Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 59779 keer)

Offline cinner

• Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #220 Gepost op: 13-02-2025, 17:22:22 »
Ok dankje.

Begreep eerder uit dit draadje dat Goplay het niet meer uitzendt?

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #221 Gepost op: 13-02-2025, 17:37:15 »
Het is hun programma, dus dat lijkt me sterk. Tenzij daar iets veranderd is wat ik niet heb meegekregen.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #222 Gepost op: 13-02-2025, 17:46:04 »
Het is hun programma, dus dat lijkt me sterk. Tenzij daar iets veranderd is wat ik niet heb meegekregen.

Ok dankje.

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #223 Gepost op: 14-02-2025, 15:34:57 »
In de hoop dat de makers hier meelezen:

Zou Wie is de Mol? Junior zich niet heel goed lenen voor een streamingeditie?

De twee seizoenen van Wie is de Mol? Junior herinner ik me als twee van de leukste. De reeksen waren misschien klein van opzet - 6/8 afleveringen van een half uurtje per week, ergens in Nederland opgenomen - maar dat gaf het juist zijn charme. Het waren de jeugdige kandidaten die er écht voor gingen die het erg leuk maakte om naar te kijken.

In 2015 kwam er geen nieuw Juniorseizoen omdat het financieel niet rond te krijgen was. De kosten van een hele reeks opnemen wogen niet op tegen het beperkte bereik van NPO Zapp. Maar we zijn 10 jaar verder en tijden zijn veranderd. Er is een speciaal napraatprogramma voor kinderen dat ontzettend populair is én er zijn al verschillende bonusreeksen gemaakt. Budget voor extra seizoenen is er blijkbaar bij de NPO.

In vijf jaar tijd hebben we drie bonusseizoenen cadeau gekregen. Een Juniorseizoen is daarbij veel goedkoper dan een seizoen in pakweg Oman. De serie kan dichtbij huis worden opgenomen (in Nederland, België of desnoods Duitsland) en de opnames duren ook nog eens veel korter. In een week wordt de hele reeks opgenomen, dus alleen al daarom zijn de investeringen bijna 70% lager.

Ik denk dat het streamingformat het bereik van zo'n Juniorserie enorm kan vergroten. Als je op Zapp uitzendt, zit je vast aan een tijdslot op de zondagmiddag waar je nooit hoge kijkcijfers zult halen. Maar een jeugdeditie is echt niet alleen populair onder kinderen: kijk maar naar The Voice Kids of K2 zoekt K3, twee programma's die ook veel populairder waren dan alleen het jonge publiek dat je ervoor zou verwachten.

Als je NPO Start als hoofdpodium gebruikt heb je mogelijk een groter bereik dan als je vasthoudt aan de tijdstippen van Zapp. Vorig seizoen werd op zondagmiddag uitgezonden en haalde relatief goede kijkcijfers, maar zelfs de best bekeken aflevering haalde 'slechts' 250.000 kijkers. De streamingcijfers van Oman zijn volgens mij nooit bekend gemaakt, maar dat zal veel hoger hebben gelegen. Als je de promotie voor het streamingseizoen zowel op Zapp houdt, als op NPO1/2/3, als online, zullen naast kinderen ook veel volwassenen het een kans geven. Misschien dat je de leeftijdsgrens iets ophoogt (bv. 18-minners), maar ongeacht de leeftijd van de deelnemers denk ik dat dit een groot publiek aan kan spreken ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 14-02-2025, 15:36:54 door Pac »
...óf niet!

Offline DP

• Forumlid
« Reactie #224 Gepost op: 15-02-2025, 23:33:34 »
Ja.. Wat is nu de uitkomst als je dit seizoen nu gaat evalueren met onhaalbare opdrachten, een waanzinnige lage pot en dan nog een “bied maar raak” opdracht..

Laat De Mol maar beginnen?

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #225 Gepost op: 15-02-2025, 23:38:37 »
Deze aflevering leent zich weer echt voor een goede evaluatie.

De eerste opdracht was leuk, maar veel te chaotisch. Ik had totaal geen overzicht meer op wie wat aan het doen was. De lasergame zat top in elkaar, leuk dat er geen tijdslimiet was maar dat hoe goed de deelnemers het spel speelden (dus hoeveel keer ze geraakt werden) het einde bepaalden. Deel 2 was totale chaos, wat ook kwam doordat we vooral beelden zagen van de missie van Roos en minder van de opdracht zelf.

De tweede opdracht was weer die gevreesde veiling. Je weet van tevoren dat een groot bedrag uit het spel gaat, jammer dat de deelnemers dit niet op de een of andere manier konden voorkomen (ik had even hoop dat er een twist was waarbij de afvallers nog iets konden maar helaas). Het psychologische aspect zat goed in elkaar. Ik vind het alleen echt niet oke dat de zuinige deelnemers gestraft werden voor hun zuinigheid, zij liepen veel meer risico om weggespeeld te worden.

Mijn grootste kritiekpunt: weer zijn het maar twee opdrachten! En dan ook weer opdrachten die overal ter wereld gespeeld zouden kunnen worden. Waarom blijven we zo weinig zien van de omgeving, mensen en cultuur? Erg jammer!

De beelden zijn wel weer supermooi, wat een mooi land is Cambodja! Ik krijg zin om ooit zelf daarnaartoe te gaan.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #226 Gepost op: 15-02-2025, 23:50:29 »
De kritiek dat de spellen overal ter wereld gespeeld kunnen worden, vind ik persoonlijk altijd een "open deur" argument.
Want aan de ene kant ja klopt helemaal mee eens. Maar aan de andere kant, juist tof om zoiets in een andere setting te hebben dan een studio.
Maar dan zou ik de setting iets beter inkleuren en of in beeld brengen. Of de opdracht stylen naar iets wat beter bij de omgeving aansluit.

Mijn inziens is het of het een of het ander. En ze proberen het teveel allebei te doen. Waardoor je bij allebei tekort schiet.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #227 Gepost op: 16-02-2025, 00:51:37 »
Ze mogen m.i. wel iets meer gaan doen met het land waar ze zijn want als het meerendeel van de opdrachten ook gewoon gespeeld kan worden dichter bij huis dan zal daar geheid op bespaard gaan worden..

Cambodja is een mooi land (zie ik aaan de drone beelden) jammer dat we nauwelijks gebruik van word gemaakt..

Het is alsof Cambodja (of het land waar het spel word gespeeld) slechts als decorstuk dient voor WIDM,

Offline Thunderclaw

• Forumlid
« Reactie #228 Gepost op: 16-02-2025, 00:56:05 »
Ze mogen m.i. wel iets meer gaan doen met het land waar ze zijn want als het meerendeel van de opdrachten ook gewoon gespeeld kan worden dichter bij huis dan zal daar geheid op bespaard gaan worden..

Ik heb dezelfde grap al in de opdracht-topic gemaakt, maar ik denk oprecht dat hij beter hier thuis hoort.

Dat gezegd hebbende heb ik de perfecte locatie voor seizoen 26: Flevoland

1. Het is gewoon met de auto te bereiken, dus er zijn geen dure vliegreizen nodig

2. Alle spellen die ze in Mexico of Cambodja spelen kunnen ze hier gewoon ook spelen.

3. Geen enkele Nederlander wil er dood gevonden worden, dus ze hoeven ze ook geen zorgen te maken over het al dan niet ontdekt worden.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #229 Gepost op: 16-02-2025, 11:30:18 »
Ik ga weer eens klagen over de biechten. Ik had het er met mijn vriendin over en onze conclusie was dat we eigenlijk gewoon niet in het programma komen en in het bijzonder niet in de opdrachten, onze concentratie verliezen, enz. vooral doordat je om de paar seconden uit het programma/de opdracht getrokken wordt om te luisteren naar iemand. Laat. Ons. Gewoon. Kijken.

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #230 Gepost op: 16-02-2025, 11:55:28 »
Vreselijk al die biechten!

"Ja, we gingen opstaan en moesten onze koffers inpakken."

Lekker boeiend om dat in een biecht te horen. ::niet-ok::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #231 Gepost op: 16-02-2025, 12:09:38 »
De pot in widm is echt paarlen voor de zwijnen. Behalve dat ik dat behoorlijk toondoof vind, gaat het ten koste van het spel. De kandidaten spekken de pot en de mol houdt dat zoveel mogelijk tegen, op basis daarvan spelen wij het spel weer mee. Dan moet de pot dus wel de incentive zijn, niet het behalen van de finale omdat daarom.

Prima als zo'n veiling een keer voorkomt, maar doe dan aan het begin zodat er het e.e.a. terugverdiend kan worden, of kader het in (kies een bedrag tussen 0 - 2500 euro) en koppel daar een extra moeilijkheid aan.

Maar de meest voor de hand liggende en vermakelijke oplossing: Selecteer kandidaten voor wie deelname aan widm geen verdienmodel is.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #232 Gepost op: 16-02-2025, 12:15:37 »
Ik ga weer eens klagen over de biechten. Ik had het er met mijn vriendin over en onze conclusie was dat we eigenlijk gewoon niet in het programma komen en in het bijzonder niet in de opdrachten, onze concentratie verliezen, enz. vooral doordat je om de paar seconden uit het programma/de opdracht getrokken wordt om te luisteren naar iemand. Laat. Ons. Gewoon. Kijken.

Die biechten, die biechten! Blij dat anderen er ook zo over denken. Het zijn er 90% teveel en ze voegen vrijwel niets toe. "Nou en toen gingen we naar de bagageband toelopen", gevolgd door een beeld waarop ze naar de bagageband lopen. Haalt alle vaart uit de opdrachten en brengt het programma op kids TV niveau geregeld. Dit is niet de beste manier om die BNer kandidaten goed te leren kennen. Gewoon ons als kijker op die opdrachten laten concentreren. "Show, don't tell".

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #233 Gepost op: 16-02-2025, 12:30:25 »
Een vaag vermoeden hier dat Rick klaar was met moltalk, mollenstreken en niet de mol. Doe je alle moeite om iets geheim te houden, zijn er nog 3 programma’s die dat om zeep te kunnen helpen. Deze zendtijdvulling is dan weer een kwestie van budget.
Wie is de mol met onbekende NL’ers in de flevopolder met interessantere opdrachten kan wel eens de enige optie zijn om het programma interessant te houden. En stoppen met zendtijdvulling in de vorm van die 3 andere programma’s. En meer budget voor het ontwikkelen van echte originele opdrachten, die langer duren en moeite en inzet vergen. En een sociaal media verbod tot een week na de uitzendperiode voor alle betrokkenen. Alleen officieel kanaal materiaal. 
Biechten eruit knippen en als extra materiaal op de website zetten.

Is het allemaal slecht? Nee, je ziet dat de kandidaten serieus worstelen met die ene vraag en dat het moeite kost om daar een antwoord op te vinden.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #234 Gepost op: 16-02-2025, 12:51:46 »
Ik weet dat het conspiracy terrein is, maar hoe ze het bij Moltalk voor elkaar krijgen om al die behoorlijk slimme en gehaaide BN'ers structureel op de verkeerde mol te laten zitten.. Zelfs als 75% van de Nederlanders bij wijze van spreken op de juiste mol zit. Begint ook verdacht te lijken. Hoe kan niemand gisteravond op Stijn hebben gezeten? Dus is Moltalk een verlengprogramma van WIDM geworden en gaat het " trust nobody" gewoon door na 21.30?

Inderdaad Foxhunter, terug naar de basis met het programma, mensen casten die wel primair geld willen verdienen en dit reisje niet toch ook wel eigenlijk als PR werk zien, biechten naar de website voor de liefhebbers. Maar het is een blijft een kijkcijferkanon, dus dat soort aanpassingen lijken heel ver weg
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 13:08:59 door Nat007 »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #235 Gepost op: 16-02-2025, 13:00:01 »
Ik weet dat het conspiracy terrein is, maar hoe ze het bij Moltalk voor elkaar krijgen om al die behoorlijk slimme en gehaaide BN'ers structureel op de verkeerde mol te laten zitten.. Zelfs als 75% van de Nederlanders bij wijze van spreken op de juiste mol zitten. Begint ook verdacht te lijken. Hoe kan niemand gisteravond op Stijn hebben gezeten? Dus is Moltalk een verlengprogramma van WIDM geworden en gaat het " trust nobody" gewoon door na 21.30?

Als je de vorige keren gekeken hebt, werd er nogal gestuurd op het verdenken van Stijn, als dan het publiek op 60% op Stijn zit, wordt het tijd een andere strategie te kiezen anders heb je de volgende keer 90% op Stijn.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #236 Gepost op: 16-02-2025, 13:13:54 »
Ik weet dat het conspiracy terrein is, maar hoe ze het bij Moltalk voor elkaar krijgen om al die behoorlijk slimme en gehaaide BN'ers structureel op de verkeerde mol te laten zitten..

Ik ben benieuwd wat je zegt als over een paar weken blijkt dat Stijn niet de Mol is. Zijn die slimme en gehaaide BN'ers dat structureel slimmer dan de forumschapen hier?   :P
Verder helemaal mee eens dat Cambodja bijna uitsluitend als decor wordt gebruikt. Jammer.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #237 Gepost op: 16-02-2025, 13:15:53 »
Als je de vorige keren gekeken hebt, werd er nogal gestuurd op het verdenken van Stijn, als dan het publiek op 60% op Stijn zit, wordt het tijd een andere strategie te kiezen anders heb je de volgende keer 90% op Stijn.

Ja. Maar wie bepaalt en stuurt dit? Dan zal Moltalk in de regie toch mensen hebben zitten die die knoppen besturen, en heb je in feite met een verlengprogramma van WIDM te maken? En wat Foxhunter zei, dan is daar ook nog eens Niet de Mol bijgekomen, die ook weer (onbedoeld neem ik aan) een fikse spoiler de wereld inhielp deze week. Het wordt een heel mediacluster onderhand. Maar goed, geeft wel aan dat het programma populair is.

Ik ben benieuwd wat je zegt als over een paar weken blijkt dat Stijn niet de Mol is. Zijn die slimme en gehaaide BN'ers dat structureel slimmer dan de forumschapen hier?   :P
Verder helemaal mee eens dat Cambodja bijna uitsluitend als decor wordt gebruikt. Jammer.

Ik hoop het zo! Eerlijk waar, elk van de dames als Mol zou het seizoen redden  :-X

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #238 Gepost op: 16-02-2025, 13:18:20 »
Ik kan ondertussen zelfs ironisch om gniffelen, vooral de "daar stond Rik" biechten  ::rofl::

Ik vind sowieso intelligentie en je resultaten in widm wel echt verschillende dingen  :-X ::vergroot::. Hoe goed je in widm bent zegt volgens mij niet zoveel daarover namelijk. 
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #239 Gepost op: 16-02-2025, 13:29:18 »
Ik vind sowieso intelligentie en je resultaten in widm wel echt verschillende dingen  :-X ::vergroot::. Hoe goed je in widm bent zegt volgens mij niet zoveel daarover namelijk.

Heb ik het verkeerd verwoord. Ging meer om de vraag of Moltalk gelieerd is aan WIDM, en of Moltalk deels gescript is tegenwoordig, of dat iedere gast gewoon eerlijk zijn verdenkingen deelt. En als niet iedereen in die studio de Mol mag/moet verdenken, hoe gaat zoiets dan? Er zal ze toch niet gezegd worden dat een Stijn in dit geval niet genoemd mag worden deze aflevering, omdat dat de kijker dan teveel stuurt?