In de hoop dat de makers hier meelezen:
Zou Wie is de Mol? Junior zich niet heel goed lenen voor een streamingeditie?De twee seizoenen van Wie is de Mol? Junior herinner ik me als twee van de leukste. De reeksen waren misschien klein van opzet - 6/8 afleveringen van een half uurtje per week, ergens in Nederland opgenomen - maar dat gaf het juist zijn charme. Het waren de jeugdige kandidaten die er écht voor gingen die het erg leuk maakte om naar te kijken.
In 2015 kwam er geen nieuw Juniorseizoen omdat het financieel niet rond te krijgen was. De kosten van een hele reeks opnemen wogen niet op tegen het beperkte bereik van NPO Zapp. Maar we zijn 10 jaar verder en tijden zijn veranderd. Er is een speciaal napraatprogramma voor kinderen dat ontzettend populair is én er zijn al verschillende bonusreeksen gemaakt. Budget voor extra seizoenen is er blijkbaar bij de NPO.
In vijf jaar tijd hebben we drie bonusseizoenen cadeau gekregen. Een Juniorseizoen is daarbij veel goedkoper dan een seizoen in pakweg Oman. De serie kan dichtbij huis worden opgenomen (in Nederland, België of desnoods Duitsland) en de opnames duren ook nog eens veel korter. In een week wordt de hele reeks opgenomen, dus alleen al daarom zijn de investeringen bijna 70% lager.
Ik denk dat het streamingformat het bereik van zo'n Juniorserie enorm kan vergroten. Als je op Zapp uitzendt, zit je vast aan een tijdslot op de zondagmiddag waar je nooit hoge kijkcijfers zult halen. Maar een jeugdeditie is echt niet alleen populair onder kinderen: kijk maar naar The Voice Kids of K2 zoekt K3, twee programma's die ook veel populairder waren dan alleen het jonge publiek dat je ervoor zou verwachten.
Als je NPO Start als hoofdpodium gebruikt heb je mogelijk een groter bereik dan als je vasthoudt aan de tijdstippen van Zapp. Vorig seizoen werd op zondagmiddag uitgezonden en haalde relatief goede kijkcijfers, maar zelfs de best bekeken aflevering haalde 'slechts' 250.000 kijkers. De streamingcijfers van Oman zijn volgens mij nooit bekend gemaakt, maar dat zal veel hoger hebben gelegen. Als je de promotie voor het streamingseizoen zowel op Zapp houdt, als op NPO1/2/3, als online, zullen naast kinderen ook veel volwassenen het een kans geven. Misschien dat je de leeftijdsgrens iets ophoogt (bv. 18-minners), maar ongeacht de leeftijd van de deelnemers denk ik dat dit een groot publiek aan kan spreken