Auteur Topic: [kandidaat] Bahador  (gelezen 16630 keer)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #60 Gepost op: 24-04-2018, 12:14:07 »
De drive-in €50 in combi met de €0 koffer eerder maken wel dat Baha voor mij nog altijd geen streep door de naam krijgt...

Maar met de laatste opdracht wel. Ik mag toch wel aannemen dat de mol wel weet wie er voor de pasvragen gekozen hebben en wie niet. Toch schoot hij een kandidaat met pasvragen neer. Zelfde met Pascale, maar die had ik al weggestreept.
Baha was tot afgelopen zondag één van mijn twee hoofdverdachten, maar is bij mij inmiddels gedegradeerd tot kandidaat. Ik hoop wel dat Baha in de finale komt. Hihihi.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #61 Gepost op: 24-04-2018, 12:16:52 »
Maar met de laatste opdracht wel. Ik mag toch wel aannemen dat de mol wel weet wie er voor de pasvragen gekozen hebben en wie niet. Toch schoot hij een kandidaat met pasvragen neer. Zelfde met Pascale, maar die had ik al weggestreept.

Ter verdediging van Baha wil ik wel zeggen dat het nog altijd zo kan zijn dat hij ziet dat 5 mensen geraakt gaan worden en dat het daarom niet uitmaakt wat hij doet.

Offline jorge

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #62 Gepost op: 24-04-2018, 18:33:53 »
Ter verdediging van Baha wil ik wel zeggen dat het nog altijd zo kan zijn dat hij ziet dat 5 mensen geraakt gaan worden en dat het daarom niet uitmaakt wat hij doet.

In dat geval kan het zo zijn dat hij denkt, dan schiet ik op Lloyd om zo het speelveld zo eerlijk mogelijk en pasvraag vrij te houden.Dit rijmt wel met een 0 koffer nemen op het moment dat Jeffrey (die wellicht in eerste instantie niet de afvaller was) zegt dat hij een 0 neemt en zichzelf de beste positie in de lift verschaffen, op voorhand bekeken.

Overigens gaan we er ook een beetje aan voorbij dat de mol wellicht helemaal geen voorkennis had wie pasvragen heeft genomen, daar de familieleden erbij waren in het moment bij Gilles en de productie hem misschien wel helemaal niet tussentijds hebben geinformeerd. In dat geval heeft hij op basis van gevoel moeten kiezen en was de keuze voor Lloyd een verkeerde. Maar niet onlogisch, daar Lloyd zowel in de jacht op Joke alsmede op het vliegveld ook al een kans liet lopen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #63 Gepost op: 24-04-2018, 19:19:18 »
Overigens gaan we er ook een beetje aan voorbij dat de mol wellicht helemaal geen voorkennis had wie pasvragen heeft genomen
::)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #64 Gepost op: 24-04-2018, 19:45:20 »
In dat geval kan het zo zijn dat hij denkt, dan schiet ik op Lloyd om zo het speelveld zo eerlijk mogelijk en pasvraag vrij te houden.Dit rijmt wel met een 0 koffer nemen op het moment dat Jeffrey (die wellicht in eerste instantie niet de afvaller was) zegt dat hij een 0 neemt en zichzelf de beste positie in de lift verschaffen, op voorhand bekeken.

Dat is ondertussen wel het profiel van Baha als Mol aan het worden (als hij het is): Zelf niet de fout maken, maar anderen in de positie duwen dat ze de fout krijgen.

- Zo heeft Baha bij het baseballspel duidelijk in beeld een bal slecht geraakt en is hij beginnen lopen om iemand uit te laten gaan (Pieter ging uiteindelijk met 3 ballen uit).
- Hij neemt een 0 euro koffertje op het moment dat hij daarmee mogelijk de 3000 euro al zeker uit de pot haalt.
- Hij schiet (met voorkennis in dat geval) iemand met pasvragen af terwijl hij goed weet dat iemand anders ondertussen iemand zonder pasvragen afknalt.

Hij zou een indirecte Mol zijn.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #65 Gepost op: 24-04-2018, 20:22:11 »
Maar met de laatste opdracht wel. Ik mag toch wel aannemen dat de mol wel weet wie er voor de pasvragen gekozen hebben en wie niet. Toch schoot hij een kandidaat met pasvragen neer. Zelfde met Pascale, maar die had ik al weggestreept.
Baha was tot afgelopen zondag één van mijn twee hoofdverdachten, maar is bij mij inmiddels gedegradeerd tot kandidaat. Ik hoop wel dat Baha in de finale komt. Hihihi.


toch niet helemaal: Het zou zo kunnen zijn dat de Mol hier niet weet wie de pasvragen heeft (en hij had zelf wel een winkelkarretje, dus verhoogd daarmee de kans op mislukken van de opdracht). Hij kan dan - zoals hier al gezegd - ingeschat hebben op basis van eerdere opdrachten dat Lloyd voor een winkelkarretje gaat.

Nee, voor mij blijft Baha voorlopig mijn reservemol. Hij mag nog wat meer bewijzen dat hij t niet is voor ik hem doorstreep

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #66 Gepost op: 24-04-2018, 20:27:20 »
Ik begin hem meer als slimme kandidaat te zien. Nooit zelf direct echt geld binnenhalen, maar ook nooit zelf direct geld verliezen. Zo blijft hij voor de andere kandidaten altijd als optie over, je kan hem gewoon niet afstrepen.

Offline Heinz

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #67 Gepost op: 25-04-2018, 09:57:56 »
Nu er zulke sterke hints naar Baha wijzen ben ik toch nóg maar eens wat momenten van hem onder de loep gaan nemen. Neem nu de pakketjesopdracht. Daarin verdient Baha samen met Joke de enige 1000 euro. Ja, hij trekt het goede antwoord "Brussel" nog wel even in twijfel, maar het is ook zo dat hij nog even in herinnering brengt dat de locatie die ze zoeken een internetcafé is. Joke: "O ja, dat is juist ja." Vervolgens vinden ze de locatie (met groot "internet") gemakkelijk. Had hij als Mol hier niet meer kunnen doen? 1000 euro is best een fors bedrag.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #68 Gepost op: 25-04-2018, 10:57:21 »
Wat voor Baha als Mol pleit:

[1.1] Laag bedrag op zijn kist. Kan dus makkelijk boven komen en invloed uitoefenen op de rest van de opdracht.
[1.2] Hoort 'Lola', geeft aan dat hij 'Lola' kent door te zeggen "Nee, dat is Lola niet". Zelfde gevalletje bij Billie Jean
[1.3] Snel afdalen, net geklopt worden door je partner, maar gelukkig zonder erg.

[2.1] Wil bij de geldgroep zitten en argumenteert mee om (niet in galop) met paarden geld te gaan branden.
[2.2] Is objectief gezien een erg beroerde slagman.

[3.1] Doet 2 keer een actieve poging om Lloyd een verkeerd antwoord te laten drinken (1 keer gelukt ook).
[3.2] Eigent zich een plek toe bij de cruciale bandenvervangopdracht die volgens mijn berekeningen altijd de zwaarte invloed op de tijd kon uitoefenen. Wordt ook een paar keer door Lloyd op de vingers getikt dat hij precies wel sneller dan 40 rijdt.
[3.3] Als Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was, heeft hij met een snelle move zichzelf populair gemaakt door een koffer met 0 euro te nemen terwijl hij zo ook zeker zorgt voor 3000 euro niet in de pot (en minimaal 500 euro er uit).

[4.1] /
[4.2] /
[4.3] Meent een blessure te hebben en dwingt zo een plek hoog in de toren af. Die eerste paar verdiepingen gingen best nog wel vlot voor geblesseerd te zijn.

[5.1] Verstaat volgens mij genoeg Spaans om dat kind te begrijpen dat "diez" zegt.
[5.2] Snel weg met 50 euro. Drempel verlagen voor een ander om dat voorbeeld te volgen.
[5.3] /

Wat tegen Baha als Mol pleit:

[1.1] Lijkt zich vrij weinig te mengen in de discussie of ze al moeten gaan naar Joke en Steve of niet.
[1.2] Laat zich achter de mariachiband zetten terwijl hij aangeeft het niet te willen.
[1.3] /

[2.1] /
[2.2] /

[3.1] Heeft uiteindelijk wel gewoon 900 euro verdiend.
[3.2] Slaagt in die bandenvervangopdracht en heeft zo eigenlijk een groot aandeel in de verdiende 1000 euro.
[3.3] /

[4.1] Is niet actief betrokken bij de 2 raadsels die hij moet oplossen en laat eigenlijk maar begaan. Geeft aan dat ze naar een internetcafé moeten als Joke het vergeten lijkt.
[4.2] Kiest voor de oninteressante worstelopdracht, waardoor hij de invloed op 6000 euro zo weg geeft.
[4.3] /

[5.1] Telt goed mee bij de Supersonicos en komt in samenwerking met Pascale op de juiste 98 uit.
[5.2] Valt op door snel weg te rijden.
[5.3] /

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #69 Gepost op: 25-04-2018, 11:01:59 »
Toppie Hulpmol! ::ok:: Mooi dat we nu een Molduel van Big Baha vs. Holy Pieter hebben ;D

Nu er zulke sterke hints naar Baha wijzen ben ik toch nóg maar eens wat momenten van hem onder de loep gaan nemen. Neem nu de pakketjesopdracht. Daarin verdient Baha samen met Joke de enige 1000 euro. Ja, hij trekt het goede antwoord "Brussel" nog wel even in twijfel, maar het is ook zo dat hij nog even in herinnering brengt dat de locatie die ze zoeken een internetcafé is. Joke: "O ja, dat is juist ja." Vervolgens vinden ze de locatie (met groot "internet") gemakkelijk. Had hij als Mol hier niet meer kunnen doen? 1000 euro is best een fors bedrag.
Brussel in twijfel trekken had inderdaad weinig netto effect. Doet me ook denken aan het moment in aflevering 1 dat hij 'nee' roept als Channy het liedje Lola herkent. Een vrij kansloze poging haar van gedachte te veranderen, maar misschien moest 'ie z'n vorm toen als Mol nog vinden.
...óf niet!

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #70 Gepost op: 25-04-2018, 12:47:27 »
Wat voor Baha als Mol pleit:

[4.3] Meent een blessure te hebben en dwingt zo een plek hoog in de toren af. Die eerste paar verdiepingen gingen best nog wel vlot voor geblesseerd teDe lift zijn. quote]

We moeten hier echter ook het tijdselement toevoegen :

De website van T Latinoam vermeld een liftsnelheid van 4m/sec. Dat is iets minder dan een sec per verdieping.  Je ziet dit ook in de montage.

Alle kandidaten krijgen minimum 30 seconden voorsprong op de volgende.  Katrien heeft geen vragenronde.  Dit maakt dat Baha het moet doen met de sec die hij zelf kan uitsparen op zijn vraag + ongeveer 6 sec tussen verd 31 en 37. Baha kon zelfs zonder gekwetste enkel, nooit de 60 en 30 sec voorsprong van Joke/Lloyd wegwerken.
Baha verzekert zich dus van de minst haalbare positie. Maar als mol hang je dan toch nog af van de kandidatenprestatie.

Zeker ben je pas als je jezelf in de beste positie plaatst.  En dat is die van Joke als je puur mathematisch in tijd denkt met als hypothese 1 seconde lift per verdieping.

Simulatie :
12 - Pieter - 5x30'' + 25"lift = 175" of gemiddeld 7" per verdieping
16 - Pascale - 4x30 + 22 = 142 of gem 6,4
19 - Steve - 3x30 + 18 = 108 of gem 6
23 - Joke - 2x30 + 14 = 74 of 5,3
26 - Lloyd - 1x30 + 11 = 41 of 3,7
31 - Baha - 6 of gem 1 sec
Natuurlijk kunnen er nog een paar seconden bijkomen als je minder dan 30 sec gebruikt voor je vragenronde, maar het verschil in gemiddelde tussen Joke en Lloyd is opmerkelijk.

Als we dit in rekening brengen is het eigenlijk Pascale die Joke in de beste positie plaatst met de pasvragen volgorde. Joke lijkt de 5e positie te vragen met haar handgebaar, maar Lloyd/Baha krijgen een "betere" positie die eigenlijk vergiftigd is.
Was dit ook een mogelijke mol actie?

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #71 Gepost op: 25-04-2018, 14:53:34 »
Ik heb ook alle afleveringen terug gekeken en alleen op Baha gelet (en niet op Pieter dus hihi). Baha is wel zeker verdacht, alleen in stijl als mol is niet aantrekkelijk. Hij laat veel gebeuren, of ontkent, of spreekt tegen........maar grijpt af en toe wel in. Mengt zich soms ook duidelijk in de discussie of stuurt de groep aan/bij.

Zowel Pieter als Baha verdienen soms onnodig (?.) geld
Zowel Pieter als Baha worstelen en verliezen de regie over de groep
In de lift kan je zowel Pieter als Baha een sterke positie toerekenen
Zelfde geld  ::rofl:: voor de bioscoop, ik vind de positie van Baha zelfs sterker dan Pieter

De koffertjes opdracht vind ik Baha vanuit de theorie van de mol het sterkst.
Ik heb ook op de verdeling gelet. Stel dat Baha weet dat Jeffrey in de gevarenzone zit, bijvoorbeeld samen met Pieter. Want waarom geeft mol Baha 3000 euro mee aan Pieter.
Pieter lijkt ook ( als ik uit mijn tunnel stap) ook niet zeker van zijn zaak. Wil zeker geen 0 euro. En koopt uiteindelijk ook pas vragen.

Het wordt een Stine vd Simone verhaal, haha, zijn ze het dan beide niet.
Ik mis bij Baha nog echte streken, behalve dan de slag bij baseball waar hij Pieter met 3 rode ballen uit laat slaan.
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #72 Gepost op: 25-04-2018, 14:57:23 »
Ik mis bij Baha nog echte streken, behalve dan de slag bij baseball waar hij Pieter met 3 rode ballen uit laat slaan.

Dat vind ik net niet zo'n duidelijke actie omdat Pieter daar nog goed kon binnen lopen normaal.

Als Baha de Mol is, ga ik me het meest verheugen op zijn doorzicht bij de koffertjes. Dat is afwachten tot een niet-afvaller voor 0 gaat (wat niet noodzakelijk altijd ging gebeuren) en meteen bij de pinken zijn om die andere 0 euro te nemen. De schade is groot (geen 3000 euro en nog mingeld) en toch was je je eigen handen in onschuld voor de groep. Mooier kan niet.

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #73 Gepost op: 25-04-2018, 15:21:05 »
Dat vind ik net niet zo'n duidelijke actie omdat Pieter daar nog goed kon binnen lopen normaal.

Als Baha de Mol is, ga ik me het meest verheugen op zijn doorzicht bij de koffertjes. Dat is afwachten tot een niet-afvaller voor 0 gaat (wat niet noodzakelijk altijd ging gebeuren) en meteen bij de pinken zijn om die andere 0 euro te nemen. De schade is groot (geen 3000 euro en nog mingeld) en toch was je je eigen handen in onschuld voor de groep. Mooier kan niet.

Klopt. Maar als mol bereik je toch hetzelfde resultaat mét een geldkoffer én geen pasvragen kopen?
Plus heb je een verzekering in het (uitzonderlijke) geval dat niemand van de kandidaten pasvragen koopt én de afvaller 0 Euro heeft....dan kan je als mol zelf nog ingrijpen?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #74 Gepost op: 25-04-2018, 15:24:23 »
Klopt. Maar als mol bereik je toch hetzelfde resultaat mét een geldkoffer én geen pasvragen kopen?
Plus heb je een verzekering in het (uitzonderlijke) geval dat niemand van de kandidaten pasvragen koopt én de afvaller 0 Euro heeft....dan kan je als mol zelf nog ingrijpen?

Als Mol wil je vooral zeker zijn dat die afvaller geen koffer met 0 neemt. Dat lukt volgens mij toch het beste door te wachten tot een niet-afvaller hapt (zoals Jeffrey dan gedaan zou hebben) en dan zelf snel die 2e koffer nemen. Pascale en Lloyd waren passief in de onderhandelingen en hebben alles eigenlijk laten gebeuren. Als één van hen de Mol is, is dat toch net iets minder interessant om uit te leggen in aflevering 9 vind ik.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #75 Gepost op: 25-04-2018, 17:58:10 »
Volgens mij is het belang van de mol in eerste instantie de 3000 uit de pot houden (dat kan prima door zelf pasvragen te kopen) en verder zoveel mogelijk angst zaaien zodat anderen pasvragen  gaan kopen.

Zelf pasvragen kopen doet dat natuurlijk ook, maar is lang niet zo clever. Als Pieter de Mol is, dan is die koffertjes opdracht maar een doorsnee molactietje van hem. Bij Bahador zou het toch 1 van de beteren zijn.

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #76 Gepost op: 25-04-2018, 18:42:47 »
Zelf pasvragen kopen doet dat natuurlijk ook, maar is lang niet zo clever. Als Pieter de Mol is, dan is die koffertjes opdracht maar een doorsnee molactietje van hem. Bij Bahador zou het toch 1 van de beteren zijn.

Ik kan je redenering best volgen hoor.  Het enige waar ik mee blijf zitten is mijn buikgevoel : Toen ik de 1e x de aflevering zag.
Voor mij kwam Gilles' monoloog erg over als een instructie naar de mol.

"Het is belangrijk om te weten dat het voor iedereen interessant kan zijn om een koffertje met geld bij zich te hebben. Want dan zou je de uitslag van de eliminatie nog kunnen beïnvloeden."

Het was de overbodige? "voor iedereen" die mijn aandacht trok...

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #77 Gepost op: 25-04-2018, 19:27:03 »
als baha mol is, is de kofferopdracht een hele mooie doordachte molactie. ik zie echter verder een redelijk terughoudende rol van baha en dat vind ik niet zo bij een Mol passen.
Misschien verwacht ik teveel actie van de Mol.


Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #78 Gepost op: 25-04-2018, 22:54:13 »
Wat ik je brom  8)
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bahador
« Reactie #79 Gepost op: 26-04-2018, 05:21:18 »
Ik kan je redenering best volgen hoor.  Het enige waar ik mee blijf zitten is mijn buikgevoel : Toen ik de 1e x de aflevering zag.
Voor mij kwam Gilles' monoloog erg over als een instructie naar de mol.

"Het is belangrijk om te weten dat het voor iedereen interessant kan zijn om een koffertje met geld bij zich te hebben. Want dan zou je de uitslag van de eliminatie nog kunnen beïnvloeden."

Het was de overbodige? "voor iedereen" die mijn aandacht trok...

Ik weet niet of de "voor iedereen" wel zo overbodig was. Met de limiet van € 10 000 per persoon waren er namelijk wel wat oplossingen denkbaar waarbij de koffers met geld slechts bij een paar deelnemers zaten en de rest met lege handen achterbleef. Door deze "voor iedereen" wordt dat bijna ondenkbaar, omdat elke kandidaat in de mate van het mogelijke wat geld zal willen meenemen naar de eliminatie.

Het zijn in feite eerder de koffers met € 0 die me hier overbodig lijken.