Jasper noemt ook geen namen in de video's. Kennelijk heeft hij dat wel gedaan in de Varagids. Misschien kan iemand dat interview scannen en hier plaatsen?
Ik heb nu 2 afleveringen gezien maar als "boomer" met alleen 2 leerjaren algebra en meetkunde haak ik af. Het is me te theoretisch.
Ik ben afgehaakt wat betreft het wiskundige gedeelte maar kijk de video's nog wel. Ik vind het altijd interessant hoe men steeds op andere manieren de mol probeert te vinden. Er zijn inmiddels meerdere systemen bedacht die soms kloppen en dan toch ter ziele gaan (moldel, etc.)
In de video's van Jasper worden zijdelings ook andere zaken (behalve wiskunde) besproken. Video 6 gaat o.a. over tunnelvisie en drogredenen. In video 5 worden komen enkele criteria aan de orde. In de comments onder deze video geeft Jasper zelf wat voorbeelden uit het huidige seizoen wat betreft deze criteria. Zie hieronder:
@Mollematica13 dagen geleden
Mollematica is ver van tevoren opgenomen, dus het gaat over oude seizoenen. Toch wil ik graag hieronder enkele observaties delen over het huidige seizoen (2025, na aflevering 4).
Subtiele molacties Het is niet eenvoudig om subtiele acties te vinden, maar in aflevering 4 zat er bijna één: Bij de ijsjesopdracht kon de mol proberen om zo snel mogelijk snakes and ladders te spelen, waardoor er minder tijd was om ijs te verkopen. Helaas werd dit in een biecht benoemd door Sophie; de montage voorkomt dus dat Sophie en Sam verdachter worden.
Onzichtbare molacties In de laatste opdracht van aflevering 1 (feestje voor de mol) was Rik onduidelijk over welke 2 opdrachten er waren misgegaan. Dit doet mij vermoeden dat er een onzichtbare molactie heeft plaatsgevonden. Stijn en Sam lijken niet op de boot geweest te zijn, dus zij worden minder verdacht. Aan de andere kant kun je ze niet uitsluiten, want het is niet helemaal zeker dat er een onzichtbare molactie heeft plaatsgevonden.
Montage Op basis van de montage verwacht ik dat Roos niet de mol is: In de laatste opdracht van aflevering 1 (feestje voor de mol), wordt duidelijk benoemd dat ze haar schaal niet goed vasthoudt. In de laatste opdracht van aflevering 2 (cijferslotjes in de kluis), wordt duidelijk in beeld gebracht dat ze een servet verstopt en het initiatief neemt om hierover te liegen. Als ze de mol was, dan zijn dit typische fragmenten die leuk zijn om te laten zien in de laatste aflevering, maar niet eerder. Ik wil Roos niet helemaal uitsluiten, maar voor mij is ze op afstand de minst verdachte deelnemer.
Duidelijke molacties Er zijn verschillende overzichten online te vinden, bijvoorbeeld op het Wie Is De Mol-forum. Nora heeft de meest positieve bijdrage, dus op basis van dit criterium heeft ze de laagste kans om de mol te zijn. Bridget en Stijn hebben het minst in de pot gebracht, en zijn op basis van dit criterium de meest waarschijnlijke mollen.
Een mooi detail aan dit overzicht is aflevering 3, opdracht 2 (Wie heeft er op het verlaten vliegveld geslapen?) Stijn weet de groep te misleiden, maar op basis van Bayes' Theorem, maakt dit hem absoluut niet verdachter: Wat hij doet is wat je van een mol verwacht (om te voorkomen dat de pot hoger wordt), maar ook wat je van een kandidaat verwacht (om jokers te bemachtigen). Deze observatie verandert de kansen dus niet.