Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65556 keer)

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #200 Gepost op: 13-04-2019, 21:54:46 »
Ik keek nog eens aflevering 2 terug en die uitspraak van Bas over de beroepsfierheid van lasser Joeri is eigenlijk helemaal niet gek. Er zijn vast wat zinnen uit zijn verdenking geknipt en hij bedoelt vast gewoon dat Joeri die ketting beter had moeten onderzoeken voordat ie besloot dat het loskappen van de bol niet zou lukken.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #201 Gepost op: 14-04-2019, 02:36:21 »
Bas zei dus letterlijk tegen Elisabeth: "Gevallen gevallen! De code de code!" Oké, het kan dat de vrijstelling uit zijn broekzak was gevallen, hij hem had opgeraapt en hij zo geschrokken was dat hij het even wilde delen met Elisabeth.
Of, hij wilde dat Elisabeth erachter kwam dat hij een vrijstelling in zijn hand had. Wat zou nog meer de reden kunnen zijn dan een conflict uitlokken, en daarmee misschien oponthoud? Hij had het net zo goed voor zich kunnen houden en dan zou bij de executie blijken dat hij een vrijstelling had en dan zou het uitgelegd worden wanneer en hoe hij die had verkregen.
Ja, leuk stukje theater van Bas hier. En dat op zo'n moment. Hij zat ook al te hannesen toen hij de vrijstelling voor zich zag hangen, het leek erop of hij hem niet te snel in zijn zak wilde steken. Super verdacht, ik kan er ook niets anders van maken.

Nadat Bas bevrijd is zit hij met Elisabet en Joeri in de jeep en legt zijn leugen omtrent de vrijstelling nog eens uit.
Bas zegt: "Nu hebben jullie pasvragen en geld voor de groepspot, want ik ben mee."
Wel opmerkelijk dat hij in de jullie-vorm spreekt als het ook over de groepspot gaat. Valt hij hier misschien even uit zijn rol als mol?
Zo staat het wel in de ondertiteling. Maar als ik het goed hoor, zegt Bas: "Nu hebben jullie pasvragen. En de groepspot, want ik ben mee." Dat tweede kan ook een nieuw argument zijn, en bedoelt hij 'wij' i.p.v. 'jullie'. "En een vrijstelling", zegt hij ook nog. Maar dat wordt ook al fout ondertiteld: "En jij een vrijstelling". Alsof Joeri dat zegt, maar het was Bas echt zelf. Raar stukje dit, het lijkt wel of Bas hier in de ondertiteling een beetje verdacht wordt gemaakt.

Ik keek nog eens aflevering 2 terug en die uitspraak van Bas over de beroepsfierheid van lasser Joeri is eigenlijk helemaal niet gek. Er zijn vast wat zinnen uit zijn verdenking geknipt en hij bedoelt vast gewoon dat Joeri die ketting beter had moeten onderzoeken voordat ie besloot dat het loskappen van de bol niet zou lukken.
Scherp, Heinz! Dat zou heel goed kunnen. Bas verdacht gemaakt, of Joeri in bescherming genomen?
In het laatste geval hadden ze beter ook die dwaze actie van het tevoorschijn halen van de kaart eruit gelaten. Dan was Joeri totaal onverdacht gebleven. En nu lijkt dat hele kaart-gedoe juist wel extra aangezet. Of was het zo'n slechte move, dat ze er maar een vette nepmol-actie van hebben gemaakt? Dat zou nog kunnen.

Elisabet was weer onverdacht bij bv. de Vovinam, vond ik. Wel verdacht bij het konijn vinden, met de slang slapen, etc. Maar dat naturelle aan haar, hè. En Axel geloof ik niet meer zo in, ik zie net nog wat goede tegenargumenten in het Axel topic ook. Kaat kan ik al helemaal niet bij, die is veel te spontaan (maar het zou prachtig zijn als ze het was). Bruno is het zeker niet.

Nu, ik ga deze week maar liever niets meer veranderen aan mijn top 3. ;D Eerst maar eens kijken wat de volgende aflevering brengt.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2019, 05:55:06 door Newbie2 »

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #202 Gepost op: 14-04-2019, 10:24:21 »
Ik keek nog eens aflevering 2 terug en die uitspraak van Bas over de beroepsfierheid van lasser Joeri is eigenlijk helemaal niet gek. Er zijn vast wat zinnen uit zijn verdenking geknipt en hij bedoelt vast gewoon dat Joeri die ketting beter had moeten onderzoeken voordat ie besloot dat het loskappen van de bol niet zou lukken.

Ik blijf het toch raar vinden, want het is Bas juist die dat eventueel verdere onderzoek van Joeri afbreekt door over de bol te zeggen "Kom we pakken die mee ...", waarna de groep het lopen weer hervatte.

@Newbie: Dat had ik niet opgemerkt dat de ondertiteling anders was. Zal ik nog eens beluisteren.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2019, 10:26:40 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #203 Gepost op: 14-04-2019, 12:35:02 »
Ik voel me geroepen om toch wat hardnekkige oordelen over Bas proberen te weerleggen. :)

- Bas was zo goed bij de steen. Ja, klopt. Maar hij leek ook duidelijk voorkennis te hebben met zijn plan van aanpak. Dat plan werd bovendien niet helemaal tot het einde gevolgd. Joeri trok op het laatst de steen met kracht weg, nog voor de balletjes eraan te pas konden komen. Verder was het voor een Mol met een ongeloofwaardige konijnenleugen (zoals die van Bas) handig als zoveel mogelijk mensen de filmpjes zagen. Bas wegstrepen om de steen? ::ohno::

- Bas was zo goed bij vovinam. Ja, klopt. Maar hij toonde wel lichte teleurstelling toen er na 3 ronden gecasht werd door de groep. Hij had nog wel door willen vechten voor die 1.600. "Nou ja, dan maar vechten voor 400". Hij kon zich ook niet te snel eruit laten trappen, dat zou opvallen. En Bruno was al aan het wankelen. 1.200 van de mogelijke 3.200 in de pot. Bas wegstrepen vanwege de vovinam? ::ohno::

- Bas was zo goed bij het vissen. Ja, klopt. Maar we zien dat alleen maar van de eerste 4 vissen. Van de andere vissen is bijna geen beeld, althans niet waar we iets mee kunnen. Wel zegt hij tegen Axel over de porto: "Weet ik niet, gooi maar terug". Martijn corrigeert hem direct. Mogelijk zat Martijn Bas hier flink in de weg, en heeft hij het moeten laten gaan. Bas wegstrepen vanwege de vissen? :-\\

- Bas zat in een onmolse positie bij de paintball, en het was totaal onnodig om zo hard naar de jeep te rennen. Aangezien de montage het suggereert (en ook meteen weer ontkracht), heeft Bas misschien meegeschoten op de groep. Molser kan het bijna niet. En een hele nacht afgezonderd geweest, alleen om 's ochtend op tijd in de cel te kunnen zitten? Bas heeft een uur de tijd om een smoes te verzinnen, maar die is heel matig, iets met een code, hoezo, waar is die code dan? Gek eigenlijk dat er niet naar gevraagd werd. Hij brengt die smoes ook nog eens weifelend, zodat er discussie ontstaat en dus tijdverlies. Bas wil, als hij de vrijstelling eenmaal heeft, hem duidelijk tonen aan Elisabet, mogelijk hopend op een conflict. Want waarom zou je dat ding willen laten zien als kandidaat. Toen dit niet lukte, rende hij hard vooruit naar de jeep. Àls hij nog kans wilde zien om afgeschoten te worden, moest de schutter vlak voor de jeep dit doen, en dan moest hij daar in zijn eentje aan zien te komen. Maar Bas werd niet geraakt. Hij kon er ook niet te lang stil blijven staan, de anderen zaten in zijn kielzog. Dus moest hij wel doorrennen naar de jeep, om niet verdacht te worden. Bas wegstrepen vanwege de paintball? ::ohno:: 

Ik ben allerminst zeker van Bas, maar de redenen waarom hij door mensen wordt weggestreept, zie ik niet zo.

EDIT: Om maar liever met een positieve noot te eindigen: hier staan massa's verdachte acties van Bas tegenover, reden genoeg voor mij om hem nog steeds op nummer 1 te hebben. ::jaja:: Als Bas vanavond niet afvalt (maar dat sluit ik niet uit ook), moeten we die t.z.t. misschien nog maar eens opsommen.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2019, 12:54:41 door Newbie2 »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #204 Gepost op: 14-04-2019, 23:43:13 »
Voor de Bas verdenkers
het getal 5 staat op de tv van Bas. 5e mannelijke mol?


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #205 Gepost op: 15-04-2019, 08:42:28 »
Voor de Bas verdenkers
het getal 5 staat op de tv van Bas. 5e mannelijke mol?
::jaja::

"En links van het jongetje staat een meisje en daar rechts van een meisje, o nee, een jongetje in een blauw o nee, geel vestje en daarnaast staat nog een meisje... "
Bas de mol weer in vorm.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #206 Gepost op: 15-04-2019, 08:47:49 »
Ik vermoed eerder Bas de hulpmol weer in vorm, net zoals bij het (niet) vuur maken. Het lijken me opzichtige acties tussen goede acties door om ook een beetje verdacht over te komen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #207 Gepost op: 15-04-2019, 08:51:14 »
Ik vermoed eerder Bas de hulpmol weer in vorm, net zoals bij het (niet) vuur maken. Het lijken me opzichtige acties tussen goede acties door om ook een beetje verdacht over te komen.
Waarom denk je dat?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #208 Gepost op: 15-04-2019, 08:56:34 »
De opzichtige aard ervan. Het valt onnodig op; mollen had hier ook subtieler gekund.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #209 Gepost op: 15-04-2019, 08:58:47 »
"En links van het jongetje staat een meisje en daar rechts van een meisje, o nee, een jongetje in een blauw o nee, geel vestje en daarnaast staat nog een meisje... "
Bas de mol weer in vorm.
::rofl:: En de ladder, die een brug moest zijn. En een rode zon, die wel rode stralen had maar toch duidelijk geel was. ::jaja::
Ik had trouwens de indruk dat minstens 1 van de doorgegeven mozaïeken uiteindelijk gevonden werd door Kaat. Bas zegt: "Ja, goed" of zoiets. En sowieso erg laat doorgegeven, die laatste 3. Misschien was alleen de eerste echt duidelijk en op tijd, maar dat weet ik niet zeker.
Mol of hulpmol (ik denk ook het eerste, maar ok daar valt over te twisten): feit is dat Bas en Kaat hier een sleutelpositie hadden. Als Mol zou je hier denk ik het liefste staan.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #210 Gepost op: 15-04-2019, 09:05:03 »
::rofl:: En de ladder, die een brug moest zijn. En een rode zon, die wel rode stralen had maar toch duidelijk geel was. ::jaja::
Ik had trouwens de indruk dat minstens 1 van de doorgegeven mozaïeken uiteindelijk gevonden werd door Kaat. Bas zegt: "Ja, goed" of zoiets. En sowieso erg laat doorgegeven, die laatste 3. Misschien was alleen de eerste echt duidelijk en op tijd, maar dat weet ik niet zeker.
Mol of hulpmol (ik denk ook het eerste, maar ok daar valt over te twisten): feit is dat Bas en Kaat hier een sleutelpositie hadden. Als Mol zou je hier denk ik het liefste staan.
Denk ik ook, niet al te hard werken en goede plaats om onopvallend te mollen. Misschien zit Kaat al langere tijd op een ander dat hij nogal opvallend te werk kon gaan of ze zit juist al een tijd op hem en dan maakt het ook niet meer uit. Die Vietnamese fietsbestuurder had aan een half woord genoeg, blijkbaar heel bekende toeristische plekken want die uitleg met 'trap' ipv 'brug' was niet bepaald duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2019, 09:06:51 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #211 Gepost op: 15-04-2019, 09:18:38 »
Met Kaat moet je wel een beetje oppassen, want die zat na Eva weer zonder Mol. Dus die moet je niet op verkeerde gedachten brengen. Daar heeft Heinz denk ik wel een punt. Maar ik denk toch ook dat Bas dat handig genoeg gespeeld heeft hier. Voor mij gaat hij in elk geval niet te ver met wat anderen als nepmollen zien, bij het vuur maken ook niet. Ja, misschien kon het iets subtieler nog, maar dat ligt denk ik niet in zijn aard. Zoals jij al zei: het is ook de lol die hij erin heeft! ::jaja:: Maar goed, het is wel goed om er rekening mee te houden dat het misschien "de Mol uithangen" is. Hangt maar net van je tunnel af ook hoe je sommige dingen interpreteert, denk ik. Voorlopig denk ik van niet, dat zie ik dan bijvoorbeeld bij Axel weer meer (hoe hij reageerde op Bruno bv. toen hij het mes vond).

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #212 Gepost op: 15-04-2019, 09:31:34 »
Dat klopt, misschien zitten nu al meerdere op Bas, want Gilles hintte erop dat het er nu op aankwam. Dan gaat het er vooral om: wie heeft de meeste vragen goed. Je kunt als mol niet steeds niet mollen omdat het verdacht over kan komen. De pot is behoorlijk gespekt dus er moet gehandeld worden.
Toen bij de executie Gilles zei: een van de drie hiervoor, keek Kaat naar de andere twee, het leek alsof ze ervan overtuigd is dat zij niet weg hoeft, dat ze de juiste mol heeft.
Ik denk dat we bij de evaluatie te horen krijgen dat het een heel goeie groep was, waarin het lastig mollen was.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2019, 09:37:09 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #213 Gepost op: 15-04-2019, 09:56:27 »
Mij viel juist op hoeveel mensen Joeri verdenken, mogelijk 3, nu nog. Kaat verdacht Joeri ook, na het diner. En Bruno is er mogelijk op hem uit gegaan (of anders op Elisabet), al zei hij erbij dat hij niet had gegokt maar gewoon te weinig wist. De enige Bas-verdenkingen die ik tot nu toe heb gehoord zijn van Joeri en Axel, allebei 2x. Tot nu toe is er bij mijn weten geen aanwijzing dat Kaat en Elisabet Bas ook verdenken, maar het zou kunnen natuurlijk.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #214 Gepost op: 15-04-2019, 10:01:38 »
De opzichtige aard ervan. Het valt onnodig op; mollen had hier ook subtieler gekund.

Kan je ook over Axel zeggen hoor.  ::rofl::

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #215 Gepost op: 15-04-2019, 10:03:45 »
Kan je ook over Axel zeggen hoor.  ::rofl::

Klopt. Ik zat dan ook al te wachten op deze terechte reactie. ;D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #216 Gepost op: 15-04-2019, 13:41:22 »
Kaat: "Eén vaas staat voor maal 3. De andere vaas, de blauw met witte vaas, hebben wij alleen het maal-teken van gezien. Dus we vinden het een beetje risky om een vaas te nemen".
Hoezo risky, als ze allebei een x hebben en er ook nog een vaas bij zit met x3? En Kaat vloog er nog wel zo enthousiast in, met Bas te overtuigen dat ze echt een x-teken gezien had, en geen /. Maar voor de mol, ondanks dat er een x0 bij zit, is dit inderdaad veel te riskant. Want de kans op 0 euro was even groot als verdriedubbeling van het bedrag.

a) Bas geloofde Kaat niet dat ze een x had gezien (maar zo gaven ze het wel door over de porto, en zo te zien eensgezind).
b) Bas is zo'n scherpe kandidaat dat hij besefte dat het ook ook x0 (of bv. x 1/2) kon zijn.
c) Bas is de Mol, zag het risico op verdriedubbeling, en heeft het uit haar hoofd gepraat.

EDIT: Interessant moment dit. Het gebeurt blijkbaar precies na een wissel. Mogelijk kon Bas de x0 zien aankomen, maar wilde hij die door Kaat laten opmerken? Zodat hij met overtuigende (kandidaatse) argumenten kon zeggen dat ze de vazen niet moesten nemen.
EDIT2:  Als Kaat de tweede vaas niet had opgemerkt was er ook geen man overboord, want dan hadden Axel en Bruno later gezegd dat er 2 vazen stonden. En dan hadden ze die alsnog vanwege het risico op de andere vaas kunnen laten staan. Ik vind Bas een stuk verdachter hier dan Kaat, maar Kaat krijgt weer de verdachte montage.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2019, 14:30:21 door Newbie2 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #217 Gepost op: 15-04-2019, 20:29:14 »
Op de tekening die Elisabeth getekend had n.a.v. aanwijzingen van Bas, is de ladder te zien die Bas aangaf, en geen brug dus Bas heeft het niet verbeterd.

Offline JvanEe

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #218 Gepost op: 15-04-2019, 22:01:01 »
Ik vind Bas een beetje een engerd  :-X

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #219 Gepost op: 15-04-2019, 22:42:55 »
Ik vind Bas een beetje een engerd  :-X

Hoezo?  ???
Winnaar Klassiekers Pool 2023