Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog  (gelezen 44676 keer)

Offline FeniXXIV

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #40 Gepost op: 21-03-2016, 02:24:56 »
De Mol die zijn best deed om de info in de molboekjes te verbranden. Kan het nog symbolischer?! Of dat zou toch de ideale rol voor de Mol moeten zijn.

Het enige wat mij stoorde aan heel het opzet is dat Gilles alweer voor de vrijstelling speelde. Bij elke vrijstelling behalve bij de paardenrace speelde hij wel een rol van betekenis. De eerste deed hij moeilijk en stookte hij de groep wat op. De tweede bij de paardenrace was hij precies minder geïnteresseerd, wat eigenlijk volledig tegenstrijdig is met zijn profiel van fanatieke kandidaat. De derde vrijstelling was hij dan weer bloedfanatiek en bij de vierde kent hij van in het begin de oplossing van het wiskundig raadsel. Het lijkt wel alsof de Mol bij deze vrijstelling symbolisch de rol moest hebben van de laatste boogschutter te zijn. Hij heeft dan wel niet raak geschoten, die laatste pijl kwam toch verdacht dicht in de buurt! Een Mol heeft natuurlijk op voorhand kunnen oefenen op gericht mis en raak te schieten.

Eigenlijk valt ook hier niet uit te halen wie op voorhand kon oefenen. Alle vier schoten ze raak. Gilles zet meteen de toon en schiet meteen goed raak, niet te opvallend. De pijl van Stijn leek een gelukstreffer maar het is wel raak. Van Cathy en Hanne vond ik het wel verdacht dat ze eerst helemaal de mist ingaan, en dan schiet Cathy gewoon nog beter dan Gilles! Hanne was meer een geval zoals Stijn, met een beetje geluk. Maar ook dat kan schijn zijn.

Cathy en Hanne deden heel goed hun best om die molboekjes te bemachtigen. Kandidaten willen hier kost wat kost die informatie lezen. Maar dat Hanne daar iets wegmoffelt was toch het opmerkelijkst, zit toch ook nog een tactisch beestje in haar. Het was Issa's boekje, info over haarzelf als Mol kan al niet. Issa had als mogelijke mollen Cathy en Gilles. Ze focuste aanvankelijk op Bruno en Cathy, maar Cathy verdween een beetje en Gilles kwam er toen bij in haar verdachtenlijst in afl. 3 ... Issa is althans op één van de drie eruit gegaan. Maar ze had ook de test nogal slecht gemaakt. Ik ben geneigd te denken dat Hanne hier info zag over Gilles. Waarom zou ze info over Cathy verstoppen als ze ernaast zit?! Als het info over Gilles is heeft Hanne hier een tactisch voordeel in handen tenminste als ze dezelfde verdachte hebben. Een niet te onderschatten voordeel, de verdachten van een afvaller die je vertrouwt. Hanne kan hierdoor zelfs finaal zand in Cathy's ogen strooien, in het geval dat ze beide kandidaat zijn. Zeer slim van Hanne om die info niet te delen. Benieuwd of het wat heeft uitgehaald, en wie de winnaar is.

Best wel grappig ook dat ze die info van de afvallers zo hoog waarderen. Ze blijven hoe dan ook maar de afvallers. Zij hadden het fout. Straks neem je nog fouten over of wordt je versterkt in je gevoel maar dan in dat van de foute Mol. Moet je toch zeer goed over nadenken om die info ook echt te gaan gebruiken. Wat ze waarschijnlijk ook wel hebben gedaan. Denk dat Cathy bv. nog steeds niemand vertrouwt, zelfs niet de molboekjes van de afvallers. ;D

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #41 Gepost op: 21-03-2016, 02:40:58 »
(heel verhaal)

Hetgeen je denk ik vooral uit de molboekjes kunt halen is wie de afvallers verdenken. En het dus waarschijnlijk niet zijn. Als Hanne de Mol is zou hetgeen ze verstopt heeft een aanwijzing kunnen zijn dat Issa op Gilles zat, en Gilles dus niet de Mol is. Als Cathy dat als kandidaat te weten komt, weet ze dus dat de kans groot is dat Hanne de Mol is. Maar waarschijnlijk weet ze dat in dat geval al, want ze zit niet voor niets in de finale.

Als Hanne kandidaat is, is het alleen van belang voor haar om iets voor Cathy te verbergen als zij Cathy niet verdenkt. Immers de Mol weet zelf ook wel wie de Mol is en wie niet :) Dat moet dan ontlastende info met betrekking tot Hanne zelf zijn geweest.

In mijn theorie is Cathy echter de Mol. Maar als dat zo is dan zou Hanne blijkbaar op Gilles zitten, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk in deze fase. Tot mijn grote schrik kun je hieruit dus afleiden dat dit betekent dat Cathy waarschijnlijk NIET de Mol is. Want als ze dat wel is, en Hanne verdenkt haar, dan hoeft ze niets voor Cathy te verbergen.

Als ik alles bij elkaar optel, en omdat Issabel op Gilles lijkt te hebben gezeten (volgens de info van Fenix-IV dan, ik heb het niet gecheckt), is scenario 1 waarschijnlijk toch het meest logisch, en dan is Hanne de Mol.  ::oink::

 ::ohno::

Nee ... Cathy is de Mol en het verdonkeremaande bewijsmateriaal uit Issa's boekje was gewoon echt haar boodschappenlijstje, kan niet anders :-)
« Laatst bewerkt op: 21-03-2016, 02:43:38 door tumtum »

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #42 Gepost op: 21-03-2016, 16:45:20 »
Mijn inzien gaat de mol hier voor de boekjes.

1. Het is sowieso al gemakkelijker om bij de eerste poging te missen, zodat je voor je doel (de boekjes) kan gaan. Wil je voor de vrijstelling gaan, weet je dat je al raak moet schieten en minstens als tweede moet eindigen, is toch wel een risico.

2. Met een vrijstelling is de mol in principe niks. De keerzijde van de vrijstelling is wel interessant, dat de boekjes vernield worden. Echter moet de mol hier wederom het risico nemen om raak te kunnen schieten op het vlot. Waar hij daarnet nog 50% kans heeft, slinkt dit percentage nogmaals een heel stuk.

3. Interessanter is dus om de boekjes te kiezen, waar je gewoon niet raak moet schieten bij de eerste --> 100% kans, en bij de tweede maakt het eigenlijk niet uit --> blijft 100% kans. Enige risico op falen is dat één van de twee schutters raak schiet. Maar dit is niet meer dan in punt 2, dus blijft de slaagkans sowieso groter.

4. In de boekjes kan je verhinderen dat gevaarlijke informatie uitlekt. De mol zal vast wel op de hoogte gebracht worden welke boekjes hij (in dit geval zij) zeker moet bemachtigen. Het kan zijn dat de andere persoon hierbij een boekje koos die belangrijke informatie had, en de mol daarop besliste om ze te delen.

Nuja, voor mij is het hier Cathy en Hanne die ik volledig verdenk. Heel vervelend als je op Gilles zit als mol  :\'(
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #43 Gepost op: 21-03-2016, 17:34:11 »
Uitstekende analyse, Moloproller! ::ok::

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #44 Gepost op: 21-03-2016, 19:10:50 »
Inderdaad, Moloproer.

Als je dit nu combineert met mijn logica daarboven ... dan is Hanne dus de Mol? Of ze zit verkeerd. Of mijn logica slaat nergens op. Wat denken jullie?

NB - ik vind het te laat nog te switchen, dus ik hou het erop dat Cathy toch de Mol is.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #45 Gepost op: 22-03-2016, 00:48:50 »
Uitstekende analyse, Moloproller! ::ok::
Maar uiteindelijk compleet verkeerd  ::rofl::
Nja, zoals al vaak gezegd, de mol zit niet altijd in de beste molpositie.
#HetIsTochWaarZeker!?