Poll

Wie had het rode scherm?

Bertrand
38 (40.9%)
Davey
7 (7.5%)
Eline
19 (20.4%)
Hans
13 (14%)
Robin
4 (4.3%)
Sam
12 (12.9%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?  (gelezen 19825 keer)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #20 Gepost op: 23-02-2017, 13:11:38 »
Ik had nog even hoop op een weerspiegeling van het scherm in de brillenglazen.  Nee dus. :\'(

Haha ja ik was ervan overtuigd een rode weerspiegeling bij Robin te hebben gezien, maar ik zag het later ook bij een ander... dus zal iets anders geweest zijn

Kan, maar het is het proberen waard, vind ik. Al helemaal als iemand zo'n dergelijke bril toevallig thuis heeft liggen is het een fluitje van een cent om het even te checken. Voor hetzelfde geldt werkt het immers gewoon. Ik wil in principe wel het risico nemen en hem bemachtigen indien mogelijk (mits het niet te duur is) maar ik kom er niet achter hoe het (exact) heet. En dat is toch echt noodzakelijk. Er word gespeculeerd dat het waarschijnlijk een 3-d bril o.i.d is, maar als je het wil testen, lijkt het me wel zo verstandig dat je het concreet en 100% zeker weet (anders loop je het risico een verkeerde te bemachtigen, want andere soorten brillen zullen wellicht een geheel andere werking hebben) het lijkt me sowieso verstandig om éérst even te informeren/navraag te doen bij experts die er werkelijk écht verstand van hebben, want het heeft natuurlijk geen zin om dat ding te kopen als het gewoonweg niet waarneembaar is vanaf de bank.

Een ander alternatief zou kunnen zijn: een oproep doen of iemand die zo'n ding toevallig thuis heeft, het even kan testen. Maar ja, de gemiddelde 'molloot' heeft vast niet zo'n brilletje ter beschikking, laat staan de wil om dat even voor ons te testen. Hmm, ik denk dat dit een verloren zaak is. Jammer, want ik zou het graag willen testen/weten.

Als het zo'n 3d bril is die je in de bioscoop krijgt dan heb ik die misschien nog wel ergens liggen. Of heb je zo'n bril nodig met 1 groen "glas" en 1 rood "glas"? of was dat weer ergens anders voor, ik weet het ook niet meer precies
« Laatst bewerkt op: 23-02-2017, 13:14:12 door hoelahoep »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #21 Gepost op: 23-02-2017, 13:26:51 »
Voor wie zich hier nog afvraagt wat voor bril het was, Het heeft met de polarisatie van de bril en het scherm te maken. Zie deze link voor (engelse) info: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2480089/How-make-screen-INVISIBLE-Scientist-shows-make-monitor-blank-using-3D-glasses.html

Ik heb het ook al in het topic 'een ongewone eliminatie' geplaatst, maar zie dat hier nog wat onduidelijkheid is.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #22 Gepost op: 23-02-2017, 13:39:30 »
Voor wie zich hier nog afvraagt wat voor bril het was, Het heeft met de polarisatie van de bril en het scherm te maken. Zie deze link voor (engelse) info: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2480089/How-make-screen-INVISIBLE-Scientist-shows-make-monitor-blank-using-3D-glasses.html

Ik heb het ook al in het topic 'een ongewone eliminatie' geplaatst, maar zie dat hier nog wat onduidelijkheid is.

Dat vragen we ons hier niet af. Hier gaat het om een interessantere vraag. ::rofl::

Offline Supermol1994

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #23 Gepost op: 23-02-2017, 13:41:33 »
Ik heb het even bekeken met een 3D-bril van Pathé, maar daarmee was niets te zien.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #24 Gepost op: 23-02-2017, 13:42:19 »
Ik heb het even bekeken met een 3D-bril van Pathé, maar daarmee was niets te zien.

 ::ontopic::

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #25 Gepost op: 23-02-2017, 18:34:24 »
Het probleem bij deze opdracht is, is dat de mol ook expres nerveus/zenuwachtig overkomen, zodat hij/zij de stemmen krijgt en niet de daadwerkelijke afvaller. In dit geval waren dat Eline (met haar haar spelen), Annelies (kreeg de meeste stemmen) en Bertrand (rare trekjes, komt niet uit zijn woorden).

De vraag is dus, wat doet de mol bij deze opdracht? Stemmen werven of stemmen van de daadwerkelijke afvaller afhalen door een ander verdacht te maken / de afvaller in bescherming te nemen. Misschien zelf beide..

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #26 Gepost op: 23-02-2017, 18:58:41 »
Van Eline weten we dat ze beide deed. Zenuwachtig zijn en de aandacht op iemand met een groen scherm (Annelies) leggen.

Van Annelies weten we alleen dat ze zenuwachtig is. Ik denk zelf wel dat Sam of Bertrand het rode scherm had. Ik vond dat "Ik wil er vanaf zijn" zo geacteerd overkomen. De meeste kandidaten zijn muisstil van de spanning tijdens een executie, en Sam gooit er op verzekerde toon zomaar een zinnetje uit. Als hij een rood scherm had was hij de tweede keer natuurlijk niet gespannen meer.

Wie beschuldigde Bertrand ook alweer? Moet de uitzending nog terugkijken.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2017, 19:00:38 door Mollenmania »

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #27 Gepost op: 23-02-2017, 20:17:37 »
Hier even een overzicht van de discussie

Inleidende fase
Sam: Degene die rood heeft en zwijgt, moet zich schuldig voelen voor degene die daardoor afvalt
Hans: Probeert de groep te overtuigen van zijn groene scherm, wil niet weer vechten voor een plek
Eline: Probeert de aandacht op Annelies te vestigen, vraagt of zij net aan het wenen was
Annelies: Ontkent te hebben gehuild, moest enkel haar neus even snuiten

Hans-fase
Davey: Denkt niet dat Hans rood heeft
Eline: Denkt ook niet dat Hans rood heeft
Robin: Denkt ook niet dat Hans rood heeft
Annelies: Denkt ook niet dat Hans rood heeft
Hans: De persoon die rood heeft moet zijn verantwoordelijkheid nemen en dat gewoon eerlijk zeggen. Hij impliceert daarbij opnieuw dat hij de waarheid heeft gesproken over zijn groene scherm

Bertrand-fase
Marzena: Vindt dat Bertrand nerveuzer overkwam dan normaal
Bertrand: Lijkt dat prima te vinden. Verdedigt zich door te zeggen dat hij bij het eten nerveuzer was
Marzena: Vindt Bertrand alsnog verdacht en daarna Annelies

Sam-fase
Annelies: Denkt dat Sam een rood scherm heeft gekregen
Robin: Vindt dat Sam er opgelucht uit ziet, hij heeft zeker geen rood scherm gekregen
Davey: Denkt ook dat Sam geen rood scherm heeft gekregen

Stem-fase
Eline: Neemt aan dat het gaat tussen Bertrand en Annelies
Robin: Zegt op Eline te gaan stemmen
Eline: Vindt dat niet verstandig van Robin
Bertrand: Gaat op Annelies stemmen
Eline: Gaat op Annelies of Bertrand stemmen
Bertrand: Vindt dat oké
Annelies: Geeft toe dat zij nerveus is, maar denkt nog steeds Sam
Davey: Verdedigt Sam opnieuw

STEMMING: Annelies 4, Bertrand 2, Sam 1, Eline 1

Zeker:
Annelies -> Sam
Robin -> Eline
Bertrand -> Annelies

Vrij zeker:
Sam -> Annelies (is na het afvallen van Marzena zichtbaar boos op Annelies)
Davey -> Annelies (zegt helemaal in de war te zijn na het groene scherm van Annelies)

Twijfel:
Hans -> Annelies/Bertrand
Marzena -> Bertrand/Annelies
Eline -> Bertrand/Annelies

Na de stemming
Annelies: Zegt dat dit niet haar bedoeling was
Robin: Vindt dat het niet Annelies' schuld was, zij had immers groen
Sam: Vraagt of niemand zich schuldig voelt
Sam: Vind dat Annelies dringend moet leren ontstressen en geeft haar hier indirect de schuld

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #28 Gepost op: 23-02-2017, 20:18:03 »
Wat opvalt is dat Sam niemand verdedigt (ook zichzelf niet) en ook geen verdachten noemt. Het enige wat hij doet is de groep er bewust van maken dat degene die liegt over zijn rode scherm zich diep moet schamen (zowel aan het begin als na de opdracht). Dit in combinatie met de snauw naar Annelies na de opdracht doet mij sterk vermoeden dat Sam een groen scherm heeft gekregen. Als hij rood had, vind ik het belachelijk dat hij hier zo geïrriteerd is. Daarvan uitgaande zijn Robin en (vooral) Davey onverdacht deze opdracht. Zij nemen Sam beide in bescherming.

Als Hans inderdaad een groen scherm heeft gekregen, is het vrij onmols dat hij zich hier zo succesvol verdedigd. Als mol wil je juist verdacht zijn en een optiemogelijkheid blijven als de hebber van het rode scherm. Buiten zichzelf veilig stellen, heeft Hans verder vrij weinig invloed op de stemming. Hetzelfde geldt voor Sam. Zij spreken geen verdachten uit, maar vinden wel dat degene met het rode scherm zich verantwoordelijk moet voelen voor de exit van een ander.

Ik denk zelf dat Eline of Bertrand een rood scherm heeft gekregen deze opdracht. Zij gedroegen zich het meest zenuwachtig. Bertrand lijkt zich amper te kunnen verdedigen en geeft korte, onzekere antwoorden. Hij stemt tevens op Annelies, die een groen scherm blijkt te hebben. Eline speelt met haar haar en komt gespannen over. Op het begin doet ze al snel een poging om Annelies verdacht te maken door te zeggen dat zij haar zag huilen. Daarna haakt ze in op de verdachten van Marzena (Annelies en Bertrand) en stemt mogelijk op Annelies.

Annelies blijkt op de anderen het meest gestresst over te komen. Ze geeft toe dat ze nerveus is, maar richt vervolgens haar pijlen op Sam (en zijn groene scherm?), die door niemand wordt verdacht. Wellicht dat ze hierdoor nog meer verdenkingen op haar kreeg.

Verdacht
Bertrand!: is verdacht van het rode scherm, lijkt dit niet heel erg te vinden, stemt op Annelies
Annelies: is het meest verdacht van het rode scherm, maakt Sam (met zijn groene scherm?) verdacht
Eline: is/gedraagt zich verdacht, maakt Annelies (en Bertrand) openlijk verdacht

Neutraal
Sam: heeft amper tot geen invloed op de stemming, laat het gebeuren en geeft Annelies de schuld

Onverdacht
Hans: verdedigt zichzelf (en zijn groene scherm?) met succes, amper tot geen invloed op de stemming
Davey: verdedigt Hans en Sam sterk (en hun groene schermen?)
Robin verdedigt Sam (en zijn groene scherm?), probeert Eline (met haar rode scherm?) verdacht te maken

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #29 Gepost op: 23-02-2017, 20:25:22 »

Sam: Vind dat Annelies dringend moet leren ontstressen en geeft haar hier indirect de schuld


Was het Sam die dat zei? Ik dacht dat Eline dat deed. Heb de aflevering pas één keer gezien. Vandaar.
Dat Sam dit zei, maakt wel veel verschil.

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #30 Gepost op: 23-02-2017, 20:30:55 »
Was het Sam die dat zei? Ik dacht dat Eline dat deed. Heb de aflevering pas één keer gezien. Vandaar.
Dat Sam dit zei, maakt wel veel verschil.

Dat was inderdaad Sam

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #31 Gepost op: 23-02-2017, 20:53:42 »
Wat moedermol zegt!

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #32 Gepost op: 24-02-2017, 01:12:04 »
... doet mij sterk vermoeden dat Sam een groen scherm heeft gekregen. Als hij rood had, vind ik het belachelijk dat hij hier zo geïrriteerd is. Daarvan uitgaande zijn Robin en (vooral) Davey onverdacht deze opdracht. Zij nemen Sam beide in bescherming.
Of de mol wil geen grote diversiteit in de stemming en zoveel mogelijk aandacht op 1 à 2 personen zetten.
Hoe meer verdachten, hoe meer kans dat het verschil in aantal stemmen kleiner wordt en dat uiteindelijk het 'rood-scherm' wordt gekozen.

Annelies en Bertrand werden al genoemd.
Neem nu dat Bertrand een rood scherm had, dan zal de mol Annelies meer naar voor willen brengen. Moest de mol een extra mogelijkheid toelaten, dan bestaat de kans dat er Annelies-stemmers zouden overgaan naar die derde, wat de kans groter maakt dat Bertrand uiteindelijk de meeste stemmen haalt.


Probleem hier is dat er zoveel tactische benaderingen mogelijk zijn, zowel als mol, als rood-scherm, als andere.
En dit leidt tot heel veel verschillende theorieën die stuk voor stuk kunnen kloppen.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #33 Gepost op: 24-02-2017, 11:12:53 »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #34 Gepost op: 25-02-2017, 00:02:27 »
Eerst nog maar een keer gekeken voordat ik wilde stemmen, maar mijn stem is naar Sam gegaan. Dat komt vooral door de 2e eliminatie, waar hij "ervan af wil zijn", maar tegelijkertijd met moeite een lach kan onderdrukken. Weet hij al dat zijn scherm groen gaat zijn, omdat hij eerder rood had?
Eline in tranen kan ook pure opluchting zijn omdat zij oprecht bang was alsnog af te vallen. En er blijven weinig vrouwen meer over, ze ziet een maatje vertrekken.
Bertrand oogt wel zenuwachtig, maar hij is zó bezig aan het proberen de anderen te lezen, dat zou eigenlijk niet meer hoeven als je al rood had en nu dus zeker zou weten dat je door ging.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #35 Gepost op: 25-02-2017, 00:38:15 »
Precies tureluurs, daarom denk ik ook Sam.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #36 Gepost op: 25-02-2017, 09:09:55 »
Eerst nog maar een keer gekeken voordat ik wilde stemmen, maar mijn stem is naar Sam gegaan. Dat komt vooral door de 2e eliminatie, waar hij "ervan af wil zijn", maar tegelijkertijd met moeite een lach kan onderdrukken. Weet hij al dat zijn scherm groen gaat zijn, omdat hij eerder rood had?

Slim om ook dit goed moment goed te bekijken! Maar nu ik dat een paar keer gedaan heb zie ik er niet in dat Sam acteert, hoe graag ik ook zou willen want dat zou in combinatie met wat Moedermol en Robbieazerty schreven mij wel in de Davey-tunnel duwen. Als Sam het rode scherm had vind ik dat ie het fantastisch speelt. Ook als Marzena weg is nog even vragen of iemand zich schuldig voelt en Annelies aanraden om te ontstressen... Ja, het zou zeker kunnen dat Sam rood had maar wat speelt ie het dan goed!

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #37 Gepost op: 25-02-2017, 22:20:11 »
Als Sam rood had, vind ik zijn reactie nogal onmenselijk. Er zou dan net iemand zijn weggegaan (Marzena) door zijn schuld, waarna hij Annelies nog even de grond in trapt. Dat doe je niet, en Sam lijkt me al helemaal geen persoon wie dat zou doen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #38 Gepost op: 28-02-2017, 18:55:42 »
Nu Bertrand eruit is.... denken mensen dan nog steeds dat hij het rode scherm had vorige keer? Hij lijkt me te slim om niet van strategie te veranderen. Alhoewel dat nog geen garantie is natuurlijk

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 3] poll: Wie had het rode scherm?
« Reactie #39 Gepost op: 28-02-2017, 19:11:12 »
Denk 't niet.
Robin komt ineens in mij op. Hij was vorige week zo overtuigd dat Bertrand de mol was, en deze week totaal niet meer. Wist hij dat Bertrand geen mol was, omdat ie de week ervoor rood had gezien?