Uiteindelijk willen we allemaal een mooi programma zien met toffe opdrachten. En iets van het land zien, want anders kan het idd ook in Nederland. Ze moeten ervoor waken dat de opdrachten te tam worden, of dat we kandidaten kunnen elimineren als mol ivm weigering aan een (deel)opdracht. Een betere screening van kandidaten en hun principes is dan noodzakelijk.
Dat is het doel. Een mooi programma maken. Niet om een exacte afspiegeling van de samenleving in de kandidatengroep te hebben, al is het bewonderenswaardig in hoeverre de makers dat wel lijken te proberen. Maar je moet ook anno 2025 een programma maken dat kijkers meeneemt op een reis, waarbij de opdrachten interessant zijn en we niet alleen maar suffe spellen gespeeld zien worden in karaoke barren en in hotels. De cultuur van het land, de mensen, de gewoontes; dat alles verheft dit programma ook. Idem voor De Mol. We gaan met ze mee op reis.
Ik snap dat sommigen hier het heldhaftig vonden van Nora, maar ik had plaatsvervangende schaamte bij het zien hoe ze middenin zo'n les van die prachtige danseressen gewoon wegliep. Wat geeft dat voor boodschap aan die danseressen, die buitenlanders hun nationale/culturele/religieuze dans willen leren? Zoals eerder gezegd: als dit (theoretisch) een EO coryfee betrof die middenin een Arabische buikdansles een vies gezicht trok en wegliep, had het net zulke slechte TV opgeleverd. Ik kan me geen enkel voorbeeld bedenken van vorige seizoenen waarin dit eerder gebeurd is (maar misschien zijn ze er wel, ik herinner me niets).
Is dit dan Nora's 'schuld'? Niet echt, die wilde dat echt niet doen vanuit haar geloofsovertuiging. Dus dan is het aan de makers om hier in de toekomst voor te waken. Hetzelfde geldt voor mij voor extreme veganisten die geen enkele concessie wensen te doen en eetopdrachten om zeep helpen daarmee. Of opdrachten waar dieren in voorkomen, bij wijze van spreken, of leerlooierijen, of wat dan ook, bedenk het maar. Want: we weten dan gelijk dat zo'n iemand ook niet De Mol is. Dat doet het programma geen goed.