Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 3 - opdracht 2 - Het Slachthuis  (gelezen 24771 keer)

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [De Mol] Aflevering 3 - opdracht 2 - Het Slachthuis
« Reactie #60 Gepost op: 22-02-2016, 19:34:33 »
Psychologische spelletjes blijken nog steeds topvertier in De Mol! Het blijft wel fascinerend om te zien hoe je toch iedereen begint te verdenken eens ze voor die kooi staan en met het dilemma geconfronteerd worden. Ik ging ervan uit dat iedereen geïnteresseerd was. Zelfs bij Bruno had ik even rillingen toen hij tegenover de anderen stond te wachten, maar natuurlijk zou dat betekenen dat hij zich buiten de groep plaatst en hij staat er net midden in. En die rol van zich buiten de groep te plaatsen leek me eerder weggelegd voor Cathy of Thibaud, maar die hebben me daarbij positief verrast. Waarschijnlijk voelden de andere kandidaten zich net zo. Al hadden ze niet veel keuze na de vurige verwijten van Hanne en Issabel. Manuella heeft me ook heel erg verrast in nog positievere zin, zij had die vrijstelling echt nodig maar vertikt het toch om ze op te eisen. Samen met Hanne was zij een van de sleutelfiguren waardoor de opdracht slaagde.

Zoals ook bij vorige opdrachten is het Bruno die weer een discussie opstart maar naderhand snel weer uit het verhaal verdwijnt. Hij is degene die vraagt wie er allemaal de vrijstelling wil. Gilles, Cathy, Stijn en Issa blijken initieel geïnteresseerd. Hanne is eerst om te zeggen van niet. Manuella volgt, dan Thibaud en Bruno zelf wil ze ook niet, tot grote verbazing van Cathy. Hierna volgt een hele discussie waarna het helemaal niet zeker meer is wie wat nu echt wil maar wordt Bruno toch gekozen als te vertrouwen en mag zich als eerste gaan bewijzen. Zouden ze Bruno niet gewoon voor het blok gezet hebben. Een deel van hen verdacht hem al een beetje. Misschien stuurden sommigen erop aan om een van hun Mollen als eerste te sturen? Issa noemt hem tijdens de test (concentreerde op Bruno en Cathy, Cathy verdwijnt een beetje, Gilles komt erbij) Cathy en Gilles hebben hem al vernoemd tijdens een eerdere test en Stijn ging er bij deze test van uit dat Bruno een inschattingsfout heeft gemaakt. Als je zou redeneren dat Bruno de Mol is, dacht hij dan dat er hevigere discussies zouden plaatsvinden als hij Cathy, Thibaud en Gilles daar zou laten? Issa zou ook nog zo iemand kunnen zijn die de Mol onderschatte. Denk sowieso dat de Mol de groep hier heeft onderschat.

Issa reageert hier nogal kattig op Cathy. Eerst is ze wel geïnteresseerd in de vrijstelling, maar iets later is ze hevig gekant ertegen. Terwijl ze in de allereerste opdracht al zinspeelde op een vrijstelling, ze liet Marc autorijden en grapte "als ge ooit een vrijstelling moogt geven geeft ge die aan mij hè". Is toch wel vreemd dat ze niet echt ging voor die vrijstelling. En dat terwijl ze zei dat het haar niet interesseerde of er iemand had moeten achterblijven. Tegelijk spoort ze Gilles en Cathy aan met "wij vier vinden het niet erg om hier te overnachten" en "ze moeten het maar durven pakken als de rest nog vasthangt". Ze beïnvloedt hier Hanne én Manuella mee, want zij gaan hier zwaar in mee. Wat dat betreft kan je zeggen dat Issa uitblinkt in overtuigingskracht, wat natuurlijk niet vreemd is voor een advocate.

Cathy is een geval apart, zoekt soms echt conflicten op, kon het toch niet laten om even aan die vrijstelling te gaan prutsen en te zien wat de overblijvers daarover dachten. Denk dat zij net als Thibaud vallen uitzet voor de Mol, te horen aan hoe ze Bruno uittestte: "Maar Bruno, 't is hier wel een spel van bedrog." gewoon om te zien hoe hij ging reageren. Vind ik een zeer slimme tactiek, een van haar mollen proberen uit zijn tent te lokken.

Hoe ik het zie dreigde het mis te gaan net na Bruno, ofwel nadat Gilles of Issa weg was, want toen begon Cathy over dat ze Manuella en Hanne de vrijstelling gunde. Alsof ze al die tijd wachtte tot Issa weg was. En heel even dacht ik ook nog dat Gilles of Hanne ze ging pakken, maar Gilles bleek toch niet zo'n grote haai, of zat daar toch nog tactiek bij? De Mol toont wel interesse maar toont ook dat die zich hierboven kan zetten. En Hanne dacht ik heel even omdat ze zich daar helemaal geïnstalleerd had alsof ze zich al mentaal aan 't voorbereiden was op een nachtje pitten tussen de spinnen en dooie ratten indien iemand haar daar ging achterlaten. Had wel willen zien hoe de rest had gereageerd als er een paar hadden moeten overnachten.

Issabel vind ik in zekere zin onverdacht omdat zij als Mol gerust de opdracht had kunnen doen mislukken door haar been stijf te houden en niet naar voren te stappen vooraleer Cathy weg was. Zolang Issa daar zat ging dat toch niet gebeuren. Ze had dat gerust op Cathy kunnen steken dan en konden ze daar met vijf man blijven overnachten. Maar zo ging het dus niet.

Voor mij verdacht? Degene die de discussie opstart, degenen die interesse tonen in de vrijstelling maar ze toch niet pakken, en degenen die anderen aansporen om ze te pakken. Dat zijn er dus veel in deze proef. Zie het dan ook meer als een proef om de persoonlijkheden van de kandidaten beter te leren kennen dan echt om de Mol te pakken.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 3 - opdracht 2 - Het Slachthuis
« Reactie #61 Gepost op: 23-02-2016, 19:14:35 »
Mooie analyse FeniX-IV.
Eigenlijk denk ik dat de mol ook niet onmiddellijk probeert te verdwijnen. Hoe kleiner de groep, hoe meer kans dat je iemand kan beïnvloeden om hem te pakken.
Anderzijds niet te lang, want als mol zal je wel willen vermijden dat je moet blijven.

Wat pokeren en de te betrouwbare personen laten gaan. Dan uiteindelijk iemand de vrijstelling gunnen en met die gedachte vertrekken.

Cathy past in dat plaatje. Maar was dat inderdaad de tactiek?  Of was het zoals Bruno en direct het toneel verlaten en de groep met onenigheid achter laten?
Of toch Gilles die openlijk zegt dat hij als laatste wil blijven om dit te pakken "zonder" gevolgen en zo de andere uitlokt om ook die positie te nemen?
Of Hanne door te pokeren en steevast, vastberaden te zijn dat ze kost wat kost als laatste te blijven.
Of?
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 3 - opdracht 2 - Het Slachthuis
« Reactie #62 Gepost op: 23-02-2016, 20:03:10 »
Mooie analyse FeniX-IV.
Eigenlijk denk ik dat de mol ook niet onmiddellijk probeert te verdwijnen. Hoe kleiner de groep, hoe meer kans dat je iemand kan beïnvloeden om hem te pakken.
Anderzijds niet te lang, want als mol zal je wel willen vermijden dat je moet blijven.

Wat pokeren en de te betrouwbare personen laten gaan. Dan uiteindelijk iemand de vrijstelling gunnen en met die gedachte vertrekken.

Cathy past in dat plaatje. Maar was dat inderdaad de tactiek?  Of was het zoals Bruno en direct het toneel verlaten en de groep met onenigheid achter laten?
Of toch Gilles die openlijk zegt dat hij als laatste wil blijven om dit te pakken "zonder" gevolgen en zo de andere uitlokt om ook die positie te nemen?
Of Hanne door te pokeren en steevast, vastberaden te zijn dat ze kost wat kost als laatste te blijven.
Of?

Cathy is hier voor mij het meeste verdacht. Maar Bruno en Thibaud volgen hier voor mij. Het wa sniet echt hun keuze om 1stes of 2des te gaan. Het was Cathy die de discussie onderbrak en zei: wie vertrouwt Bruno om als eerste te gaan? En iedereen stak zijn hand omhoog. Hij werd letterlijk voor het blok gezet: of ik doe hier moeilijk of neem de vrijstelling en bye-bye vertrouwen. Een mol zou zich dat moeilijk kunnen permitteren. Thibaud werd onmiddellijk erna voor hetzelfde blok gezet, alweer door Cathy. Hier kan de zelfde denkpiste gelden als Thibaud de mol is.

En voor mij is Gilles gewoon te eerlijk in zijn spel en reacties - inclusief in het slachthuis. Zoals die zweette en rende en op handen en voeten kroop om buiten schot te blijven tijdens de schietproef. Hij geeft zich steeds voluit met proeven, inclusief emoties. Niet altijd met het zelfde succes zoals Stijn, omdat hij vaak in de proefgedeeltes zit van de grotere groepssamenwerking en te afhankelijk van de anderen. Stijn daarentegen zit regelmatig in de meer geïsoleerde proeven. Ik heb Gilles eigenlijk met potlood reeds doorstreept als verdachte. 

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 3 - opdracht 2 - Het Slachthuis
« Reactie #63 Gepost op: 8-03-2016, 10:38:36 »
Ik kom toch nog even op deze opdracht terug, omdat het m.i. onterecht is dat mensen de 5000 euro (volledig) op naam van Hanne schrijven.

Stel dat de Mol van plan was geweest om de vrijstelling te pakken als de kans zich voordeed, dan zou dat betekenen dat deze proef bij voorbaat al onhaalbaar was voor de kandidaten. De Mol krijgt immers altíjd die kans, tenzij iemand anders hem dan al gepakt heeft. Ik denk niet dat de makers van de Vlaamse Mol zich aan dit soort praktijken schuldig maken. De kandidaten krijgen de kans om de Mol te verslaan.

De Mol is nooit van plan geweest de vrijstelling te pakken. Ik denk dat we daar vanuit moeten gaan. In dat licht gezien vind ik het juist mols van Hanne om zelfs als laatste alsnog niet voor de vrijstelling te gaan. Dat daarmee ook geld gewonnen wordt, vertroebelt bij sommigen de blik, denk ik.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 3 - opdracht 2 - Het Slachthuis
« Reactie #64 Gepost op: 19-03-2016, 11:09:53 »
Er vielen me een paar dingen op bij het terugkijken van deze opdracht:

Bruno mag als eerst vertrekken, wanneer hij wegloopt grapt Hanne: "Tot morgenochtend, he?" Alsof ze daar dus zal blijven slapen, had ik de eerste keer niet opgemerkt  ;D.

Thibaud vertrekt als tweede. Gilles is hier uitermate wantrouwend en steekt dat niet onder stoelen of banken. Als Thibaud de sleutel al heeft gepakt zegt hij nog: "Ja maar dat wil niet zeggen, hij kan ook de vrijstelling pakken." Waarom zou je dat zeggen? Je brengt er Thibaud alleen maar op verkeerde gedachten mee.

Eenmaal in het Sheraton vraagt Gilles DC aan Thibaud: "Waarom heb je het niet gedaan?" Thibaud: "Ik wilde mijn gin-tonic." Maar degene die de vrijstelling nam mocht toch sowieso in het Sheraton overnachten? Dus die snap ik niet.