun perspectief (zieltjes winnen) nog beter dan vanuit het perspectief van de makers.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 22:08:17 door Hadewychisdemol »

Offline Joker

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 5-01-2025, 22:04:59 »
Veelbelovende eerste aflevering! De nieuwe (edit)stijl van de aflevering was op een prettige manier luchtig en toch spannend. Ook de twist met de molkeuze was (qua aanpak) creatief en goed gecombineerd met de eerste opdrachten. De laatste opdracht met wat meer 'heftige' (de vogelspin) en 'skills vragende' (het spelen van muziek) deelopdrachten was tevens erg leuk.

Ik heb me alleen wel enorm gestoord aan de hoeveelheid biechten en stukken commentaar tussendoor, kwam er daardoor wat lastiger doorheen. Vaak zonder enige toegevoegde waarde ("aaah, daar is Rik") en/of iets wat je zelf ook in een oogopslag kunt zien ("we stonden verward in afwachting van wat er ging gebeuren" o.i.d.). Het haalt daardoor een stuk van de belevenis van een opdracht weg en maakt het in mijn ogen alleen maar onduidelijker en stroever om te volgen.

Ik volg het programma al ruim 15 jaar en weet dat WIDM daar niet vies van is, maar had wel het idee dat het nog meer was dan in andere jaren. Geen idee of dat ook klopt.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2025, 22:08:23 door Hadewychisdemol »

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 5-01-2025, 22:17:55 »
Over het algemeen dik tevreden, maar de biechten mogen inderdaad veel minder. Voegen echt weinig tot niks toe.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #6 Gepost op: 5-01-2025, 22:27:12 »
Biechten zijn al jaren vervelend en ik ben van het motto leg een opdracht niet enkel uit maar laat het zien  . Maar bij widm krijgen we het vaak via biechten en dan komt er bij wat iemand voelde of dacht en dat is voor mij niet de plek om dat te doen, het is spel en niet evaluatie.

Ik zie liever spel en dan de evaluatie in een cafe of zo . Dat kan als hele groep  of via beelden van een bondje .

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #7 Gepost op: 5-01-2025, 23:55:42 »
Met biechten an sich is in mijn ogen niets mis, zolang het daadwerkelijk biechten zijn - het te berde brengen van nieuwe, vaak persoonlijke informatie die niet (onmiddellijk) uit de opdrachtbeelden blijkt.

Dus niet: 'We kwamen bij een praaaachtige tempel' of 'En daar stond Rik'.

Doch wel: 'Ik verdenk X, want hoewel duidelijk was gezegd dat we maar 45 minuten hadden stond die ontzettend tijd te rekken' of 'Ik heb expres wat lopen klooien om te kijken hoe Y daarop reageerde'.

Het lijkt er toch op dat de productie dat soort biechten tegenwoordig vermijdt, want God verhoede dat kijkers daadwerkelijk informatie krijgen waarmee ze de Mol kunnen ontmaskeren.
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2025, 00:30:09 »
Na de aflevering van vandaag eigenlijk 1 vraagpunt/verbeterpunt, terwijl ik het verder een heerlijke opdracht (en ook aflevering) vond: waarom de 6 kandidaten die bij de kraak niet gepakt waren ook geen eigen opdracht geven?

Wat Heel sterk en goed is, is dat de kluis volgde op de kraak en daar dan ook nog eens de jokers van aflevering 1 voor kwamen. Mooi hoe dat door liep.

Wat ik dan jammer vind is dat die andere groep niks te doen had (of zat hier een mol bij die gebrieft moest worden in de tussentijd?). Ultieme laag was wat mij betreft geweest als die kraak groep de kluis groep had moeten vinden/de deur moeten openen voor 11:00 voordat Rik dat zou doen en als gevolg daarvan alle jokers weer verloren waren gegaan bijvoorbeeld. In ieder geval iets van een extra koppeling.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 00:34:40 door MollenvangR »
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2025, 17:11:31 »
Nieuwe regisseur, weinig verandering.

Biechten, biechten en nog eens biechten. Elke ding wat ze gewoon hadden kunnen laten zien of wat we zelfs daadwerkelijk hebben gezien wordt (nog eens) omschreven via de biechten. Weet iemand of er contractuele afspraken zijn gemaakt om kandidaten een bepaalde hoeveelheid scherm-/spreektijd te geven in ruil voor hun deelname? Kan bijna niet anders, zou je denken.

En de halfbakken opdrachtuitleg, waarvan de rest (maar niet alles) vervolgens weer via die biechten moeten horen in kleine stukjes om de verwarring, die vaak zelfs al bij de kandidaten leeft, te vergroten voor de kijker.

Ik vind de vernieuwde intro overigens wel leuker  ;)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 17:19:45 door vickypollard »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2025, 17:48:53 »

Doch wel: 'Ik verdenk X, want hoewel duidelijk was gezegd dat we maar 45 minuten hadden stond die ontzettend tijd te rekken' of 'Ik heb expres wat lopen klooien om te kijken hoe Y daarop reageerde'.

Dit gebeurde juist best vaak, en met de reden, denk ik, dat de kijker een bepaalde kant op wordt gestuurd. Dus als Roos zegt: ‘Ray bakte er niets van’ ga ik de andere kant op denken: misschien was er iemand die niet luisterde naar Ray zijn aanwijzingen. Heb je dus best veel aan.

Ik heb afl. 2 twee keer bekeken en ik vond het de tweede keer veel beter te volgen, oftewel zo warrig gebracht was het nu ook weer niet. Ben eigenlijk heel tevreden. Ga zo door regisseur!
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 17:51:54 door Run »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 12-01-2025, 20:00:54 »
Nieuwe regisseur, weinig verandering.

Biechten, biechten en nog eens biechten. Elke ding wat ze gewoon hadden kunnen laten zien of wat we zelfs daadwerkelijk hebben gezien wordt (nog eens) omschreven via de biechten. Weet iemand of er contractuele afspraken zijn gemaakt om kandidaten een bepaalde hoeveelheid scherm-/spreektijd te geven in ruil voor hun deelname? Kan bijna niet anders, zou je denken.

En de halfbakken opdrachtuitleg, waarvan de rest (maar niet alles) vervolgens weer via die biechten moeten horen in kleine stukjes om de verwarring, die vaak zelfs al bij de kandidaten leeft, te vergroten voor de kijker.

Ik vind de vernieuwde intro overigens wel leuker  ;)
Ik heb even wat van die biechten opgezocht:
05:24 Roos: en daar waren woorden en die moesten we met ons lichaam uitbeelden.
06:20 Sophie: we kwamen aan bij de eerste locatie, een tempel, en daar zochten we naar een kaartje.
06:49 Sophie: ... een kort woord, een middellang woord en een iets langer woord en hoe langer het woord hoe meer geld die waard was.
07:20 Roos: Van die woorden moesten we dan een foto, een panorama foto maken.
07:38 Roos: En die moesten we dan opsturen naar een groepsapp en dan moesten andere groepen raden welk woord wij hadden uitgebeeld.
07:57 Bridget: We moesten snel naar de volgende letter zodat ze niet in beeld waren (...) maar was je dan al niet met je view etc. daar hebben we even mee gesteggeld.
08:48 Teun: Wat we hebben gemaakt was tempel en de andere woorden waren korter maar daar konden we ook veel minder geld mee verdienen. En voor het woord tempel konden we 250 euro verdienen.
09:10 Nora: Ja moesten we die foto weer opnieuw maken want die foto is niet bruikbaar. Daar zou de groep nooit tempel van kunnen maken.
09:36 Roos: Sam die zei gelijk, ik wil foto's maken want daar ben ik super goed in. Nou, dat werd helemaal niks etc. etc.

Hier stop ik maar even. Dit waren alleen al de biechten van het eerste kwartier van de opdracht van 45 minuten.
SHOW, DON'T TELL!!!!
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 20:02:59 door MartinJ »

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 12-01-2025, 20:12:03 »
Haha wauw, het is wel echt erg he... Bedankt dat je de moeite hebt genomen het op een rijtje te zetten. Hopelijk doen ze echt een keertje iets met deze terugkerende klacht.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 12-01-2025, 20:21:00 »
Ik ben enthousiast over de eerste twee afleveringen. De stijl is echt anders, de afleveringen zijn langer en de opdrachten en twists zitten beter in elkaar dan eerder. Nog niet alles is tot in perfectie uitgevoerd (denk bijvoorbeeld aan het 'overnachten' in de kluis, terwijl er duidelijk andere kleren te zien zijn), maar ik zie echt verbetering.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2025, 16:47:21 »
Ze proberen het meer een geheel te maken (bv de terugkeer van de 5 jokerkansen). De sfeer is meer filmisch ( de opbouw naar de kraak, door de regen bijna film noir ).

Maar stop eens met die biechten .   Elke twee minuten struikelen we wel over een kandidaat die iets te zeggen heeft over de lopende opdracht. We zien minder van de opdracht zelf dan dat we horen wat iemand denkt en zegt over de opdracht .

In plaats van dat we iemand horen zeggen dat het vreemd is dat bridget iets pakt met een molafdruk had je dat ook gewoon kunnen laten zien en dan kan fe kijker daar zelf hun idee bij hebben .

In aflevering 1 vond ik het meevallen met de biechts en dacht ik we gaan de goede kant, maar in aflevering 2 was het weer ouderwets veel werken mer biechts als uitleg .

Offline Enigma TV

• Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
« Reactie #15 Gepost op: 13-01-2025, 19:34:27 »
Ik haak even in op de terugkerende biecht-discussie:

Volgens mij zijn biechten ooit toegevoegd aan het programma, omdat dit zich perfect leent om lelijke of lastige cuts in de edit op te lossen. Na een biecht kun je makkelijker schakelen naar een ander moment bij dezelfde personen bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat dit nu nog steeds de reden is dat het gebruikt wordt, maar dat kan wel een mogelijke verklaring zijn waarom sommige biechten weinig tot niets toevoegen en er tóch in zitten. 

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 13-01-2025, 21:24:17 »
In het Molboekje kun je lezen waarom de nieuwe regisseur er zoveel biechten in stopt.

Kristof is een groot fan van de 'uitgebreide biechten' in de Nederlandse versie. Hij vindt dat je je dan beter kan inleven in de kandidaten.

Het ontbreken ervan vindt hij minder aan het Vlaamse origineel.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 13-01-2025, 21:28:00 »
Nou, ik kan me dan niet vinden in de visie van Kristof. De biechten zijn het meest irritante onderdeel van het programma en ik erger me aan de kandidaten daardoor. Het is een geschenk dat ze niet op die manier in de Vlaamse versie zitten  ::rofl::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 13-01-2025, 21:29:05 »
Jammer dat ie er zo over denkt, ik leef me liever in in de opdrachten en spontane interactie tussen de kandidaten.

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 13-01-2025, 21:57:56 »
Een biecht is prima, maar dan tussen de opdrachten en niet tijdens de opdrachten. Ik luister liever naar een goede voice-over (zoals Gilles doet) met uitleg over de opdrachten i.p.v. de kandidaten die letterlijk vertellen wat ze aan het doen zijn.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...