Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65547 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #160 Gepost op: 9-04-2019, 14:33:08 »
Ja, duidelijk montagewerk. Maar ik vraag me af met welk doel. We gaan op zoek naar details die je bij een eerste keer niet opvallen, ze weten dat we dat doen. Dan blijken er, met wat aandachtiger kijken, allerlei verdachte zaken te vinden te zijn. Is Bas dan wel de Mol? Of moeten we dat soms denken?

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #161 Gepost op: 9-04-2019, 15:25:05 »
Het blijft verdacht ja. Als het widm was geweest had ik het niet opvallend gevonden maar het past niet bij de stijl van de mol. Dus het is wel iets.  ::vergroot::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #162 Gepost op: 10-04-2019, 13:46:21 »
Heeft iemand die vreemde schutters ook al opgemerkt? Heel knap werk van de montage!

Deel 1 speelt zich af op 48'19 in de aflevering. Joeri loopt voorop, en ziet een schutter. Hij is i.t.t. tot alle andere schutters helemaal ingepakt, ik weet zelfs niet of we hem nu van voren of van achteren zien. Als de groep er voorbij is, zien we de schutter van dichtbij, in dezelfde bunker. Dat is niet Bas. Maar ook niet de schutter die we net zagen, zijn pak is heel anders.


Dit lijkt op een cameraman, zie foto van cameraman achter Joeri. Voor de duidelijkheid de foto is niet het moment dat newbie2 bedoeld, maar ter illustratie hoe de cameramannen er bij deze opdracht uit zagen.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2019, 18:00:31 door foxhunter »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #163 Gepost op: 10-04-2019, 20:16:47 »
Ik denk dat ik in Bas mijn nieuwe Mol gevonden heb. Ik heb 'm gewoon veel te snel afgeschreven en genegeerd. Maar ik ga eerst nog eens een boel terugkijken. (Voor de verandering... ::rofl::)

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #164 Gepost op: 10-04-2019, 20:20:53 »
Ik denk dat ik in Bas mijn nieuwe Mol gevonden heb. Ik heb 'm gewoon veel te snel afgeschreven en genegeerd. Maar ik ga eerst nog eens een boel terugkijken. (Voor de verandering... ::rofl::)
Dit had ik niet verwacht. Vanwaar heb je Axel laten vallen? En waarom de keuze voor Bas dan?  ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #165 Gepost op: 10-04-2019, 20:32:56 »
Axel heb ik nooit echt kunnen omarmen als Mol, dus van laten vallen is geen sprake. Maar hoe meer ik me in Axel verdiep hoe minder ik 'm zie zitten als Mol. (Axel had bijvoorbeeld in aflevering 5 als Mol meer moeten doen om te voorkomen dat Bruno met dat zakmes 1100 verdiende, had een moeilijke/vervelende opdracht aan eh onder tafel die slaagde, was snel uitgeschakeld bij de paintballproef.) Van Bas ben ik ook nog lang niet overtuigd, maar ik weet wel dat ik 'm een beetje genegeerd heb na steen, vechten en vissen. Ik zie die dingen niet ineens heel anders, maar er is iets raars aan de hand omdat elke Mol wel onlogische dingen heeft gedaan. (Kaat het minst, maar zelfs na de ontknoping zou ik nog niet geloven dat zij het is, bij wijze van spreken. ;))

En in de laatste aflevering (waarbij ik nog te weinig serieus op Bas had gelet) verspeelt Bas makkelijk 900 euro door geen vuur te maken (dat is al bijna die 1000 van die steen), verdient ie weliswaar 500 bij het diner (maar Axel bijvoorbeeld al meer), maar komt ie in een goede positie om geloofwaardig voor zichzelf te gaan in plaats van de 4000 euro. Het kan zijn dat ie expres niet al te overtuigend loog en klooide met die vrijstelling in de hoop dat de anderen hem niet zouden redden waardoor dat geld verloren zou gaan. Dat gebeurde niet, maar qua tijd scheelde het ook heel weinig.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2019, 20:40:26 door Heinz »

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #166 Gepost op: 10-04-2019, 20:47:47 »

Het kan zijn dat ie expres niet al te overtuigend loog en klooide met die vrijstelling in de hoop dat de anderen hem niet zouden redden waardoor dat geld verloren zou gaan. Dat gebeurde niet, maar qua tijd scheelde het ook heel weinig.

Inderdaad Heinz, dat denk ik ook. Ik postte er eergisteren al over:

Dat ben ik met je eens Run.  ::ok::
<KNIP>
De Paintball terugkijkend denk ik dat Bas zogenaamd zijn vrijstelling verborgen wilde houden voor Joeri en Elisabeth. Zogenaamd een struikelpartijtje achter Elisabet:
<KNIP>
« Laatst bewerkt op: 10-04-2019, 20:49:42 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #167 Gepost op: 10-04-2019, 20:50:32 »
Axel heb ik nooit echt kunnen omarmen als Mol, dus van laten vallen is geen sprake. Maar hoe meer ik me in Axel verdiep hoe minder ik 'm zie zitten als Mol. (Axel had bijvoorbeeld in aflevering 5 als Mol meer moeten doen om te voorkomen dat Bruno met dat zakmes 1100 verdiende, had een moeilijke opdracht aan eh onder tafel die slaagde, was snel uitgeschakeld bij de paintballproef.) Van Bas ben ik ook nog lang niet overtuigd, maar ik weet wel dat ik 'm een beetje genegeerd heb na steen, vechten en vissen. Ik zie die dingen niet ineens heel anders, maar er is iets raars aan de hand omdat elke Mol wel onlogische dingen heeft gedaan. (Kaat het minst, maar zelfs na de ontknoping zou ik nog niet geloven dat zij het is, bij wijze van spreken. ;))

En in de laatste aflevering (waarbij ik nog te weinig serieus op Bas had gelet) verspeelt Bas makkelijk 900 euro door geen vuur te maken (dat is al bijna die 1000 van die steen), verdient ie weliswaar 500 bij het diner (maar Axel bijvoorbeeld al meer), maar komt ie in een goede positie om geloofwaardig voor zichzelf te gaan in plaats van de 4000 euro. Het kan zijn dat ie expres niet al te overtuigend loog en klooide met die vrijstelling in de hoop dat de anderen hem niet zouden redden waardoor dat geld verloren zou gaan. Dat gebeurde niet, maar qua tijd scheelde het ook heel weinig.

Hmm okee, je bedoelt dan dat hij hoopte dat ze hem af zouden schieten door zo slecht te liegen?
De slechte leugen kon ook als effect hebben gehad dat Joeri en Elisabet rechtstreeks naar de jeep wilden gaan ipv dat zij met Bas mee wilden gaan. Dan was de kans dat de opdracht slaagde alleen maar groter geweest. Maar het zou kunnen.

Hij rende alleen wel heel snel naar die jeep hoor. Hij was daar ruim voor Elisabet en Joeri daar waren meen ik.

Ik vond dat Bas wel verdacht deed in aflevering 2 maar het aandragen van die oplossing bij de steen, het het heel goed doen bij het vissen en het 4000 euro binnenhalen bij de paintballopdracht zit me wel dwars.

Ook is Bas iemand die graag conflicten opzoekt. Zou zo iemand de meest geschikte molkandidaat zijn? Met die eigenschap kan je je wel minder populair maken (zie Bas zijn gedrag richting Ingrid bij de verfbomopdracht) en de ideale mol is iemand die juist goed in de groep ligt, lijkt mij.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #168 Gepost op: 10-04-2019, 21:14:15 »
Hm ja, goed punt dat Bas als eerste in die jeep zat. Het geld was ook verdiend als alleen hij binnen het uur in de jeep zat denk ik als ik Gilles' uitleg goed interpreteer. :-\\

Wel kon Bas gewoon volhouden om die omleiding te nemen zonder zich verdacht te maken want elke kandidaat wil een vrijstelling, of ze hem nou geloofden of niet. Ze konden Bas moeilijk meeslepen naar die jeep. Maar dat hij de jeep haalt is inderdaad onmols.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #169 Gepost op: 10-04-2019, 21:21:32 »
Hm ja, goed punt dat Bas als eerste in die jeep zat. Het geld was ook verdiend als alleen hij binnen het uur in de jeep zat denk ik als ik Gilles' uitleg goed interpreteer. :-\\

Wel kon Bas gewoon volhouden om die omleiding te nemen zonder zich verdacht te maken want elke kandidaat wil een vrijstelling, of ze hem nou geloofden of niet. Ze konden Bas moeilijk meeslepen naar die jeep. Maar dat hij de jeep haalt is inderdaad onmols.

Hmm ja ik blijf erbij dat ik in Bas zijn positie zitten niet de beste molpositie vind.

Hij had totaal geen invloed op wat er zich afspeelde voordat hij werd gevonden. Als de groep hem erg snel had gevonden had de proef alleen nog kunnen falen doordat hij af zou gaan. Wanneer er nog veel spelers over waren geweest, hadden ze hem allemaal kunnen beschermen. Als mol sta je ook wel heel erg in de schijnwerpers als je de proef laat falen door zelf af te gaan.

En dat hij zich vervolgens dan alsnog niet af laat gaan of dat hij niet nog meer tijd rekt, spreekt mijns inziens ook tegen zijn mol zijn.

In principe kan wat jij zegt een tactiek van de mol geweest zijn, maar het is geen goede tactiek naar mijn mening aangezien je dan het slagen of falen van de opdracht laat afhangen van wat de groep die jou vindt besluit te doen en daar kan je naar mijn mening niet goed op anticiperen.

Ik denk daarom ook niet dat dit de tactiek van de mol is geweest en dat de mol gewoon niet de positie van Bas heeft gewild.


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #170 Gepost op: 10-04-2019, 23:08:23 »
Hmm ja ik blijf erbij dat ik in Bas zijn positie zitten niet de beste molpositie vind.

Hij had totaal geen invloed op wat er zich afspeelde voordat hij werd gevonden.
Bas eindelijk alleen en apart, eindelijk tijd voor een degelijke briefing. Als dit van tevoren zo  gepland was, - vrij logisch eigenlijk dat er een moment moest komen om de onvoorbereide mol goed te briefen - zou de molkandidaat in elk geval goed met stokjes moeten kunnen eten. Anders werd ie sowieso niet gekozen. Als er drie molkandidaten waren, zijn er drie die met stokjes konden eten. Bas, Bruno en Kaat konden goed met stokjes eten.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2019, 23:51:44 door Run »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #171 Gepost op: 10-04-2019, 23:25:25 »
Ik zou het geweldig vinden als Bas het is, alleen maar omwille van de zin 'Ik heb de mol Bas gekozen'. Maar ik denk niet dat het Bas is...  :-X

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #172 Gepost op: 10-04-2019, 23:27:54 »
Nog iets, de anderen zullen ook beseffen dat de onvoorbereide mol een apart moment nodig heeft. Het binnenhalen van de 4000 euro is dan een misleidingspoging, die hopelijk de kandidaten op het verkeerde been zet. Ja, ik geloof er nog steeds in dat hij de mol is.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #173 Gepost op: 11-04-2019, 00:03:43 »
Is mijn na aflevering 1 mol dan toch de mol?

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #174 Gepost op: 11-04-2019, 00:06:17 »
Hmm ja ik blijf erbij dat ik in Bas zijn positie zitten niet de beste molpositie vind.
...

Het is maar hoe je het bekijkt. In principe is dit de beste molpositie die er is. Je kunt in de cel rustig afwachten of de groep niet zichzelf omzeep helpt. Iedereen afgeschoten door de Vietcong? Prachtig: mol Bas hoeft niks te doen, blijft onverdacht en de opdracht mislukt, want niemand kan 'm bevrijden. Hij werd echter wél bevrijd en had die duidelijke nepvalpartij ("Auw fuck...nee het is niks"  ::rofl::) met de vrijstelling en de leugen als dekmantel nodig om geloofwaardig te blijven als een kandidaat die voor z'n vrijstelling gaat. Ik denk dat hij een conflict wilde ontketenen in de hoop zelf afgeschoten te worden waardoor de opdracht ook zou mislukken zonder zelf verdacht te zijn. Het uitblijven van een conflict noopte hem vol voor de jeep te gaan: het onverdacht blijven was hier nu belangrijker. 4000 binnenhalen (niet alleen op zij conto te schrijven vind ik) is veel geld ja, maar er zijn wel meer gekke dingen gebeurd.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #175 Gepost op: 11-04-2019, 03:11:37 »
Ik heb deze tunnel hard verdedigd, maar het blijft lastig met Bas, en ik blijf twijfelen. Ik ben er nog niet uit deze week.

Nog iets, de anderen zullen ook beseffen dat de onvoorbereide mol een apart moment nodig heeft.
Dit vind ik zowel voor als tegen Bas spreken. Hij wordt al bijna automatisch verdacht doordat hij een nacht afgezonderd is geweest. Aan de andere kant kon de Mol ook wel eens een lange briefing gebruiken.

en had die duidelijke nepvalpartij ("Auw fuck...nee het is niks"  ::rofl::)
Dit vind ik inderdaad heel mols van Bas. Hij wilde duidelijk dat die vrijstelling gevonden werd. Waarom, als kandidaat??? Heel raar moment om te gaan nepmollen, zo krap in de tijd.

Hm ja, goed punt dat Bas als eerste in die jeep zat. Het geld was ook verdiend als alleen hij binnen het uur in de jeep zat denk ik als ik Gilles' uitleg goed interpreteer. :-\\
Die uitleg zit ik ook mee. (1) Gold zijn vrijstelling ook als hij niet in de jeep zat? (Nee, denk ik). (2) Moest er minstens 1 bevrijder mee in de jeep? (Ik dacht ook van niet). Als het antwoord op beide vragen nee is, valt de eindsprint van Bas als Mol moeilijk te verklaren.

Hmm ja ik blijf erbij dat ik in Bas zijn positie zitten niet de beste molpositie vind.
Tenzij hij een speciale missie had: op de groep schieten. Dan is die positie opeens heel mols. En er is aanleiding in de beelden om te gaan denken dat Bas inderdaad heeft meegeschoten. Een opengebroken bed, een helm erop, een geweer waar hij meteen naar kijkt als hij de cel uitkomt. Plus verschillende beelden op momenten dat Joeri zegt "opletten" waaruit je zou kunnen afleiden dat niet alle schutters Vietnamees waren. Aan de andere kant ligt het ook misschien voor de hand dat wij op dit idee komen (het was het eerste waar ik aan dacht als stevige Bas-verdenker), en worden er wat kruimels gestrooid om het te voeden.

Ze maken het ons niet makkelijk, en Bas doet af en toe ook nog even zijn duit in het zakje. Maar doet hij dat nou als Mol, of als kandidaat? Hoofdpijn-dossier, die Bas. ;D

EDIT: De verfbom teruggezien, en daar is me nog een klein dingetje opgevallen. Bas zien we in het begin maar 1 vraag stellen, aan Martijn, 'wat hij met het spel spelen bedoelt'. Op zich een onschuldige vraag, en verder doet Bas niet mee aan de discussie. Dat Bruno vervolgens aan Kaat čn Bas vraagt of ze het goed vinden om een rondje te doen viel me op, want Kaat was actief maar Bas niet. Maar als je goed kijkt zie je dat ook de volgende vraag van Bas 'Wat is je vrees om nu moeite te doen om Eva terug te halen' (aan Elisabet) waarschijnlijk al aan het begin was. Die vraag is naar achteren gehaald in de montage, als we al een hele discussie tussen de andere kandidaten gezien hebben, en ook Eva al in beeld hebben gehad. E.e.a. is te zien aan de kaart van de opdracht die Joeri leest. Die had hij in het begin al bestudeerd en teruggegeven, en ligt bij Axel. Maar bij de tweede vraag van Bas heeft Joeri hem weer voor zich.

De beelden zijn niet chronologisch gemonteerd. Je zou hieruit kunnen afleiden dat Bas niet teveel op mag vallen, als hij al dadelijk allerlei meningen op tafel wil zien. Hij was in het begin mogelijk toch actiever dan het nu lijkt, en heeft de discussie en verdeeldheid (door niet met de meerderheid mee te gaan) daarmee dan meer op gang geholpen dan wij nu te zien krijgen.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2019, 07:40:51 door Newbie2 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #176 Gepost op: 11-04-2019, 09:06:32 »
Ik denk dat ik in Bas mijn nieuwe Mol gevonden heb. Ik heb 'm gewoon veel te snel afgeschreven en genegeerd. Maar ik ga eerst nog eens een boel terugkijken. (Voor de verandering... ::rofl::)

Tot zover mijn zeer korte flirt met Mol Bas. Hij is het toch niet. Hij had nooit die jeep in moeten sprinten en daarmee de 4000 euro veiligstellen. (Ook Joeri en Elisabet kan ik hier niet als Mol zien. Die hadden met de ontdekking van de vrijstelling de ideale kans om de 4000 euro op te geven of voor meer vertraging te zorgen. Ik denk dus dat de Mol eerder afgeschoten is. Ook niet ideaal, maar bij vergelijkbare opdrachten in vorige reeksen had de Mol ook geen ideale positie of deed deze helemaal niks mols. Denk aan de fantastische Hunger Games opdracht uit De Mol 5.)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #177 Gepost op: 11-04-2019, 09:23:53 »
Dit is een opdracht die een uitdaging is voor de makers. Niemand weet wat er gaat gebeuren als de spelers erachter komen dat de gevangene een vrijstelling heeft en dat dat de reden was voor de omweg naar de Jeep. Dat Bas zo opvallend liet blijken dat hij een vrijstelling bij zich had - hij zei: ‘gevallen, gevallen, de code de code’ zodat Elisabeth naar zijn hand kijkt en hij heeft de vrijstelling in zijn hand. Terwijl hij die eerst in zijn broekzak had gedaan! - maakt voor mij Bas 100% als mol.
Vorige keer werd Joke pardoes neergeschoten waardoor het spel helemaal anders liep dan gepland, en nu zou het ook kunnen gebeuren dat Bas neergeschoten zou worden. Dat gebeurde niet, de groep heeft in feite zelf de 4000 euro verdiend.  Ze hebben er dan ook hard voor gewerkt en goed gespeeld.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2019, 09:50:39 door Run »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #178 Gepost op: 11-04-2019, 09:37:13 »
Maar Bas had als Mol nooit voorop naar die jeep moeten sprinten. Hij had zich beter kunnen laten beschermen door Elisabet en Joeri voorop te laten gaan om zo te vertragen en de tijd naar nul te laten tikken.

Weerlegging die je kan bedenken geef ik ook meteen: Mol Bas wist niet precies hoeveel tijd er over was en hoopte dat ie zou worden afgeschoten door de laatste sluipschutter.

Bedenking die je daar weer bij kan maken: wisten de sluipschutters wie de Mol was, wie bij hen hoorde zoals in de trailer en de intro van de aflevering gesteld werd? Zo ja, dan heeft de laatste sluipschutter behoorlijk gefaald als Bas de Mol is.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2019, 09:39:50 door Heinz »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #179 Gepost op: 11-04-2019, 09:55:01 »
Maar Bas had als Mol nooit voorop naar die jeep moeten sprinten. Hij had zich beter kunnen laten beschermen door Elisabet en Joeri voorop te laten gaan om zo te vertragen en de tijd naar nul te laten tikken.

Weerlegging die je kan bedenken geef ik ook meteen: Mol Bas wist niet precies hoeveel tijd er over was en hoopte dat ie zou worden afgeschoten door de laatste sluipschutter.

Bedenking die je daar weer bij kan maken: wisten de sluipschutters wie de Mol was, wie bij hen hoorde zoals in de trailer en de intro van de aflevering gesteld werd? Zo ja, dan heeft de laatste sluipschutter behoorlijk gefaald als Bas de Mol is.
Je gaat niet in op het feit dat Bas zo duidelijk liet blijken dat hij een vrijstelling had. Om te fake-mollen? Dat is niet handig want het risico is dat hij afgeschoten wordt en er geen 4000 euro in de pot komt.