Auteur Topic: Aflevering 1 - Een rein geweten  (gelezen 8967 keer)

Offline L3nn3k3

• Forumlid
Re: Aflevering 1 - Een rein geweten
« Reactie #60 Gepost op: 5-01-2025, 13:58:59 »
Ik heb de uitleg over het stemmen /kiezen van de mol opgevat als: Iedere deelnememer moest in de mollicitatie drie Mol-eigenschappen aangeven....

Ik kreeg het idee dat het de drie waren die vooraan stonden, oa sociaal, die waren ook niet iets scherper in beeld dan de rest bij het totaaloverzicht van alle bordjes aan het einde van dit ‘spel’.

Offline Lola-aapje

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 5-01-2025, 16:18:30 »
Die deurspion werkt toch maar 1 kant op. Rik zal dus niet veel gezien kunnen hebben. Leek me meer een shot dat voor ons als kijkers bedoeld was om het wat spannender te maken.

Ik bedoel niet de deurspion, maar bij aanspreken als de deur open gaat.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #62 Gepost op: 5-01-2025, 16:52:42 »
Ik bedoel niet de deurspion, maar bij aanspreken als de deur open gaat.

Dan staat daar een cameraman hoor.   ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
« Reactie #63 Gepost op: 5-01-2025, 17:07:57 »
Steengoede aflevering. Je kan zien dat er heel goed over de twist is nagedacht door de productie waardoor hij in mijn ogen heel sterk uit de verf kwam.

Goede inzet van dat jokerspel om de groepsdynamiek te bepalen en de kandidaten als kijker te leren kennen. Daardoor voelt de groep meteen aan als een topgroep.

De montage en het tempo vond ik ook top. Goede beelden uit de lift; de busjes en het hotel.

En tot slot; veel humor in de aflevering  ::ok::
You'll never walk alone

Offline Mollenjagers2023

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 5-01-2025, 19:21:32 »
Een aantal interessante aanwijzingen en verbanden gelegd die naar Sam Hagens als Mol van seizoen 25 in Cambodja kunnen wijzen.

Mogelijke hint:

Titel van de aflevering: "Een rein geweten"

De titel suggereert eerlijkheid en zuiverheid, maar in "Wie is de Mol?" draait alles vaak om het tegenovergestelde: leugens en bedrog. Dit sluit aan bij wat Sam zegt in een biecht: "In Wie is de Mol moet je alles omdraaien." Zijn antwoord "nee" op de vraag of hij de Mol wilde zijn, zou dus ook omgedraaid kunnen worden naar "ja."

Verdieping 32 en leeftijd van Sam

De Mol kreeg van Rik op verdieping 32 te horen dat hij/zij de Mol was. Sam Hagens is 32 jaar oud, wat mogelijk een subtiele hint is naar zijn rol als Mol.

De groep kiest de Mol

Rik zegt dat de Mol dit seizoen door de groep is gekozen. Dit lijkt een verwijzing naar Sam's werk als politiek verslaggever, waarin mensen (in de politiek) ook door verkiezingen gekozen worden. Dit maakt de link met zijn beroep bijzonder opvallend.

Instappen in het busje

Direct na het moment waarop de kandidaten te horen krijgen of ze de Mol zijn of niet, stapt Sam in een busje. Hij zegt daarbij: "Hoe kan je dit weten?" Dit lijkt een cryptische uitspraak die kan wijzen op zijn rol als Mol, omdat hij letterlijk *weet* dat hij de Mol is. Bovendien is zijn plotselinge zekerheid ("de Mol zit in mijn busje") opvallend, gezien zijn eerdere uitspraak bij de kennismaking dat hij niemand direct zou verdenken.

Verbeterde hint:

Een spel van omkering en symboliek

Sam's biecht over het omdraaien van alles in "Wie is de Mol?" kan een sleutel zijn. De titel, zijn antwoord "nee," en zelfs de link naar verdieping 32 en zijn leeftijd lijken allemaal subtiele aanwijzingen die pas opvallen als je het spel letterlijk en figuurlijk *omdraait*. Voeg daarbij zijn werk als politiek verslaggever en zijn ongewone uitspraak in het busje, en je krijgt een overtuigende rode draad die naar Sam Hagens als Mol wijst.

Zeg het maar? ::oink::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 5-01-2025, 20:28:16 »
Er was nog geen mol toen de vraag gesteld werd, dus er was ook geen complot tussen Sam en de makers o.i.d. Ik zou niet weten waarom ze een kandidaat die duidelijk aangeeft de mol niet te willen wil zijn alsnog die rol toekennen. Nee is nee lijkt me.

Online wouterv

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 6-01-2025, 09:36:09 »
Iets dat ik niet genoemd heb gezien,

Is deze twist niet enkel mogelijk als iedereen bij de mollicitatie zou gezegd hebben dat ze willen?

Stel nu dat er maar 5 willen, maar de beste 3 uit de keuzes wouden niet is het toch al direct veel minder sterk.

Ik ken Sam niet, maar zou zijn neen niet een soort van trollen kunnen zijn?
klaar voor de strijd

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 6-01-2025, 09:38:50 »
Heb met de eigenschappen + test wel het gevoel dat de regie zo nog een beetje de touwtjes in handen heeft gehouden, met meerdere manieren om te tellen, zodat ze uiteindelijk toch nog iets te kiezen hebben (en mogelijk zelfs rekening kunnen houden met verdenkingen/welke deelnemers ze graag lang in het programma houden)

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #68 Gepost op: 6-01-2025, 10:16:33 »
Wat een heerlijke aflevering was het! Ik heb  van minuut 1 tot de laatste minuut aan de buis gekluisterd gezeten! Zo als het er nu uitziet een leuke groep, goede opdrachten, en een fantastisch land! (ja, Cambodia staat hoog op mijn lijstje van landen die ik best wel eens zou willen bezoeken, met als hoogtepunt Angkor Wat en omgeving)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 6-01-2025, 11:18:04 »

Is deze twist niet enkel mogelijk als iedereen bij de mollicitatie zou gezegd hebben dat ze willen?

Stel nu dat er maar 5 willen, maar de beste 3 uit de keuzes wouden niet is het toch al direct veel minder sterk.

Ja, de twist lijkt mij ook onmogelijk als er slechts een paar kandidaten de mol willen zijn. Ik ken Sam ook niet. Ik heb de indruk dat hij zich grondig heeft voorbereid hoe hij als kandidaat het spel wilde spelen en zich daar in vastgebeten heeft. Het kan zijn dat hij bij de mollicitaties wel de mol wilde zijn maar de plotselinge omslag van kandidaat  naar een rol als mol niet aandurfde.

Als kandidaat lijkt hij inderdaad te willen "storen" . Voor een mol wellicht te opvallend. Hij wil niks delen, ook niet als er wèl een mol gekozen is en aan hem gevraagd wordt hoe zijn gesprek met Rik bij de lift verliep. Hierdoor houdt hij de optie open dat hij toch de mol zou kunnen zijn. Niemand gaat hem meer verdenken als hij er openlijk voor uitkomt de mol niet te zijn en daarmee heeft hij ook niets meer aan zijn strategie.Hij moet dus wel vaag blijven om de trollende kandidaat te zijn die je toch niet kunt uitsluiten als mol.....
« Laatst bewerkt op: 6-01-2025, 11:28:06 door Marimol »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 6-01-2025, 14:04:45 »

Ik had dit al genoemd in reactie 9 van het molkeuze topic, omdat het mij opviel dat er nu 9 kandidaten na de test (nog) de mol wilden zijn.
Ik kan me heel goed voorstellen dat Sam bij de mollicitatie nog ja heeft gezegd maar dat hij na die opdracht dat ze moesten liegen over de joker toch vond dat hij hier niet goed in was.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 6-01-2025, 15:45:31 »
Denk dat Sam nadat ie iedereen ja hoorde zeggen gewoon dacht 'eens kijken wat er gebeurd als ik nee zeg'

Offline Mollenjagers2023

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 6-01-2025, 17:16:02 »
Ja, de Mol werd gekozen door de groep. Dus de vraag van Rik wil jij de Mol zijn? En het antwoord: Nee van Sam zegt niks over de keuze van de groep.

Sam kan gewoon de Mol gemaakt zijn, ongeacht hij ja of nee heeft gezegd.

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #73 Gepost op: 6-01-2025, 17:23:08 »
Toch gek idee, stel dat negen kandidaten opeens hadden gezegd ‘nee’, dan had productie een groot probleem.

Online Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 6-01-2025, 17:54:10 »
Toch gek idee, stel dat negen kandidaten opeens hadden gezegd ‘nee’, dan had productie een groot probleem.

De meesten zullen niet aan Wie is de Mol mee willen doen als ze niet de Mol willen zijn.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Martialis1

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 6-01-2025, 18:06:32 »
Zit de mol wellicht onder een van de kandidaten die in de eerste opdracht toegaven dat ze een joker hadden, en dus een rein geweten hadden?

Aan de andere kant, zou je denken dat kandidaten die hier keihard liegen, meer manipulatieve eigenschappen toegekend krijgen door de groep, en dus een hogere kans hebben om als mol aangemerkt te worden.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 6-01-2025, 18:28:42 »
Tijdens de mollicitatie wordt de kandidaten gevraagd of ze de mol willen zijn. Ik vermoed dat 100% ja zei en dat dit ook de reden was dat ze deze twist hebben bedacht. En ja, er is natuurlijk altijd een risico dat een aantal kandidaten bij die vraag van Rik in aflevering 1 alsnog nee zegt. Maar dat is ook precies wat Rik over deze twist zei, dat er een risico aan vast zat.

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #77 Gepost op: 6-01-2025, 19:52:25 »
Ik vermoed dat 100% ja zei en dat dit ook de reden was dat ze deze twist hebben bedacht.
Of andersom: je bedenkt eerst de twist en filtert daarna de mensen eruit die niet de mol willen zijn.

Het zou me geweldig lijken als ze iedereen door een uitgebreide mollicitatie hebben laten gaan en dat we daar gedurende het seizoen nog meer van terugzien (zoals in België, met de konijntjes  ::bravo:: )!

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #78 Gepost op: 6-01-2025, 20:35:48 »
t Was vooral nogal puberaal van Sam om op het helidek dan opeens ‘nee’ te zeggen in mijn ogen…

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #79 Gepost op: 7-01-2025, 10:26:18 »
Sam is , in mijn ogen, vooral bezig met een beeld van zichzelf neer te zetten als iemand die lastig te lezen is, verwarring zaait.  Ik denk dat hij hoopt dat mensen hiermee zijn richting uit gaan kijken als mol, terwijl hij gewoon net als de anderen op dat moment niet weet of hij de mol is .  Dit is dus puur zijn speltactiek.