Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65574 keer)

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #320 Gepost op: 24-04-2019, 11:10:06 »
Ik zit nog even terug te denken aan 'de voornaamste kandidaat'. Bas was erg beleefd, maar sprak ook de gastheer tegen (door zijn opdracht). Had eigenlijk Bruno niet uitgekozen mogen worden als de voornaamste kandidaat?

Door Bas uit te kiezen als 'voornaamste kandidaat', was het voor de groep niet vreemd dat hij werd afgezonderd. In de tussentijd kan hij mooi een aantal woorden Vietnamees leren, de rest van de opdrachten doornemen en een schilderij maken.  ::vergroot:: En dan zou het mij ook niet verbazen als hij hiervoor de verf uit de paintpall-opdracht heeft gebruikt.  ::rofl::

Ik ben benieuwd of dat klopt.

Ik denk dit dus ook. We zien bij de jury niet het definitieve oordeel.
Bas wordt gelijk meegenomen. Likt mij dat hij zeker een paar uur alleen geweest is.
In ieder geval kan hij in het restaurant nog geschilderd hebben.
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #321 Gepost op: 24-04-2019, 20:50:23 »

P.s.Wat me niet loslaat is dat Bas bij de kookopdracht wilde beginnen met de dipsaus. Nadat de mol de instructie heeft gekregen dat er een scheutje bij de saus kon. In dit geval laat hij Kaat er een scheutje bij doen. Is dit toeval of ook weer zo'n geraffineerde actie? Aan de andere kant scheen het dipsausje keigoed te zijn ::rofl:: en is misschien de latere verwisseling de echte molstreek.

Ik blijf bij Axel die o.a. het (Kiev) konijn ontdekte...en de fakkel verzoop.

Ik dacht dat Kaat bij de kookopdracht heeft lopen klooien, maar ja: Kaat is de mol niet en Bas was daar dus bij.  ::vergroot:: Ik vermoed ook dat Kaat Axel of Elisabet als mol zag.

Ik moet ook zeggen dat Axel ook wel verdachte momenten heeft. Inderdaad: de fakkel. En een piloot die (tijdens de survival-opdracht) niet met een kompas kan navigeren?  ??? Vreemd.

@Newbie2: geen idee wat de kleur van de paintball-verf was. Het is een vermoeden en misschien wat vergezocht van mij. Al zou ik dat wel erg tof vinden.

Het zou in ieder geval mooi zijn als er ergens beelden zijn van Bas met verfvlekken op hand of kleding (bij een eerdere eliminatie?). Dan weten we het zeker.  ::rofl:: Hij heeft in ieder geval tijd gehad om het schilderij te maken, wat Lilith ook zegt.

Volgens mij speelt Bas het heel subtiel. Als hij echt de mol is, en ik denk dat hij het toch wel moet zijn, dan heeft hij het keigoed gedaan. 
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline lwzlwz

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #322 Gepost op: 24-04-2019, 20:58:30 »
Na al jaren alle berichten op dit forum te lezen, heb ik na de laatste aflevering van de Mol ook eens besloten te reageren. Nadat Kaat eruit vloog, vertelde Bas over haar: “De aller, allereerste opdracht die ik gedaan heb, was met Kaat.” Waarna ze een shot laten zien van de kookopdracht uit aflevering 2. Punt is, dit was niet de allereerste opdracht (dat was namelijk bungeejumpen, dat deed hij met Elisabet), maar de tweede opdracht. Wel was dit de eerste opdracht met een mol.
Zou dit gewoon een verspreking zijn? Of heeft dit een betekenis met betrekking tot Bas als mol? (die ik zelf niet eens echt verdenk haha)
« Laatst bewerkt op: 24-04-2019, 21:06:16 door lwzlwz »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #323 Gepost op: 24-04-2019, 21:06:59 »
Die scène met dat konijn heb ik nog eens bekeken. Dat konijnenhok was vlakbij de plek waar de kandidaten aten en viel wel op en bovendien hadden de kandidaten net daarvoor het filmpje gezien over de konijnenleugen. Axel zag dat konijn inderdaad als eerste (was pal in zijn gezichtsveld) maar Bas liep meteen met hem mee. Mogelijk dat hij gewoon afwachtte (er zal zeker iemand dat konijn zien) en suggereerde dat het konijn wel eens belangrijk zou kunnen zijn. In ieder geval heeft Eva het konijn ook goed gezien want zij wist onmiddellijk het juiste konijn bij haar terugkeer (en dus welke konijnen zeker fout waren).

Overigens vind ik deze biecht van Bas goed opgemerkt door lwzlwz. Het zou inderdaad een verspreking van Bas kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 24-04-2019, 21:54:11 door Luc »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #324 Gepost op: 24-04-2019, 22:17:45 »
Overigens spreekt Bas ook over geld (en dus niet alleen Axel) nl. bij het bamboedansen.
« Laatst bewerkt op: 24-04-2019, 22:20:45 door Luc »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #325 Gepost op: 24-04-2019, 23:16:05 »
Opvallend en misschien wel n verspreking:
(En jammer dat je hier geen filmpje kan uploaden dus maar ff de foto maar je moet t terughoren)

Op het moment dat Bas de volgende zin uitspreekt (zie ondertiteling foto)
Voordat hij de mol die ik in gedachten heb zegt, lijkt het alsof hij het woord mezelf wilde uitspreken.. hij begint met m.. maar herpakt zich snel

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #326 Gepost op: 25-04-2019, 01:38:00 »
Grappig dat je nu op Bas zit. Eerst zag je nog totaal geen mol in hem xD

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #327 Gepost op: 25-04-2019, 04:13:46 »
Ik veeg nog even de verdachte acties van Bas in de tunnels bij elkaar.

- Wil graag als 2e of 3e. Zodat lange Axel en de beer uit Peer als 4e en 5e moeten. Die krijgen moeite met die smalle tunneltjes.
- Onthoudt zich van veel porto-verkeer. Als de Mol foute info doorgeeft zou dat op slag duidelijk zijn. Aan de andere kant wil je ook niet teveel juiste info geven. Mol Bas kan dus het beste maar hopen op nepmollen of fouten van anderen.
- Speelt een psychologisch spelletje over het dilemma. Brengt eerst een mogelijk voordeel onder de aandacht door Axel's info over Elisabet te wantrouwen. Maakt die twee later nòg eens verdacht in de communicatie met Kaat. Zet Kaat en Joeri daarmee (mogelijk) op om Axel te pranken.
Als dit scenario klopt (eens met Lonneke, dit is niet zeker), leidt dit tot tijdverlies omdat Axel eerst zekerheid wil hebben.
- Subtiele ontmoediging. Plant in het hoofd van de vermoeide Axel de mogelijkheid om er in exit 2 al uit te komen zonder geld. Schat de afstand naar exit 3 ook te hoog in (50 meter, terwijl die 35 meter was volgens de voice-over). Het geld dat Axel eventueel nog om de hoek zou gaan pakken en terugnemen naar exit 2 zou ongeldig zijn geweest, evenals zijn pasvraag.
- Anderen tijd laten rekken. Naast wat hier boven al staat: Bas houdt als Axel 5 meter voor de uitgang zit gedwee zijn mond, en laat hem rusten.
- Heeft zelf ook tijd gerekt of iets anders gedaan, maar dit zien we nergens in beeld. Ik heb de gemiddelden berekend in het opdracht topic:
- Bas: 4,35 meter / minuut.
- Axel: 4,5 meter / minuut.
- Joeri: 7,75 meter / minuut.
Trek alle pauzes van Axel er vanaf, en diens gemiddelde snelheid gaat nog een stukje omhoog. Bas was dus ondanks dat Axel en Joeri in het nadeel waren vanwege hun postuur, de traagste van de 3 mannen (Elisabet en Kaat waren nog trager). In de montage is dat niet te zien, daar zien we alleen Axel tijdrekken.
Zou kunnen Newbie, maar ik denk dat je Axel hier onderschat, die weet heus wel dat de eerste koker een pasvraag is en niet opeens een boobytrap. Hij loopt er voorbij omdat hij die later pas gaat ophalen wat tijd kost. Dat komt het wel goed uit dat Kaat hier zegt het is een boobytrap. Hij was er sowieso voorbijgelopen volgens mij. Hij is van tevoren al van plan om tot het dilemma te gaan en dan terug te gaan voor de pasvraag, denk ik. ::jaja::
Denk dat beide theoriën mogelijk zijn.
Dat laatste denk ik ook, Lonneke. Het kan allebei. Dus deze moeten we in het midden laten. Ik wil Axel ook niet onderschatten.

Maar wat ook opvalt is dat Axel hier de betere molposities heeft en meer moeite doet om de opdracht te laten mislukken. Ziet er ook niet uit als nepmollen. Bas is ook veel minder lang in de tunnel (is ie echt beetje bang en molt ie daarom niet in de tunnel?) dan Axel..  :o
Dat denk ik dan weer niet. Eerder gaan en niet teveel met de porto was hier een betere molpositie, en Bas heeft subtiel allerlei dingen geprobeerd om de opdracht te laten mislukken. Ik vind wat dat betreft dat Axel eenzijdiger bezig is, want tijdrekken is ongeveer het enige dat we hem zien doen. Kan eventueel bewust mee hebben gedaan aan het psychologische spelletje, maar dan moet hij Bas nog een slag voor zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2019, 09:20:05 door Newbie2 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #328 Gepost op: 25-04-2019, 08:31:27 »

- Heeft zelf ook tijd gerekt of iets anders gedaan, maar dit zien we nergens in beeld. Ik heb de gemiddelden berekend in het opdracht topic:
- Bas: 4,35 meter / minuut.
- Axel: 4,5 meter / minuut.
- Joeri: 7,75 meter / minuut.
Ik zag Bas duidelijk treuzelen onder de grond, dan stond hij stil, alsof hij iets aan het overdenken was. Duidelijk tijdrekken.
Axel heeft keihard gewerkt, zijn lange lijf door die smalle tunnel gewerkt, hij zag er helemaal bezweet en rood uit. Dan Bas, die was nog fris als een hoentje.  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 25-04-2019, 08:39:37 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #329 Gepost op: 25-04-2019, 08:44:42 »
Ik zag Bas duidelijk treuzelen onder de grond, dan stond hij stil, alsof hij iets aan het overdenken was. Duidelijk tijdrekken.
Ik heb nog even gekeken waar Bas dan tijd verloren moet hebben. Dat was in het eerste deel van de tunnel:

Over start naar exit 1 (23 meter) doet Bas 6,5 minuut.
Over exit 1 naar exit 2 (38 meter) doet Bas 7 minuten.

Maar die 6,5 minuut naar exit 1 verhoudt zich wel weer tot de tijd van Elisabet en Kaat (even snel als Kaat, langzamer dan Elisabet maar die treuzelde bij het dilemma en ging nog een stukje terug).

Ik denk dus eigenlijk dat Bas een normale tijd heeft neergezet, maar dat Axel op de meeste stukken veel sneller was dan wij hebben gezien. We zagen vooral zijn pauzes. Axel lijkt mij dus in de montage verdachter te zijn neergezet dan hij in werkelijkheid was.

Axel heeft keihard gewerkt, zijn lange lijf door die smalle tunnel gewerkt, hij zag er helemaal bezweet en rood uit. Dan Bas, die was nog fris als een hoentje.  ::rofl::
Juist'em. Dit dus! ::vergroot::

EDIT: Ik heb mijn laatste punt hierboven doorgestreept. Elisabet, Kaat en Bas hadden alle drie een vergelijkbare tijd over het eerste deel. Bas heeft het tweede deel van zijn route zelfs behoorlijk snel afgelegd. De snelle stukken van Axel hebben gewoon de uitzending niet gehaald!
« Laatst bewerkt op: 25-04-2019, 09:21:43 door Newbie2 »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #330 Gepost op: 25-04-2019, 09:33:47 »
Dit was ook de reden waarom ik van tevoren al zoiets had, Bas kan de mol niet zijn, want hij verraad zichzelf.
Hij had interesse voor de micro-expressies van Eva, maar heeft zelf ook een dingetje: als hij liegt krijgt hij een lodderoog. Zijn oog zakt even in en veert weer omhoog.  De afleveringen en de tijden heb ik er bij gezet. Het derde oog is aflevering 7 op 27:34
« Laatst bewerkt op: 25-04-2019, 09:46:33 door foxhunter »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #331 Gepost op: 25-04-2019, 10:04:25 »
Grappig dat je nu op Bas zit. Eerst zag je nog totaal geen mol in hem xD

Ik zit op niemand  :P

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #332 Gepost op: 25-04-2019, 11:00:48 »
Ik zit op niemand  :P

En mijn kat zit op mij...

Over katten gesproken, ik begin Bas wel steeds meer te verdenken de laatste paar weken. Een prima reservemol in geval aanstaande zondag Axel alsnog afvalt.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #333 Gepost op: 25-04-2019, 11:02:33 »
...
- Subtiele ontmoediging. Plant in het hoofd van de vermoeide Axel de mogelijkheid om er in exit 2 al uit te komen zonder geld. Schat de afstand naar exit 3 ook te hoog in (50 meter, terwijl die 35 meter was volgens de voice-over). Het geld dat Axel eventueel nog om de hoek zou gaan pakken en terugnemen naar exit 2 zou ongeldig zijn geweest, evenals zijn pasvraag.

Goed gezien. Het viel mij ook op. Ik moest even terugdenken aan het moment waarop Bas (Escaperoom-Boot) in het water probeerde om Joeri z'n zwemvest te laten opblazen. Ik weet even niet of Bas hier wist of Axel die pasvraag bij zich had. Als dat wel zo is dan kan Bas hier natuurlijk ook als kandidaat gedacht hebben: ik probeer hier m'n concurrent uit de tunnel te verleiden en zo de pasvraag uit te schakelen.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #334 Gepost op: 25-04-2019, 11:09:37 »
Kaat had doorgegeven dat Axel was teruggekeerd voor de pasvraag. Bas wist dit dus.
klaar voor de strijd

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #335 Gepost op: 25-04-2019, 11:28:12 »
Ik begrijp niet dat jullie Axel nog verdenken na die tunnelopdracht. Uitgesloten!

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #336 Gepost op: 25-04-2019, 12:53:22 »
Ik heb als bas de mol is problemen met hem in aflevering 2 en aflevering 4.

In aflevering 2 zit hij bij vovinam. Hij komt daar met de oplossing van de steen wat 1000 euro oplevert.
(hij komt nog met de ballonnen aanzetten, maar niet in die mate dat dit in mijn ogen zelfs maar overwogen werd door Bruno/Joeri). Ik kan nog snappen dat hij zou zeggen dat hij Bruno/Joeri het filmpje over de konijnen nog zou gunnen.Maar daarnaast doet hij bij vovinam gewoon goed zijn best en verdienen ze daar veel geld (de hoeveelheid waar hij geen invloed op had). Als Bas de mol is, heeft hij die aflevering niet gemold.

In aflevering 4 wordt hij verkozen als voornaamste kandidaat. Hij geraakt op tijd in de wagen en hierdoor wordt er 4000 euro verdiend. Als mol heeft hij geen invloed op de weg die de kandidaten afleggen. Voor hetzelfde geld staan er 6 kandidaten aan zijn kooi die niet terug willen. Daar heb je als mol ook niets aan.
(even een vergelijking met een oudere serie: in S2 van de eerste reeksen (2001 als ik goed ben) stond de mol in die positie. Echter kon die de vrijstelling verdienen als hij alleen zou aankomen. De mol zorgt ervoor dat 2 kandidaten de boel afleiden en worden afgeschoten en daarnaast schiet hij zelf 2 kandidaten af. Als dit de situatie geweest was, en Bas zou dit gedaan hebben: dan stond hij bij mij waarschijnlijk op 1. Echter met die eindsprint die hij had, geloof ik er niet meer in)

Hij slaagt ook in zijn opdracht aan tafel, ik zou dit nog kunnen snappen dat hij dit doet. Want zijn opdracht (en die van Axel) waren ideaal om te laten slagen en dan niet de voornaamste te zijn. Echter doet hij dit op zo'n manier dat hij en geld verdiend en nog de beleefdste persoon is waardoor hij niet in de beste positie als mol komt.

Elke persoon heeft al zaken gedaan die geld opleverden, net zoals alle voorgaande mollen in opdrachten geld hebben verdiend.

Een andere reden waardoor ik Bas minder verdenk zijn de Vietnamese zinnen. Hij komt bij schilderijen 1 en 2 af met de goede oplossing waardoor ze een juiste zin krijgen.  Hij wil eerst zin 2 omdat die kort is, maar uiteindelijk wisselt die met Elisabet. De zin die hij heeft, is een foute zin die hij enigzins zo weet over te brengen dat die wel verstaan word. De zin van Elisabet is een juiste zin. Zou de mol niet liever een zin die juist is, fout zeggen en daardoor sowieso 1000 euro wegspelen, dan een foute zin juist overbrengen en de kans laten dat de andere kandidaten geld verdienen.

klaar voor de strijd

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #337 Gepost op: 25-04-2019, 13:44:17 »
@wouterv:
Ik zou waarschijnlijk dezelfde bezwaren hebben als jij nu hebt als ik nu plotseling Bas zou overwegen als Mol, maar ik verdenk hem nou eenmaal al v.a. afl. 2.  :)

In z'n algemeenheid:
Ik denk echt dat onverdacht blijven voor de pas gekozen onvoorbereide mol (met name in de 1e opdrachten) prioriteit had.

Vechten/Vovinam:
Bas kon het als fitnessfreak echt niet maken om eerder om te vallen dan de ruim 20 jaar oudere Bruno. Dat zou erg in de gaten lopen.

Steen:
In een eerder door Heinz gepost HUMO-interview (mediatopic) met de makers viel te lezen dat sommige opdrachten best mogen slagen, omdat het er leuk uitziet op tv. Wellicht heeft het hier wel een rol gespeeld.

Paintball/Bas bevrijden:
Ik vermoedt (waarover ik ook eerder heb gepost) dat gegokt is op een conflict-scenario waarbij Bas (als mol) zou sneuvelen voordat hij in de jeep zou raken.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2019, 17:48:28 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #338 Gepost op: 25-04-2019, 17:56:18 »
Opvallend en misschien wel n verspreking:
...
Ik heb het net een keer of 3 gezien en ik versta ook "... want ik zie me de mol..."  ::oink::

EDIT: te zien zo'n beetje na 28:00 in de video.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2019, 18:18:04 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #339 Gepost op: 25-04-2019, 19:00:45 »
Wat bij Bas opvalt is dat hij niet bezig is met de anderen, je hebt niet het idee dat hij op zoek is naar de mol.