Toch blijft mijn overtuiging, ook de reacties hier overziend, dat het feit dat Nora moslim hier hét hete hangijzer is.
Dat denk ik ook, maar dat maakt de discussie ook lastiger imo. Ik vraag mij dan af, waarom moeten we nu compleet over Nora heen vallen omdat we haar actie (een opdracht niet meespelen) gelijk koppelen aan haar moslim zijn? In veel andere voorbeelden die hier genoemd worden hebben we deze neiging niet. We gaan niet omdat Teun geen spin wil eten als vegetariër de vegetarische leefstijl bekritiseren en dit op Teun projecteren. Juist omdat het nu een gevoelig punt is in de samenleving voelt het dan in veel kritische berichten als een excuus om weer eens lekker los te gaan op het moslim geloof.
Edit: Ik zag laatst een artikel in de Volkskrant van Nora over dat ze zichzelf keer op keer moet bewijzen en vertrouwen moet winnen als vrouw, moslim en mocro. Dat zie ik in deze discussie ook wel weer terug.
Dat een kandidaat een opdracht niet meespeelt is hoe dan ook niet leuk en is gewoon suf voor het spel. Maar uitsluiting van een groep mensen met een specifieke overtuiging is naar mijn idee niet de juiste oplossing.
Ik weet toevallig dat de productie zich in 2005 achter de schermen behoorlijk ergerde aan Yvonne van den Hurk, die veelvuldig haar beklag deed over het gebrek aan comfort dat de kandidaten geboden werd; met zijn vijven op een kamer, in een tentje overnachten, niet altijd een fatsoenlijke wasgelegenheid etc. De luxevakantie die WIDM tegenwoordig is zou haar ongetwijfeld veel beter bevallen, terwijl juist op dat aspect behoorlijk veel kritiek is in deze panelen. Zou dat, als dat indertijd ook in de afleveringen zichtbaar was geweest, op het forum tevens hebben geleid tot een pleidooi om Yvonnes persoonlijke voorkeuren te respecteren?
Beetje een scheve vergelijking maar oké (sinds wanneer is luxe een (morele) levensovertuiging?). Nee, ik zou het wel leuke tv vinden om Yvon te zien klagen hierover. Dit aspect is itt de opdracht met Nora, ook wel iets wat Yvonne had kunnen zien aankomen gezien dit in alle vier de eerste widm seizoenen net zo was.
In een reisprogramma als The Amazing Race kan dat, maar dan lig je zonder pardon uit het spel. Mag van mij bij WIDM ook ingevoerd worden.
Dat is ook wel een beetje gechargeerd kan ik zeggen als fervent TAR fan

. Je kan daar een opdracht weigeren en straftijd nemen. De kans dat je dan uit het spel ligt is uiteraard hoger door je achterstand maar je ligt niet zonder pardon uit het spel.
Je zou in deze situatie ook kunnen zeggen dat Nora een nadeel had, want ze heeft een hele opdracht niet meegedaan, niet kunnen zien wat de mol deed en niet kunnen zien wat de andere kandidaten deden. Ook zonder die informatie, heeft ze de test goed genoeg gemaakt om door te kunnen gaan, dus fair game.