Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 10590 keer)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #20 Gepost op: 6-07-2024, 19:55:32 »
Heb ook eindelijk het gevoel dat de makers heel misschien naar het commentaar hier hebben geluisterd. Echt veel van de oude kritiekpunten lijken aangepakt. Ik had echt nul verwachtingen voor deze serie en was niet eens van plan om tijd te maken om het te volgen, maar zit er gewoon helemaal in. Prachtige locatie, opdrachten die veel creatiever en origineler zijn dan bij WIDM al lange tijd. Vind het heerlijk dat er geen hype en voorbespreking en nabespreking en koffieautomaatpraat is rond deze serie. Het voelt een beetje alsof het afschudden van al die hoempapa de makers wat ademruimte heeft gegeven om dingen gewoon eens lekker op te schudden. Voelt veel meer als de WIDM van de eerste tien jaar, toen het nog minder een gebeuren voor heel Nederland was.

De biechten mogen nog wat minder wat mij betreft, en de opdrachten kunnen ook nog wat complexer en psychologisch spannender, maar ben fan.

Offline Mollem

• Forumlid
  • love and understanding
« Reactie #21 Gepost op: 6-07-2024, 21:10:21 »
Helemaal eens met vorige posts hier, ik mis de mainstream-heisa eromheen niet.
Dat het een top-programma is blijkt weer door de top-ranking die de streams hebben.

Ik had dit seizoen prima in september op TV willen zien, elke week een aflevering, precies in de edit zoals nu is gestreamd. Misschien 5 minuten langer - 5 minuten meer van de opdrachten.
Ik moet ook bekennen dat voor mij binnen 7 maanden drie seizoenen (wie is) de mol kijken misschien net teveel is.

Offline Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #22 Gepost op: 6-07-2024, 23:25:30 »
Ik denk dat ook voor mij voor het eerst in meer dan 10 jaar tijd weer niet uitmaakt wie de mol is. Leuk spelelement, maar niet het állerbelangrijkste. Nu ook veel meer favoriete kandidaten waarvan ik hoop dat ze ver komen/winnen.
Dat maakt het zo veel leuker om de serie te volgen. Geen druk, maar gewoon fanatisme. Het 'verslag van een reis' is meer terug dan ooit, zelfs met al deze fictie en veel actie.

We maken natuurlijk vaak de vergelijking met De Mol, maar ik denk dat we nu heel mooi op een punt zijn beland dat elke serie een duidelijk andere identiteit heeft, maar beide daarin erg sterk zijn. En WIDM heeft daarin nog een klein beetje ruimte om in deze nieuwe jas te groeien.
(De Mol is gewoon perfectie, dus dat is ook gewoon niet te benaderen. Zelfs de reclame tussendoor draagt eigenlijk mee aan de opbouw, maar daar is bij WIDM natuurlijk niks aan te doen)

In ieder geval vind ik WIDM deze editie een verbetering van zichzelf en niet 'een betere benadering van De Mol' ofzo. En dat vind ik wel erg goed gedaan.  ::ok::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #23 Gepost op: 7-07-2024, 15:00:50 »
Ik vind de stream editie eigenlijk nog het meest Wie is de Mol te benaderen zoals het ooit was voor 2005. En daar heb ik nu net zelf de betere herinneringen aan. Een meer vrije / losse edit, timers / voice overs / overzichtkaartjes, een voordeel kun je pas bemachtigen als je die op eigen gelegenheid verzilverd. En rood scherm is opstaan en weglopen. Plus laat de kandidaten zelf rijden naar de opdrachten. Krijg je meer het idee van: je kijkt naar een reisverslag van 10 kandidaten.

Met de keuze voor streamen / kijken wanneer je wil komt wel een nadeel om de hoek kijken vind ik. De onnatuurlijke overgang. Geen intro, opdracht, test en executie, einde aflevering in dezelfde 50/60 minuten. Nee het kan beginnen met een opdracht, test en executie, opdracht, cliff hanger. Dat maakt het ook speelser: je moet na die executie meteen aan staan.

Maar het werkt niet lekker in het stramien zoals we het kennen. Ik hoef niet op turbo stand 2 afleveringen per week te bekijken en in vier weken klaar zijn. Liever 1 langere aflevering per week dan 1 aflevering 40 minuten en de volgende 30 minuten. Dus wat mij betreft houden ze de nieuwe regie / edit erin, persoonlijk voordeel bemachtigen = niet meteen in bezit, meer overzichtskaartjes, voice overs en kandidaten rijden zelf erin voor volgend jaar. En dan mag Rik / Hila op zijn Mols best meetafelen of het amechtige/plechtige 'en kandidaat X ben jij de mol?' erin verwerken richting de finale.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 7-07-2024, 23:18:45 »
Veel mooie verbeteringen en ook leuke opdrachten. Toch weet het me door het  abrupte begin en einde op de een of andere manier minder te boeien. Moest me er toe zetten om vanavond deel 3 en 4 te gaan kijken eigenlijk.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 8-07-2024, 00:27:42 »
Ik vind het allemaal erg goed, maar ik begrijp niet helemaal waarom dit een streamingeditie is en dat het zo rap achter elkaar online wordt gezet. Er lijkt me behoorlijk veel werk achter zitten en ik heb het gevoel dat dat een beetje tekort gedaan wordt door de manier waarop het nu online wordt gezet. Het kan best een groter podium krijgen.

Offline mrchipie

• Forumlid
  • Die jongen met de vele bijnamen
« Reactie #26 Gepost op: 8-07-2024, 01:23:50 »
ik herken dat ik de laatste paar seizoen erg ben afgehaakt op het zoeken naar de mol en uit de fanbase ben geraakt. de seizoenen waren saai, voorspelbaar en er gebeurde allemaal hetzelfde wat we al seizoenen lang zien. en elk seizoen wordt nog meer mainstream en dat verpest voor mij ook de magie van widm. en nu hebben we deze streaming editie en omg ik ben echt verbaasd hoe goed dit is! beter dan de afgelopen seizoen bij elkaar en we zijn nog maar op de helft.

Hila is fantastisch en groeit er lekker in. goeie opvolger mocht rik een keer stoppen. De kandidaten zijn echt super leuk! de opdrachten zijn echt 100 keer beter dan alle opdrachten van de afgelopen seizoenen. vernieuwend, zit goed in elkaar. en de twist dat ze gelijk na de excutie verder gaan met een opdracht is echt de beste twist sinds tijden ::bravo:: je merkt dat er een nieuwe regisseur is en dat het enorm hard nodig was al veel eerder.

enige minpuntjes die ik heb, zijn de variatie aan de afleveringduur. dan 45 dan weer 38. erg kort voor mijn gevoel. en ik ben gewent van de amerikaanse mol dat het van hak op de tak gaat (netflix) maar hier voelt het toch raar aan. cliffhangers zijn leuk bv met het pretpark. maar de test kan prima op het einde. en het afscheidsgesprekje was ook wel leuk geweest en niet op de site.

ik ben sowieso enorm fan van dit seizoen en ik zit al lekker in mn tunnel. ik hou mn hart vast voor het echte seizoen, maar ik ben weer terug groot fan ::love::
ps: ik zou het bij onbekende mensen houden, veel leuker
« Laatst bewerkt op: 8-07-2024, 01:30:52 door mrchipie »
chipsverslaafde <3

Offline Fabiann

• winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 8-07-2024, 20:06:28 »
Wat een heerlijk seizoen tot nu toe, fijn dat het met onbekenden is, speels gefilmd en geregisseerd en wat een top locatie! ::bravo::

Het reguliere seizoen dit jaar is het eerste seizoen sinds 2004 dat ik niet heb uitgekeken, het kon mij totaal niet boeien…
🜃

Offline Lo

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 9-07-2024, 13:24:58 »
dat het zo rap achter elkaar online wordt gezet. Er lijkt me behoorlijk veel werk achter zitten en ik heb het gevoel dat dat een beetje tekort gedaan wordt door de manier waarop het nu online wordt gezet
Precies dit schreef ik dus ook. Het wordt gewoon afgeraffeld alsof het een mislukt project is. Doodzonde.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #29 Gepost op: 10-07-2024, 23:35:13 »
Ik ben over afleveringen 3 en 4 iets minder enthousiast dan over 1 en 2, maar het is nog steeds heel goed hoor. De opdracht in het pretpark was heerlijk. Dat er dan even 1 joker in is verstopt, vind ik ook een leuke extra. Voegt net even een laagje toe. Wat ik miste was een infographic met de plattegrond van het park met de juiste attracties en welke attractie op de "groepsfoto" waar is en waar de controlekamer is.

De radiospelletjes vond ik zelf niet heel spannend.

De opdracht waarbij ze atypisch moesten denken maar dan toch juist weer niet, vond ik heel flauw. Hier werden kandidaten afgestraft omdat ze doorhadden wat er gebeurde bij de andere groep.

Met maar 2 opdrachten per aflevering valt het des te harder op als er bij een opdracht troeven in het spel zijn. Dan is nog maar letterlijk de helft over van de opdrachten waarin je echt naar de mol kunt zoeken. Ik denk dat bij de opdracht met de bootjes, niemand bezig was met geld verdienen. Je wil gewoon winnen van de rest. Ik vond de vrijstellingen nu te prominent aanwezig in de afleveringen. Maar met zulke korte afleveringen kan dat bijna niet anders als je daar een opdracht omheen wil bouwen die ook echt iets voorstelt... De opdracht zelf was verder prima.

Niet dat het me heel veel uitmaakt wie de mol is eigenlijk. Wat wel raar is in een spel dat in elk geval de pretentie heeft helemaal om precies die vraag te draaien...

De vreemde volgorde met eliminaties halverwege een aflevering valt bij mijn kijkgroepje niet in de smaak. Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee, maar mijn medekijkers vonden het verwarrend en volgens mij ook onnodig.

Tiemen kreeg te veel schermtijd en Tessa is echt veel te weinig in beeld geweest. Raar.

Voortaan altijd met onbekende kandidaten graag. Die doen het gewoon leuker in zo'n spel met allemaal onverwachte elementen. Meer oprechte reacties/emoties, en meer in verwondering. En soms wordt het er ook gewoon iets knulliger van, maar dat is ook leuk om te zien gebeuren. En je kan ze meer fysieke opdrachten laten doen, en meer gênante dingen zoals dat zingen of dat met die geit. Ja, ik hou van deze kandidaten, ook al zijn het maar gewone mensen. Euh...ik bedoel: ik hou van deze kandidaten, juist omdat het gewone mensen zijn :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #30 Gepost op: 11-07-2024, 12:08:59 »
Je kunt zien dat er is geëxperimenteerd met álles.

Inmiddels is ook bekend (hier en daar wordt het gewoon benoemd), dat de nieuwe regisseur al heel wat WIDM-ervaring heeft. Voor zover ik kon terugvinden is hij al vanaf seizoen 12 bij het programma betrokken.

Dat belooft wat, voor het nieuwe seizoen dat momenteel vér buiten onze landsgrenzen wordt opgenomen. Het zou gek zijn om deze manier van filmen expliciet te gebruiken voor deze streamings-editie.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #31 Gepost op: 12-07-2024, 11:37:32 »
Er wordt hier gezegd dat ze dit veel te snel online zetten, afgeraffeld , mislukt project.

Hier heb ik het volgende over te zeggen.   Rick is gestopt als regisseur na widm 2024 ( nadat hij  al zon 8 jaar met wat zaken moeite had en ook niet altijd zijn ei kwijt leek te kunnen im widm ( en sorry maar dat zag  je in het verschijnen van beoaalde patronen in opdrachten, volgorde van elementen etc ; het werd voorspelbaar ) . Nu is er dus voor het eerst een nieuwe regisseur, kristof de wit , een belg die al een oaar jaar met widm meedraaide en ook films geregisseerd heeft.

Dit is dus de eerste “widmreeks” onder zijn regie , met zijn visie. Wat is er dan beter om deze reeks online te zetten zodat je feedback kan krijgen op de stijlelementen, de spelelementen en evt verdere veranderingen die je doorvoert.

Ik zie het dus totaal niet als niet af, afgeraffeld, mislukt, ik zie het als een experiment , een nieuwe hand, en dat het nu online komt zodat wij kunnen reageren en er evt bepaalde zaken kunnen worden gepolijst of veranderd.   Voor widm 25 filmtechnisch zal een deel van de feedback net te laat komen, maar voor montage kan dat nog prima.

En als je met de feedback had gewacht tot widm 25 on air kwam , had je een half jaar niets gedaan.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 12-07-2024, 21:28:45 »
Ik ben best een beetje over de zeik. Ik open de NPO-app op m'n TV, zie meteen dat er twee nieuwe afleveringen klaarstaan dus ik selecteer de 'thumbnail' van WIDM, ik kom bij de twee afleveringen waarvan er al één is geselecteerd om te bekijken. Ik druk dus op play en in de eerste 3 seconden zegt Hila meteen 'Ben heeft zojuist het spel verlaten'. Dat was dus aflevering 6 i.p.v 5. Geen waarschuwing niks, dat vind ik echt heel slordig.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 12-07-2024, 21:44:48 »
Ik ben verbaasd dat ik het zo leuk vind en dat met onbekende Nederlanders, wat ik totaal niet had verdacht. Maar vind het goed in elkaar zitten en voor je het weet is een aflevering afgelopen, vind het in de meeste gevallen zelfs beter dan met de BN’ers, dat is in mijn geval een groot compliment. Vind ook fijn dat er toch wat dingen inzitten wat ik bij WIDM waardeer.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 13-07-2024, 01:01:50 »
Ik ben minder verbaasd dat ik het spel met de onbekende Nederlanders leuker vind dan met de BN-ers, want ik ben groot fan van de Belgische De Mol en heb alle afleveringen daarvan gezien.
Heb me lang afgevraagd waarom dat is. Ik denk omdat de onbekende Nederlandse en Belgisch kandidaten a) geselecteerd kunnen worden uit een heel groot aantal aanmeldingen (in België de laatste tijd meer dan 5000 als ik me niet vergis) en b) de kandidaten gewoon zichzelf kunnen zijn en niet een rol hoeven te spelen, dan wel proberen om hun populariteit te vergroten.

Offline Hippie

• Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
« Reactie #35 Gepost op: 13-07-2024, 02:30:45 »
Helemaal mee eens wat betreft de niet-bn-ers. Nadeel in deze serie vind ik dat de mol niet zo overtuigend is. Dat doen acteurs beter. Nyree is een beetje geforceerd en heefy zich niet goed in de groep kunnen “verstoppen”. Maar misschien zit ik er helemaal naast met mijn mol.
Compliment voor Hila, haar rol is leuk geïntegreerd in het spel en ze heeft een leuke stijl. Leukste presentator sinds Karel!
Ik geniet van de verfrissende nieuwe stijl van het programma

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 13-07-2024, 07:28:07 »
Wat bij mij vooral helpt dat dit veel makkelijker weg te kijken is dan De Mol, want dat heb ik nooit normaal kunnen kijken, omdat alles veel te lang duurt is naar mijn mening en ik haak constant af. Dit gevoel heb ik bij dit nog nooit gehad. Dus in mijn geval ligt niet aan de onbekende mensen, maar aan dat de Vlaamse mol voor mij te langdradig is (heb daar geen geduld voor als een aflevering 80 minuten duurt) en ik fijn vind dat bij deze wat dingen erin zitten wat ik bij WIDM zo waardeer, niet constant voice overs, maar meer biechten. Maar ook dat ze niet alles laten zien en dat Hila niet reisbegeleider is, maar echt een presentator die soms streng kan zijn zoals Rik.
« Laatst bewerkt op: 13-07-2024, 08:08:15 door Mol1991 »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 13-07-2024, 08:49:48 »
In het begin dacht ik: alle onderonsjes worden weggelaten maar gelukkig hebben we daar veel van gezien in de laatste afleveringen. Opdrachten zijn leuk, het gaat snel genoeg, alleen de sfeer is een beetje tam. Er zitten ook nogal wat open eindjes in maar voor een zomerserie die waarschijnlijk vrij snel gemaakt is, goed genoeg. Die voiceovers waar letterlijk wordt herhaald wat net is uitgelegd, mag van mij nu echt verleden tijd worden.
« Laatst bewerkt op: 13-07-2024, 08:53:10 door Run »

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 13-07-2024, 12:15:33 »
Wat bij mij vooral helpt dat dit veel makkelijker weg te kijken is dan De Mol, want dat heb ik nooit normaal kunnen kijken, omdat alles veel te lang duurt is naar mijn mening en ik haak constant af. Dit gevoel heb ik bij dit nog nooit gehad. Dus in mijn geval ligt niet aan de onbekende mensen, maar aan dat de Vlaamse mol voor mij te langdradig is (heb daar geen geduld voor als een aflevering 80 minuten duurt) en ik fijn vind dat bij deze wat dingen erin zitten wat ik bij WIDM zo waardeer, niet constant voice overs, maar meer biechten. Maar ook dat ze niet alles laten zien en dat Hila niet reisbegeleider is, maar echt een presentator die soms streng kan zijn zoals Rik.

De Vlaamse series zijn totaal niet langdradig, waar heb je het toch over? ???

Ik ben enthousiast over dit seizoen, het voelt allemaal fris aan en natuurlijk de onbekende mensen zijn veel echter dan die (semi) BN'ers. De opdrachten zijn ook veel duidelijker, het camerawerk is beter en Hila doet het prima.

Hopelijk zijn de komende seizoenen gelijkwaardig of nog beter dan dit. En dat ze meer seizoenen met onbekende mensen gaan maken.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 13-07-2024, 12:24:25 »
De Vlaamse series zijn totaal niet langdradig, waar heb je het toch over? ???
Ja dat is mijn mening en ik weet dat ik daar in verschil met veel mensen.
Maar ik heb de Vlaamse mol vaak genoeg geprobeerd en ik kom meestal niet verder dan aflevering 2 of 3, want ik vind het allemaal net te lang duren en zit veel sneller op mijn mobiel te kijken tussen de aflevering door. En dat komt vooral door het feit dat ik ten eerste niet perse alles van een opdracht in beeld hoeft te hebben, komt ook door dat ik vaak ingewikkelde spellen niet interessant vind. Daarom is voor mij de Nederlandse versie en ook deze streaming editing een verademing. Wat ik wel vind, ik vind de streaming editie qua spellen, met onbekende Nederlanders beter dan WIDM met bekende Nederlanders. Ik weet dat veel spellen van de streaming editie veel op de Vlaamse spellen lijken, dus dat vind ik heel tof.

Het belangrijkste is gewoon om te weten, ik ben niet perse een spelletjes fan, maak het maar zo makkelijk mogelijk, want de moeilijkste spellen zelfs qua uitleg snap ik vaak niks van en haak ik af. Alleen ik vind vaak programma’s zoals WIDM en de verraders wel super leuk om te zien, als maar een spel niet te lang in beeld is, maar het raden van de mol of kijken als de verraders ontdekt worden vind ik wel super leuk!
« Laatst bewerkt op: 13-07-2024, 12:39:49 door Mol1991 »