Auteur Topic: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Bekokstoven  (gelezen 10700 keer)

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] Opdracht 1 - Bekokstoven
« Reactie #40 Gepost op: 24-02-2025, 00:06:32 »
Vreemd idd

Ze wil echt heel graag dat Maaike haar verdenkt
« Laatst bewerkt op: 24-02-2025, 00:08:24 door FS »

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #41 Gepost op: 24-02-2025, 00:16:03 »
Ze schept toch de zojuist gemorste kokosmelk weer terug in het kommetje? Dat is geen zout of iets anders zo te zien
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 24-02-2025, 00:24:20 »
Ah dat klinkt logischer idd

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 24-02-2025, 02:06:35 »
Bij kok Dimanche staan alle bakjes netjes op een rij met een lepeltje erin en precies de juiste hoeveelheid. Bij Zweedse kok Maaike staan verscheidene volle bakjes die niet gebruikt worden in de weg, de kokosmelk staat al op scherp, niet te zien is wie deze bakjes heeft neergezet. Roos voegt allerlei ingrediënten toe uit kleine rode bakjes. Maaike voegt de kokosmelk toe, ze staat te wachten tot Stijn de kokosmelk noemt, telt langzaam en hardop van 1 tot 3 en als Stijn vertelt over het ei dat doorgeroerd met worden telt ze sneller hardop tot 7, alsof Roos niets over het klutsen mag horen. Maaike is ook snel met het pakken van het ei van de schaal en hangt er al mee boven de schaal als Stijn zegt dat de helft toegevoegd moet worden.

Maaike wil een 2e bakje maken en pakt nieuw bananenblad terwijl op de snijplank een rondje lijkt te liggen. Bij het maken van het 2e bakje zoekt Maaike een mes en lijkt rondom de kom bananenblad weg te snijden, maar er is geen bananenblad rond de kom te zien in beeld. Het tweede bakje lijkt niet uit een rondje gevouwen, de nerven lijken evenwijdig te lopen. De souschefs gingen proeven welke lekkerder was, keken ze soms ook naar de opmaak?

Bij Roos en Maaike worden de schaaltjes op Black eyed beans gezet, ook een hint naar de donkere ogen van Roos?

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 24-02-2025, 02:48:36 »
Het kan zijn dat we Stijn de eerste keer niet horen en de tweede keer wel. Maar Roos legt de pepers al in het water voordat Stijn vertelt dat ze in het water moeten. Voorkennis?

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 24-02-2025, 08:51:32 »
Het verbaast mij dat Roos haar mol (Stijn) zonder enige discussie op een essentiële plek laat staan. Ook al bij de uitleg bleek dat dit dé plek zou zijn om te mollen, toch?

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 24-02-2025, 09:05:30 »
Het verbaast mij dat Roos haar mol (Stijn) zonder enige discussie op een essentiële plek laat staan. Ook al bij de uitleg bleek dat dit dé plek zou zijn om te mollen, toch?
Verbaast je dat? Roos is zelf de grootste (nep?)mol  ::rofl:: Zal haar het uitmaken of die opdracht lukt.

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 24-02-2025, 09:09:26 »
Verbaast je dat? Roos is zelf de grootste (nep?)mol  ::rofl:: Zal haar het uitmaken of die opdracht lukt.

Hahaha, goed punt. Ik hoop toch dat ze echt de mol is, ik zou haar door al dit soort dingen een leuke mol vinden maar een hele flauwe kandidaat.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 24-02-2025, 09:13:49 »
Het kan zijn dat we Stijn de eerste keer niet horen en de tweede keer wel. Maar Roos legt de pepers al in het water voordat Stijn vertelt dat ze in het water moeten. Voorkennis?

Door de edit kon ik de instructies van Stijn überhaupt niet volgen.
Zelfs bij terugkijken niet.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 24-02-2025, 09:27:47 »
Volgens mij is het mis gegaan bij de zaadjes van de rode pepertjes. De instructie van Stijn is daar net even weggeknipt.

Na terugkijken ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit een molactie van Stijn was. "Snijd de peper doormiddden" *knip* "Anders wordt het wel heel pittig." Ik vermoed dat de zaadjes van de peper er bij in moesten, en Stijn juist instrueert mogelijk juist dat ze eruit gelaten moeten worden. Het is super gangbaar voor een Nederlandse kok om de zaadlijsten van de peper niet mee te nemen, maar een Cambodjaan houdt ongetwijfeld van pittig. Daar gaat het dus mis.

Offline renatem

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 24-02-2025, 10:18:07 »
Voor mij is Stijn duidelijk de mol. Doorgeven wat de anderen moeten koken is een belangrijke positie, je kan daar makkelijk mollen. Dat deed hij ook. Het leek er namelijk op dat de kok meer dan één theelepel suiker erin deed (door hoe hij het bakje met suiker en de lepel vastheeft en zijn bewegingen). Daarnaast weet iedereen die wel eens Aziatisch kookt, dat overal maar één theelepel van ingooien heel weinig is, en spreekt het commentaar van Rik dat het andere gerecht 'goed gekruid is' ook voor zich. Bovendien gooien zij het ei direct in het gerecht, en de kok roert deze eerst door, ook een groot verschil. Verder vraag ik me af: waarom zou de kok 2 chili pepers weken, en zegt Stijn daarna dat je maar de helft van één moet pakken? Waarom zou je er dan 2 weken (hoewel ik ook niet zie wat de kandidaten met de overige chili peper doen)?

Kijkende naar een online recept van Fish Amok, moet daarin veel meer kruiden, overal 2 tbsp (eetlepel), i.p.v. 1 theelepel. Dat maakt nogal een groot verschil...

Recept:
Curry Paste (See Note 1)
2 lemon grass stalks (remove dry outer leaves) white part only
2 grams fresh turmeric (1-inch piece)
2 pieces finger root or 1 tbsp minced ginger
1 clove garlic
5 small dried red chilies soaked for 5 minutes in hot water, drained
Steamed Fish Curry
16 oz firm white fish (separated) > ong 450 gram, lijkt op de hoeveelheid die de kandidaten hadden. Misschien hadden zij een klein beetje minder?
14 oz coconut milk reserve 3 tbsp for garnish (11 oz = 330ml)
2 eggs (1 gebruikt door de kandidaten?)
2 tbsp fish sauce
2 tbsp sugar
5 kaffir lime leaves sliced thinly (separated)
9 Thai basil leaves

Bron: https://silkroadrecipes.com/cambodian-khmer-fish-amok-recipe/

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 24-02-2025, 13:49:40 »

Als Roos vrijwel zeker is van haar mol is het juist slim. Jezelf flink verdacht maken weer en lekker nepmollen zodat de anderen niet in de gaten hebben wat jouw mol doet. Je wilt het spel immers winnen. Denk eerlijk gezegd ook dat ze daarom niet het kistje koos waarvan zij toch dacht dat de vrijstelling erin zat. Als je zo zeker bent van je mol haal je de finale toch wel, zeker als het jouw mol is die de vrijstelling krijgt (geen concurrentie). Hoewel ze op dat moment niet kon weten wat het de pot zou kosten, wist ze wel dat haar bod bijna de hele pot leeg trok, dus die gok kon ze wel nemen.
Denk dat Roos ook wel in de gaten heeft dat de anderen haar verdenken en niet Stijn. Dan kan je ze beter niet op andere gedachten brengen toch?
« Laatst bewerkt op: 24-02-2025, 13:51:52 door tureluurs »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 24-02-2025, 13:53:08 »
Toch doen Maaike en Roos - en dan bovenal Maaike - van alles fout waardoor het drie keer niks wordt. Maaike lijkt het zelfs al opgegeven te hebben wanneer ze de vis verkeerd snijdt.

Offline JanMOL

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 24-02-2025, 15:05:40 »

Kijkende naar een online recept van Fish Amok, moet daarin veel meer kruiden, overal 2 tbsp (eetlepel), i.p.v. 1 theelepel. Dat maakt nogal een groot verschil...

Natuurlijk lastig te zeggen of het om dezelfde hoeveelheden currypasta gaat, maar inderdaad, het zou kunnen dat Stijn dat behoorlijk heeft verminderd bij het doorgeven (door edit en voor deelnemers niet te checken) en dat maakt een wezenlijk smaakverschil

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 24-02-2025, 18:21:21 »
Natuurlijk lastig te zeggen of het om dezelfde hoeveelheden currypasta gaat, maar inderdaad, het zou kunnen dat Stijn dat behoorlijk heeft verminderd bij het doorgeven (door edit en voor deelnemers niet te checken) en dat maakt een wezenlijk smaakverschil

De link is iig een recept voor 3 porties. Iedereen die kookt weet dat je de ingrediënten aan moet passen aan het aantal porties of personen voor wie je kookt. Verder zie je ook verschillen in de bereiding. Daarnaast heeft iedere chef-kok zijn eigen methode.

In de TN podcast heeft een chef-kok met 22 jaar ervaring gereageerd en aangegeven dat het niet mogelijk is om via doorfluisteren eenzelfde recept te maken.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 24-02-2025, 21:40:21 »
De kok zorgt steeds voor een lege snijplank, het afval gaat in een schaaltje, de gesneden groente in een ander schaaltje. Alleen bij het derde ingrediënt laat hij een stuk galanga/laos op de snijplank liggen, dat pas verdwijnt bij de vis. Is dit een hint van de mol? Laos is een wittige wortel, in zijn schaaltje liggen lichte sereh, ui en ik neem aan lichte galanga. Op de plank van Maaike lijkt geen laos te liggen, het lijkt meer gelige gember. In plaats van fingerroot lijkt er op haar snijplank oranje-achtige kurkuma (geelwortel) te liggen, stukjes vis wordt zelfs nog een beetje geel.

Stijn zegt dat de fijngesneden fingerroot bij de gember, de ui, de laurierblad en het citroengras moet, terwijl de kok laos op zijn plank heeft liggen. Stijn kan opzettelijk gember hebben gezegd in plaats van laos. Of hij kent het verschil niet, zijn laurierblad moet citroenblad zijn. Of hij houdt zich expres van de domme.
Maar Maaike is ook niet te vertrouwen. Als Rik aan het begin vraagt wat ze van het eten vinden noemt Maaike fish amok (weer een vooruitziende blik). Maaike lijkt kurkuma gesneden te hebben, terwijl Roos fingerroot leek te schillen, vreemd. En Maaike heeft fish amok gegeten, dan zou zij moeten weten dat er nooit zoveel gember in hoort als zij heeft gehakt, zeker als de kok eigenlijk laos heeft gebruikt en geen gember. Dus of Maaike heeft/krijgt door dat Stijn loopt te mollen en zegt hier niets over, of zij loopt zelf te mollen.

Offline renatem

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 24-02-2025, 23:39:07 »
De link is iig een recept voor 3 porties. Iedereen die kookt weet dat je de ingrediënten aan moet passen aan het aantal porties of personen voor wie je kookt. Verder zie je ook verschillen in de bereiding. Daarnaast heeft iedere chef-kok zijn eigen methode.

In de TN podcast heeft een chef-kok met 22 jaar ervaring gereageerd en aangegeven dat het niet mogelijk is om via doorfluisteren eenzelfde recept te maken.
Dat is een recept voor 3 bakjes, de kandidaten hebben er 2 gemaakt, niet zo'n groot verschil. Stijn zegt 1 theelepel (4 gram), het recept 2 eetlepel (24 gram). Ook als je de kok bezig ziet, lijkt het alsof hij meer suiker gaat pakken dan 1 lepel.

De positie van Stijn was duidelijk de beste positie om te mollen... En waarom zou je bijv. 2 pepers moeten weken in water, als je er vervolgens maar 1 gebruikt? Dat is toch niet logisch?

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #57 Gepost op: 25-02-2025, 13:31:42 »
De positie van Stijn was duidelijk de beste positie om te mollen... En waarom zou je bijv. 2 pepers moeten weken in water, als je er vervolgens maar 1 gebruikt? Dat is toch niet logisch?
Helemaal mee eens en Stijn is in mijn ogen ook overduidelijk de mol. Maar aan de andere kant als Stijn zegt dat je een rode peper die heeft staan inweken uit het bakje moet halen en daarna moet snijden en fijn hakken, dan doe je dat toch ook met die andere rode peper?
In recepten komt het wel vaker voor dat je van een ingredient eerst een deel moet gebruiken, maar dan bijvoorbeeld omdat je de rest moet gebruiken als garnering. Voor een rode peper is dit heel erg onwaarschijnlijk.
Dus volgens mij gaan Roos en Maaike ook niet helemaal vrij uit.

Overigens viel me bij het praatje van Rik na deze opdracht op dat Stijn allang wist dat ze hiermee niets gingen verdienen. Kijk ook even naar de grijns op zijn gezicht als het hoge woord er uit is dat ze niets hebben verdiend.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 25-02-2025, 13:55:12 »
Overigens viel me bij het praatje van Rik na deze opdracht op dat Stijn allang wist dat ze hiermee niets gingen verdienen. Kijk ook even naar de grijns op zijn gezicht als het hoge woord er uit is dat ze niets hebben verdiend.
Ja dit viel mij ook direct op bij Stijn. De rest keek nog redelijk met spanning wat Rik ging zeggen over de uitslag, maar dit zag je niet bij hem.

« Reactie #59 Gepost op: 26-02-2025, 08:20:25 »
Ja dit viel mij ook direct op bij Stijn. De rest keek nog redelijk met spanning wat Rik ging zeggen over de uitslag, maar dit zag je niet bij hem.
Het is maar vanuit welke tunnel je kijkt. Ik zie Maaike vlak voor Rik het zegt lachen en Roos met haar pokerface.