In seizoen 9 vroeg Pieter Jan één op één aan de kandidaten of ze de mol wilden zijn. In de montage zagen we niet alle antwoorden en maar 5 kandidaten die bij de oud mollen, die de mol zouden kiezen, op gesprek gingen. Hierdoor bleef het onduidelijk mede omdat de kandidaten in de kamer waar ze één voor één binnenkwamen al aan het liegen waren tegen elkaar. Het antwoord dat de kandidaten gaven had gevolgen voor de pot. Ja betekende 500 euro uit de pot, nee 500 euro in de pot. Voor het oog van alle kandidaten en de 4 oud mollen konden de kandidaten op een laptop zien of ze gekozen waren als mol. Pieter Jan vertelde daarna dat er 8 kandidaten de mol wilden zijn en 2 niet.
Dat was toen. Ze hebben het nu anders aangepakt maar volgens Rik, die het eerst voor onmogelijk had gehouden, is alles grondig doorsproken en zijn er zekerheden ingebouwd.
Het hoeft ook niet zo te zijn dat Sam overgehaald is. Het kan ook prima dat hij op het helicopterdek overvallen werd en er zelf op teruggekomen is. Of het was daar al misleiding van Sam naar de kandidaten die hem al niet vertrouwden ondanks zijn "nee"? Ik heb zelf afgelopen najaar een situatie meegemaakt waarin ik totaal onvoorbereid ter plekke iets moest gaan vertellen voor een zaaltje genodigden. Mijn eerste reactie was "nee" omdat ik niks voorbereid had maar ik ben daar meteen op teruggekomen en heb er wel gestaan.
Wat er in de (minimale) anderhalf uur tussen de opnames op het helicopterdek en de liftscenes is gebeurd is onduidelijk. Crew verplaatsen, eten etc. We weten wel dat Rik in de kick of vertelde dat de kandidaten meteen naar aankomst naar bed moesten en een kamer alleen hadden. Als de kandidaten de eerste tijd apart gehouden zijn kan er met of door Sam van alles besproken zijn.
Voor mij is het iig geen reden om Sam uit te sluiten als mol. In seizoen 9 hielden ze het vaag voor de kijkers, deze keer
lijkt het duidelijk te zijn maar kan er opnieuw een mist opgetrokken worden mede door het gedrag van Sam. Dat kan hij doen als kandidaat die zich verdacht voordoet maar ook als mol. Niets is wat het lijkt.