Ik had me voorgenomen om hier niet veel meer over te zeggen, omdat ik mijn (minderheids)standpunt wel zo'n beetje uit de doeken had gedaan.
Toch blijft mijn overtuiging, ook de reacties hier overziend, dat het feit dat Nora moslim hier hét hete hangijzer is. Toen het onduidelijk was waarom zij afhaakte werd überhaupt speculeren dat het weleens een geloofsdingetje zou kunnen zijn door sommigen al gehekeld, en zelfs nu zij zelf in ondubbelzinnige bewoordingen heeft aangegeven dat dit inderdaad het geval is, wordt dit door sommigen gebagatelliseerd of half ontkend.
Over de wenselijkheid daarvan wordt verschillend gedacht, zoals deze discussie zonneklaar aantoont.
Toch vraag ik me af hoe de oproep van sommige molloten om het weigeren van een opdracht uit religieuze motieven zonder meer te respecteren zich laat rijmen met de kritiek in het evaluatietopic dat dit seizoen relatief veel 'suffe' [mijn interpretatie] opdrachten heeft en dat er zo weinig met de cultuur van Cambodja wordt gedaan.
Als de productie - en dat gaan ze na dit incident en de discussie daarover zeker doen - voortaan nóg meer rekening gaat houden met de persoonlijke opvattingen van de kandidaten, dan kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat dit gaat resulteren in méér opdrachten die een fysieke of mentale inspanning van de kandidaten vragen of opdrachten die ingebed worden in de plaatselijke cultuur. Het is het een of het ander.
Ik weet toevallig dat de productie zich in 2005 achter de schermen behoorlijk ergerde aan Yvonne van den Hurk, die veelvuldig haar beklag deed over het gebrek aan comfort dat de kandidaten geboden werd; met zijn vijven op een kamer, in een tentje overnachten, niet altijd een fatsoenlijke wasgelegenheid etc. De luxevakantie die WIDM tegenwoordig is zou haar ongetwijfeld veel beter bevallen, terwijl juist op dat aspect behoorlijk veel kritiek is in deze panelen. Zou dat, als dat indertijd ook in de afleveringen zichtbaar was geweest, op het forum tevens hebben geleid tot een pleidooi om Yvonnes persoonlijke voorkeuren te respecteren?