Auteur Topic: Hulpmollen.  (gelezen 16706 keer)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Hulpmollen.
« Reactie #40 Gepost op: 3-03-2005, 16:17:34 »
De kandidaten Jim en Sander hebben de zakken opgehangen. Dit zijn normale kandidaten geweest en we hebben geen reden om aan te nemen dat Jim een hulpmol is geweest. Vier van de zes zakken zijn door normale kandidaten geprobeerd binnen te hengelen. Dit is niet gelukt. De communicatie heeft geen invloed gehad. Kortom inzet van hulpmollen was voor deze proef niet nodig.
Het heeft dus ook geen zin om je af te vragen waar de mol zat, normale kandidaten hebben het eindresultaat van deze proef bepaald.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2005, 16:19:49 door Castor_en_Pollux »

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulpmollen.
« Reactie #41 Gepost op: 3-03-2005, 16:32:30 »
Ja, maar dat wist de mol toch niet vooraf, dat de opdracht door normale kandidaten zou mislukken en hij/zij geen hulpmollen nodig had?
Het gaat er mij eventjes niet om waarom de opdracht uiteindelijk mislukt is, maar waarom er voor dat de opdracht begon, gekozen is voor deze opzet van eventuele hulpmollen.

« Laatst bewerkt op: 3-03-2005, 16:36:57 door Poekie »

Offline ceetje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulpmollen.
« Reactie #42 Gepost op: 3-03-2005, 16:34:10 »
Ik vind het goed bedacht! ::ok::

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Hulpmollen.
« Reactie #43 Gepost op: 3-03-2005, 16:43:50 »
De basis van jouw verhaal ligt toch bij een zorgvuldige planning van de posities van de hulpmollen en de mol.
Dit heeft alleen zin als de opdrachten van te voren ook goed zijn in te schatten en ingeschat worden.
Als de proef mislukt zonder dat hulpmollen en mol invloed hebben dan is de vraag of deze planning van de opdracht en de posities van de (hulp)mollen wel zo zorgvuldig gebeurt.(dwz dit had geen prioriteit, andere afwegingen wel)
« Laatst bewerkt op: 4-03-2005, 08:33:14 door Castor_en_Pollux »

Offline Sneakiej

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulpmollen.
« Reactie #44 Gepost op: 3-03-2005, 16:44:26 »
juist en als je dit nu bij alle opdrachten doet zie je (ik zeg dit voor de tigste keer maar dat mag de pret niet drukken) zie je eigenlijk marc marie die enige is die overal wel iets mee opschiet, bij het zingen, want hij zat in de kunstgroep, bij de koffers, want hij hoefde zichzelf dus niet verdacht te maken en idd in de trein zodat er overal een hulpmol zat...

Niets is wat het lijkt!!!!

Offline ceetje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulpmollen.
« Reactie #45 Gepost op: 3-03-2005, 16:47:18 »
Dat van het zingen vind ik niet. Want er waren 2 kunstwerken, dus maakte het niet uit dat hij er zelf een rotzooitje van maakte.

Offline Sneakiej

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulpmollen.
« Reactie #46 Gepost op: 3-03-2005, 16:57:40 »
juist, omdat er toch al gemold werd in de zingopdracht... dus hij hoefde juist geen denderend kunstwerk te maken en 1 van de 2 (zinggroep of kunstkenner) zou het waarschijnlijk toch wel verkeerd raden ...
Niets is wat het lijkt!!!!

Offline Cosma

  • Forumlid
De val van de hulpmol.
« Reactie #47 Gepost op: 3-03-2005, 19:51:42 »
Ik wil hier graag nog even op terugkomen;

Isabelle zegt over haar hulpmolscap dat de mol hulp nodig had en dat het de bedoeling was dat ze zou vallen (Pete zou haar herkennen etc. dus missie geslaagd).

Indien Isabelle niet de mol is, dan zou het dus zo zijn dat de mol ism de regie Isabelle benadert met het verzoek om hulp en zich te laten vallen bij de koffertjesopdracht.

Ik vind dat zo ongeloofwaardig, nadat Roeland ziek is geworden en Gijs na een week nog mank loopt is het toch niet voorstelbaar dat je als programmamaker je een andere kandidaat verzoekt om zich tijdens het op de vlucht zijn met een koffer tegen de straatstenen te werpen?
Dat kan immers best verkeerd uitpakken.

Ik denk niet dat ze zo'n risico willen nemen, en kan me ook niet voorstellen dat iemand daar op ingaat (al is het natuurlijk wel dé manier om niet verdacht over te komen).

Maar, en zijn natuurlijk technieken om je te laten vallen, en die kun je gewoon leren, Isabelle zou bv tevoren hebben kunnen geleerd hoe zich te laten vallen zonder daarbij zichzelf schade toe te brengen, maar wel zodat het er echt uitziet.
Indien zij de mol is kan dat haar van pas komen (is ze nu die keer met die foto's ook gevallen, nee he, ze liet alleen die foto's vallen?)

Hoe dan ook, in hoeverre is het denkbaar dat Isabelle tevoren heeft geleerd hoe ze zich het best tegen de grond kon smijten, cq dat de makers een onvoorbereidde kandidaat een dergelijk verzoek doen?




Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De val van de hulpmol.
« Reactie #48 Gepost op: 3-03-2005, 20:25:57 »
Ik wil hier graag nog even op terugkomen;

Isabelle zegt over haar hulpmolscap dat de mol hulp nodig had en dat het de bedoeling was dat ze zou vallen (Pete zou haar herkennen etc. dus missie geslaagd).

Indien Isabelle niet de mol is, dan zou het dus zo zijn dat de mol ism de regie Isabelle benadert met het verzoek om hulp en zich te laten vallen bij de koffertjesopdracht.

Ik vind dat zo ongeloofwaardig, nadat Roeland ziek is geworden en Gijs na een week nog mank loopt is het toch niet voorstelbaar dat je als programmamaker je een andere kandidaat verzoekt om zich tijdens het op de vlucht zijn met een koffer tegen de straatstenen te werpen?
Dat kan immers best verkeerd uitpakken.

Ik denk niet dat ze zo'n risico willen nemen, en kan me ook niet voorstellen dat iemand daar op ingaat (al is het natuurlijk wel dé manier om niet verdacht over te komen).

Maar, en zijn natuurlijk technieken om je te laten vallen, en die kun je gewoon leren, Isabelle zou bv tevoren hebben kunnen geleerd hoe zich te laten vallen zonder daarbij zichzelf schade toe te brengen, maar wel zodat het er echt uitziet.
Indien zij de mol is kan dat haar van pas komen (is ze nu die keer met die foto's ook gevallen, nee he, ze liet alleen die foto's vallen?)

Hoe dan ook, in hoeverre is het denkbaar dat Isabelle tevoren heeft geleerd hoe ze zich het best tegen de grond kon smijten, cq dat de makers een onvoorbereidde kandidaat een dergelijk verzoek doen?

maar dan moet zij wél zekerheid hebben dat zij een koffertje in handen krijgt! en het schijnt dat ze die toevallig van gijs in dr handen geduwd kreeg :/
en dat het een goede is, dus een waarmee zo min mogelijk geld in de pot komt!
anders was die hele 'val cursus' voor nix

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulpmollen.
« Reactie #49 Gepost op: 3-03-2005, 22:55:55 »
Heb ik iets gemist? Heeft de mol ergens aan Isabelle de opdracht gegeven om de opdracht te saboteren door middel van een nepval? Volgens mij is ze alleen maar gevraagd de mol te helpen, niet hoe.

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Hulpmollen.
« Reactie #50 Gepost op: 3-03-2005, 23:05:18 »
Heb ik iets gemist? Heeft de mol ergens aan Isabelle de opdracht gegeven om de opdracht te saboteren door middel van een nepval? Volgens mij is ze alleen maar gevraagd de mol te helpen, niet hoe.

Dat zegt Isabelle zelf (de bedoeling was dat ik zou vallen).

Waar zou haar hulp anders uit bestaan hebben?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulpmollen.
« Reactie #51 Gepost op: 3-03-2005, 23:10:57 »
Dan heb ik dat gemist, kan natuurlijk.

Maar ze had bijvoorbeeld ook 'Hé Jim' kunnen roepen op het moment dat Jim de koffer wisselde, zodat die man zich omdraaide en Jim herkende. Maar zie ik Isabelle niet als mol.

Als ik de mol was en ik heb hulpmollen nodig, zou ik mensen kiezen die veel vragen goed hebben kiezen als hulpmol. Als je iemand kiest die al laag staat en je geeft diegene 5 extra vragen, terwijl hij/zij er anders uit zou gaan, zou oneerlijk zijn t.o.v. de kandidaat die daardoor uitvalt, terwijl hij/zij zonder het hulpmollengedoe erin zou zijn gebleven.

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: De val van de hulpmol.
« Reactie #52 Gepost op: 3-03-2005, 23:11:27 »
maar dan moet zij wél zekerheid hebben dat zij een koffertje in handen krijgt! en het schijnt dat ze die toevallig van gijs in dr handen geduwd kreeg :/

Isabelle stuurt de hele groep weg (snel hij gaat lopen erachteraan!!!!! met telefoon!!!) de anderen rennen weg, en dan opeens draait ze zich razendsnel om om een koffertje te halen, slim gedaan toch?

Citaat
en dat het een goede is, dus een waarmee zo min mogelijk geld in de pot komt!
anders was die hele 'val cursus' voor nix

Ze kon door deze actie de voorste pakken (waarvan ze eerst zei dat "Gijs die in haar handen had geduwd" en later "Gijs jij zei toch dat dat de 3000 koffer was?").
Onduidelijk dus, wel stonde Gijs en Jim bij de drie koffers, en had Isabelle de makkelijke keuze de voorste (vanaf de richting vanwaar ze kwam) de pakken.

Maarja dit is meer een Isabelle-discussie, en het ging me meer om het vallen van de hulpmol.

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Hulpmollen.
« Reactie #53 Gepost op: 3-03-2005, 23:14:47 »
Dan heb ik dat gemist, kan natuurlijk.

Maar ze had bijvoorbeeld ook 'Hé Jim' kunnen roepen op het moment dat Jim de koffer wisselde, zodat die man zich omdraaide en Jim herkende. Maar zie ik Isabelle niet als mol.

Kan, maar dan moest ze kunnen rekenen op Jim en die was geen hulpmol in die opdracht. (en niemand had hem gezien...)

Citaat
Als ik de mol was en ik heb hulpmollen nodig, zou ik mensen kiezen die veel vragen goed hebben kiezen als hulpmol. Als je iemand kiest die al laag staat en je geeft diegene 5 extra vragen, terwijl hij/zij er anders uit zou gaan, zou oneerlijk zijn t.o.v. de kandidaat die daardoor uitvalt, terwijl hij/zij zonder het hulpmollengedoe erin zou zijn gebleven.

Dat zou wel fair zijn.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Hulpmollen.
« Reactie #54 Gepost op: 3-03-2005, 23:46:37 »
Lottie krijgt een vrijstelling zowat in haar schoot geworpen of hebben Gijs en Victoria een even grote kans om een zangopdracht te winnen?

Jim krijgt 3 goede antwoorden voor hulp aan de mol. Isabelle vijf.

Binnen dezelfde opdracht moet Isabelle zorgen dat er geen geld gewonnen wordt en Yvon dat er geld verloren gaat. Dat allebei voor vijf goede antwoorden, waar Isabel wel aan voldaan heeft maar niet ze gekregen heeft.

Je kunt niet bepalen wie een zwakke kandidaat is, want er is alleen bekend wat hij of zij ingevuld heeft, niet wat hij of zij in zal vullen.

Hier is niet geprobeerd fair te zijn. Ik verwacht dat ook niet zozeer van dit type programma´s.

Maar stel Lottie of Isabelle worden de winnaar. Zou je dat dan fair vinden als ze mogelijk door een voordeel verkregen zonder een echte tegenprestatie aan de overwinning zijn geholpen. Dit terwijl de meeste andere kandidaten geen kans hebben gemaakt op ditzelfde voordeel?
« Laatst bewerkt op: 4-03-2005, 08:34:58 door Castor_en_Pollux »

Offline ceetje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hulpmollen.
« Reactie #55 Gepost op: 3-03-2005, 23:57:23 »
Lotti krijgt een vrijstelling zowat in haar schoot geworpen of hebben Gijs en Victoria een even grootte kans om een zangopdracht te winnen?

Dit is de voornaamste reden geweest dat ik Lottie als Mol zag (maar ik begin er een beetje van terug te komen).

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Hulpmollen.
« Reactie #56 Gepost op: 4-03-2005, 00:07:39 »
Lotti krijgt een vrijstelling zowat in haar schoot geworpen of hebben Gijs en Victoria een even grootte kans om een zangopdracht te winnen?

Nee, dat was ook oneerlijk, Jim had (met verspreking) ook een kans gemaakt op de vrijstelling, de andere 2 als niet zangers uiteraard niet.

Citaat
Jim krijgt 3 goede antwoorden voor hulp aan de mol. Isabelle vijf.

Binnen dezelfde opdracht moet Isabelle zorgen dat er geen geld gewonnen wordt en Yvon dat er geld verloren gaat. Dat allebei voor vijf goede antwoorden, waar Isabel wel aan voldaan heeft maar niet ze gekregen heeft.

Ook niet de keer erop?
(heb jij trouwens enig idee wat haar opdracht was qua geld met de kofferopdracht afgezien van die val?)

Citaat
Maar stel Lottie of Isabelle worden de winnaar. Zou je dat dan fair vinden als ze mogelijk door een voordeel verkregen zonder een echte tegenprestatie aan de overwinning zijn geholpen. Dit terwijl de meeste andere kandidaten geen kans hebben gemaakt op ditzelfde voordeel?

Ze hadden ook een nadeel (de hulpmollen).
Gijs en Sander hadden namelijk een heel ander idee wat het inhield "iemand heeft vandaag de mol geholpen" en degene die eens hulpmol zijn geweest kunnen omdat ze wel weten hoe het zit (iemand die bewust saboteerd) daardoor in de war raken omdat ze kunnen twijfelen of ze de mol aan het werk zien of een hulpmol.
Zonder kennis van het begrip hulpmol Sander en Gijs bv, dachten dat iemand die in een opdracht bij/naast de mol zat waar een opdracht mislukte onbewust zou hebben geholpen, de anderen weten wel hoe het zat, en dat kan ook een nadeel zijn.


Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Hulpmollen.
« Reactie #57 Gepost op: 4-03-2005, 00:34:06 »
(heb jij trouwens enig idee wat haar opdracht was qua geld met de kofferopdracht afgezien van die val?)
Er is geen reden om aan te nemen dat er afspraken waren over geld. Gezien het resultaat, er is toch geld verdiend, is het redelijk te denken dat er geen concreet resultaat is afgesproken waar Isabelle aan moest voldoen. Op zich merkwaardig en roept vragen op. Zeker gezien alle andere hulpmolopdrachten waar een concrete afspraak over het te behalen resultaat was.

Ze hadden ook een nadeel (de hulpmollen).
Gijs en Sander hadden namelijk een heel ander idee wat het inhield "iemand heeft vandaag de mol geholpen" en degene die eens hulpmol zijn geweest kunnen omdat ze wel weten hoe het zit (iemand die bewust saboteerd) daardoor in de war raken omdat ze kunnen twijfelen of ze de mol aan het werk zien of een hulpmol.
Zonder kennis van het begrip hulpmol Sander en Gijs bv, dachten dat iemand die in een opdracht bij/naast de mol zat waar een opdracht mislukte onbewust zou hebben geholpen, de anderen weten wel hoe het zat, en dat kan ook een nadeel zijn.
Er is geen verschil tussen het op eigen initiatief bewust saboteren als kandidaat of het bewust saboteren in dienst van de mol. Kortom alle sabotageakties zal je serieus moeten nemen. Dit hadden Gijs en Sander ook moeten doen. Dus maakt het geen verschil en is er in dat opzicht geen nadeel.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2005, 02:02:08 door Castor_en_Pollux »

Offline Anzjie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
Re: Hulpmollen.
« Reactie #58 Gepost op: 4-03-2005, 00:43:13 »
Wat ik nog steeds raar vind is dat Isabelle al 2 keer hulpmol is geweest en door niemand van de kandidaten verdacht word..Dus of heeft ze zich versproken of heeft ze niet goed gehulpmold..Als ze de mol zou zijn zouden ze dit dan zo laten zien??

Als ze de mol zou zijn en zichzelf 2 keer inschakeld als hulpmol zou ik dit zeer zwak vinden. Dus als ze de mol is zou ik het echt een grote flop vinden..Ik weet ut ik krijg nu al die naieve molfans op mijn dak maar dat is echt zoals ik erover denk.

Dan nog liever een mol die openlijk saboteerd, maar dit soort afleidingsmaneuvres gaat hopelijk ook de AVRO te ver. En mocht het wel zo zijn dan is het goed dat ze stoppen met wie is de mol..
Sorry lieve kijkbuiszieltjes als ik hard overkom   :-X
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Hulpmollen.
« Reactie #59 Gepost op: 4-03-2005, 00:56:14 »
Puur speculatief  ::tandpastasmiley::.

Maar stel Isabelle zou de mol zijn, ze probeert subtiel te mollen, maar valt spectaculair. Dan kan ik me voorstellen dat deze aktie achteraf tijdens de biecht tot hulpmolaktie verklaard wordt. Hulpmollen mochten tenslotte openlijk mollen. De meeste kandidaten hadden geen duidelijk zicht op wat er nu precies gebeurde muv Yvon. De kijker des te meer. En de aktie kon er niet uitgeknipt worden.

 ::) ::)
« Laatst bewerkt op: 4-03-2005, 08:36:38 door Castor_en_Pollux »