Laten we voorop stellen dat er slechts één mol is. Er is voor het seizoen begint door de redactie een methode bedacht om de mol te kiezen. Omdat er slechts één mol is MOET het dus zo zijn dat alle methoden waarbij in theorie meerdere mollen kunnen worden gekozen afvallen. Dit maakt de methode best wel lastig om in elkaar te zetten en dat leg ik hieronder uit.
Er zijn 4 onderdelen geweest waarbij de mol is gekozen.
- Het kiezen van de beste eigenschappen van de mol tijdens de mollicitatie.
- Het kiezen van 5 kandidaten die kans maken op een joker.
- Het plaatsen van de eigenschappen bij de foto van de kandidaten.
- Het kiezen van de mol op het computerscherm.
Het probleem is natuurlijk dat er twee of meer mollen naar voren kunnen komen als je deze 4 onderdelen als leidend zou beschouwen. Wat doe je bijvoorbeeld als alle kandidaten bij de mollicitatie exact dezelfde eigenschappen kiezen. Vervolgens vallen er inderdaad 5 kandiaten af bij het spel om de kans op de joker maar dan blijven er nog 5 over. Daarna zou in theorie iedereen alle eigenschappen op zichzelf kunnen plaatsen en kan bovendien iedereen zichzelf als mol kunnen kiezen. Natuurlijk is de kans dat dit gebeurd zo goed als nul, maar stel je voor dat het wel gebeurd. Wie is dan de mol, en hoe bepaal je dat dan. Nu is de kans dat dit gebeurd zo klein dat je dit zou kunnen verwaarlozen maar de kans dat er twee of meer mollen dezelfde punten gaan scoren is levensgroot. Je kan moeilijk vervolgens na dag 1 zeggen "sorry jongens, er is dit jaar geen mol dus iedereen kan weer inpakken en we gaan naar huis.".
Ik denk dus dat er wel een soort van extra onderdeel in verborgen zit die bij stakende stemmen, de mol aanwijst. Denk hierbij aan zoiets als een timer die ook gebruikt wordt tijdens het maken van de test. Als er twee mensen evenveel foute antwoorden geven dan valt de langzaamste af. Ik vraag me dan wel af hoe je dat doet bij de opdracht waarbij mensen eigenschappen bij foto's moeten plaatsen.
Wat natuurlijk ook opmerkelijk is, is het idee dat de mol "het minst verdacht moet zijn". Tenzei er één kandidaat precies twee stemmen krijgt en op alle andere kandidaten 1 stem wordt uitgebracht, zullen er heel veel kandidaten het minst verdacht zijn omdat de kans erg groot is dat er meerdere kandidaten geen stem krijgen.
Kortom, heel leuk dat de kandidaten de mol hebben gekozen uit hun midden, maar feitelijk heb je niet zoveel aan deze informatie. Er zijn namelijk twee grote onbekenden en dat is de methode die gebruikt is en de andere onbekende zijn de antwoorden die iedereen heeft gegeven.