Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Levend begraven  (gelezen 11907 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #20 Gepost op: 26-03-2018, 10:00:10 »
Mooie, spectaculaire openingsopdracht. De uitslag van het foto's raadsel in de kisten had er op het moment van uitzending wel heel anders kunnen uitzien als tijdens de opname.

Hoe zo? Wie verdenk je er van snel te gaan sterven? :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #21 Gepost op: 26-03-2018, 10:13:54 »
Bovendien had dat niet uitgemaakt. Dan had de voice-over dat wel verduidelijkt.

Die in memoriams waren erg grappig gedaan. Ook mooie plekken voor een hintje in te verstoppen.

Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #22 Gepost op: 26-03-2018, 11:44:33 »
Wat waren eigenlijk alle opdrachten voor de laatste 2 groepen? Leek mij dat joke en steve er 3 deden en toen al gered moesten worden door de groep of ik heb iets gemist.
 ???

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #23 Gepost op: 26-03-2018, 11:50:58 »
Opdracht 1: Pluim
Opdracht 2: Sleutel in de zaklamp
Opdracht 3: Levend of dood?
Opdracht 4: Genesis 19:26 (Maar enkel in beeld bij Jeffrey en Channy inderdaad)
Opdracht 5: Graaf ons hier uit aub

Maar dat is natuurlijk onder de aanname dat opdracht 4 voor beide duo's was.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #24 Gepost op: 26-03-2018, 11:52:57 »
Opdracht 1: de PLUIM in de 'in Memoriam
Daarna waren er nog (ken de volgorde niet vanbuiten en moet nog herbekijken)

sleutel in de pillamp

foto's sorteren

genesis en lot

bevrijd worden door de groep

Joke en Steve hebben alles gedaan, anders konden ze nooit aan de GSM komen waarmee Joke belde
klaar voor de strijd

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #25 Gepost op: 26-03-2018, 12:08:29 »
er is iets raars met dat bijbelfragment van sodom en gomora.

Lot is een man in genesis 19. in de laatste herziene vertaling  van de statenbijbel begint t vers 19.26 met "zijn vrouw, die achter hem liep "
in beeld zien we echter : zijn vrouw, Lot, die achter hem liep"  .

het getoonde in beeld is onjuist de naam Lot komt wel voor in vers 19.26 in andere vertalingen ( bv engels) maar dan nog is Lot de hoofdpersoon een man, die met zijn 2 dochters op de vlucht wordt gestuurd naar een grot, waar zijn 2 dochters klagen dat geen man tot hen zal komen in de grot en hierop besluiten ze hun vader te bedwelmen om zo toch voor nageslacht te kunnen zorgen ( zie de uitdrukking sodom en gomorra).

Maar dat is niet t enige rare in dit stuk van de opdracht. jeffrey leest "ik ben een persoon uit de bijbel, ik stierf een dood als geen ander, maar mijn doodskleed heeft iedereen in huis"
dit slaat op t veranderen van de vrouw van Lot in een zoutpilaar. het is dus niet Lot die verandert en die die dood stierf. maar zijn vrouw.
echter de naam van de vrouw van lot wordt in de hele bijbel  en in de koran en in de tenach nooit bij naam genoemd.

dus waarom voegen de makers de naam Lot toe aan dit vers??  waarom verwijzen ze naar een vrouw terwijl Lot een man was?? vreemd vreemd vreemd



Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #26 Gepost op: 26-03-2018, 12:22:19 »
Ik ga de aflevering nog even terugkijken maar waar ik zeker nog naar wil kijken is wie wil wachten met de nummers van diegene in de 750 kist bekijken en wie niet. De tijd wordt ze uiteindelijk fataal en de mol weet waarschijnlijk dat ze nog ergens anders moeten graven. Ik geloof dat iemand voorstelde om te wachten tot er nog paar minuten over zijn. Dan lukt de 2500 dus nooit meer dus dat vind ik best mols om te zeggen.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #27 Gepost op: 26-03-2018, 12:25:41 »
dus waarom voegen de makers de naam Lot toe aan dit vers??  waarom verwijzen ze naar een vrouw terwijl Lot een man was?? vreemd vreemd vreemd

Iemand zei ook dat bij de tweede opdracht het liedje Lola, wat een vrouwennaam wordt genoemd en ook is, in het liedje eigenlijk een man is. Vind ik heel erg op dit lijken ^.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #28 Gepost op: 26-03-2018, 12:35:09 »
sterk punt daan. 

lola in dat nummer is inderdaad een travestiet "she looks like a woman, but talks like a man"

mm nog geen idee wat we ermee moeten. ik vind de afslag transgender veel te ver voor de Mol. en om in iemands prive te gaan rommelen om te zien of hij in de vrie tijd regelmatig verkleedpartijtjes doet, vind ik alleszins niet gepast

Offline Tanimar

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #29 Gepost op: 26-03-2018, 12:39:31 »
De vraag van Lot is een bekend bijbels raadsel. In de mate dat die dingen bekend worden  ;D.  Bovendien hintte ze naar de manier waarop ze stierf in de opgave. En dat in een kerkhofopdracht. Misschien kwam het mooi uit en hadden ze geen sloten waar vrouw-van-lot in paste.

Voor Lola misschien ook wel, iedereen kent het nummer en het klinkt als een vrouwennaam dus misschien deden ze het om het simpel te houden?

Dat, of we zoeken stiekem een man en geen vrouw. Of een man die zich voordoet als vrouw  ;)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #30 Gepost op: 26-03-2018, 13:00:02 »
het grappige is dat de naam van de vrouw van Lot niet bekend is, staat in geen van de heilige boeken

feit blijft dat de Ik in de opdracht niet overeenkomt met LOT.
feit is dat lot gekozen is als juiste antwoord.
Lot is in het  hebreeuws een jongensnaam, bij ons een meisjesnaam.
van de naam lot zijn oa afgeleid Lloyd, lou etc.

de naam Lot betekent zoiets als ingewikkeld, besluierd, bedekt


over lola, waarom dan dit nummer kiezen, er zijn tig nummers met een vrouwennaam erin.  (kon de mariachi band enkel deze nummers, de vioolspeler doet vermoeden dat ze niet veel ervaring hadden )
Ja ik weet dat niet alles een diepere betekenis moet hebben. maar toch opvallend 2 gekozen zaken waarmee we genderswitches hebben en een raar gesprek in de auto door katrien.


Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #31 Gepost op: 26-03-2018, 13:13:51 »

lola in dat nummer is inderdaad een travestiet "she looks like a woman, but talks like a man"


Niet als zijnde travestiet ( ;)) maar als vrouw die haar "vrouwtje moet staan tussen de mannetjes" moet ik onwillekeurig wel denken aan de marine officier Pascale.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #32 Gepost op: 26-03-2018, 13:16:30 »
ook heel mooi gedacht. just one of the guys in principe..

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #33 Gepost op: 26-03-2018, 14:49:20 »
Dat Lot eigenlijk “vrouw van Lot” moet zijn is opvallend, maar de naam van Lot staat in de NBV wel degelijk in vers 26, dus die hoeft in zn bijbel er niet ingeknuteld te zijn. Herziene Statenvertaling is een veel minder gebruikte vertaling (en in Belgie verwacht ik NBV want in samenwerking met de Vlaamse Bijbelstichting)

Dus zoekende naar een naam in Gen 19:26 vind je Lot.

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #34 Gepost op: 26-03-2018, 14:58:52 »
Ik ga de aflevering nog even terugkijken maar waar ik zeker nog naar wil kijken is wie wil wachten met de nummers van diegene in de 750 kist bekijken en wie niet. De tijd wordt ze uiteindelijk fataal en de mol weet waarschijnlijk dat ze nog ergens anders moeten graven. Ik geloof dat iemand voorstelde om te wachten tot er nog paar minuten over zijn. Dan lukt de 2500 dus nooit meer dus dat vind ik best mols om te zeggen.


 Net teruggekeken, en ik denk te zien/horen dat Jeffrey wilt wachten tot 10min en dat Pieter hier dadelijk in meegaat. Zie jij het ook zo?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #35 Gepost op: 26-03-2018, 15:30:02 »
Dat Lot eigenlijk “vrouw van Lot” moet zijn is opvallend, maar de naam van Lot staat in de NBV wel degelijk in vers 26, dus die hoeft in zn bijbel er niet ingeknuteld te zijn. Herziene Statenvertaling is een veel minder gebruikte vertaling (en in Belgie verwacht ik NBV want in samenwerking met de Vlaamse Bijbelstichting)

Dus zoekende naar een naam in Gen 19:26 vind je Lot.

NBV: 19: 25 tm t 19.27 25 en hij vernietigde die steden en de hele vallei , met de inwoners van al de steden en met alles wat er op t land groeide.
                       26 de vrouw van Lot, die achter hem liep , keek om en veranderde in een zuil van zout
                       27 s morgens vroeg ging abraham naar de plaats waar hij bij de HEER had gestaan

Herziene statenvertaling  gen 19; 25 tm 19:27
25    Hij keerde deze steden en heel de vlakte ondersteboven, met alle inwoners van de steden en het gewas op het land.
 26     Zijn vrouw, die achter hem liep, keek achter zich en werd een zoutpilaar.
 27    En Abraham stond 's morgens vroeg op en ging naar de plaats waar hij voor het aangezicht van de HEERE had gestaan.

 wat we zien op beeld
25.Hij keerde deze steden
26 zijn vrouw, Lot, die achter hem
op en ging naar de plaats waar hij
en  over heel het gebied van de vlakte

ik zie keerde in 25 in de herziene statenvertaling niet in de NBV
ik zie zijn vrouw in 26 in de herziene statenvertaling, niet in de NBV
het woord op komt niet voor in de NBV in de volgende vers, wel in de statenvertaling

in vers 28 spreekt de nbv over de hele vallei en niet over heel t gebied van de vlakte'
vers 28 vd statenvertaling:
 28    Hij keek uit over Sodom en Gomorra en over heel het gebied van de vlakte.

bron https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/genesis/19/

voor mij is t heel duidelijk dat ze wel degelijk de herziene statenvertaling hebben gebruikt en dus is Lot een toevoeging van de makers. maar iedereen is vrij om t anders te zien natuurlijk




 

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #36 Gepost op: 26-03-2018, 15:37:11 »
Wie dacht ook dat alle 10 de kisten verspreid waren over 5 verschillende landen?  :D
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #37 Gepost op: 26-03-2018, 15:41:36 »
Dat ze daadwerkelijk verspreid waren, was voor mij al verrassing genoeg. in deze serie zou ik bijna opzettelijk de 2e r van de verrassing weglaten, om in t thema te blijven

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #38 Gepost op: 26-03-2018, 15:43:13 »
Wat een fantastische twist dat die twee mensen van de 2500 ergens anders lagen. Zooo spannend!!
Ik had een ze-zitten-verspreid-over-5-landen ::oink:: -momentje maar dan in het klein ::rofl::
Uhu, ik wilde dat dus ook net zeggen Marvin ::rofl::

Qua molligheid, ik denk dat ik zeker niet in de €2500 zou willen zitten, de €2500 niet openmaken is toch echt het doel van de mol en in een uur kan je vast wel al die puzzels oplossen en is het lastig het te faken als je steeds in contact met een andere kandidaat staat.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #39 Gepost op: 26-03-2018, 15:51:26 »
in een uur kan je vast wel al die puzzels oplossen , zeg dat tegen katrien en pascale  ::trots::

verder een mooie toevoeging van je , conejo. zolang je nog in de kist zit, word je gecontroleerd door 1 andere kandidaat,die alle focus op jou heeft omdat er geen alternatief is. terwijl als je buiten de kist bent, er misschien wel meer mensen om je heen staan, maar de focus is denk ik minder op 1 deelnemer gericht.