Auteur Topic: Splinter's Niet de Mol  (gelezen 19896 keer)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Splinter's Niet de Mol
« Reactie #100 Gepost op: 23-02-2025, 16:33:10 »
Ben ik het niet mee eens, sorry.

Draai het eens om. Stel WIDM wordt bijvoorbeeld in Marokko (ik noem maar wat) opgenomen. En één van de kandidaten weigert een Marokkaanse dans uit te voeren, want: “ik ben Christen, voel me niet thuis in de kleding en ik geloof alleen in mijn God, niet in Allah”. Dan zou ik het om precies dezelfde reden vreemd en niet respectvol vinden. Een dikke middelvinger naar de lokale bevolking.

De religie-kaart wordt sowieso snel getrokken in deze huidige tijd, om gedrag mee te vergoelijken. WIDM is maar een spel. Maar jij hebt duidelijk een andere mening, dus agree to disagree.

Ik had - na alle vaagheid en theorieën - dan toch liever niets meer gehoord over Nora's rare afhaken middenin de opdracht, dan het nu via Splinter op deze manier verklaard te krijgen. Alle appels en peren kunnen wel met elkaar vergeleken worden hier, maar een kandidaat die een opdracht niet kan doen vanwege een ziekte of een fysieke onmogelijkheid (valt hoogtevrees ook onder) is iets anders dan religieuze overwegingen. Dat gaat in de context van dit specifieke programma echt wat te ver m.i. Aangezien dit programma ons naar landen, culturen en religies over de hele wereld brengt. Het is storend en gewoonweg beledigend om je dan te weigeren aan te passen aan de lokale gewoontes, zeker als het om iets simpels als een zegening of een dans gaat. Het verstoort ook de reis die we als kijker maken, wanneer dan weer de een de vinger opsteekt en het niet eens is met een gekleurde stip op het voorhoofd, bij wijze van spreken, en dan weer een ander bij wie 'het niet lekker zit' om een lokale delicatesse te eten. In een reisprogramma als The Amazing Race kan dat,  maar dan lig je zonder pardon uit het spel. Mag van mij bij WIDM ook ingevoerd worden.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #101 Gepost op: 23-02-2025, 16:49:06 »
Toch blijft mijn overtuiging, ook de reacties hier overziend, dat het feit dat Nora moslim hier hét hete hangijzer is.
Dat denk ik ook, maar dat maakt de discussie ook lastiger imo. Ik vraag mij dan af, waarom moeten we nu compleet over Nora heen vallen omdat we haar actie (een opdracht niet meespelen) gelijk koppelen aan haar moslim zijn? In veel andere voorbeelden die hier genoemd worden hebben we deze neiging niet. We gaan niet omdat Teun geen spin wil eten als vegetariër de vegetarische leefstijl bekritiseren en dit op Teun projecteren. Juist omdat het nu een gevoelig punt is in de samenleving voelt het dan in veel kritische berichten als een excuus om weer eens lekker los te gaan op het moslim geloof.

Edit: Ik zag laatst een artikel in de Volkskrant van Nora over dat ze zichzelf keer op keer moet bewijzen en vertrouwen moet winnen als vrouw, moslim en mocro. Dat zie ik in deze discussie ook wel weer terug.

Dat een kandidaat een opdracht niet meespeelt is hoe dan ook niet leuk en is gewoon suf voor het spel. Maar uitsluiting van een groep mensen met een specifieke overtuiging is naar mijn idee niet de juiste oplossing.

Citaat
Ik weet toevallig dat de productie zich in 2005 achter de schermen behoorlijk ergerde aan Yvonne van den Hurk, die veelvuldig haar beklag deed over het gebrek aan comfort dat de kandidaten geboden werd; met zijn vijven op een kamer, in een tentje overnachten, niet altijd een fatsoenlijke wasgelegenheid etc.  De luxevakantie die WIDM tegenwoordig is zou haar ongetwijfeld veel beter bevallen, terwijl juist op dat aspect behoorlijk veel kritiek is in deze panelen. Zou dat, als dat indertijd ook in de afleveringen zichtbaar was geweest, op het forum tevens hebben geleid tot een pleidooi om Yvonnes persoonlijke voorkeuren te respecteren?
Beetje een scheve vergelijking maar oké (sinds wanneer is luxe een (morele) levensovertuiging?). Nee, ik zou het wel leuke tv vinden om Yvon te zien klagen hierover. Dit aspect is itt de opdracht met Nora, ook wel iets wat Yvonne had kunnen zien aankomen gezien dit in alle vier de eerste widm seizoenen net zo was.

In een reisprogramma als The Amazing Race kan dat,  maar dan lig je zonder pardon uit het spel. Mag van mij bij WIDM ook ingevoerd worden.
Dat is ook wel een beetje gechargeerd kan ik zeggen als fervent TAR fan  ::vergroot::. Je kan daar een opdracht weigeren en straftijd nemen. De kans dat je dan uit het spel ligt is uiteraard hoger door je achterstand maar je ligt niet zonder pardon uit het spel.

Je zou in deze situatie ook kunnen zeggen dat Nora een nadeel had, want ze heeft een hele opdracht niet meegedaan, niet kunnen zien wat de mol deed en niet kunnen zien wat de andere kandidaten deden. Ook zonder die informatie, heeft ze de test goed genoeg gemaakt om door te kunnen gaan, dus fair game.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 16:51:34 door D*N »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 23-02-2025, 16:51:50 »
Dat denk ik ook, maar dat maakt de discussie ook lastiger imo. Ik vraag mij dan af, waarom moeten we nu compleet over Nora heen vallen omdat we haar actie (een opdracht niet meespelen) gelijk koppelen aan haar moslim zijn? In veel andere voorbeelden die hier genoemd worden hebben we deze neiging niet. We gaan niet omdat Teun geen spin wil eten als vegetariër de vegetarische leefstijl bekritiseren en dit op Teun projecteren. Juist omdat het nu een gevoelig punt is in de samenleving voelt het dan in veel kritische berichten als een excuus om weer eens lekker los te gaan op het moslim geloof.

Dit heeft niets met het moslimgeloof specifiek te maken. En alles met een geloofsovertuiging gebruiken op een manier die storend is wanneer je het voorrecht hebt je in een compleet andere cultuur te mogen begeven.

Ik reis zelf de hele wereld over en ben recent nog in een moslimland op reis geweest. Dan gaat die hoofddoek gewoon op in moskees en in gelovige wijken. En bedek je je. Ongeacht of ik daar als feministe nu intrinsiek mee eens ben of niet, of dat mijn Katholieke moeder dat wel gepast vindt. Je past je aan aan het gastland, zo simpel is dat gewoon. Mensen die dat niet willen of kunnen, mogen van de reis afzien, ook als het om BN'ers gaat die op wereldreis gaan met WIDM.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #103 Gepost op: 23-02-2025, 17:01:45 »
Dit heeft niets met het moslimgeloof specifiek te maken. En alles met een geloofsovertuiging gebruiken op een manier die storend is wanneer je het voorrecht hebt je in een compleet andere cultuur te mogen begeven.

Ik reis zelf de hele wereld over en ben recent nog in een moslimland op reis geweest. Dan gaat die hoofddoek gewoon op in moskees en in gelovige wijken. En bedek je je. Ongeacht of ik daar als feministe nu intrinsiek mee eens ben of niet, of dat mijn Katholieke moeder dat wel gepast vindt. Je past je aan aan het gastland, zo simpel is dat gewoon. Mensen die dat niet willen of kunnen, mogen van de reis afzien, ook als het om BN'ers gaat die op wereldreis gaan met WIDM.

Nora gaf ook zo'n 4 of 5 redenen waarom ze gestopt was met de opdracht, maar we hebben het hier alleen maar over die ene reden die over haar geloofsovertuiging gaat  ::vergroot::.

Overigens wat anderen eerder ook hebben gezegd in deze vergelijking. Jij reist bewust naar zo'n land en bent je bewust van dat je op bepaalde punten je zal moeten aanpassen. Nora zegt ja op widm en heeft geen flauw idee waar ze heen gaat, welke opdrachten er gaan komen etc. En om nou te zeggen, je kan niet aan widm meedoen als er mogelijk iets komt waar je niet aan mee wil doen... vind ik persoonlijk overdreven.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 23-02-2025, 17:05:45 »
Overigens wat anderen eerder ook hebben gezegd in deze vergelijking. Jij reist bewust naar zo'n land en bent je bewust van dat je op bepaalde punten je zal moeten aanpassen. Nora zegt ja op widm en heeft geen flauw idee waar ze heen gaat, welke opdrachten er gaan komen etc. En om nou te zeggen, je kan niet aan widm meedoen als er mogelijk iets komt waar je niet aan mee wil doen... vind ik persoonlijk overdreven.

Klopt. Mitchmol schreef daar ook over. Dat is een 'dingetje' onderhand voor de programmamakers. Hopelijk vinden ze daar een oplossing voor, of selecteren ze diverse deelnemers met diverse geloofsachtergronden in de toekomst, die er geen probleem mee hebben om in een land met een andere wereldreligie gewoon mee te doen met eet-, dans- en traditioneel getinte opdrachten. Zo niet, dan gaarne niet meenemen op reis.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 23-02-2025, 17:13:19 »
Ik had me voorgenomen om hier niet veel meer over te zeggen, omdat ik mijn (minderheids)standpunt wel zo'n beetje uit de doeken had gedaan.

Toch blijft mijn overtuiging, ook de reacties hier overziend, dat het feit dat Nora moslim hier hét hete hangijzer is. Toen het onduidelijk was waarom zij afhaakte werd überhaupt speculeren dat het weleens een geloofsdingetje zou kunnen zijn door sommigen al gehekeld, en zelfs nu zij zelf in ondubbelzinnige bewoordingen heeft aangegeven dat dit inderdaad het geval is, wordt dit door sommigen gebagatelliseerd of half ontkend.

Jij noemt het bagatelliseren, anderen (onder wie ik mezelf reken) noemen wat jij doet van een mug een olifant maken. Steeds kom je met doemscenario's op de proppen waar helemaal geen sprake van is. Je maakt je zorgen om de toekomst van het programma omdat één kandidaat in de inmiddels 25 (reguliere) seizoenen uit een opdracht is gestapt om deze reden. Ik bagatelliseer niks, ik vind het gewoon klein bier. En wat mij betreft is dit niet hét hete hangijzer, dat maken de mensen die dit incident opblazen ervan.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #106 Gepost op: 23-02-2025, 17:18:00 »
D'N, mooi verwoord hoor. Helemaal mee eens.

Lijkt me ook niet voor niets dat de productie tegen alle kandidaten zegt dat ze altijd mogen stoppen met een opdracht als ze dat willen.

En waar hebben we het eigenlijk over? 1 kandidaat die een opdracht niet deed. Sam en Stijn haakten indirect ook af bij een opdracht in de 1e aflevering omdat ze die te lastig vonden (zij gingen gewoon door zonder dat het opviel). Nog los van het feit dat de opdracht nog bijna lukte door het stoppen van Nora, want denk dat het met haar gekluns een stuk lastiger was geworden er nog zoveel goed te hebben.

Zolang er heel af en toe eens 1 kandidaat een keer overslaat lijkt het me niet echt nodig allerlei aanpassingen te doen. Mensen zijn allemaal verschillend, dus er komt echt nog wel een keer een kandidaat die iets niet wil of kan doen.

Offline Jermolito84

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 23-02-2025, 17:20:10 »

Iedereen mag zijn eigen keuze's maken in het leven. En jij mag daar een mening over hebben maar niet over oordelen. Aanpassen hoeft zeker niet de volle 100% te zijn. Jij mag best nog ergens jezelf zijn op momenten zoals die van Nora. Zij heeft hierbij niemand kwaad gedaan en zeker niet iemand respectloos behandeld.

Zo kun je ook een punt maken dat Teun de spin niet wilde eten. Ook een normaal traditioneel gerecht in Cambodja. Maar dat steekt blijkbaar niemand. De programma makers en kandidaten kunnen denk zelf heel goed overeenstemmen wat wel en niet gewenst is en blijkbaar was er niemand van hen die er een probleem van maakte. Waarom zouden wij dit wel doen?

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 23-02-2025, 17:33:27 »
Iedereen mag zijn eigen keuze's maken in het leven. En jij mag daar een mening over hebben maar niet over oordelen. Aanpassen hoeft zeker niet de volle 100% te zijn. Jij mag best nog ergens jezelf zijn op momenten zoals die van Nora. Zij heeft hierbij niemand kwaad gedaan en zeker niet iemand respectloos behandeld.

Zo kun je ook een punt maken dat Teun de spin niet wilde eten. Ook een normaal traditioneel gerecht in Cambodja. Maar dat steekt blijkbaar niemand. De programma makers en kandidaten kunnen denk zelf heel goed overeenstemmen wat wel en niet gewenst is en blijkbaar was er niemand van hen die er een probleem van maakte. Waarom zouden wij dit wel doen?

Wie zegt dat iemand zich 100% moet aanpassen? Dat heb je mij niet zien schrijven. Het gaat om de specifieke situatie hier van iemand die in een andere cultuur, op de reis van haar leven mogen we aannemen, religie gebruikt om ergens niet aan deel te nemen. Eerst moesten we het niet over Nora's motivatie hebben op het forum (dit was in de Nora topic toen ook al bediscussieerd), omdat het niet duidelijk was wat haar beweegredenen waren. Nu horen we van haar zelf dat religieuze overtuiging hier een rol in speelde.. maar mogen we er geen principiële discussie over voeren omdat het niet vaak genoeg is voorgekomen in WIDM. Dat mag wel degelijk. En we mogen daar allemaal anders over denken en andere argumenten voor te berde brengen.

Dit gaat mij specifiek om het weigeren van opdrachten die met de lokale cultuur en religie te maken hebben. Ik vind dit in een reisprogramma als WIDM teleurstellend, heb ik hierboven al uitgelegd. Voor wat betreft de bredere discussie omtrent het algemeen weigeren van opdrachten; ben ik ook geen fan van. Zoals gezegd, enige reden voor mij is lichamelijke ziekte, dus je doet mee aan een eetproef tenzij je anafylaxie riskeert. Je doet een traditionele jurk aan ook als je je schaamt voor een vetrolletjes in zicht. Zo niet? Uit het spel, althans, zo gaat dat in veel andere reisprogramma's. Ze mogen in WIDM zwarte jokers met een fout testantwoord uitdelen dan wat mij betreft, maar dat is weer een andere discussie.

Iedereen mag zijn eigen keuzes maken in het leven. Maar als je besluit mee te doen aan een reisspelprogramma, dan kan het zijn dat die keuzes uitgedaagd worden. Nachtbrakers die normaliter niet voor het middaguur opstaan zullen dan hun gewoonte even moeten aanpassen. Atheïsten zullen zich in tempels, kerken en moskees moeten begeven. Mensrn net complexe vegan eetgewoontes zullen een paar weken de hand voor de ogen moeten doen en van de lokale cuisine genieten. Iemand die (hypothetisch voorbeeld) een rode voorhoofdstip weigert te ontvangen in een spelceremonie, die heeft in een reisprogramma gewoon niets te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 17:43:52 door Nat007 »

Offline D*N

• Forum Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #109 Gepost op: 23-02-2025, 17:57:59 »
Nu horen we van haar zelf dat religieuze overtuiging hier een rol in speelde.. maar mogen we er geen principiële discussie over voeren omdat het niet vaak genoeg is voorgekomen in WIDM. Dat mag wel degelijk. En we mogen daar allemaal anders over denken en andere argumenten voor te berde brengen.
Die discussie is nu toch ook bezig hier? Niemand stopt je, zolang de huisregels gevolgd worden. Dat er forummers zijn die deze discussie niet nodig vinden is ook een mening opzich die ze mogen hebben.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 23-02-2025, 18:02:42 »
Die discussie is nu toch ook bezig hier? Niemand stopt je, zolang de huisregels gevolgd worden. Dat er forummers zijn die deze discussie niet nodig vinden is ook een mening opzich die ze mogen hebben.

Thanks! Ging om Eva die schreef dat dit doemscenario's zijn waar helemaal geen sprake van is. Anyway, fijn dat jullie discussie hierover toestaan D*N  ::ok:: Ik zal er zelf over ophouden nu na 4 berichten.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #111 Gepost op: 23-02-2025, 18:09:25 »
Over de huisregels gesproken: een paar weken terug werd ik op mijn vingers getikt omdat ik (toen mijn Mol eruit vloog) het drieletterige schuttingwoord voor het vrouwelijke voortplantingsorgaan had gebruikt. Motivatie was dat er ook kinderen hier op het forum meelezen. Dus heb ik daar toen maar 'drommels' van gemaakt.

Gisteren echter, gebruikte Stijn exact dit woord bij de zout-opdracht. Daarnaast wordt in het programma ook geregeld gevloekt. Ik zal die vloeken hier niet herhalen, maar de naam van het opperwezen volgens het Christendom en ook de naam van diens op aarde geboren zoon worden regelmatig gebruikt. Kortom: WIDM zelf vindt dat kennelijk geen enkel probleem. Dus de welgemeende vraag: is men op dit forum misschien niet Roomser dan de Paus (toepasselijke term(?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 23-02-2025, 18:43:00 »
Even een andere benadering:

Ik denk dat het goed is om te zien dat er nog mensen rondlopen met principes. Die trouw aan zichzelf en hun identiteit blijven in plaats van zichzelf verloochenen voor een spelletjesprogramma. Te meer omdat we allemaal weten dat ze er bergen dreig- en haatberichten op gekregen heeft.

Hopelijk voelen meisjes en vrouwen zich hierdoor gesterkt dat ze niet altijd maar door andermans opgehouden hoepels hoeven te springen.

Fijn ook om te zien dat geen van de medekandidaten een probleem maakten van Nora's keuze deze opdracht te stoppen. Goed voorbeeld dat keuzes gerespecteerd mogen worden en je niet overal je eigen oordeel op hoeft te plakken.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 23-02-2025, 18:46:59 »
EFijn ook om te zien dat geen van de medekandidaten een probleem maakten van Nora's keuze deze opdracht te stoppen.

Dacht je dat dit de uitzending gehaald zou hebben?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 23-02-2025, 19:05:14 »
Dacht je dat dit de uitzending gehaald zou hebben?

Zie je kandidaten minder enthousiast over Nora zijn? Heb je ook maar één vage toespeling erover gehoord?

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 23-02-2025, 19:15:30 »
Voor zover er sprake van zijn, weet ik bijna zeker dat dit zou sneuvelen bij de montage.

Even een andere benadering dan, aangezien jij zegt 'Ik denk dat het goed is om te zien dat er nog mensen rondlopen met principes.'
Hoe vind je het in dit kader dat wekelijks Christen die naar WIDM kijken worden geschoffeerd doordat de naam van hun opperwezen en diens op aarde geboren zoon ijdel worden gebruikt?

En voor het geval je van mening zou zijn 'moet kunnen', zou het dan niet ook mogelijk moeten zijn Allah in het programma te vervloeken. En zo nee: waarom niet? Waarom zou dat ineens niet moeten kunnen?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 23-02-2025, 19:35:46 »
Heb je het over vloekwoorden? Want dat vind ik een rare vergelijking. Veruit de meeste vloekwoorden in het Nederlands zijn gelinkt aan religie of ziekten en min of meer versteende uitdrukkingen geworden. Ik ken er geen die andere goden vervloeken en dat maakt dat dit een non-issue is. Als mensen GVD uitroepen dan is de intentie doorgaans niet om god te vervloeken, het is slechts een krachtterm die bijvoorbeeld helpt bij het ontladen van de pijn die je voelt als je net op een legoblokje hebt gestaan. Als je in de kerk tijdens een dienst gaat staan ranten over god, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is de intentie duidelijk wél om de knuppel in het hoenderhok te gooien.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 23-02-2025, 19:36:07 »
Ik ben zelf gelovig opgevoed als Christen en vond het in het begin zeker ook niet leuk om dit constant te horen die vloekwoorden. En ik denk dat meer dit hebben die gelovig opgevoed zijn of nog gelovig zijn.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 23-02-2025, 19:45:02 »
Ik ben zelf gelovig opgevoed als Christen en vond het in het begin zeker ook niet leuk om dit constant te horen die vloekwoorden. En ik denk dat meer dit hebben die gelovig opgevoed zijn of nog gelovig zijn.

Dat begrijp ik, vloekwoorden en krachttermen zijn in het algemeen niet leuk om te horen. Ik ken ook veel mensen die moeite hebben met k*nk*r. Anderen met lichaamsgerelateerde woorden. Het is allemaal erg ingesleten helaas. Ik heb er zelf ook wel een handje van, maar vooral als ik alleen ben. Ik houd wel rekening met anderen natuurlijk. Ik kan me wel voorstellen dat je tijdens deelname aan widm zo gewend raakt aan camera's die continu om je heen zijn, dat je je er zo nu en dan eentje laat ontglippen als iets niet meezit of pijn doet.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 23-02-2025, 19:46:19 »
Een andere discussie, maar van mij mogen vloeken eruit gemonteerd worden. Voegt zelden iets toe aan het programma en kan mensen onnodig kwetsen.