Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 66326 keer)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #360 Gepost op: 26-04-2019, 16:38:05 »
Bas vond ik bij de kookproef erg verdacht. Zo onderbrak hij Kaat regelmatig en opperde hij om de laatste stappen uit te leggen (de mol gaat terecht van uit dat ze alleen de laatste torens zullen afbouwen). Hierdoor creëert hij chaos en is Kaat vergeten te zeggen dat de dipsaus al af was en de overbodige ingrediënten aan de kant zitten. De daaropvolgende kandidaten hebben niet de nodige informatie gekregen waardoor ze fouten maakten en dus verdacht werden gemaakt.
Overigens heb ik ook de indruk dat Bas een ingrediënt (of een scheutje daarvan) teveel in de dipsaus liet mengen. Was dat wat Gilles de mol heeft bevolen (het is overigens niet zeker dat de eerste dipsaus perfect was)?

Bij de wandelproef vraagt Bas regelmatig aan Martijn hoeveel geld er nog op de teller staat. Wil hij op subtiele wijze de groep aanzetten om sneller te lopen? Hij oppert ook om de bol los te maken (misschien dat ze daardoor de zwakke schakel aan de ketting gingen zoeken) en verdenkt later Joeri omdat hij de bol niet los kreeg (het losmaken van de bol komt de mol juist goed uit omdat ze een stuk sneller op de trap zijn). Het bamboedansen wil hij blijven uitvoeren, daar is wellicht veel tijd verloren (de mol moest van tactiek veranderen nu de bol niet is losgemaakt). Mogelijk heeft Bas ook eerder voorgesteld om voor de streep te blijven wachten.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2019, 16:41:14 door Luc »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #361 Gepost op: 27-04-2019, 09:38:17 »
Mijn opsomming op de vorige pagina was een verdedigende, maar nu alles op een rij waarom ik denk dat Bas de Mol is. (Ik doe het in een paar posts, omdat het anders niet past).

1.2. Mol kiezen
Bas bleef onbewogen, merkt Gilles op. Hij toont na het zien van zijn scherm geen teleurstelling of voorzichtigheid. Wordt als derde geroosterd (Kaat zegt: ‘3’) en antwoordt brutaal “ja” op de vraag van Gilles of hij dit scherm verwacht had. In het busje lijkt Bas in zijn element en neemt een uitdagende houding aan, hij denkt dat de Mol in dit busje zit. Voice-over: ‘1 van de 10’ heeft zojuist een andere rol gekregen (Bas zit helemaal links in het eerste busje). ‘Bas gekozen’.
2.1. Vietnamees koken
Bas biedt zich als eerste aan voor het koken. Hij is perfectionist: de kleur van de dipsaus van Kaat is niet goed. Daar moet nog een scheutje garnaalpasta bij. Bij de overdracht gaat het helemaal fout. Bas valt Kaat, die goed begint over wat ze al hebben klaargemaakt, in de rede. De dipsaus wordt zo vergeten. Het wordt chaos, want Bas wil beginnen met "het eindgebeuren". Komt pas in de TV-room op het idee dat ze helemaal niet hadden moeten gaan koken, maar gewoon alles klaarleggen.
2.2. Geketende wandeling
Bas is de hele wandeling lang het meest consequent aan het vertragen. Nergens een woord of actie waaruit blijkt dat hij sneller wil. Hurkt neer op de zwakke schakel als Joeri de bol aan het loskappen is. Wil 10x proberen bij de stokkendans. Die 600 euro was een mooi bedrag, weinig kans dat de zwakke groep dat zou halen. Gaat mee in het voorstel van Kaat aan het eind nog even te wachten. Discussieert druk op de achtergrond, maar we horen niet wat hij zegt. Langzaam lijkt uiteindelijk ook de beste strategie hier want het was niet kantje boord, de zwakke groep was veel sneller.
3.1. Granieten blok
Bas begint met de ballonnetjes, maar lijkt al gauw (voor)kennis te hebben over het plan van aanpak, dat toch niet zo simpel is. Gooit het op zijn scouting-ervaring. Alle stappen van het plan worden perfect gevolgd. Maar de laatste stap met de balletjes (met mogelijk een mol-actie) gaat niet volgens plan, want Joeri trekt de steen al weg. In elk geval kunnen nu wel twee kandidaten zijn slechte konijnenleugen zien. Die is als laatste gemonteerd, vlak na een goede leugen van Martijn, naar wie Bas nog even wijst. Bas wordt door niemand genoemd als goede leugenaar.
3.2. Vovinam
In ronde 1 bij de gong: 'Bruno houdt goed stand. Bas heeft het lastig'. Aan het einde van ronde 3 wordt er gecasht: 800 euro. Bas lijkt teleurgesteld. 'Ik had gerust wel kunnen vechten voor die 1.600 euro, he. OK, dan vechten we voor 400'. Terwijl het een verstandige beslissing leek met Bruno aan het wankelen, maar daar hoor je Bas niet over. Zat hij te wachten tot Bruno zich eruit liet slaan, of als dat niet gebeurde in ronde 4 zelf op te geven? Je kon je er als Mol hier niet te snel laten uitslaan, want alle ogen waren op je gericht.
4.1. Verfbom
Axel merkt ’s ochtends het konijn op. Maar Bas lijkt daarop te hebben gewacht en staat meteen op om er naar toe te gaan. Dat konijn moet onder de aandacht komen, anders moet ‘de afvaller’ die avond gokken. Opent de discussie door wat vragen te stellen, en gaat mee met Kaat om Eva terug te willen halen, waarmee hij bijdraagt aan de verdeeldheid aan tafel. Opent de aanval op Ingrid als die Eva niet wil bellen met het slechte nieuws. Vraagt als Eva terugkomt nog even of ze wel gezien heeft dat er ook mensen waren die haar wèl terug wilden hebben.
4.2. Vismemory
De eerste vier vissen gaan heel gestructureerd, Bas helpt ook de andere groep met goede aanwijzingen. Bas kan een vis van Axel niet thuisbrengen en zegt: 'gooi maar terug', maar wordt gecorrigeerd door Martijn. Hoe het bij de laatste 4 vissen ging, wordt verder nauwelijks in beeld gebracht. Uiteindelijk zijn ze eerder klaar dan het andere duo, waar het veel moeizamer gaat. Mogelijk heeft Martijn hem in de weg gezeten, en lukte het hem hier niet om onopvallend te mollen.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2019, 17:14:58 door Newbie2 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #362 Gepost op: 27-04-2019, 09:41:32 »
4.3. Escaperoom-boot
Een lachje en een knakje met zijn hoofd als hij terugkomt van Gilles, een contrast met de ingetogen reactie van de anderen. Kan weer een brutale move zijn. Joeri zegt dat hij niet teveel wil zwemmen, dus voor de dichtstbijzijnde opdracht moet je die hebben. Bas komt aan, zwemt niet eerst om de kist heen, maar kijkt er meteen bovenop. Duikbril, zit daar misschien een mesje in? Hij heeft zijn bril in elk geval op gehouden. Voordat Joeri voor een 4e keer duikt, is Bas verhuisd van de korte naar de lange kant van de kist. Daar hangt hij ook als het touw knapt (de kist helt van hem af: heeft hij zijn benen om het touw eronder geslagen zodat er meer spanning op het touw komt?) en de kooi zinkt. Het stukje touw in zijn hand is duidelijk te kort om te zijn los geschoten. Later vindt Bas de plek van de kooi terug, maar verder doet hij de hele opdracht niets. Heeft mogelijk Joeri nog in de verleiding gebracht zijn vest op te blazen. Aan het eind verdenkt hij Joeri, die de opdracht in feite 2x redde. Datzelfde afgeven op de toch heldhaftige Joeri deed Bas ook al na de geketende wandeling in afl. 2.
5.1. Survivaltocht
Scouting of niet, Bas faalt voor 900 euro bij het vuur maken. Roept Eva terug van het materiaal om uit te vinden hoe het vonken maken werkt. Dat ontdekt Eva dan ook. Het gras ligt bovenop, maar Bas pakt de dunne takjes. Als Eva bijna vuur heeft, kijkt Bas nog eens om zich heen of er niets anders ligt dat brandbaar is. Geeft bij het boogschieten de tip om eerst op de grootste vrucht te schieten. Dit kan tactiek zijn: als Joeri een goede boogschutter is had hij ook de kleinere vrucht kunnen raken, en was de kans groter dat Kaat of Elisabet vervolgens de meloen zou raken. Maar Joeri mist, en Bas schudt zo mogelijk wat verdenkingen van zich af.
5.2. Het diner
Bas brengt 5 minuten iedereen tegenspreken tot een goed einde. Maar niet voordat de opdracht bijna voorbij is, en hij heeft kunnen zien wie slaagde en wie niet. Wordt de voornaamste kandidaat, en mag zich een nachtje laten vertroetelen. Een mooie gelegenheid ook om de komende opdrachten die ingewikkeld zijn eens goed door te spreken, en een schilderij te maken.
5.3 Bas bevrijden
In de montage zijn verschillende ‘vreemde schutters’ te zien (verschillende personen, terwijl het om dezelfde schutter zou moeten gaan). Ook heeft Bas zijn bed open gebroken, en lijkt hij bij zijn bevrijding te weten waar zijn geweer staat. Hij heeft mogelijk dus zelf mee geschoten op de kandidaten. Maar de montage suggereert ook dat elk van de schutters ook de cameraman kan zijn geweest. Als Joeri en Elisabet de tunnel inkomen, roept Bas al uit de verte: “Joeri!”. Hoe kon hij weten dat die nog bij de groep zat? Hij heeft een uur de tijd gehad om een smoes te verzinnen, maar die is doorzichtig. Dat lokt meteen al discussie uit. Ook na het vinden van de vrijstelling lijkt hij met een rare struikelpartij het conflict op te zoeken. Als dat op niets uitloopt kan hij alleen nog rekenen op de laatste schutter vlakbij de jeep, waar hij dan alleen aan moet zien aan te komen om de meeste kans te hebben geraakt te worden. (Eventueel mocht Bas ook de opdracht gewoon laten slagen, omdat de groep zo uitstekend werk had geleverd).
6.1. Avatars besturen
Kaat zegt dat als ze het niet weten, ze gewoon zo snel mogelijk een koffer neer moeten zetten. Bas bevestigt. Maar dan hoopt Kaat wèl dat ze nog 1.000 euro zullen binnenhalen. Dat klinkt een beetje alsof het in eerste instantie niet haar eigen idee was. Bas is goed in ronde 1, maar in ronde 2 is hij passief. Heeft mogelijk wel de juiste koffer 3 aangewezen, nadat Elisabet het land fout had, om de voorsprong op de andere groep te behouden. Zet zelf de laatste foute koffer op de band, zodat ze (net aan) winnen. Laat in ronde 3 Kaat en Elisabet het uitvechten.
6.2. Brommers – mozaïek – instagram
Zit op de meest molse positie bij de muur, waar hij invloed heeft op de opdrachten van de andere 2 duo’s. Gaat waarschijnlijk 3x een juist gebouw voorbij en loopt een heel stuk terug naar waar ze vandaan kwamen, maar dit wordt in de montage verhuld. Het lijkt op het eerste gezicht of ze alsmaar rechtdoor zijn gegaan. Bas vindt het 1e gebouw snel, maar er gaat 3 kwartier voorbij voordat Kaat het 2e vindt, de Rode Brug. De beschrijving van Bas lijkt veel meer op een ander gebouw: de One Pillar Pagoda. Dat gebouw vindt hij zelf even later. Een wonder dat de fietsbestuurder de Rode Brug toch heeft herkend. Mol-actie mislukt? Het laatste gebouw vindt Bas pas (met fout detail in de beschrijving) als het niet meer gehaald kan worden. Brengt later bij de brommertjes de keuze van Axel voor een riskant object (/2) onder de aandacht, want die TV had toch zekerheid geboden?
« Laatst bewerkt op: 28-04-2019, 05:57:22 door Newbie2 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #363 Gepost op: 27-04-2019, 09:43:23 »
7.1. Vietnamees geen kunst
Bas helpt met het aanwijzen van de eerste twee juiste schilderijen. Die laat hij aan Axel en Elisabet. Als je niet geoefend hebt, is de intonatie een groot struikelblok. Hij neemt eerst nog even het korte zinnetje van het tweede schilderij, maar weet die makkelijk aan Elisabet te slijten. Dat zinnetje is veel aantrekkelijker dan het derde, die hij mogelijk zelf uit zijn hoofd heeft geleerd. Wel heeft hij er met al zijn kunstkennis voor gezorgd dat het bijbehorende schilderij fout was. Hij weet na wat hakkelen bij mw. Hiem een deel van de zin er goed uit te brengen, maar dat leidt dus naar het foute schilderij. Het juiste schilderij was nummer 7.
Bij het schilderij van de Mol weet Bas Elisabet en Axel te overtuigen van het foute schilderij. Hij doet dat met verschillende argumenten, het betoog lijkt wel opgebouwd. De kleuren van het schilderij zijn rood en zwart. Net als de kleding van Bas in de opdracht erna, en zijn porto later bij de tunnels. Ook had hij eerder bij de survival al de zwarte bandana en deed hij vuur, en bij de paintball een zwarte armband en geweer met rode dop.
7.2. Quiz
Bas beantwoordt de makkelijkste vragen (2,3 en 5) goed. 2 en 3 zijn makkelijk, af te leiden uit de conversatie tussen Kaat en Joeri. 5 kan ook makkelijk zijn, omdat het er al eens in de auto over is gegaan. De kans dat alle drie de quiz-kandidaten het goed hadden (met 0 euro tot gevolg), was dus bij deze vragen het grootst. Vraag 1 was een voetbalvraag die Elisabet waarschijnlijk niet zou weten, vraag 4 een twijfelgeval. Beter om die 2 vragen fout te beantwoorden, anders kwam er al zeker geld in de pot.
7.3. Tunnels
Bas wil als 2e of 3e. Zodat Axel en Joeri het lastig krijgen met hun postuur in die smalle tunneltjes, waarvan de route steeds langer wordt. Hij onthoudt zich van onnodig porto-verkeer, past ervoor om veel juiste informatie door te geven of juist met verkeerde info door de mand te vallen. Speelt een psychologisch spelletje over het dilemma, waardoor Axel mogelijk in onzekerheid wordt gebracht over de pasvraag, en pas teruggaat om hem te pakken nadat hij de andere koker en het dilemma heeft gezien. Vraagt of Axel er in exit 2 uit wil komen (zonder geld), of nog doorgaat. Zegt dat tunnel 3 ongeveer 50 meter is, terwijl die maar 35 meter lang is. Axel verlengt zijn bedenktijd van 2 minuten met nog eens 2 minuten, maar Bas stelt zijn schatting (voor zover te zien) niet bij. Moedigt Axel ook niet nog even aan als die 5 meter voor het eind nog een minuut of 3 zit bij te komen. En heeft zelf in tunnel 2 zonder dat we dat in beeld hebben gehad, 5 minuten tijd verspeeld.

Bas zegt bij de executie van Kaat dat hij zijn allereerste opdracht met haar heeft gedaan. Maar dit is feitelijk alleen zo als Mol Bas, want in afl. 1 bij het bungeejumpen en jongleren deed hij al een opdracht met Elisabet. Mogelijk verspreekt Bas zich hier een beetje.

Correcties of aanvullingen zijn welkom! Ik kan hier nog aan toevoegen dat Bas minder verdacht in beeld wordt gebracht dan Axel en Elisabet, en dat zegt volgens mij ook wel iets.

EDIT: 7.1 (over het schilderij van de Mol) aangevuld.
EDIT: 5.1 (over boogschieten) aangevuld.
EDIT: toevoeging over executie Kaat afl. 7.
EDIT: 7.3 (tunnels) iets aangepast.
« Laatst bewerkt op: 28-04-2019, 15:04:08 door Newbie2 »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #364 Gepost op: 27-04-2019, 10:38:21 »
Bij 5.3 stonden op de kaart twee schutters gepland bij aankomst bij de auto. Door de ziekte van Eva is dat aantal misschien teruggebracht. Er stond fysiek maar een schutter op het laatste stuk.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #365 Gepost op: 27-04-2019, 11:47:21 »
mooi verhaal newbie2.
En dat zou ook zomaar kunnen.

Zo'n zelfde verhaal kan ook geschreven worden over Axel.

Dan zit de twijfel bij mij tussen die 2.

Joeri hoop ik echt dat het de geweldige kandidaat is die uiteindelijk wint.
Elisabeth hoop ik niet dat de mol is, want is dan een afwachtende zenuwachtige mol, en dat vind ik niet zo leuk

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #366 Gepost op: 27-04-2019, 16:02:22 »
...
Bij de wandelproef vraagt Bas regelmatig aan Martijn hoeveel geld er nog op de teller staat. Wil hij op subtiele wijze de groep aanzetten om sneller te lopen? Hij oppert ook om de bol los te maken (misschien dat ze daardoor de zwakke schakel aan de ketting gingen zoeken) en verdenkt later Joeri omdat hij de bol niet los kreeg (het losmaken van de bol komt de mol juist goed uit omdat ze een stuk sneller op de trap zijn). Het bamboedansen wil hij blijven uitvoeren, daar is wellicht veel tijd verloren (de mol moest van tactiek veranderen nu de bol niet is losgemaakt). Mogelijk heeft Bas ook eerder voorgesteld om voor de streep te blijven wachten.

Bij de wandelproef ben ik Bas echt gaan verdenken en nog scherper op 'm gaan letten:

Zie ook wat Klakske hier schreef: https://www.wieisdemol.com/forum/be/2019/?topic=67378.msg2190368#msg2190368

Bas verborg mogelijk op subtiele wijze de zwakke schakel in de ketting. Ik denk dat hij inzette op maar 1 tactiek: n.l. vertragen, om het simpel te houden voor hemzelf:

Zie mijn bericht post met screenshots hierover: https://www.wieisdemol.com/forum/be/2019/?topic=67378.msg2191321#msg2191321


@Newbie2: Complimenten voor je opsomming (en sowieso voor veel schema's die je hebt gemaakt). Ik denk dat je de tunneltijden van aflevering 7 voor iedereen goed in proporties hebt teruggebracht door factoren zoals afstand, pauze's etc. mee te nemen.  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 27-04-2019, 16:15:55 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #367 Gepost op: 27-04-2019, 16:18:47 »
Nog even over dat advies het eerst te schieten op de meloen. Als dat niet was gedaan, en ze allereerst op kleinere objecten hadden gemikt, was misschien automatisch de grote meloen een keer geraakt. Maar de kans zou groter zijn geweest, dat er ook een klein object was geraakt als ze dat meteen vanaf begin zouden proberen.

Nog toe te voegen: Bas zegt in laatste aflevering dat zijn allereerste opdracht, er een met Kaat was. Dat klopt alleen als hij bedoelt: zijn allereerste opdracht als mol.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #368 Gepost op: 27-04-2019, 16:35:59 »
Bij de wandelproef vraagt Bas regelmatig aan Martijn hoeveel geld er nog op de teller staat. Wil hij op subtiele wijze de groep aanzetten om sneller te lopen? Hij oppert ook om de bol los te maken (misschien dat ze daardoor de zwakke schakel aan de ketting gingen zoeken) en verdenkt later Joeri omdat hij de bol niet los kreeg (het losmaken van de bol komt de mol juist goed uit omdat ze een stuk sneller op de trap zijn).
Dit staat haaks op wat ik zie als voortdurend vertragen van Bas, dus goed dat er ook andere interpretaties mogelijk zijn. Maar vragen hoeveel geld er nog op de teller staat, kan ook om de groep aan te zetten nog iets langzamer te gaan. En de bol los kappen komt een Mol die wil vertragen niet goed uit. Vandaar ook denk ik dat Bas (net als anderen trouwens) het op een gegeven moment voor gezien wil houden, en de bol oppakt en door wil lopen.

Nou, ik ben benieuwd naar de aflevering van morgenavond! Want geloof het of niet, Joeri kan voor mij ook nog altijd de Mol zijn. ::rofl:: Al geef ik Bas wel 10x zoveel kans.

Nog even over dat advies het eerst te schieten op de meloen. Als dat niet was gedaan, en ze allereerst op kleinere objecten hadden gemikt, was misschien automatisch de grote meloen een keer geraakt. Maar de kans zou groter zijn geweest, dat er ook een klein object was geraakt als ze dat meteen vanaf begin zouden proberen.

Nog toe te voegen: Bas zegt in laatste aflevering dat zijn allereerste opdracht, er een met Kaat was. Dat klopt alleen als hij bedoelt: zijn allereerste opdracht als mol.
Goeie, ik voeg het toe, Run! Die van Molebuster en Klakske staan er volgens mij al in. Het moge duidelijk zijn dat dit verhaal hierboven een samenraapsel is van wat er door meer mensen is bekokstoofd, maar het was me teveel werk om elke keer te vermelden wat van wie kwam. @Molebuster: thanks! ::ok::
« Laatst bewerkt op: 27-04-2019, 16:42:17 door Newbie2 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #369 Gepost op: 27-04-2019, 16:42:13 »
Dit staat haaks op wat ik zie als voortdurend vertragen van Bas, dus goed dat er ook andere interpretaties mogelijk zijn. Maar vragen hoeveel geld er nog op de teller staat, kan ook om de groep aan te zetten nog iets langzamer te gaan. En de bol los kappen komt een Mol die wil vertragen niet goed uit. Vandaar ook denk ik dat Bas (net als anderen trouwens) het op een gegeven moment voor gezien wil houden, en de bol oppakt en door wil lopen.

Nou, ik ben benieuwd naar de aflevering van morgenavond! Want geloof het of niet, Joeri kan voor mij ook nog altijd de Mol zijn. ::rofl:: Al geef ik Bas wel 10x zoveel kans.
Goeie, ik voeg het toe, Run! Die van Molebuster en Klakske staan er volgens mij al in. Het moge duidelijk zijn dat dit verhaal hierboven een samenraapsel is van wat er door meer mensen is bekokstoofd, maar het was me teveel werk om elke keer te vermelden wat van wie kwam. @Molebuster: thanks!
Allicht, die tip van 'allereerste opdracht als mol met Kaat' kwam niet van mij maar ik vind hem heel sterk. Bas heeft vaker dat soort uitspraken, zoals 'de afvaller zit in deze kring' ipv 'de afvaller is een van ons' en in de jeep zei hij dat 'jullie nu geld en pasvragen hebben' alsof hij zelf niet bij de kandidaten hoort en natuurlijk 'ik denk dat de mol in dit busje zit'.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2019, 16:45:36 door Run »

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #370 Gepost op: 27-04-2019, 18:21:28 »
Nog even over dat advies het eerst te schieten op de meloen. Als dat niet was gedaan, en ze allereerst op kleinere objecten hadden gemikt, was misschien automatisch de grote meloen een keer geraakt. Maar de kans zou groter zijn geweest, dat er ook een klein object was geraakt als ze dat meteen vanaf begin zouden proberen.

Ik heb mij ook afgevraagd waarom Bas zei eerst de grote meloen (als hij de mol is)
Ik weet niet of mijn redenering klopt, maar ik heb mij nog afgevraagd of er nog iets kan zijn met de dikte van de schil. Een watermeloen heeft een vrij harde dikke (gladde) schil. Misschien zit daar nog een nadeel?
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #371 Gepost op: 27-04-2019, 19:35:28 »
Newbie2, ik ben zo blij met jouw runnel-rekentijden waardoor jij bevestigt wat ik al vermoedde: Bas heeft vertraagd in de tunnel.

Verder ook dank voor alle tijd doe je in andere overzichten hebt gestopt. Petje af.
Graven, graven, graven...

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #372 Gepost op: 27-04-2019, 20:12:16 »
Newbie2, ..jij bevestigt wat ik al vermoedde: Bas heeft vertraagd in de tunnel..

Maar het schema van Newbie2 toont ook aan dat Elisabet de traagste per afgelegde meter was. Zij is ook de enige die geld (500) en een extra uitgang (1500) verspeelt.  Al is dit best als fanatieke kandidaat Elisabet te beredeneren, effectief gezien heeft ze het meest mols gehandeld van de 5 tunnellaars. ::hypocriet::

Bas heeft als mol niet genoeg vertraagd, geen poging gedaan om een andere koker te openen en komt met geld naar boven. Ook zet hij Axel onder druk om voortgang te maken. Dit is toch op geen enkele manier een mols optreden te noemen? Of zelfs een poging daartoe? ???
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #373 Gepost op: 27-04-2019, 20:15:32 »
Maar het schema van Newbie2 toont ook aan dat Elisabet de traagste per afgelegde meter was. Zij is ook de enige die geld (500) en een extra uitgang (1500) verspeelt.  Al is dit best als fanatieke kandidaat Elisabet te beredeneren, effectief gezien heeft ze het meest mols gehandeld van de 5 tunnellaars. ::hypocriet::

Bas heeft als mol niet genoeg vertraagd, geen poging gedaan om een andere koker te openen en komt met geld naar boven. Ook zet hij Axel onder druk om voortgang te maken. Dit is toch op geen enkele manier een mols optreden te noemen? Of zelfs een poging daartoe? ???
Hij probeerde Axel te demotiveren, zei dat het nog 50 meter was terwijl het 35 meter was.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #374 Gepost op: 27-04-2019, 20:23:08 »
En hij zette er de druk op bij Axel door hem er aan te herinneren dat hij ook al niet had gesprongen bij de bungee ;)

Er stonden volgens mij geen meters op het kaartje toch? Dan kan de verkeerde inschatting ook gewoon menselijk zijn. Daarbij komt Bas naar boven met geld zonder andere koker etc,
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #375 Gepost op: 27-04-2019, 21:07:01 »
En hij zette er de druk op bij Axel door hem er aan te herinneren dat hij ook al niet had gesprongen bij de bungee ;)

Er stonden volgens mij geen meters op het kaartje toch? Dan kan de verkeerde inschatting ook gewoon menselijk zijn. Daarbij komt Bas naar boven met geld zonder andere koker etc,
Vlak nadat hij zegt 'ongeveer 50 meter' zegt Gilles in de voice over dat de afstand 35 meter is. Ik zit namelijk nu net de herhaling te bekijken. Het valt me ook op dat Bas weet van het verlaagde deel, hij zegt namelijk tegen Axel dat ie door het verlaagde deel moet. Maar de kandidaten hadden alleen een route, hoe wist hij dat dan?

Bas baalt erg dat hij tot exit 3 moet, hij probeert exit 1 of exit 2 te krijgen maar Elisabeth en Kaat krijgen exit 1 en 2. Uiteindelijk hoeft Bas maar tot Exit 2 omdat Elisabeth af gaat en Kaat opnieuw naar exit 1 moet, anders krijgen ze de route niet naar exit 2. Zo krijgt Axel exit 3 en dat is met dat verlaagde enge deel met vleermuizen. Ik begrijp nu waarom Bas baalde, maar hij had dus geluk en hoefde maar tot 2.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2019, 21:11:02 door Run »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #376 Gepost op: 27-04-2019, 21:33:47 »
Misschien dat Bas erop rekende dat Elisabet de eerste pasvraag probeerde te nemen. Het kan inderdaad goed zijn dan Bas in de wandelproef al vanaf het begin vertraagde. Het lijkt onmols maar zo komt er weinig in de pot en ik geloof dat de onvoorbereide mol voorzichtig moet zijn en zich kandidaats opstellen.
Overigens maakt Bas regelmatig anderen op subtiele wijze verdacht (avatar, brommers, schilderij, tunnels). Mollen proberen anderen verdacht te maken, gewone kandidaten maken zichzelf verdacht.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2019, 21:52:16 door Luc »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #377 Gepost op: 27-04-2019, 23:48:24 »
Vlak nadat hij zegt 'ongeveer 50 meter' zegt Gilles in de voice over dat de afstand 35 meter is.
Aan het kaartje bij exit 2 te zien staan daar de afstanden bij... ???

Het valt me ook op dat Bas weet van het verlaagde deel, hij zegt namelijk tegen Axel dat ie door het verlaagde deel moet. Maar de kandidaten hadden alleen een route, hoe wist hij dat dan?
Zou dat niet gewoon op het kaartje zichtbaar geweest zijn (net zoals op het kaartje wat wij te zien krijgen)?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #378 Gepost op: 28-04-2019, 04:06:52 »
Ook zet hij Axel onder druk om voortgang te maken. Dit is toch op geen enkele manier een mols optreden te noemen? Of zelfs een poging daartoe? ???
Axel lijkt de grote vertrager, maar het is Bas die het allemaal in de hand heeft! Hij had op zijn minst Axel kunnen aanmoedigen, maar dat doet hij of heel laat (exit 2), of helemaal niet (exit 3). Axel bij exit 2 er na 4 minuten aan herinneren dat hij niet heeft bungee gesprongen en nu kan kruipen om zijn reputatie te redden, kan ook nog eens anders uitpakken. Namelijk dat Axel nog even terugdenkt aan die bungee, en dan denkt: oké forget it. Ik ga eruit.
Ik houd Bas in elk geval minstens (mede)verantwoordelijk voor:
- 5 minuten eigen vertraging in tunnel 2
- 3 minuten vertraging van Axel 5 meter voor het einde in tunnel 3. Het kwam wel mooi uit dat Axel zei "niks zeggen". Maar Bas had makkelijk nog even kunnen zeggen: "Kom op Axel, het is nog 5 meter". Dan was Axel echt wel gegaan, of in elk geval eerder. Maar Axel dacht dat het nog ver was, want Bas had gezegd dat die tunnel 50 meter was.
Dus dat is al 8 minuten. Als het klopt van dat psychologische spelletje, komt daar nog eens 5 minuten tunneltijd bij van Axel in tunnel 1. En de 'aanmoediging' bij exit 2 kwam ook pas na 4 minuten. Dat loopt toch aardig op, mede dankzij Bas!!!
Aan het kaartje bij exit 2 te zien staan daar de afstanden bij... ???
Zou dat niet gewoon op het kaartje zichtbaar geweest zijn (net zoals op het kaartje wat wij te zien krijgen)?
Ik heb alleen de eerste 2 kaartjes (tunnel 1 en tunnel 2) goed in beeld gezien, en daar staan afstanden op. De andere totaalafstanden komen van de voice-over. Dus ik neem aan dat er op het kaartje van Bas voor Axel (tunnel 3) inderdaad afstanden stonden. En dat Bas de totale afstand allang had kunnen uitrekenen. Hij stond al een tijdje te wachten op Axel, en ook in die 4 minuten bedenktijd van Axel had hij zijn schatting kunnen bijstellen om hem aan te moedigen. Bas deed dat voor zover bekend niet. Anderen (Axel, Kaat) gaven veel preciezere aanwijzingen.
Vlak nadat hij zegt 'ongeveer 50 meter' zegt Gilles in de voice over dat de afstand 35 meter is. Ik zit namelijk nu net de herhaling te bekijken. Het valt me ook op dat Bas weet van het verlaagde deel, hij zegt namelijk tegen Axel dat ie door het verlaagde deel moet. Maar de kandidaten hadden alleen een route, hoe wist hij dat dan?
Ja, bij dat laatste dacht ik ook meteen aan mogelijke voorkennis. Maar zoals WillempieW al zegt, dat zou (bv. met stippellijntjes) op dat kaartje kunnen staan dat niet goed zichtbaar was. Dat kaartje is alleen van afstand te zien aan het begin van de opdracht. En het zou ook nog kunnen dat Axel zelf al over het verlaagde deel is begonnen, en dat Bas die woorden van hem overneemt.
Maar het schema van Newbie2 toont ook aan dat Elisabet de traagste per afgelegde meter was. Zij is ook de enige die geld (500) en een extra uitgang (1500) verspeelt.  Al is dit best als fanatieke kandidaat Elisabet te beredeneren, effectief gezien heeft ze het meest mols gehandeld van de 5 tunnellaars. ::hypocriet::
Dat ben ik met je eens! Die vertraging van haar zet niet veel zoden aan de dijk, maar het geld natuurlijk wel. Het meest effectief van iedereen. Maar (in mijn ogen) ook het meest opzichtig. Ik vraag me af of de Mol dat zo vlak voor de finale zou doen. En verder geen invloed meer op het spel.
« Laatst bewerkt op: 28-04-2019, 06:56:22 door Newbie2 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #379 Gepost op: 28-04-2019, 08:01:15 »
dat zou (bv. met stippellijntjes) op dat kaartje kunnen staan dat niet goed zichtbaar was. Dat kaartje is alleen van afstand te zien aan het begin van de opdracht. En het zou ook nog kunnen dat Axel zelf al over het verlaagde deel is begonnen, en dat Bas die woorden van hem overneemt.Dat ben ik met je eens! Die vertraging van haar zet niet veel zoden aan de dijk, maar het geld natuurlijk wel. Het meest effectief van iedereen. Maar (in mijn ogen) ook het meest opzichtig. Ik vraag me af of de Mol dat zo vlak voor de finale zou doen. En verder geen invloed meer op het spel.
Het kaartje is op bepaalde momenten goed te zien als Bas dat vasthoudt. Een stippellijntje alleen zegt nog niets, en Bas praat alsof hij precies weet dat er een verlaagd gedeelte is en hoe Axel daar doorheen moet. We zien in één shot Axel het gat naar het verlaagde stuk vinden, hij schrikt ervan en Bas zegt dan door de portofoon: 'in dat verlaagde stuk kun je gewoon door.'
Als Axel 5 meter voor de uitgang is, wil hij rusten en Bas laat dat begaan. Bij de uitgang vindt hij een dilemma, en Bas zegt: neem je tijd!
« Laatst bewerkt op: 28-04-2019, 08:15:33 door Run »