Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65928 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #100 Gepost op: 3-04-2019, 10:21:55 »
De sleutelopdracht: het is toch zo dat de opdracht moest slagen?

Alleen als ze niet onder de blote hemel wilden slapen. Dat lijkt me voor een Mol met een beetje eergevoel minder erg dan 1000 euro voor de pot verdienen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #101 Gepost op: 3-04-2019, 10:31:41 »
Alleen als ze niet onder de blote hemel wilden slapen. Dat lijkt me voor een Mol met een beetje eergevoel minder erg dan 1000 euro voor de pot verdienen.
Ook de filmpjes zouden niet vertoond worden toch? Ik moet het nog eens opnieuw bekijken.

Verder denk ik dat juist een mol zeer gebrand is op een goede nachtrust.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2019, 10:35:04 door Run »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #102 Gepost op: 3-04-2019, 10:34:40 »
Ook de filmpjes zouden niet vertoond worden toch? Ik moet het nog eens opnieuw bekijken.

Dat is inderdaad wat Gilles zegt. Maar waarom zou de Mol per se willen dat de andere twee in het groepje die filmpjes zien?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #103 Gepost op: 3-04-2019, 10:36:37 »
Dat is inderdaad wat Gilles zegt. Maar waarom zou de Mol per se willen dat de andere twee in het groepje die filmpjes zien?

De filmpjes gingen toch over liegen over konijnen en iedereen kreeg die toch te zien?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #104 Gepost op: 3-04-2019, 10:47:08 »
Bruno, Bas en Joeri kregen die filmpjes samen in hun kamer te zien omdat ze er inderdaad in slaagden die sleutel vrij te spelen. Jij zegt dat de opdracht dus wel moest slagen maar ik zie de noodzaak er niet van in voor de Mol om in de kamer te slapen of om die filmpjes samen met de andere twee te kunnen zien.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #105 Gepost op: 3-04-2019, 10:52:57 »
Dan nog denk ik dat de mol heel graag in een bed wil slapen. Als je op elk moment alert moet zijn, moet je goed kunnen slapen. Die flimpjes zouden voor niets gemaakt zijn als ze niet gebruikt waren.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #106 Gepost op: 3-04-2019, 11:08:27 »
Maar als mol weet je dat de 6 anderen dat filmpje ook te zien kunnen krijgen. Het was te voorspellen dat tenminste een van die 3 duo's bij de andere groep dat filmpje uiteindelijk wel zou zien (het een uur uithouden met een groot zoogdier in je kamer moet tenslotte wel te doen zijn). Als 1 duo het filmpje zou zien was dat al voldoende geweest omdat het voor de kijkers thuis vooral wel leuk zou zijn als zij het filmpje zouden kunnen zien. Verder was het geenszins nodig voor de mol dat zo veel mogelijk kandidaten dat filmpje zagen want er zat geen mingeld aan het kijken van dat filmpje verbonden of iets dergelijks.

Als je zo graag in een bed wil slapen als mol had je beter niet naar de tempel kunnen gaan. Als je bij de andere groep blijft, is er namelijk de garantie dat je sowieso in een bed kunt slapen zonder dat daar 1000 euro mee verdiend hoeft te worden.

Bovendien had het onder de blote hemel moeten slapen ertoe kunnen leiden dat de mannen slechter hadden geslapen, wat weer tot een slechtere prestatie had kunnen leiden bij de volgende opdracht waarbij zij zich tegen die krijgers moesten verdedigen. Hierdoor zou er ook weer minder geld verdiend kunnen zijn. De mol had dan een perfect excuus gehad om slecht te presteren.

Al met al was het onmols van Bas dat hij de goede oplossing aandroeg.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2019, 11:10:00 door Saskiaax95 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #107 Gepost op: 3-04-2019, 11:21:27 »
Maar als mol weet je dat de 6 anderen dat filmpje ook te zien kunnen krijgen. Het was te voorspellen dat tenminste een van die 3 duo's bij de andere groep dat filmpje uiteindelijk wel zou zien (het een uur uithouden met een groot zoogdier in je kamer moet tenslotte wel te doen zijn). Als 1 duo het filmpje zou zien was dat al voldoende geweest omdat het voor de kijkers thuis vooral wel leuk zou zijn als zij het filmpje zouden kunnen zien. Verder was het geenszins nodig voor de mol dat zo veel mogelijk kandidaten dat filmpje zagen want er zat geen mingeld aan het kijken van dat filmpje verbonden of iets dergelijks.

Als je zo graag in een bed wil slapen als mol had je beter niet naar de tempel kunnen gaan. Als je bij de andere groep blijft, is er namelijk de garantie dat je sowieso in een bed kunt slapen zonder dat daar 1000 euro mee verdiend hoeft te worden.

Bovendien had het onder de blote hemel moeten slapen ertoe kunnen leiden dat de mannen slechter hadden geslapen, wat weer tot een slechtere prestatie had kunnen leiden bij de volgende opdracht waarbij zij zich tegen die krijgers moesten verdedigen. Hierdoor zou er ook weer minder geld verdiend kunnen zijn. De mol had dan een perfect excuus gehad om slecht te presteren.

Al met al was het onmols van Bas dat hij de goede oplossing aandroeg.
Maar hoe 'leuk' is het om drie uitgeputte Belgische mannen zich zien verdedigen tegen Vietnamese krijgers?
Lijkt me juist een reden om de opdracht wel te doen slagen. Anders was de verdenking meteen op een van deze drie gelegd. In de eerste opdrachten is de mol niet al te opvallend bezig.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2019, 11:23:55 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #108 Gepost op: 3-04-2019, 11:26:20 »
Verder was het geenszins nodig voor de mol dat zo veel mogelijk kandidaten dat filmpje zagen want er zat geen mingeld aan het kijken van dat filmpje verbonden of iets dergelijks.
Tenzij jouw leugen als Mol in dat filmpje heel ongeloofwaardig is, zoals die van Bas. En daarmee zoveel mogelijk kandidaten jou gaan wegstrepen.

Bovendien had het onder de blote hemel moeten slapen ertoe kunnen leiden dat de mannen slechter hadden geslapen, wat weer tot een slechtere prestatie had kunnen leiden bij de volgende opdracht waarbij zij zich tegen die krijgers moesten verdedigen. Hierdoor zou er ook weer minder geld verdiend kunnen zijn. De mol had dan een perfect excuus gehad om slecht te presteren.
Goed punt. Het een moet tegen het ander afgewogen worden. Wil je dat zoveel mogelijk anderen het filmpje zien, of wil je minder uitgerust aan de volgende dag beginnen? Overigens denk ik dat dat onder de blote hemel slapen nog best eens mee kan vallen. Het is 's nachts niet koud in Vietnam. En ze hadden vast een matje en misschien wel een klamboe gekregen.

In afl. 4 zegt Joeri: "Normaal gezien had die fakkel nooit onder water mogen gaan. Dat is natuurlijk een punt waar we wel rekening mee moeten houden". Dat klinkt mij toch alsof zijn hoofdverdachte dit keer niet in beeld komt. Hij heeft vast wel iets heel gedecideerds gezegd over die gezonken kist. Waarom dat dan niet uitgezonden, als Bas niet de Mol is?
Stel je voor dat je Joeri bent, je verdenkt Bas al vanaf het begin. Je bent al 4x onder water gestuurd naar die kooi. (Waarom 4x?? 2x was genoeg geweest: 1x om te zien dat er bamboestokken in liggen, en 1x om te zien dat er een cijferslot aan zit waarvan je de code niet kent). Opeens zinkt dat hele gevaarte vlak voor je neus naar beneden. Ga je dan daar in je biecht niets van zeggen??? ???

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #109 Gepost op: 3-04-2019, 11:27:43 »
Maar hoe 'leuk' is het om drie totaal uitgeputte Belgische mannen zich zien verdedigen tegen Vietnamese krijgers?
Lijkt me juist een reden om de opdracht wel te doen slagen.

Ik denk dat de mannen wel vermoeider zouden zijn geweest als ze onder de blote hemel zouden hebben geslapen, maar dat ze zich alsnog wel even staande hadden kunnen houden hoor. ;) Zeker tegen dat eerste groepje. De makers, die uiteindelijk willen dat er leuke beelden ontstaan, houden toch ook rekening met die mogelijkheid.
En hoe 'leuk' is het om te zeggen als mol achteraf: 'Ja, ik liet die opdracht maar gewoon slagen en verdiende hiermee 1000 euro omdat ik bang was dat de volgende opdracht geen leuke beelden op zou leveren als we allemaal moe waren geweest van het slapen onder de blote hemel'?  :P
De voornaamste taak van de mol is uiteindelijk toch geld uit de pot houden.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #110 Gepost op: 3-04-2019, 11:44:33 »
Tenzij jouw leugen als Mol in dat filmpje heel ongeloofwaardig is, zoals die van Bas. En daarmee zoveel mogelijk kandidaten jou gaan wegstrepen.

Probleem met deze stelling is dat Bas op dat moment echt ging voor de vrijstaande post van mol.
Een ongeloofwaardige leugen vertellen daar verkleint de kans dat die de mol gaat worden.

(Als de mol gekozen was op voorhand, zou ik dit een leuke actie vinden)
klaar voor de strijd

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #111 Gepost op: 3-04-2019, 11:51:56 »
Probleem met deze stelling is dat Bas op dat moment echt ging voor de vrijstaande post van mol.
Een ongeloofwaardige leugen vertellen daar verkleint de kans dat die de mol gaat worden.

(Als de mol gekozen was op voorhand, zou ik dit een leuke actie vinden)
Klopt. Maar de productie wist ook al dat ze een filmpje gingen laten zien. Dus dan kan zo'n doorzichtige leugen juist iets zijn waar ze blij mee zijn / iets mee kunnen. En Bas heeft ongetwijfeld andere kwaliteiten waar ze op gelet hebben. Bovendien vind ik de montage in het filmpje verdacht (laatste, vlak na Martijn met een goede leugen, waar Bas zijn metgezellen ook nog even op attendeert).

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #112 Gepost op: 3-04-2019, 12:25:43 »
Dan nog denk ik dat de mol heel graag in een bed wil slapen. Als je op elk moment alert moet zijn, moet je goed kunnen slapen. Die flimpjes zouden voor niets gemaakt zijn als ze niet gebruikt waren.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #113 Gepost op: 4-04-2019, 16:48:04 »
In mijn ogen lijkt het spel van de montage rondom Bas al in afl. 1 te beginnen. Ik heb het idee dat we hier al op tenminste 3 manieren te horen krijgen dat hij de Mol is.

(1) 32'30. Gilles legt het uit: "Ofwel: jij wordt de Mol misschien. Dat zal bij 3 personen het geval zijn". Dan een in mijn oren duidelijk ingemonteerd geluid (Kaat?): "Drie". Bas is in beeld. Op 36'55 begint het roosteren van Gilles. In volgorde: Bruno - Axel - Bas - Elisabeth - Joeri - Eva - Liesbeth - Martijn - Ingrid - Kaat. Bas is de derde die aan de beurt is.

Ook montage-spel, denk ik:
Gilles aan Axel: 'Heb jij al interessante dingen gezien in de cirkel?'. Axel: 'Zeker en vast'. Bas is in beeld.
Gilles aan Bas: "Dus het was geen verrassing, wat je te zien kreeg". Bas: "Nee". Joeri gaat eens aandachtig met de armen over elkaar zitten, en kijkt Bas' kant uit.
Gilles aan Joeri: "Is dit je pokerface?". Joeri: "Goh, ik durf ook bluffen he". Bas lachend in beeld.

(2) Op 44'10: Joeri in de auto: "Ik vrees dat we met een verschrikkelijk goeie mol gaan zitten". Voice-over: "1 van deze 10 heeft net te horen gekregen dat hij of zij op deze reis een heel andere rol zal opnemen. De hoofdrol". Terwijl de voice-over dit zegt zien we inzittenden van de twee auto's. Auto 1: v.l.n.r. Bas-Ingrid-Eva-Martijn-Bruno, en auto 2 v.l.n.r. Liesbeth-Joeri-Axel-Kaat-Elisabeth. Nummer 1 van deze 10 is Bas.

(3) Bas gekozen. Maar die hadden we al.

Ik hoop van harte dat dit allemaal aan twijfel en discussie onderhevig is, maar ik begin er toch steeds meer vertrouwen in te krijgen. Nou die mol-acties nog Bas, kom op!! ::) :) ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 4-04-2019, 17:05:24 door Newbie2 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #114 Gepost op: 4-04-2019, 18:39:15 »
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Pieter had prima in de auto geslapen zei ie.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #115 Gepost op: 4-04-2019, 20:19:16 »
Hij was niet echt duidelijk bij het communiceren tijdens de visopdracht. Bij de bootopdracht breekt zijn touw zomaar af, en verder zag ik hem weinig doen. De rest werkte keihard. En dan weer tijdens de biecht op harde werker Joeri afgeven! Hij blijft mijn mol. O ja, in het begin zocht hij conflict op door te zeggen dat Ingrid maar moest bellen dat ze Eva niet zouden redden, terwijl echt niet alleen Ingrid haar niet wilde redden.

Dit zou in theorie ook kunnen zijn omdat de mol de echte afvaller weet...  ::oink::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #116 Gepost op: 5-04-2019, 03:51:43 »
Toch wel veel van Bas niet gezien, deze aflevering:
- Hoe de laatste 4 vissen zijn gevonden.
- De wijzende arm van Gilles aan het strand, die de kandidaat verhult.
- Het pakken van de duikbril.
- De reactie van Joeri als hij boven water komt, na het zinken van de kooi.
- De primaire verdenking van Joeri in de biecht (vermoedelijk Bas).
Allemaal zaken die mogelijk wat meer uitsluitsel zouden kunnen geven.
Ik had het idee dat Bas helemaal niet deelde in de vreugde bij het slagen van opdracht 4 (escape/zwemmen). Ik zag het i.i.g. niet in beeld.
Deze na herkijken toch gevonden. Bas steekt zijn arm in de lucht en juicht mee (achter Eva).

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #117 Gepost op: 5-04-2019, 11:57:48 »
Pieter had prima in de auto geslapen zei ie.

Haha ja klopt. Misschien had Bas (als hij de mol is) ook prima op de grond geslapen nadat ze de sleutel niet onder de steen konden halen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #118 Gepost op: 5-04-2019, 15:30:28 »
Het is verdacht dat Axel het konijn opmerkt aan het begin van afl. 3. Maar het zou goed kunnen dat Bas heeft afgewacht tot iemand er mee zou komen, om er anders misschien zelf mee te komen. Zodra het opgemerkt wordt, staat Bas op en loopt er heen om het dier te bekijken, Axel met hem mee. Ze houden bovendien de aandacht van de anderen aan tafel vast door te gaan zoeken of er misschien nog iets te vinden is. Dus Axel verdacht hier, maar Bas ook (en Elisabet ook, maar dat post ik in dat draadje).

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #119 Gepost op: 6-04-2019, 17:42:40 »
Ik heb deze week wel een Bexit overwogen, maar ik ben toch een Bas-remainer. :)

Verfbom:
Ik hou toch genoeg molvibes over bij zijn gekunstelde gedraag aan tafel m.n. naar Ingrid als hij zoiets zegt als  "Breng dan ook het zelf slechte nieuws naar Eva...", omdat Ingrid Eva niet wilde houden. Zelf koos hij een beetje laffig een "ja" samen met Kaat. Maar Kaat vind ik hier eerder oprecht in haar gedrag. De anderen aan tafel lijken mij ook natuurlijker qua gedrag dan Bas.

Ecscape Boot:
Bas gewoon verslagen door groep denk ik. Dat kwam in het moldagboek ook naar voren. Kooi laten zinken kon wel eens zijn molactie zijn. Voordat Joeri naar de gezonken ging duiken zei Bas (al hangend aan de boot en niet echt actief bezig) ook nog: "Joeri ca va? Blaas anders uw vest op...". Wellicht als laatste poging om tijd te verspelen, maar Joeri dacht daar anders over.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2019, 17:45:51 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023