Auteur Topic: [Kandidaat] Stijn de Vries  (gelezen 79297 keer)

Offline geennaam

• Forumlid
Re: [Kandidaat] Stijn de Vries
« Reactie #360 Gepost op: 21-02-2025, 11:14:04 »
Goeie, had ik niet gezien. Blijft voor mij alleen de Wie van de Drie over.
Ik kan me nog steeds voorstellen dat t voor een mol fijn is om even  ergens anders te kunnen slapen en daar bijgepraat te kunnen worden; dan ligt een backpackershotel meer voor de hand dan een luxe hotel ( te verdacht?) of vliegveld ( een kandidaat moet daar de aanwijzing vinden, niet de mol).
En heeft Stijn nu eigenlijk van tevoren iets kunnen afspreken met Bridget over een eventuele verdeling van de jokers als hij zou kunnen misleiden tijdens wie van de drie? Ik zou dat meesterlijk vinden, door en heel kandidaats over te komen om jokers te willen winnen en tegelijkertijd Bridget daarin mee te krijgen ( die op haar beurt de groep meeneemt).

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #361 Gepost op: 21-02-2025, 11:23:10 »
En plus het is ook zo in het verleden gebleken dat een mol vaker een bondje heeft gehad met een kandidaat die hem of haar volledig vertrouwde en daardoor uit het spel is gegaan. Dus soort misbruik maakte van het vertrouwen.

En zulke bondjes zie je ook altijd terug in de afleveringen. En vaak andere bondjes worden weg gemonteerd, zoals het bondje van Sophie en Nora, in de afleveringen zag je daar niks van.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2025, 11:44:31 door Mol1991 »

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #362 Gepost op: 21-02-2025, 11:45:40 »
Wie van de 3 blijft raar. In de eerste ronde moest een leugenaar aangewezen worden. Waarom gedraagt Stijn zich vanaf het ontbijt al (giegelend) als iemand die iets te verbergen heeft? Stijn vertelde ook teveel onnodige details, kenmerkend voor een leugenaar. Het is inderdaad de sterk sturende Sam (die het verhaal van Ray onwaarschijnlijk vond) die  bepaalt welke uiteindelijke keuze gemaakt wordt. Dit dreef mij toen richting Sam als mol. Bridget, die Stijn vertrouwde, maakte het af. Als Stijn in de eerste ronde als leugenaar aangewezen werd, iets waar hij nogal zijn best voor deed, had hij uit het spel gelegen.

De opdracht van Rik (vanuit de riksja) aan de mol was dat de mol er voor moest zorgen dat het onduidelijk is wie de waarheid spreekt. Ik zie daarvoor geen mogelijkheid bij de slapers alhoewel Ray een poging waagde om aan te geven dat de andere slapers info van internet hadden kunnen halen. Rik vertelt aan de groep bij het ontbijt (de slapers zijn daar al bij) dat ze de kandidaat die de waarheid spreekt moeten aanwijzen. Dat is iig wat we te zien krijgen. Pas na de eerste vragenronde blijkt dat er eerst een leugenaar aangewezen moet worden.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #363 Gepost op: 21-02-2025, 11:56:52 »
Maar wat nou als de mol zijn tactiek was om heel slecht te liegen?
Het klinkt raar, maar daardoor kan het ook juist zijn dat de andere kandidaten en de kijkers denken hij is het niet, omdat hij zo slecht kan liegen en je kan het van hem aflezen dat hij liegt, zou dit een hele slechte mol zijn. Zo dacht ik eerst ook over hem en zei ik tegen mensen wie het zeker niet is, is Stijn, want die kan niet liegen.

Is dat een risico dat er dan misschien wel geld zou worden verdiend? Ja, maar zo verzorgd hij wel dat andere kandidaten denken, oh hij is het zeker weten niet.
Maar het liep anders.

Offline Pak

• Forumlid
« Reactie #364 Gepost op: 21-02-2025, 12:03:25 »
Je waarnemingen zijn wel juist maar je verbindt je eigen conclusies aan dat wat je door de montage voorgeschoteld krijgt.

We zien Stijn een wit hemdje (ik vind het overigens een shirt) en aftersun pakken. We zien hem deze artikelen ook weer teruggooien in de koffer en vervolgens het paspoort van deze pop pakken. Jouw conclusie dat niemand dat weet is voorbarig. Het was een close up shot, we weten niet of er nog anderen in de buurt waren Later, als er meerdere kandidaten bij deze pop staan blijkt het om de dame met de blauwe haarklem te gaan. Stijn bevestigt dit ook.

Later zien we Stijn samen met Roos bij de paspop staan waar kennelijk het witte hemdje en de aftersun bij horen. Stijn corrigeert Roos omdat zij  SPF in de koffer wil gooien. We zien hem vervolgens weglopen. Dat hij net doet alsof hij niet weet waar de items zijn is jouw conclusie maar ook dat weten we niet. Op het moment dat hij wegloopt zit er een knip in de montage. We weten niet wat hij ging doen, misschien ging hij wel op zoek naar de bewuste koffer met hemdje en aftersun.

Natuurlijk kan het dat de koffer met hemdje en aftersun niet bij de juiste paspop terecht is gekomen maar dat wil nog niet zeggen dat Stijn hier verantwoordelijk voor is.

Het hele concept van het programma is dat je waarnemingen krijgt voorgeschoteld waar je je eigen conclusies aan verbindt.

Een ondersteunende factor naast de begrensde waarnemingen is een inschatting van waarschijnlijkheid.

De waarschijnlijkheid van het scenario dat er andere mensen rond Stijn staan is laag, aangezien je niemand in beeld ziet en je niemand op hem hoort reageren.

De waarschijnlijkheid van het scenario dat Stijn de aftersun + het witte hemd is gaan zoeken is laag, aangezien de paspop uiteindelijk deze items niet verkrijgt terwijl Stijn ze wel in zijn handen heeft gehad.

De waarschijnlijkheid van het scenario dat de chronologie verknipt is is laag, vanwege de punten die ik de vorige post heb aangehaald.

De waarschijnlijkheid van het scenario dat anderen verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van de aftersun + wit hemd is laag, aangezien we geen beelden zien van iemand anders die iets doet met deze items.

De waarschijnlijkheid dat de montage dit er in heeft gestoken om Stijn verdacht te maken is laag, want dan hadden ze dit veel uitgebreider en verdachter in de verf kunnen zetten. Door beelden te laten zien van een Stijn die zoekt maar niet vindt. Door de eerste beelden van Stijn met aftersun + wit hemd dichter bij de beelden met SPF te editten. Door een spannend muziekje. Door minder vluchtige shots.

Al deze lage waarschijnlijkheden zijn juist opgeworpen aan de hand van dingen die we niet te zien hebben gekregen.

In plaats van dichter te blijven bij de waarnemingen om zo conclusies te trekken met een hogere waarschijnlijkheid. Namelijk dat Stijn aftersun + wit hemd in zijn handen had, deed alsof hij ze zocht, en ze uiteindelijk niet bij de pasop heeft bezorgd.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #365 Gepost op: 22-02-2025, 12:42:01 »
Waarom Stijn heel goed de mol kan zijn in mijn ogen - maar ik hou het toch bij Maaike omdat ik haar een leukere mol zou vinden - zijn een paar dingen:
- Hij sloeg op het oog andere richtingen in dan Ray hem opdroeg
- Ik vond dat hij heel waarachtig loog bij wie van de drie: korte zinnen, geen emotie.
- het beeldje was overdreven gehavend
- de foto’s die hij nam was hij eerst tevreden mee maar even later bleken ze toch niet goed
- de tweede keer als fotograaf nam hij een heel ander kader
- Hij was een tijdje alleen bij de servetten
- verdient het minst -althans in het overzicht hier

« Laatst bewerkt op: 22-02-2025, 12:44:18 door Run »

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #366 Gepost op: 22-02-2025, 21:46:08 »
Hartstikke mols weer deze aflevering.
Ik krijg zelfs de indruk dat ze bijna alleen maar mollenbiechten van Stijn hebben uitgezonden.  ;D
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #367 Gepost op: 22-02-2025, 22:14:57 »
Hier zat in het hotel inderdaad een hele duidelijke molbiecht van de mol in.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #368 Gepost op: 22-02-2025, 22:16:44 »
Hier zat in het hotel inderdaad een hele duidelijke molbiecht van de mol in.

Ja, zeker toen hij het had over 'geld joekelen' (verdwijnen) terwijl hij een keer bij de kluis stond.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #369 Gepost op: 23-02-2025, 11:35:07 »
Verdacht stil hier na de aflevering van gisteren  ;) Het kan natuurlijk zijn dat Stijn nog een kunstje voor de bühne deed, maar in mijn ogen heeft hij gisteren veel te hard gewerkt voor een mol.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #370 Gepost op: 23-02-2025, 11:40:05 »
Hij heeft toch alleen hard gewerkt in dat hotel (waarbij hij ook nog geld opeist van Maaike wat de follow the Money lastig maakt)? Bij de zoutopdracht leverde zijn harde werk logischerwijs niets op qua geld.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #371 Gepost op: 23-02-2025, 11:47:09 »
Neemt niet weg dat hij wel hard gewerkt heeft tijdens die opdracht. Dat had hij niet hoeven doen.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #372 Gepost op: 23-02-2025, 11:53:38 »
Tja, het is wel vaker gebeurd dat de mol heel hard werkte (of deed alsof  ;D ). En bij Stijn leverde dat niks op, wat joligmolletje al zegt.
Voor mij deed Stijn alles wat een mol zou kunnen doen, dus eigenlijk goed bezig.  ::jaja::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #373 Gepost op: 23-02-2025, 11:53:58 »
Als ik zijn gedrag in de context van de molbriefing bekijk past het wel. Ik heb sterk de indruk dat de molbriefings achteraf zijn geschreven (de teksten van Rik) om het gedrag van de mol in de betreffende uitzending te verklaren of vergoeilijken. In dit geval was dat 'doen wat een kandidaat doet, maar dan iets slechter'. Ik dacht meteen 'Ok, de mol gaat heel kandidaats doen vandaag'.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #374 Gepost op: 23-02-2025, 11:57:15 »
Alleen heeft Stijn het niet slechter gedaan, hij stak qua prestaties met kop en schouders boven de rest uit.

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #375 Gepost op: 23-02-2025, 11:57:30 »
Klopt hij had ook net als Roos in bad kunnen gaan liggen. En als de anderen dat dan ook gedaan hadden, dan hadden we pas een leuke aflevering gezien (NOT).
Vond het eigenlijk wat overdreven hoe ze lieten zien dat hij net naar de richting van het lampje van de schoonmaakster liep om maar gezien te worden.
Ik vermoed dat het vele geld deels komt omdat het het geld van Maaike was, dat was toch al binnen dan kun je het beter zelf inleveren (en deels weggooien) dan dat iemand anders dat doet.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #376 Gepost op: 23-02-2025, 11:58:01 »
Als ik zijn gedrag in de context van de molbriefing bekijk past het wel. Ik heb sterk de indruk dat de molbriefings achteraf zijn geschreven (de teksten van Rik) om het gedrag van de mol in de betreffende uitzending te verklaren of vergoeilijken. In dit geval was dat 'doen wat een kandidaat doet, maar dan iets slechter'. Ik dacht meteen 'Ok, de mol gaat heel kandidaats doen vandaag'.

Alleen niet slechter dan andere kandidaten.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #377 Gepost op: 23-02-2025, 12:04:10 »
Hij heeft geld verdiend in het hotel, maar zich ook bijzonder vaak laten betrappen. Als hij ook nog het geld op de vierde verdieping heeft gejat, heeft ie zeer kandidaats gemold. Ik vind het in de eerste opdracht erg lastig om te zien wie waarvoor verantwoordelijk was, ook zonder een verklarend jury-oordeel kan ik hier weinig mee.

In opdracht drie heeft hij geen geld verdiend. Het was voor een mol met een vrijstelling niet handig om bij een kooi terecht te komen aangezien het erg lastig is om te verantwoorden waarom je voor een envelop zou gaan. En (als ik de mol was geweest) had ik er wel op vertrouwd dat de kandidaten aan de vooravond van de finale voor een envelop zouden gaan.

Ik denk ook niet dat ie hier was weggekomen met 'ik kan dit niet' gezien z'n postuur en fitheid, zeker niet als de groep nog zo klein is. Hij heeft deze opdracht wat mij betreft netjes uitgespeeld vanuit het molperspectief.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #378 Gepost op: 23-02-2025, 12:06:06 »
Hij heeft geld verdiend in het hotel, maar zich ook bijzonder vaak laten betrappen.
Maar netto wel bijna vier keer zoveel verdiend als de rest  :)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #379 Gepost op: 23-02-2025, 12:08:49 »
Maar netto wel bijna vier keer zoveel verdiend als de rest  :)

Voor het eerst in het seizoen denk ik, hij staat ruimschoots onderaan in het FTM-overzicht (en dat stond ie ook al voor de sweep van vorige week).

Aanvullend: Als Roos de mol is heeft ze per ongeluk een 10 gescoord met haar houtsnijdwerkje. Als Maaike de mol is heeft ze bewust geen gebruik gemaakt van de voorzet die Stijn haar gaf met de zonnebril/tas, waardoor de opdracht had kunnen mislukken. Je kunt bij alle drie de finalisten beargumenteren dat ze zich op momenten niet mols hebben gedragen. Over het gehele seizoen bekeken zie ik dat bij Stijn het minst voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 12:15:46 door Eva. »