Auteur Topic: Splinter's Niet de Mol  (gelezen 19840 keer)

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: Splinter's Niet de Mol
« Reactie #80 Gepost op: 23-02-2025, 01:24:57 »
Ik denk dat degene die 'Niet de Mol' online zet, is ontslagen  ;D en we nu helemaal niks meer krijgen ...

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 23-02-2025, 01:28:59 »
Ik denk dat degene die 'Niet de Mol' online zet, is ontslagen  ;D en we nu helemaal niks meer krijgen ...

Ik zou het ook niet zo erg vinden als ze dit pas een week later zouden publiceren. Ik zie niet in waarom Splinter al een week voor de eliminatie al met een cameracrew en een opvallend autootje door een woonwijk zou moeten scheuren. Uiteindelijk gaat een oplettende buurtbewoner dat ook een keer spoileren. Van mij mogen zowel Niet de Mol als Moltalk gewoon volledig stoppen eigenlijk. Stop dat geld maar in het programma en zorg dat het beter wordt en niet verdwijnt. Al die heisa..

Offline Kaasfondue90

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 23-02-2025, 07:44:48 »
Lokale gebruiken en religieuze gebruiken zit nogal een verschil tussen. Dat laatste hadden de maker wat meer mee uit kunnen kijken.

Ben ik het niet mee eens, sorry.

Draai het eens om. Stel WIDM wordt bijvoorbeeld in Marokko (ik noem maar wat) opgenomen. En één van de kandidaten weigert een Marokkaanse dans uit te voeren, want: “ik ben Christen, voel me niet thuis in de kleding en ik geloof alleen in mijn God, niet in Allah”. Dan zou ik het om precies dezelfde reden vreemd en niet respectvol vinden. Een dikke middelvinger naar de lokale bevolking.

De religie-kaart wordt sowieso snel getrokken in deze huidige tijd, om gedrag mee te vergoelijken. WIDM is maar een spel. Maar jij hebt duidelijk een andere mening, dus agree to disagree.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 07:50:19 door Kaasfondue90 »

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #83 Gepost op: 23-02-2025, 08:12:01 »
Ik zou het ook niet zo erg vinden als ze dit pas een week later zouden publiceren. Ik zie niet in waarom Splinter al een week voor de eliminatie al met een cameracrew en een opvallend autootje door een woonwijk zou moeten scheuren. Uiteindelijk gaat een oplettende buurtbewoner dat ook een keer spoileren. Van mij mogen zowel Niet de Mol als Moltalk gewoon volledig stoppen eigenlijk. Stop dat geld maar in het programma en zorg dat het beter wordt en niet verdwijnt. Al die heisa..
Ik vind het juist fijn dat die programma’s er zijn en vooral niet de mol, je leert de afvallers zo ook beter kennen en ook best wel dingen van achter de schermen. Voorbeeld waarom deden ze dit en wat vonden ze zelf verdacht. Je kan daardoor best wel dingen te weten komen ook wie niet de mol is. Kan het later opgenomen worden, zeker.

En ik weet bijna zeker dat het programma wie is de mol niet verdwijnt, er zijn nog genoeg mensen die dol zijn op dit programma, ook op de manier hoe het nu gemaakt word. Ik denk dat misschien alleen de echte molloten er ooit genoeg van krijgen als het niet beter wordt.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 23-02-2025, 08:29:52 »
Wat ik jammer vind is dat Splinter niet even vraagt waarom Sophie die opvallende handbewegingen maakte.
En wederom een fout, nu in de editing: halverwege zegt Splinter: zullen we kijken naar de eliminatie? waarna er nog veel meer gespreksstof komt.
Verder weer leuke aflevering!
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 08:32:20 door Run »

Offline Didier

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 😁😁
« Reactie #85 Gepost op: 23-02-2025, 09:47:25 »
Wat ik jammer vind is dat Splinter niet even vraagt waarom Sophie die opvallende handbewegingen maakte.
En wederom een fout, nu in de editing: halverwege zegt Splinter: zullen we kijken naar de eliminatie? waarna er nog veel meer gespreksstof komt.
Verder weer leuke aflevering!

Welke handbewegingen?
#1 Renée hater

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 23-02-2025, 10:16:37 »
Héél opmerkelijk dat Sophie op het eind zegt dat er bij de laatste eliminatietest een kandidaat is met een finalevrijstelling en een kandidaat met 2 jokers en dat er dan iets zwaars op tafel ligt.

Ze verdenkt dus duidelijk nog steeds Roos en denkt dat ze het heeft moeten afleggen tegen de kandidaten met voordelen.

Ze vertelt ook dat ze bij de fotografenzoektocht niet gemold heeft en dat o.a. de telefoon op vliegtuigmodus zetten op conto van Roos komt.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 23-02-2025, 10:36:58 »
Héél opmerkelijk dat Sophie op het eind zegt dat er bij de laatste eliminatietest een kandidaat is met een finalevrijstelling en een kandidaat met 2 jokers en dat er dan iets zwaars op tafel ligt.

Ze verdenkt dus duidelijk nog steeds Roos en denkt dat ze het heeft moeten afleggen tegen de kandidaten met voordelen.

Ze vertelt ook dat ze bij de fotografenzoektocht niet gemold heeft en dat o.a. de telefoon op vliegtuigmodus zetten op conto van Roos komt.
Ze begint wel te twijfelen, wat je ziet aan een uitspraak als ‘Als Maaike de mol is’.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 23-02-2025, 11:04:53 »
Leuke aflevering weer! Roos komt er wel nogal verdacht uit naar voren (o.a. die vliegtuigstand bij Angkor Wat).

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 23-02-2025, 11:11:08 »

Draai het eens om. Stel WIDM wordt bijvoorbeeld in Marokko (ik noem maar wat) opgenomen. En één van de kandidaten weigert een Marokkaanse dans uit te voeren, want: “ik ben Christen, voel me niet thuis in de kleding en ik geloof alleen in mijn God, niet in Allah”. Dan zou ik het om precies dezelfde reden vreemd en niet respectvol vinden. Een dikke middelvinger naar de lokale bevolking.

De religie-kaart wordt sowieso snel getrokken in deze huidige tijd, om gedrag mee te vergoelijken. WIDM is maar een spel. Maar jij hebt duidelijk een andere mening, dus agree to disagree.

Precies. WIDM is maar een spel. Dus waarom zou iemand iets moeten doen wat tegen de eigen levensbeschouwing of religie in gaat? Bovendien als je een vergelijking wil trekken, is het als aan een christen vragen naar Allah te bidden. Reken maar dat vele christenen dat idd zouden weigeren.

En als je het toch over een middelvinger hebt. Is het niet eerder een middelvinger naar de bevolking om rituele, spirituele dansen te verstieren voor een beetje tv vermaak? Normaal worden de dansen namelijk niet door Jan en alleman uitgevoerd maar door specifiek opgeleide dansers die al van kinds af aan daarmee beginnen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 23-02-2025, 11:34:11 »
Goed om te weten, dat Sam, Ray en Gabriël nog steeds vol overtuigd waren dat zij het was.
Dus misschien zijn ze afgevallen op Sophie alle drie.

Edit: ik heb een vermoeden dat Maaike en Stijn als je kijkt naar de laatste 4 kandidaten (dus Sophie meegeteld) het minst verdacht werden door de afvallers.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 11:51:16 door Mol1991 »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 23-02-2025, 11:45:15 »
Wat een leuke aflevering! Duwt me wel dieper in de Roos-tunnel.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 23-02-2025, 11:49:18 »
Grappig genoeg heeft Sophie in de kick-off aflevering een topje aan met rozen print. Die zit dan nog stevig in de Roos-tunnel.

Offline suuuus

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 23-02-2025, 13:50:27 »

Dit vond ik ook zo opvallend! Ik ben echt heel overtuigd van Stijn als mol maar klinkt wel heel aannemelijk dat iedereen op Roos als mol zit.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #94 Gepost op: 23-02-2025, 13:56:11 »
Van mij mogen zowel Niet de Mol als Moltalk gewoon volledig stoppen eigenlijk. Stop dat geld maar in het programma en zorg dat het beter wordt en niet verdwijnt. Al die heisa..

Mee eens.   ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Kaasfondue90

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 23-02-2025, 13:56:50 »
Precies. WIDM is maar een spel. Dus waarom zou iemand iets moeten doen wat tegen de eigen levensbeschouwing of religie in gaat? Bovendien als je een vergelijking wil trekken, is het als aan een christen vragen naar Allah te bidden. Reken maar dat vele christenen dat idd zouden weigeren.

En als je het toch over een middelvinger hebt. Is het niet eerder een middelvinger naar de bevolking om rituele, spirituele dansen te verstieren voor een beetje tv vermaak? Normaal worden de dansen namelijk niet door Jan en alleman uitgevoerd maar door specifiek opgeleide dansers die al van kinds af aan daarmee beginnen.

Denk dat wij het niet eens gaan worden. Ik proef ook aan jouw commentaar dat je zelf een diepgewortelde levensovertuiging hebt. Dus dat gaat ‘m niet worden.

Nogmaals. No offense, maar ik vind het persoonlijk “jammer” dat Nora heeft geweigerd. Omdat ik het zelf mooi vind om op een reis met andere culturen, tradities en religies in aanraking te komen. Moskeeën, kerken, kloosters en andere tempels bezoeken. En als dat in bepaalde kleding moet: PRIMA. Als ik in Marokko op vakantie ben tijdens de ramadan, dan ga ik niet eten waar moslims bij zijn. Uit respect voor de lokale religie en cultuur. En soms moet je gesluierd over straat. Een Christen zal niet bidden naar een andere God, maar vanwege een spel (en niet meer dan dat) een uurtje Islamtische klederdracht dragen, so what? Je gooit dan echt niet meteen je eigen identiteit overboord hoor. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat toeristen in Nederland zich inlezen over onze cultuur, waarden en normen, en zich dan aanpassen. Uit respect. Altijd maar die religiekaart trekken en iets weigeren, of bepaald gedrag vergoelijken (liegen tegen ongelovigen bijvoorbeeld), daar word ik persoonlijk een beetje moedeloos van. In een ander land moet je adaptief en respectvol zijn. En anders kun je beter niet op reis gaan.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 13:58:58 door Kaasfondue90 »

Offline Jermolito84

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 23-02-2025, 14:40:11 »

Zelf ben ik atheïst, maar ik vind jouw mening nogal dwingend.

Net zoals dat mensen met een bepaalde religie personen niet zouden moeten opdringen om ook in die religie te geloven vind ik dat andersom net zo. Een persoon iets laten doen voor een spel wat zeer oncomfortabel aanvoelt vanuit zijn of haar geloof dat zou pas respectloos zijn. Ik geloof niet dat ook maar iemand in Cambodja het bezwaarlijk vind dat Nora een bepaalde dans niet wil uitvoeren.

Bovendien gebruik jij zelf ook de religie kaart om jouw mening meer kracht te geven. Jij zou dan jouw eigen punt ontkrachten doordat jij vind dat je de religie kaart niet mag gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 14:43:30 door Jermolito84 »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 23-02-2025, 15:16:03 »
Denk dat wij het niet eens gaan worden. Ik proef ook aan jouw commentaar dat je zelf een diepgewortelde levensovertuiging hebt. Dus dat gaat ‘m niet worden.

Nogmaals. No offense, maar ik vind het persoonlijk “jammer” dat Nora heeft geweigerd. Omdat ik het zelf mooi vind om op een reis met andere culturen, tradities en religies in aanraking te komen. Moskeeën, kerken, kloosters en andere tempels bezoeken. En als dat in bepaalde kleding moet: PRIMA. Als ik in Marokko op vakantie ben tijdens de ramadan, dan ga ik niet eten waar moslims bij zijn. Uit respect voor de lokale religie en cultuur. En soms moet je gesluierd over straat. Een Christen zal niet bidden naar een andere God, maar vanwege een spel (en niet meer dan dat) een uurtje Islamtische klederdracht dragen, so what? Je gooit dan echt niet meteen je eigen identiteit overboord hoor. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat toeristen in Nederland zich inlezen over onze cultuur, waarden en normen, en zich dan aanpassen. Uit respect. Altijd maar die religiekaart trekken en iets weigeren, of bepaald gedrag vergoelijken (liegen tegen ongelovigen bijvoorbeeld), daar word ik persoonlijk een beetje moedeloos van. In een ander land moet je adaptief en respectvol zijn. En anders kun je beter niet op reis gaan.

Wat je proeft is je eigen vooroordeel. Ik ben atheïst, bezie religies als sprookjes maar meen dat je gewoon keuzes die mensen maken mag respecteren. Ook gek dat je meent overal religie en ongeschreven regels gerespecteerd dienen te worden maar dat niet voor Nora's eigen religie zou gelden.

Je bagatelliseert bovendien de dansen en de kledingdracht (over middelvinger gesproken). De dansen stammen uit de zevende eeuw waarbij elke handbeweging een verzoek of ode aan verschillende goden betreft. De kleding is eveneens spiritueel gebaseerd.

Nora is moslima. Dat is geen 'religiekaart trekken', dat is wie zij is.  Wat zij gelooft en waar ze naar leeft. Als je echt zoveel respect hebt voor verschillende religies en culturen, dan respecteer je Nora's keuze ook.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 23-02-2025, 15:25:27 »
De een heeft gewetensbezwaren als ie op een kameel moet zitten, de ander slaat een maaltijd af omdat er een ingrediënt in zit dat hij/zij niet eet. Dat heeft niets met respect te maken, dat gaat om persoonlijke grenzen en daar heeft iedereen recht op.

Als de gevende partij de ontvangende partij dwingt om iets te doen wat die niet wil, dan is dat respectloos. Als de ontvangende partij roept dat een gewoonte of cultuuruiting belachelijk is, dan is dat ook respectloos. Er is alleen een prima middenweg en dat is op een vriendelijke manier uitleggen waarom jij iets niet kunt of wil doen en begrip tonen voor de ander als die de moeite neemt om je op een nette manier uit te leggen waarom ie je aanbod afslaat.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #99 Gepost op: 23-02-2025, 16:10:23 »
Ik had me voorgenomen om hier niet veel meer over te zeggen, omdat ik mijn (minderheids)standpunt wel zo'n beetje uit de doeken had gedaan.

Toch blijft mijn overtuiging, ook de reacties hier overziend, dat het feit dat Nora moslim hier hét hete hangijzer is. Toen het onduidelijk was waarom zij afhaakte werd überhaupt speculeren dat het weleens een geloofsdingetje zou kunnen zijn door sommigen al gehekeld, en zelfs nu zij zelf in ondubbelzinnige bewoordingen heeft aangegeven dat dit inderdaad het geval is, wordt dit door sommigen gebagatelliseerd of half ontkend.

Over de wenselijkheid daarvan wordt verschillend gedacht, zoals deze discussie zonneklaar aantoont.

Toch vraag ik me af hoe de oproep van sommige molloten om het weigeren van een opdracht uit religieuze motieven zonder meer te respecteren zich laat rijmen met de kritiek in het evaluatietopic dat dit seizoen relatief veel 'suffe' [mijn interpretatie] opdrachten heeft en dat er zo weinig met de cultuur van Cambodja wordt gedaan.

Als de productie - en dat gaan ze na dit incident en de discussie daarover zeker doen - voortaan nóg meer rekening gaat houden met de persoonlijke opvattingen van de kandidaten, dan kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat dit gaat resulteren in méér opdrachten die een fysieke of mentale inspanning van de kandidaten vragen of opdrachten die ingebed worden in de plaatselijke cultuur. Het is het een of het ander.

Ik weet toevallig dat de productie zich in 2005 achter de schermen behoorlijk ergerde aan Yvonne van den Hurk, die veelvuldig haar beklag deed over het gebrek aan comfort dat de kandidaten geboden werd; met zijn vijven op een kamer, in een tentje overnachten, niet altijd een fatsoenlijke wasgelegenheid etc.  De luxevakantie die WIDM tegenwoordig is zou haar ongetwijfeld veel beter bevallen, terwijl juist op dat aspect behoorlijk veel kritiek is in deze panelen. Zou dat, als dat indertijd ook in de afleveringen zichtbaar was geweest, op het forum tevens hebben geleid tot een pleidooi om Yvonnes persoonlijke voorkeuren te respecteren?
« Laatst bewerkt op: 23-02-2025, 16:18:26 door Michmol »
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.