Auteur Topic: WIDM Serie 6  (gelezen 39131 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #60 Gepost op: 28-02-2005, 02:24:47 »
Tsja, Botje heeft wel een goed punt met de copyright. Ik vind dit verder een leuk idee maar het lijkt mij niet realistisch om met vrijwilligers een complete Mollenreeks te maken. Het lijkt mij beter om te streven naar een minireeks met vijf kandidaten en drie afleveringen van telkens een opdracht, een test en een executie. Dan heb je maar drie draaidagen nodig. Als dat bevalt, kun je altijd nog proberen een langere reeks te maken. Maar je kunt dan ook meerdere minireeksen per jaar gaan maken!

Op zich leuk idee. Maar waar iedereen vanuit lijkt te gaan is dat er ongeveer een opdracht per dag kan. Dat kan echt wel omhooggeschroefd naar twee of meer. Een opdracht duurt meestal een uur of twee. Dus dan kan je in principe zelfs naar vier opdrachten. Dat wordt wel intensief, maar ja, wat verwacht je?

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #61 Gepost op: 28-02-2005, 10:20:24 »
Over het algemeen zit het met copyrights wel snor. Het is wel handig om het te regelen, maar aangezien het volledig non-profit is heb je heel veel kans dat IDTV er geen moeite mee zal hebben.

Ik neem aan dat Kwurgh Media hier in de zomervakantie tijd vrij voor kan maken (uiteraard geheel vrijwillig). Dit betekent dat je drie jongeren erbij krijgt die verstand hebben van filmen en montage (zowel Final Cut Pro op een mac als Première op een PC), die al vaker film hebben geregisseerd en (in mijn geval) al verschillende (zowel online als irl) molspellen hebben georganiseerd.
Het lijkt me overigens wel een hel om te producen, want alle kandidaten zouden eigenlijk ook 24/7 bij elkaar moeten zijn en dus zou je camping/hotel moeten regelen, om maar een voorbeeld te noemen. Toch lijkt me dit geenszins een mission impossible, moet te lukken zijn :)
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #62 Gepost op: 28-02-2005, 11:51:43 »
Over het algemeen zit het met copyrights wel snor. Het is wel handig om het te regelen, maar aangezien het volledig non-profit is heb je heel veel kans dat IDTV er geen moeite mee zal hebben.
Ik denk niet dat je bij IDTV moet aankloppen, maar eerder bij Woestijnvis.
Ik heb onlangs contact gehad met Michiel De Vlieger (ivm een eventuele nieuwe Vlaamse Mol-reeks), de originele uitvinder van het Mol-concept, werknemer bij Woestijnvis en presentator van de Vlaamse Mol.
Indien jullie dit wensen kan ik wel bij hem informeren hoe het zit met copyrights ed.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #63 Gepost op: 28-02-2005, 12:22:32 »
Is er al een idee wanneer dit plaats zou kunnen hebben? Ik neem aan in een vakantie of zo.

No Milk today???

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #64 Gepost op: 28-02-2005, 12:40:15 »
Ik denk zeker dat het haalbaar is. Ter illustratie: ik heb in de zomer van 2004 met een complete, onbetaalde crew en meest geleende equipment een lange low-budget speelfilm gedraaid.
En nu ga ik 4 à 5 weken op stage, al die tijd in een bungalowpark in Drenthe. Hoewel dat natuurlijk een wat hoger budget heeft.
Maar dat soort dingen zijn gewoon mogelijk. Punt is natuurlijk wel dat in de zomer, huisjes en bungalows vol zitten en onbetaalbaar zijn. Maar als het een beetje goed weer is, kun je bij wijze van spreken wat tentjes in iemands achtertuin neerzetten.
En Gotcha, als jij daar info over kan krijgen, dan graag.

Helaas is het me niet meer gelukt vandaag nog een forumpje op te zetten voor diepere discussies, zonder geheimhouding. Dat wordt dan over een week of 4, dus.
The British are not impressed.

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #65 Gepost op: 28-02-2005, 12:44:21 »
Ik denk niet dat je bij IDTV moet aankloppen, maar eerder bij Woestijnvis.
Ochja, uiteraard. Ook Woestijnvis zie ik daar overigens niet zo snel moeilijk over doen.

Dus dan kan je in principe zelfs naar vier opdrachten. Dat wordt wel intensief, maar ja, wat verwacht je?
Als je per dag vier opdrachten wilt uitvoeren + alle biechts opnemen + executies + voorbereidingen van opdrachten + de tests + eten en uitrusten heb je geen tijd meer om te slapen ::ohno:: Ik zou het laten bij twee opdrachten per dag, soms 1 (bij grote opdrachten), soms 3.

Je moet wel even kijken naar hoe je je tijdsspan indeelt: het mag niet te lang zijn (dan schrijft niemand zich meer in), het mag niet te kort zijn (dan hebben de mensen geen tijd om de mol te ontmaskeren). Het moet in een vakantie (anders hebben mensen geen tijd), maar wel zó dat iedereen die mee wilt doen niet op vakantie is. Lijkt me een lastige taak.

Ik heb ook maar gelijk een lijstje gemaakt van dingen die je nodig zou hebben:
materiaal:
(minstens) 1 auto die altijd te gebruiken is (je kunt veel bereiken met fietsen, maar niet alles)
5 (DV-)camera's die een firewire-aansluiting hebben (3 externe microfoons, snoeren en hengels)
(minstens) 15 bandjes voor in de camera's
(minstens) ter plekke 1 laptop met firewire-aansluiting met softwarematige mogelijkheden tot het maken van een test en executie en het inladen van beelden van de camera's (ivm hergebruiken bandjes)
een aantal monteercomputers
een aantal mobiele telefoons (beltegoed ed) (kunnen kandidaten zelf meenemen)
een aantal tentjes (kunnen kandidaten zelf meenemen)
Eventjes zo uit mijn hoofd.

Take a glorious bite out of the whole world

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #66 Gepost op: 28-02-2005, 12:44:36 »
Dan nog even het lijstje van Daedalus naar mijn visie aangepast:

In de voorbereiding:
5 redactieleden/locatie scouts ed.
Deze bedenken de opdrachten, de opzet van het spel, zetten de selectieprocedure in elkaar.Schrijven van teksten. Bepalen inhoudelijk hoe het spel wordt. Gaan vantevoren kijken naar locaties die geschikt zijn voor het spel. Bepalen de mol. Bedenken hints.

1 regisseur
Bepaalt samen met de redactie hoe het spel er grafisch uit komt te zien, hoe de opdrachten in beeld worden gebracht ed. Gaat ook locaties scouten met de redactie om locaties te beoordelen op hun visuele geschiktheid.

3 producers/opnameleiders
Regelen. Overleggen met de redactie wat er voor de opdrachten geregeld moet worden, wat de tijdsspan voor de opnames wordt, regelt de locaties, kijkt welke taken er nog vervuld moeten worden.Houden de kas in de gaten.

1 mol
Bereidt zichzelf voor, gaat nog eens goed kijken naar oude afleveringen, gaat de locaties vantevoren bekijken.


Tijdens het draaien:
5 redactieleden
Zetten de opdrachten op, nemen biechten af, begeleiden de kandidaten, zorgen dat alles gesmeerd gaat.

3 producers/opnameleiders
Houden het filmschema in de gaten. Zorgt ervoor dat gemaakte afspraken met sponsors worden nagekomen, dat alles op zn plek is op de goede plaats op de goede tijd. Tijd- en geldbewakers.

5 camera operators
Besturen de camera's. Volgen instructies van de regisseur op. Zorgen ervoor dat de cameras altijd voldoende batterijen en ruimte op band hebben. Zorgen ervoor dat al het beeld al meteen na het draaien ervan in de computer worden geladen.

3 geluidsmensen (overige twee camera's bedienen met interne mic door camera operators)
Besturen het geluid. Vormen een team met de camera operators. Zorgen ervoor dat de mic altijd genoeg batterijen heeft (ja, zo'n ding heeft ook batterijen nodig).

1 presentator/presentatrice
misschien wel belangrijk als deze presentator/presentatrice ook van wanten weet, dus ook kan presenteren/acteren. Heeft heel grote invloed op hoe professioneel het eruit ziet.

1 regisseur
Kan één van de camera operators zijn. Zorgt ervoor dat en hoe alles op film wordt gezet. Overlegt met de redactie, cameramensen, geluidmensen en producers en maakt er uiteindelijk iets moois van.

1 mol

Post-editing:
1 regisseur
Bepaalt hoe het eruit komt te zien. Maakt een bandenboek. Geeft opdrachten. Edit zelf ook.

3 Producers
Zorgen in dit stadium dat alles op tijd afkomt, verzorgen de PR

3 video and soundeditors
Knippen en plakken. Waarschijnlijk ook camera controllers geweest. Overleggen uitvoerig met de regisseur en overige externe partijen (zoals een muzikant die muziek componeert oid). Maken er uiteindelijk een streamingvideo van.
art director
Maakt plaatjes, logo's, designt de site
webmaster
Zou ism met WIDM.com kunnen?


Ik ben vast nog een hele hoop vergeten, maar dit is zo even wat ik kon bedenken. Ik zou zelf heel graag de rol van regisseur op me willen nemen (als ik daarmee niet Daedelus of iemand anders zijn taak afneem ofzo ;)). Ik kan opzich wel een forumpje opzetten :)
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #67 Gepost op: 28-02-2005, 12:53:11 »
Ja, mijn zegen heb je. Ik ben blij dat iedereen positief is.
Zo'n lijstje met taakomschrijvingen had ik ook al gemaakt, maar is nog niet echt voor online gebruik geformat. Maar ik pm je zo anders wel de url.
Ook nog, in de voorbereiding, wat mij leuk lijkt: de mol krijgt tips van ex-mollen ;D
The British are not impressed.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #68 Gepost op: 28-02-2005, 12:53:53 »
Het is natuurlijk ook zo dat over 4 weken deze serie wel ten einde is. En ik weet niet in hoeverre mensen hier blijven komen...
The British are not impressed.

Offline The Ovinie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Meester in blaten
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #69 Gepost op: 28-02-2005, 12:55:21 »
d**n weet dat ik samen met hem (en elmar?) een uitmuntende aanvulling zou zijn op de crew :)

voor webmaster, monteerman, cameraman, en regisseur (bedenker NIET imho) ben ik beschikbaar ::jaja::
hocus pocus pilatus pas, ik wou dat ik orgineel was....

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #70 Gepost op: 28-02-2005, 12:57:22 »
Ik denk dat we zo wel al een leuk crewtje bijeen hebben...
The British are not impressed.

Offline molsnol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Al 15 jaar molloot..
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #71 Gepost op: 28-02-2005, 13:06:11 »
Wauw, wat een leuk initiatief. Low-budget hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn en hoeft ook niks aan de spanning af te doen... :)

Het lijkt me echt superleuk om redactielid te zijn, dus daar solliciteer ik dan maar alvast naar. :)

Vriendelijke groetjes van


Badger

PS: Als je het in de zomer doet moet kamperen voor de kandidaten natuurlijk geen probleem zijn. Voor de crew daarentegen dacht ik aan een viersterrenhotel :P

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #72 Gepost op: 28-02-2005, 13:10:18 »
Het ziet er dus naar uit dat D**n, in elke geval de komende paar weken, het voortouw gaat nemen. Ik ben bij voorbaat benieuwd naar de ideeën voor opdrachten, locaties, e.d. Ik zal in mijn vrije uurtjes ook proberen wat leuke dingen te bedenken, zodat ik bij terugkeer ook weer iets te melden heb.
The British are not impressed.

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #73 Gepost op: 28-02-2005, 14:59:29 »
Wauw, wat een leuk initiatief. Low-budget hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn en hoeft ook niks aan de spanning af te doen... :)

Het lijkt me echt superleuk om redactielid te zijn, dus daar solliciteer ik dan maar alvast naar. :)
Join the club ::ok:: ::zwaai::

Citaat
PS: Als je het in de zomer doet moet kamperen voor de kandidaten natuurlijk geen probleem zijn.
Hmm... enerzijds zou dat idd geen probleem zijn, maar aan de andere kant zijn alle campings ed in de zomervakantie wel hartstikke vol. En zeker als je het moet hebben van sponsoring... :-\\
Take a glorious bite out of the whole world

Offline molsnol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Al 15 jaar molloot..
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #74 Gepost op: 28-02-2005, 15:24:52 »

Hmm... enerzijds zou kamperen idd geen probleem zijn, maar aan de andere kant zijn alle campings ed in de zomervakantie wel hartstikke vol. En zeker als je het moet hebben van sponsoring... :-\\

Wie had het over een camping? Ik heb het over wildkamperen... :) Hoppa, gewoon hier in de limburgse heuvels of in de ardennen (tis maar een suggestie... :P)

Offline Mollenvanger

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Now you're a star in heaven...
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #75 Gepost op: 28-02-2005, 15:54:33 »
Negen kandi's zijn ook wel handig!!!

Maarehm...ik heb zelf heeeeeel veel opdrachten al verzonnen, die niet erg duur hoeven te zijn...dus naar wie mag ik ze mailen???

Ik vind het trouwens een superid!!!!
Mollenvanger#1

Offline Mollenvanger

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Now you're a star in heaven...
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #76 Gepost op: 28-02-2005, 16:00:11 »
Owjah, aan het begin van dit topic staat: Als ze ons geen zesde serie meer gunnen.

Maarehm...sbs komt toch trug met de mol????
Mollenvanger#1

Offline Tomás

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #77 Gepost op: 28-02-2005, 16:43:58 »
Dit jaar ken ik ook mensen die een widm-spel maken maar dan zonder camara's. Een leuke locatie is cker de Ardennen, makkelijk te bereiken maar genoeg aanbod voor opdrachten, steden en dorpjes voor 'navigatieopdrachten', bossen voor 'droppings en speurtocht etc.', rivieren en watervallen voor 'exreme opdrachten' en verder heuvels bergen grotten, alles!!! ::tandpastasmiley::


Offline Smee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #78 Gepost op: 28-02-2005, 17:17:24 »
Voor overnachtingen kun je ook denken aan gymzalen oid. Die zijn juist in de zomervakantie (denk ik) leeg. Zomerstop van de verenigingen, en ook bij universiteitssportzalen is dat zo.
Bij de studentenvereniging waar ik lid van ben doen ze dat vaak als we veel mensen op bezoek krijgen. Slaapt iedereen op een matje in de gymzaal.
Soms kan je die heel goedkoop huren, ik weet nog één keer dat ik bij een andere stad op bezoek ging en daar was het 1 euro per persoon en (omdat dat niet in een vakantie was) moest je 's ochtends alleen je spullen een beetje opruimen en in de kleedkamer leggen.
Ik wil (afhankelijk van het moment waarop het zal plaatsvinden) best een beetje meedenken hoe je plannen daadwerkelijk kan realiseren. Is best leuk om te doen vind ik.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: WIDM Serie 6
« Reactie #79 Gepost op: 28-02-2005, 17:57:18 »
Als zich in de huidige snelheid mensen blijven aanmelden voor camera... dan ben ik misschien beter af op een andere plek. Ik heb namelijk niet veel ervaring (dus weinig), maar het lijkt me vooral leuk.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2005, 18:04:39 door Rat »