Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De zilveren greep  (gelezen 12441 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De zilveren greep
« Reactie #80 Gepost op: 16-01-2025, 13:41:57 »
eens, maar dit stond in het boek van Ray.

Online Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #81 Gepost op: 16-01-2025, 13:47:23 »
Roos is hier - helaas- alweer ontzettend verdacht wat mij betreft.
Bij kraam 201 staat ze best een lange tijd. Ze heeft eerder al onder blacklight kunnen zien dat de Kelk een vingerafdruk heeft. Vervolgens krijgt ze heel duidelijk de instructie van Ray krijgt de ronde schijf te zoeken. Ze staart een paar seconden naar de voorwerpen. Dan ziet ze een bewaker aan komen lopen en rent weg... zonder(!) de schijf mee te nemen en wordt vervolgens gepakt.

Het gaat allemaal wel erg traag.
Naar mijn idee had ze daar nog prima weg kunnen komen en de de schijf kunnen meegrissen.
Als Roos de mol zou zijn dan laat je je toch liever pakken met het item bij je? Die zal dan ongeldig zijn lijkt me en is dan ook gelijk uit het spel.

Offline Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #82 Gepost op: 16-01-2025, 14:24:08 »
eens, maar dit stond in het boek van Ray.

Dank voor het screenshot :) Dit bedoelde ik idd met dat het net zo goed kan zijn dat het voorwerp wat de mol meebrengt aan het eind van het programma mingeld oplevert. Het blijft wat vaag zoals je zegt Mollem.
Wel weer opvallend dat Ray het echt over besmetten heeft, waar leest hij dat dan, en waarom verschillende termen gebruiken als opdrachtmaker?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #83 Gepost op: 16-01-2025, 15:33:30 »
Hoe kun je dan aan het begin van de opdracht aangeven dat er max 3000 euro te verdienen is.
En dan nog wat anders. Ervan uitgaande dat de duurste objecten wel besmet zullen zijn, wie het dan ook wanneer gedaan heeft, zou je er ook voor kunnen kiezen om in eerste instantie te gaan voor voorwerpen tussen de 250 en 350 euro. Immers die moeten minimaal binnengebracht kunnen worden om op 3000 totaal uit te komen.
Dat kan gewoon. Als die 750 niet besmet was van te voren kan je nog steeds op 3000 euro uitkomen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 16-01-2025, 15:39:56 »
Natuurlijk niet. Er is een fixed aantal voorwerpen, het kan niet zo zijn er bij aanvang niet al voldoende voorwerpen besmet zijn voor die 3000 euro. Er is immers nooit een garantie dat de mol in de juiste positie komt en/of succesvol zijn/haar plan uitvoert. Als er meer items besmet worden gedurende het spel wordt de maximale mogelijke opbrengst dus kleiner.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #85 Gepost op: 16-01-2025, 15:42:00 »
het kan wel. voor 3000 euro van te voren besmet, maar de draak zat daar niet bij. Dan moet ie in het spel worden tegengehouden.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 16-01-2025, 15:49:44 »
Je tart echt alle wetten van de logica.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #87 Gepost op: 16-01-2025, 16:00:26 »
het kan wel. voor 3000 euro van te voren besmet, maar de draak zat daar niet bij. Dan moet ie in het spel worden tegengehouden.

Dit moest zijn (ik zei het alleen anders/uh verkeerd, maar goed wie tussen de regels door had gelezen had dit kunnen begrijpen) :

je besmet van te voren zo dat er maximaal 3000 euro verdient kan worden.
En de draak zit daarbij, bij die maximaal 3000 euro niet besmette items.
Dan is het voor de mol heel interessant om die draak in het spel alsnog te besmetten door een molactie in het spel.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 16-01-2025, 16:02:04 »
En dan kan er dus geen 3000 euro meer verdiend worden.

Offline Draaksje

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 16-01-2025, 16:02:44 »
Ik Ben ook van mening dat van tervoren besmet werd.
Misschien wel mogelijk dat je als mol ook tijdens het spel dingen mag "aanraken" (zoals in de brief stond) die dan ook besmet worden.
Omtrent het maximum te verdienen bedrag en dat een mol makkelijk alle -750 kan besmetten, en dus niet eerlijk: kan ook zijn dat de mol instructies kreeg om slechts van elke waarde 1 voorwerp te besmetten (er waren op elke tafel vijf waardes dacht ik).

Wat ik vooral vreemd vind is het handschrift van de mol, wanneer heeft die dat gedaan?? Waar is die locatie, moet die daarvoor snachts even een ritje maken? Is dat ter plaatse moeten gebeuren tijdens het spel (hoe kan dat ongezien en met productiecameras erop), of kwamen ze vroeger aan en werd iedereen even apart genomen... Ik kan er geen knoop aan binden... ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 16-01-2025, 16:06:04 door Draaksje »

Offline Draaksje

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 16-01-2025, 16:04:07 »

Dat is toch altijd zo?
Maximum te verdienen bedrag is altijd vóór een molactie...

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 16-01-2025, 16:25:12 »
Door middel van acties die ook de kandidaten kunnen uitvoeren en waarbij de mol nog de vermoorde onschuld kan spelen zodra die wordt betrapt. Afgaan met een item, of een item verstoppen bijv.

Als Gabriël en/of Ray op hun monitor hadden gezien dat de mol een potje met whatever uit z'n zak haalde om vingerafdrukken te plaatsen op een van de items, dan was het einde oefening geweest. Daar is geen enkel motief voor te bedenken en dat was ook niet buiten de uitzending te houden.

Er zijn zo ontzettend veel tegens, omdat het niet binnen het raamwerk van deze opdracht en het programma past. Het voordeel van de mol is, voor zover ik weet, altijd voorkennis geweest. Niet geheime gereedschappen waarmee de opzet van een opdracht veranderd kan worden. Mocht iemand voorbeelden hebben van opdrachten waarbij de mol wel iets kon wat niet voor de rest gold (zoals een spel ingaan met een sleutel waar helemaal niemand iets over wist etc.) dan lees ik het graag.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #92 Gepost op: 16-01-2025, 16:27:20 »
Jawel, want dan hadden de kandidaten het spel goed moeten spelen. Er kon dan 3000 euro worden verdiend, maar door ingrijpen van de mol is dat 750 euro minder geworden. Wel link, je zal het draakje door meerdere handen moeten laten gaan, zoals Stijn en Maaike, zodat het niet meer traceerbaar is.

En het wordt nu ook interessanter in die zin, dat er altijd maar 1 kandidaat tegelijk bij de objecten kon komen, want die kandidaat is te volgen tot in de vrachtwagen. Je weet precies wie wat heeft.

En er is nergens gezegd dat de besmetting van te voren is gebeurd. Dat is een aanname. Er is maximaal 3000 euro te verdienen. Dat de besmetting later kon plaatsvinden valt gewoon binnen de opdracht zoals Rik het heeft uitgelegd. Hij heeft die mogelijkheid niet genoemd, maar wel open gelaten.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2025, 16:33:19 door foxhunter »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #93 Gepost op: 16-01-2025, 21:34:08 »
Een hoop gespeculeer. Van beide kanten. De twee scenario’s zijn theoretisch niet uit te sluiten, ik neig zelf naar die van vooraf besmette voorwerpen. Maar jammer als de discussie hierop blijft steken.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2025, 21:45:36 door Mollem »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 16-01-2025, 21:44:55 »
...Wel link, je zal het draakje door meerdere handen moeten laten gaan, zoals Stijn en Maaike, zodat het niet meer traceerbaar is.
Hoe zo? De kandidaten weten toch ook niet beter dan dat die besmetting vooraf is gebeurd want er is nergens gezegd dat de mol dit tijdens de opdracht heeft gedaan. Volgens mij heeft Rik het niet eens over besmette voorwerpen gehad, dus ze moeten het gewoon doen met de info van Ray en Gabriel.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 16-01-2025, 21:57:35 »
Er zijn 6 kraampjes met elk 5 objecten. Ik heb 5 besmette objecten opgelicht gezien, bij elk kraampje hooguit 1. Naar mijn mening door de mol met de handschoen besmet voorafgaande aan het spel toen hij ook zijn naam op een rolluik schreef. Tijdens het spel zou de mol op al die verschillende plaatsen geweest moeten zijn, dat had Gabriël moeten zien.

Bij E201 liggen 2 items van 500 euro, de kelk is besmet. Gabriel heeft zijn hand op een foto liggen die gespiegeld lijkt te worden. Ray zegt later tegen Roos dat zij bij E201 de schaal van 350 euro moet meenemen. Waarom niet het andere object van 500 euro? Heeft Gabriël deze foto weggehaald?

Er liggen nog 2 objecten van 500 euro en 1 van 350. Dan hoeven er nog maar 5 objecten te zijn van gemiddeld 330 euro. Met 2 objecten van ‘niet weinig’ is 3000 euro aan onbesmette objecten volgens mij wel mogelijk.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 16-01-2025, 21:58:10 »
Wellicht is het al ergens op dit forum gezegd, maar misschien kan een herhaling geen kwaad.

Bij de briefing door Rik antwoordt de Mol: “OK. CHECK” (Begin aflevering 2)

Later in deze opdracht zit Roos bij kraam E201, het blacklight wordt ingeschakeld (door Teun en Stijn), Roos kijkt naar de kelk (met vingerafdruk!) en zegt dan ook spontaan: “CHECK.”

Toeval dat de Mol en Roos dat beiden zeggen (in dezelfde aflevering)? Zegt Roos dat vaker, behoort het tot haar courant woordgebruik? Blijkbaar zegt de Mol dat ook wel eens, in situaties waarbij er niet veel woorden gezegd kunnen/mogen worden (tegen Rik bij de briefing, in wat ze ons daarvan tonen tenminste).

Wellicht zijn er meer mensen die “check” vaker gebruiken, maar zelf zou ik dat woord nooit gebruiken en in mijn onmiddellijke omgeving ken ik ook niemand die dat vaak zegt, toch niet als een soort van ‘stopwoord’, als je ook gewoon “Oké”, “goed, begrepen” kan antwoorden.

Alles wat de Mol in de briefings zegt, kan tegen hem/haar gebruikt worden in het kader van dit onderzoek.  ;)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 16-01-2025, 22:19:20 »
Ik heb zelf het vermoeden dat het wel eens bij de etherdiscipline van Ray kan horen, qua communicatie via de oortjes. Net als 'over'. Het is slechts een aanname, maar dat was het eerste waar ik aan dacht toen de mol 'check' zei. Typisch een woord dat bij dergelijke communicatie gebruikt wordt.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 17-01-2025, 07:42:30 »
Rik zei 'tegen de mol': succes met de kraak. De mol heeft voordat de opdracht werd gespeeld voorwerpen 'aangeraakt' die minpunten zouden gaan opleveren. Ik weet niet of dit vooral voorwerpen waren met hoge bedragen, dat zou niet helemaal eerlijk zijn, waarschijnlijk willekeurig. We zullen dit wel in de laatste aflevering zien.

Als dit echt zo is lijkt het me opzich wel een opdracht waar de mol in de bus kan blijven, aangezien ie de sabotage al 'vooraf' heeft gedaan

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 17-01-2025, 11:12:40 »
Rik zei 'tegen de mol': succes met de kraak. De mol heeft voordat de opdracht werd gespeeld voorwerpen 'aangeraakt' die minpunten zouden gaan opleveren. Ik weet niet of dit vooral voorwerpen waren met hoge bedragen, dat zou niet helemaal eerlijk zijn, waarschijnlijk willekeurig. We zullen dit wel in de laatste aflevering zien.
Waarom zou dit niet eerlijk zijn. Ze kunnen 8 voorwerpen stelen met een totaalbedrag van max € 3000. Stel het hoogste bedrag is 500 en er is daar maar één van. Daar onder zaten bedragen van 350 en 250. Met die ene 500 en 7 x 350 kom je dan nog maar op 2950.
Dus je zou al minimaal 2 voorwerpen van 500 moeten hebben. Om dan aan 3000 te komen heb je minimaal 4 x 350 nodig. Dan hou je nog 600 over voor de laatste 3. Dat zijn dan 2 van 250 en 1 van 100.
Ik vind dit wel een goede deal als je met 7 voorwerpen 2900 kan verdienen, met 6 voorwerpen 2650 en met 5 toch al 2400 van de 3000. Er zijn ook opdrachten geweest waarbij de opbrengst min of meer verdubbelde bij elk volgend bedrag dat je scoorde. Daar moest je wel bijna alles scoren om tot een redelijke opbrengst te komen.
Het punt is dat je zelf de voorwerpen mag kiezen. Het is niet zo dat je random een voorwerp kiest en dat dit dan een hoog of laag bedrag kan zijn.