Auteur Topic: Telefoon mysterie.  (gelezen 18543 keer)

Offline Siebrand

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Telefoon mysterie.
« Reactie #20 Gepost op: 6-05-2003, 12:57:11 »
Hmz, wanneer ik een telefoon huur in Rotterdam dan moet ik wanneer ik vanuit Amsterdam naar Amsterdam bel eerst het netnummer van Rotterdam kiezen  ???

Als Rotterdam en Amsterdam in Noord-Amerika gelegen zouden hebben, dan zou dat inderdaad het geval zijn.

Citaat
(dat interloknummer van Canada kan ik ook niet plaatsen)

De opbouw van telefoonnummers in Noord-Amerika is iets anders dan in Nederland het geval is.

In Nederland heeft hebben vaste telefoons een abonneenummer van 6 of 7 cijfers met daarvoor een netnummer van 4 of 3 cijfers. Een netnummer begint hier altijd met een 0, een abonneenummer nooit. Dus als het eerste cijfer dat ik draai een 0 is, dan wil ik dus interlokaal (of mobiel) bellen, als het een ander cijfer is, dan draai ik een lokaal nummer.

In Noord-Amerika (zowel in de VS als in Canada) hebben telefoons een abonneenummer van 7 cijfers met daarvoor een kengetal van 3 cijfers. Het abonneenummer kan beginnen met een van de cijfers 2..9, het netnummer begint ook met een van de cijfers 2..9.

Stel ik ben in Montreal en wil een nummer (bv 2345678) in Halifax (netnummer 902) opbellen. Als ik dan zou beginnen met de 9, dan weet de centrale niet of ik een lokaal nummer in Montreal wil bellen dat begint met een 9 of een interlokaal nummer met een netnummer dat begint met 9. Daarom moet je als je interlokaal wilt bellen eerst een 1 draaien. Als het eerste cijfer dat je draait een 2..9 is, dan bel je lokaal, begin je met het draaien van een 1, dan weet de centrale dat je interlokaal wilt bellen, en dat daarna eerst een kengetal en daarna een abonneenummer volgt.

Een ander verschil met Nederland is de manier waarop mobiele nummers worden uitgegeven. In Nederland beginnen alle nummers met 06 en daarna volgen nog 8 cijfers.

In Noord-Amerika werkt dat anders: daar kun je geen verschil zien tussen mobiele nummers en vaste nummers. Mobiele nummers worden daar uitgegeven in dezelfde reeks als vaste nummers. Als je in Halifax een mobiele telefoon koopt, dan zal het nummer 902-xxxxxxx zijn, koop je in Montreal een mobiele telefoon, dan is het nummer 514-xxxxxxx.

Als je in Montreal bent en je wilt een mobiel nummer bellen dat ook in Montreal is uitgegeven, dan kun je volstaan met de 7 cijfers achter 514.

Als je in Montreal bent en je wilt een mobiel nummer bellen dat oorspronkelijk in Halifax is uitgegeven dan moet je het volledige nummer inclusief 902 bellen. Omdat dat een interlokaal nummer is, moet je daarvoor nog een 1 draaien, dus je belt 1-902-xxxxxxx.

Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is.  :)








Offline hardcoremol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Als dat geen Hind is...
Re:Telefoon mysterie.
« Reactie #21 Gepost op: 6-05-2003, 18:57:31 »
Citaat
Toch wordt er in beeld de som 46 - 21 = 25 getoond. Dit klopt dus helemaal niet!  

dit is bij chandrika ook zo. Als Rene de traptreden heeft geteld wordt in beeld ook de som (1+5+3) getoond. Later maken ze daar toch weer 154 van. Wat je in beeld ziet hoeft dus niet per se het goede antwoord te zijn.







Is een vreemde geen vriend met wie je nog kennis moet maken?

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Telefoon mysterie.
« Reactie #22 Gepost op: 6-05-2003, 19:20:57 »
Nee want Ferdi zegt februari terwijl in beeld april verschijnt







"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Cosma

  • Forumlid
Re:Telefoon mysterie.
« Reactie #23 Gepost op: 6-05-2003, 19:49:53 »

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Telefoon mysterie.
« Reactie #24 Gepost op: 6-05-2003, 20:57:56 »
dit is bij chandrika ook zo. Als Rene de traptreden heeft geteld wordt in beeld ook de som (1+5+3) getoond. Later maken ze daar toch weer 154 van. Wat je in beeld ziet hoeft dus niet per se het goede antwoord te zijn.

't aantal traptreden moest toch eigenlijk ook 153 zijn? Maar doordat Chandrika ook de leeftijd van haar vriend verkeerd had (32 ipv 33) wordt de fout van 't aantal traptreden gecompenseerd. Volgens mij klopt bij haar dus 't antwoord in beeld wel.  :-\









Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Telefoon mysterie.
« Reactie #25 Gepost op: 6-05-2003, 21:23:30 »
't aantal traptreden moest toch eigenlijk ook 153 zijn? Maar doordat Chandrika ook de leeftijd van haar vriend verkeerd had (32 ipv 33) wordt de fout van 't aantal traptreden gecompenseerd. Volgens mij klopt bij haar dus 't antwoord in beeld wel.  :-\

Ja maar 154 + 31, 153 + 32 en 152 + 33 geeft allemaal hetzelfde antwoord. Aangezien we bij Ferdi al weten dat datgeen in beeld was niet was wat hij zei, kan er bij Chandrika dusdanig gemonteerd zijn dat ze toch dacht 31 (of 32) Ferdi zei 152 (dat valt dus af) Ron zei 154 en Rene 153.
Het is 154 geweest, want met een even aantal verdiepingen kun je nooit op een oneven aantal treden komen.








"Only thing to do is jump over the moon"

Offline hardcoremol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Als dat geen Hind is...
Re:Telefoon mysterie.
« Reactie #26 Gepost op: 6-05-2003, 21:58:58 »
Citaat
Ja maar 154 + 31, 153 + 32 en 152 + 33 geeft allemaal hetzelfde antwoord.

Uh het was toch
(1+5+4)=10 + 32 = 42
(1+5+3)= 9 + 33 = 42
(1+5+2)= 8 --> komt niet op 42 uit


Citaat
Het is 154 geweest, want met een even aantal verdiepingen kun je nooit op een oneven aantal treden komen.

ja dat dacht ik ook al. Het waren 12 verdiepingen als ik me niet vergis. Maar ja 154/12 = 12,833
In zo'n oude fabriek kun je er denk ik niet vanuit gaan dat elke trap precies evenveel treden heeft.







Is een vreemde geen vriend met wie je nog kennis moet maken?