Auteur Topic: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht  (gelezen 52610 keer)

Offline Eva.

• Forumlid
Re: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht
« Reactie #100 Gepost op: 12-01-2025, 14:22:10 »
Ik zie dat deel alleen als een opwarmertje, een kans die ze de kandidaten hebben gegeven om elkaars gedrag te bestuderen in een opdracht. Op die manier dus wel onderdeel van het hele totstandkomingsproces.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 14:23:59 door Eva. »

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 12-01-2025, 23:03:06 »
Ben toch een beetje verrast dat er geen puzzelstukje bij is gekomen voor deze puzzel, in aflevering 2.

Wat Mollem eerder zei is mogelijk (de puzzelstukjes zijn de molbriefings), maar ik had iets anders verwacht. Als we nou met de info uit de molbriefings moeten puzzelen, zitten we toch nog steeds aan die ene vraag te werken - en niet een tweede puzzel. In de Vlaamse versie zijn de molbriefings puur om emotie toe te voegen. Als ze ons hiermee ook info gaan geven, zal die dan niet zo ontastbaar zijn als de gemiddelde "verstopte hint"?

Voor mij is het duidelijk dat bij ‘dit hebben we nog nooit gedaan’, ‘zenuwslopend’, ‘er valt wat te puzzelen’ de molbriefing hoort die elke aflevering terug zal komen.

Voor vandaag: Wie was onopvallend, of welke actie was opvallend met een goed motief?

Om hier dan toch op in te gaan. Motief = overweging die tot een handeling leidt
  • Ray, die een aantal regels weglaat met redenatie van informatie-overvloed
  • Roos, die een servet verstopt met redenatie van joker voor anderen blokkeren
  • Bridget, die de draak meeneemt, maar hier kan ik geen goed motief bij bedenken.....
  • ..?..
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 23:09:36 door daniwidm »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 13-01-2025, 10:29:31 »
Bridget zei na de opdracht dat ze de draak meenam omdat Ray haar die opdracht gaf. 'Neem de draak mee' en dat heeft ze gedaan, ze geeft hem de schuld.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #103 Gepost op: 17-01-2025, 16:07:28 »
Er vielen mij 2 dingen op die verband kunnen hebben met deze puzzel.
Er was geen test en eliminatie in de eerste aflevering zodat we niet konden zien wie er aan het begin van het seizoen het meest verdacht werd.
In aflevering 2 is er eindelijk een test met eliminatie. Maar het viel mij op dat we bij de test nauwelijks verdenkingen horen. Ik heb allleen de naam van Teun gehoord bij Gabriel, Bridget bij Ray, Roos bij Stijn en Ray bij Teun. Ik noteer dit al heel lang in de molboekjes die ik elk jaar koop, maar dit is echt uitzonderlijk.

Als de mol puur is gekozen op basis van wie het meest is genoemd bij die ene vraag in aflevering 1 dan is dit heel goed te verklaren. Als ze in de volgende afleveringen langzamerhand meer verdenkingen laten zien, dan hoeven deze natuurlijk niet overeen te komen met allereerste verdenkingen.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #104 Gepost op: 19-01-2025, 15:17:59 »
In het verborgen aanwijzingen topic is bekend geworden dat de afleveringstitels letterlijk van het 8-voudig pad naar verlichting van Boeddha is.
Wat nu als deze 8 stappen verwijzen naar 8 van de 12 woorden en dat de 4 die overblijven de woorden zijn waarop gekozen is.

Dat zou Rik's clue ook goed kunnen verklaren:
"Wie het grotere plaatje niet ziet, blijft in het duister tasten."
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 20-01-2025, 00:58:59 »
In aflevering 3 al weer geen verdenkingen tijdens de test, het begint er steeds meer op te lijken dat de mol is gekozen hierop en dat wij die verdenkingen daarom niet mogen zien

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 20-01-2025, 07:20:03 »
In het verborgen aanwijzingen topic is bekend geworden dat de afleveringstitels letterlijk van het 8-voudig pad naar verlichting van Boeddha is.
Wat nu als deze 8 stappen verwijzen naar 8 van de 12 woorden en dat de 4 die overblijven de woorden zijn waarop gekozen is.

Dat zou Rik's clue ook goed kunnen verklaren:
"Wie het grotere plaatje niet ziet, blijft in het duister tasten."

Dit neigt met t oog op verlichting dan wel heel er naar Nora (want die naam betekent licht), al is daarbij dan weer bijna ondenkbaar dat ze dit ter plekke met een last minute gekozen mol nog zo mooi passend hebben kunnen kiezen (en zijn er voor de kandidaten dan ook hints om het grotere plaatje te zien?)

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 20-01-2025, 15:53:14 »
Misschien is dit gewoon de nieuwe stijl. Is ook wel eens wat verfrissend, dat we niet altijd die - al dan niet kloppende- verdenkingen te horen krijgen

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #108 Gepost op: 20-01-2025, 16:38:40 »
Dit neigt met t oog op verlichting dan wel heel er naar Nora (want die naam betekent licht), al is daarbij dan weer bijna ondenkbaar dat ze dit ter plekke met een last minute gekozen mol nog zo mooi passend hebben kunnen kiezen (en zijn er voor de kandidaten dan ook hints om het grotere plaatje te zien?)

Een van de opdrachten in aflevering een was met waxinelichtjes

In Aflevering 3 was een van de woorden 'lamp'
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #109 Gepost op: 22-01-2025, 14:14:23 »
Daar gaat het niet om. Het gaat om het risico dat de crew niet wil lopen met een kandidaat die nee zegt, om die dan vervolgens toch tot mol te bombarderen 'want hij zou wel eens kunnen liegen en dan hebben we een spannende mol'. Gaan ze nooit doen. Nee is nee. Sam zal in de mollicitatie ook wel nee hebben gezegd, dus dubbel nee is helemaal nee. Ze gingen als crew in elk geval niet blind dat helicopterplatform op, ze hadden al wel ingeschat wat iedereen zou zeggen en besloten wat ze met een nee aan zouden moeten.

En dat je dan Sam wel kan afschrijven als mol, ach, dat is dan in de eerste plaats zijn eigen schuld, en in de tweede plaats blijft er onder de kandidaten altijd wel een zweem hangen van 'misschien is ie het toch'.... dat zie je zelfs onder de molloten, dat er toch nog zijn die een hardnekkige nee gaan zitten ontkennen. Hebben we al zeer vaak gezien, vorig jaar bij de Belg nog, er zei er eentje nee, die moest in een roeiboot apart van het schip gaan zitten, zo duidelijk wilden ze het maken. En toch hoorde je dan achteraf "ja ze zei wel nee maar misschien is ze het TOCH' ::rofl::

Wow, dit is echt smullen voor de productie: kijkers nemen die hele act op het heli-platform serieus terwijl het overduidelijk voor de Bühne was om mooie beelden te maken. Het 'nee' van Sam was een tactische zet van hem en een waar cadeau voor de productie. Je kunt nooit iemand afstrepen omdat hij 'nee' zegt en zoals Run al zei: dan zou dit het enige moment in 25 jaar tijd zijn dat er niet gelogen mocht worden.

En om nog een gouwe ouwe van stal te halen: Niets is wat het lijkt! Dus ook al zegt Sam 'nee', dat wil niet zeggen dat hij het echt niet doet. Na de opnames op het platform zijn er uren verstreken en in die tijd zijn de kandidaten afgezonderd alvorens ze bij Rik mochten komen voor de opname van het filmpje bij de lift. In die uren is dus definitief besloten wie de Mol zou worden. Natuurlijk waren er meerdere kandidaten, want ook al zei iemand 'ja' op het platform, dan nog kun je diegene niet dwingen als die zich alsnog bedenkt. Dus pas nadat er definitief een Mol was vastgesteld, volgden de opnames bij de lift en in de busjes.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

• Forum Moderator
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #110 Gepost op: 22-01-2025, 14:25:37 »

Wow, dit is echt smullen voor de productie: kijkers nemen die hele act op het heli-platform serieus terwijl het overduidelijk voor de Bühne was om mooie beelden te maken. Het 'nee' van Sam was een tactische zet van hem en een waar cadeau voor de productie. Je kunt nooit iemand afstrepen omdat hij 'nee' zegt en zoals Run al zei: dan zou dit het enige moment in 25 jaar tijd zijn dat er niet gelogen mocht worden.
Je hoeft natuurlijk niet altijd de waarheid te spreken, maar dat heeft soms consequenties. Als je het verkeerde antwoord geeft op de vraag 'Wie is de Mol?' in de test, kun je moeilijk achteraf je rode scherm herroepen...

Sommige antwoorden zijn gewoon definitief. Ik denk dat de productie zich in veel bochten moet wringen om dit lekker te verkopen in aflevering 10.
...óf niet!

Online LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #111 Gepost op: 22-01-2025, 14:52:33 »
Sommige antwoorden zijn gewoon definitief. Ik denk dat de productie zich in veel bochten moet wringen om dit lekker te verkopen in aflevering 10.
En zeker voor de gemiddelde niet-mollotige WIDM-kijker.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 22-01-2025, 14:59:57 »
Welnee, ze hebben toch ook de mollicitatie van Sam laten zien waarin hij juist 'ja' zei en beweerde de beste Mol aller tijden te willen worden?
Piece of cake.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #113 Gepost op: 22-01-2025, 15:09:35 »
Tuurlijk kan Sam de mol nog zijn. Niets is wat het lijkt! Maar als dat zo blijkt te zijn, lijkt het me wel terecht dat ze bij de ontknoping stilstaan bij zijn 'Nee' en nader uitleggen hoe het is gegaan.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #114 Gepost op: 22-01-2025, 15:19:04 »
Sinds mollen rode schermen kunnen krijgen sluit ik niets meer uit hoor, maar de meest logische manier om de 'nee' van Sam te verklaren is dat hij het gewoon niet is.

Welnee, ze hebben toch ook de mollicitatie van Sam laten zien waarin hij juist 'ja' zei en beweerde de beste Mol aller tijden te willen worden?
Waar haal je dat vandaan? In de kick-off zien we alleen een fragment waarin hij zegt: 'Ik hou wel van een gok wagen of de grenzen opzoeken.' Dat zegt niets over of hij ook echt de Mol wilde zijn.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #115 Gepost op: 22-01-2025, 15:33:34 »
Je kunt iemand niet 100% afstrepen om die 'nee' op het platform, maar ik denk dat die 'nee' van Sam wel zwaarwegend was. Voor de kijker moet wel duidelijk zijn dat er op zijn minst twijfel is, denk ik. Ik vond die 'nee' van Sam wel heel duidelijk. Als in: 'Nee, ik wil (toch) niet de mol zijn.'
Wat voor mij ook een potloodstreep is, is dat Sam bij de allereerste opdracht alle aandacht naar zich toetrok (als 'niet-mol' zijnde).

Wil je als maker dan echt zoveel risico lopen om Sam alsnog tot mol te bombarderen? Iemand die ook nog niet eens is voorbereid op het mol-schap? Plus dat dat je ook nog die 'nee' op het helikopterdek naast je neerlegt? Wat Pac ook zegt: dit verhaal is niet te verkopen in aflevering 10.

Tja, ik houd ervan om alle opties open te houden, ook als deze voor mijzelf totaal onlogisch zijn (kom maar op met het Charlotisme  ;) ). Maar in dit geval lijkt mij: nee = nee.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2025, 15:37:47 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 22-01-2025, 16:09:58 »
Waar haal je dat vandaan? In de kick-off zien we alleen een fragment waarin hij zegt: 'Ik hou wel van een gok wagen of de grenzen opzoeken.' Dat zegt niets over of hij ook echt de Mol wilde zijn.
Ik heb dit eerder vandaag ook gesteld in het WIDM-poll-topic, na een eerder bericht van Tunnelgraver waar hij hetzelfde stelt. Ik meende me ook te herinneren dat hij dit ergens gezegd heeft, maar nu je het zo vraagt kan ik ook niet meer vinden waar precies. Misschien vergis ik me toch

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #117 Gepost op: 22-01-2025, 16:28:11 »
“Ik wil echt de allerbeste mol ooit zijn” oid > eerste molbiecht in hotel, maar dan is het blinde gok dat Sam dat zou hebben gezegd.

Lijkt me dat het moeilijk is voor productie om nog eerst te vragen aan Sam of hij tòch mol wil zijn omdat de meerderheid zo heeft gekozen.
Meest realistisch is dat Sam op dat moment -wat hij zelf biecht- weer eens een knuppel in het hoenderhok gooide zonder echt de consequenties te kunnen overzien en in een impulsieve vlaag ‘nee’ zei. En daarmee voor productie een party pooper was op t helideck, want het was leuker geweest als alle tien ‘ja’ zeiden.
Sam maakte zichzelf op dat moment ook kwetsbaar want kandidaten schrijven hem af. Daarom denk ik nog steeds dat hij niet lang in het spel blijft. En zo wel, heeft hij toevallig of niet snel de mol in het vizier gekregen. 

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 22-01-2025, 17:16:14 »
Hierbij de letterlijke transcriptie van wat Rik op het heli-platform heeft gezegd:

Kandidaten.
Daar zitten we dan.
In een bekende opstelling.
Die van de eliminatie.

Ik zie een beetje paniek in sommige ogen.
Eliminatie op basis van een test met maar één vraag?
Ook al is dat de belangrijkste vraag van allemaal: wie is de Mol?

Het is een belangrijk moment.
Maar niet omdat ik één van jullie een rood scherm ga geven.
En niet omdat ik tegen één van jullie zeg dat de zoektocht naar de Mol voorbij is.
Ik kan niet eens iemand naar huis sturen op basis van jullie testresultaten.
Want tot eerder vandaag was er nog geen Mol.

Jullie zoektocht naar de Mol begon zonder Mol.
Bridget. Wil jij de Mol zijn?
Gabriël? Wil jij de Mol zijn?
Maaike?
Nora?
Ray?
Roos?
Sam? Wil jij de Mol zijn?
Sophie, wil jij de Mol zijn?
Stijn, wil jij de Mol zijn?
Teun, wil jij de Mol zijn?

Zoals ik zei, tot eerder vandaag was en nog geen Mol.
Nu hebben we wel een Mol.
En die hebben jullie zelf gekozen.

Wie jullie hebben gekozen dat weet de Mol zelf nog niet.
Maar dat ga ik hem of haar zo meteen zelf vertellen.

Rik heeft dus geen enkel waardeoordeel gegeven over de antwoorden die hij kreeg.
Hij nam ze puur ter kennisgeving aan.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2025, 17:21:12 door Pac »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 22-01-2025, 17:21:17 »
Tenzij anders wordt vermeld is het gebruikelijk dat op een normale vraag een eerlijk antwoord volgt. Er is werkelijk geen enkele reden om aan te nemen dat op de vraag 'wil je de mol zijn' een oneerlijk antwoord gepast was. Er was nog geen mol, er waren enkel 10 kandidaten dus geen bedrieger in het spel, geen enkele aanleiding om te nemen dat er sprake was van een strikvraag of dat er een strategie benodigd was.

Ik zou het fijn vinden als je nu stopt met mij direct of indirect te beschuldigen van het posten van verzinsels.