Auteur Topic: tips voor eigen WIDM  (gelezen 11873 keer)

Offline Vieffan

  • Forumlid
tips voor eigen WIDM
« Gepost op: 29-03-2006, 15:06:09 »
ik zal het ff kort uitleggen

ik wil WIDM organiseren in mijn klas   dus met opdr88  en dat soort dingen.

maar...    ik heb natuurlijk wel opdr88 nodig   en ideeen hoe ik denken moet doen.

dus als jullie een idee hebben voor een opdracht   of mss hoe ik het kan doen met de pot ???    hier zijn ze welkom.   

ff wat info.

ik ben dus in een school en het idee was om alle opdr88 in school te doen. al kunnen er ook wat buiten de school maar wel onder schooltijd. bij de school is een groot industrie terrein met veel bedrijven  en we hebben een best groot schoolplein.
wij zijn wel arme sloebers ;) :P   die niet zoveel geld hebben   dus wat moeten we dan als prijs doen   en hoe komen we aan geld voor die prijs (als dat nodig is)   we zijn 3de klassers   en mss dan wel 4de klassers   als alles eidenlijk is uit gewerkt.

ook tips over de eliminatie rondes en al het andere waar we rekening mee moeten houden zijn welkom  ::trots::     dank je wel alvast ;D


xxx

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2006, 15:17:07 »
Moet het persee op school?

ik zou zeggen maak een memory spel  :P
Netzoals memoryopdracht

Laat 2 kandidaten iets moeilijks leren, bijv Gitaar spelen
Netzoals de tango opdracht

Leg op het industrie terein een paar kistjes met geld (nepgeld natuurlijk) en maak een kaart waar ze liggen. 1 iemand begeleid ze...
Netzoals Amsterdam opdracht

Foto opdracht...leg overal jeugdfoto's van kandidaten neer en laat ze de volgorde onthouden...
Netzoals foto-opdracht

Een waterpistool gevecht (met vrijstelling)....
Netzoals lasergamen (vorig jaar)

zo kun je altijd opdrachten uit de series halen

Voor de eliminatie:
http://home.student.uva.nl/n.schouten/TheMoleGameReal.zip

Dit is een wie is de mol testmaker...hier kun je een test instellen en de kandidaten laten maken...de computer berekent wie de meeste fouten heeft gemaakt en die geeft hij een rood scherm als je zijn/haar naam in typt...
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #2 Gepost op: 29-03-2006, 15:24:10 »
dank je ;D


maar...   met die opdr8 met de kaart   hoe moeten ze communiceren.  ze willen er vast neit hun geld aan op maken door met de mobiel te bellen...
en    waar laten we dat rode scherm op zien??    we hebben geen  laptop ofzo.    aan dats oort dinegn moet je ook denk please   voor de rest  puik ;D


en het moet onder school tijd omdat waarschijnlijk anders niemand zin heeft    maar ik kan natuurlijk ook kijken of er een aantal opdr88 buiten school kunnen.


um   dus ff voor de volgende    schrijf please ook de benodigdheden  zoals walkietolkies (ofzo)   en dat soort dingen op en hoe je daar aan komt.     

Offline Joff

  • Forumlid
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #3 Gepost op: 29-03-2006, 15:28:04 »
je kunt beginnen met een e-mail opdracht, dat kan vast wel bij je op school?
de kandidaten moeten dan een lijstje invullen met persoonseigesnchappen (waar je ook naar kunt vragen in de test, dat is voor de productie meteen ook weer handig)
de kandidaten kunnen dan zo wat over elkaar leren
ze moeten dan een e-mailketting maken met alle kandidaten
dat moet via internet worden geregeld...

ze krijgen dan bijv. een dag de tijd om alles door te sturen. dat moet van de ene naar de andere, en dan uiteindelijk naar de spelleider. niemand mag vaker dan één keer voorkomen in de uiteindelijke mail die de spelleider ontvangt. elke kandidaat moet een vragenlijst beantwoorden en een foto van 80 bij 80 pixels bijvoegen. de mail mag in totaal niet groter zijn dan 1 MB. je moet dan met de kandidaten een tijd afspreken dat de mail binnen moet zijn. is de mail dan niet binnen, dan verdienen ze geen geld. is de mail dan wel binnen, dan komt er 1000 euro in de pot plus 500 euro per kandidaat die in de mail is opgenomen. als er dus bijv. te weinig tidj was of kandidaat nummer 6 werkte niet goed mee, dan kan kandidaat nummer 5 alsnog beslissen de mail eigenhandig naar de spelleider door te sturen om zo alsnog binnen de tijd te zijn.

conclusie: leuke eerste opdracht om elkaar eens beter te leren kennen. de kandidaten die als laatste de mail krijgen, weten het meest over de anderen omdat ze alle vragenlijstjes kunnen lezen. (tactiek dus). de mol kan op verschillende manieren sabotteren, door een te grote foto erbij te doen, door te langzaam te werken of door de mail te vroeg naar de spelleider door te sturen.

als je het niet leuk vindt om via internet te werken, laat alle kandidaten een verschillende plek innemen ergens in de stad of ergens in school. leg daar aanwijzingen neer waar ze vragenlijsten kunnen invullen. per telefoon kunnen ze dan contact opnemen met elkaar. je kunt het bijvoorbeeld zo regelen dat één kandidaat zijn vragenlijst naar een andere moet brengen, en dat die andere het dan weer naar nog een andere moet brengen enzovoort en uiteindelijk naar de spelleider. een slimme kandidaat verdwijnt natuurlijk tijdens het spel met de vragenlijsten in zijn zak.


ik kan nog meer andere opdrachten voor je opzoeken trouwens, als je wilt. ik heb ooit een widm georganiseerd via internet maar die opdrachten zijn wel om te vormen.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #4 Gepost op: 29-03-2006, 15:34:48 »
ja dank je wel   hier heb ik dnek ik wel wat aan ;D        ik pas het waarschijnlijk nog wat aan   maar ikd enk dat ik het dan via i-net doe.      enne     graag  als je nog andere opdr88 weet   altijd welkom ;D   

als je me wil mailen kan dat trouwens via christienvisser@hotmail.com

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #5 Gepost op: 29-03-2006, 15:45:56 »
dank je ;D


maar...   met die opdr8 met de kaart   hoe moeten ze communiceren.  ze willen er vast neit hun geld aan op maken door met de mobiel te bellen...
en    waar laten we dat rode scherm op zien??    we hebben geen  laptop ofzo.    aan dats oort dinegn moet je ook denk please   voor de rest  puik ;D


en het moet onder school tijd omdat waarschijnlijk anders niemand zin heeft    maar ik kan natuurlijk ook kijken of er een aantal opdr88 buiten school kunnen.


um   dus ff voor de volgende    schrijf please ook de benodigdheden  zoals walkietolkies (ofzo)   en dat soort dingen op en hoe je daar aan komt.     
Is idd lastig te communiceren....het alternatief is met een huistelefoon....alleen het nadeel is dat het erg duur is...

Rode scherm kun je laten zien bijv op je school...of in je eigen huis
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #6 Gepost op: 29-03-2006, 15:48:54 »
we hebben het roer om gegooid   we gaan het in de vakantie doen ;D

Offline Eck

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #7 Gepost op: 29-03-2006, 16:04:06 »


Voor de eliminatie:
http://home.student.uva.nl/n.schouten/TheMoleGameReal.zip




gaaf dat het zo gemaakt is :D.
alleen jammer dat er altijd 20 vragen gemaakt moeten worden.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #8 Gepost op: 29-03-2006, 16:06:21 »
http://home.wanadoo.nl/meilof/filez/widm2.0b1.zip

Is een veel beter mollenprogramma! Hij gaat binnenkort misschien een update maken.
Hier kun je kiezen hoeveel vragen er zijn. Moet je maar ff checken dit programma

Offline Eck

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #9 Gepost op: 29-03-2006, 16:11:59 »
hij doet het niet >:(

Offline babje74

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2006, 16:17:55 »
Rode en groene schermen kun je ook met rode en groene a-4tjes doen in enveloppen. Best spannend om zo'n envelop dan één voor één open te maken.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2006, 16:22:45 »
en    waar laten we dat rode scherm op zien??    we hebben geen  laptop ofzo.
Dat hoeft toch ook niet digitaal? De jeugd van tegenwoordig is veel te verwend, zie ik al. Vroeger hadden 'wij' ook niet altijd en overal computers tot onze beschikking.
Je kan een bord maken met naamkaarten en dan bij de executie flap je één voor één die kaarten weg. Als erachter een groen kaartje zit, blijft de kandi, bij een rode valt hij af.

Zoals hier schematisch weergegeven:


Je kan ook de test dus op papier doen ;)
The British are not impressed.

Offline babje74

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2006, 16:25:40 »
Oh ja als mensen geëlimineerd zijn, kun je ze later weer terug laten komen in het spel omdat de rest de opdracht krijgt om ze te vinden via een speurtocht. Tijdens die speurtocht kun je enveloppen met vragen hangen die betrekking hebben op je klas. Bij een vraag die ze goed hebben krijgen ze de volgende aanwijzing, bij elke vraag die ze fout hebben moeten ze iemand achter laten voor een goede aanwijzing. Bij elke gevonden iemand krijgen ze een aantal 'Mol' voor in de pot.

Ik zou de pot laten beheren door iemand die door de groep gekozen wordt.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #13 Gepost op: 29-03-2006, 16:36:45 »
dank je voor alle reacties nu al...

we zitten nog ff te kijken of we genoeg deelnemers bij elkaar kunnen sprokkelen  en hoe en wat  enzo    maar  blijf vooral met idee komen.    we kunnen het altijd gebruiken.

Offline Eck

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #14 Gepost op: 29-03-2006, 16:55:32 »
heeft iemand nog een goed mol programmaatje?

Offline Joff

  • Forumlid
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #15 Gepost op: 29-03-2006, 17:11:18 »
dank je voor alle reacties nu al...

we zitten nog ff te kijken of we genoeg deelnemers bij elkaar kunnen sprokkelen  en hoe en wat  enzo    maar  blijf vooral met idee komen.    we kunnen het altijd gebruiken.

als je nog een spelleider en productiemedewerker (spelletjesbedenker etc.) nodig hebt; ik vind dat stiekem wel erg leuk.

hier nog drie leuke opdrachten;
1. vraag de kandidaten een lijst op te stellen van kandidaten met een goede pas
die twee met een beste pas laat je hardlopen. de beste laat je het eerst hardlopen, bijvoorbeeld twee rondjes om de school via een vooraf opgesteld parcours. je neemt de tijd op, en als de eerste klaar is zeg je de tweede dat hij/zij voor 4000 euro in de pot sneller moet zijn, en dat er anders 2000 euro uit de pot gaat. de mol kan altijd stiekem een stukje afsnijden als eerste.

2. verdeel de groep in groepjes van 2, in het begin kunnen dat vijf groepjes zijn maar je kunt het spel ook later spelen.

die groepjes kandidaten laat je met een fotocamera foto's nemen van bijv. gebouwen of andere dingen. (je geeft ze allemaal een andere volgorde zodat ze elkaar niet in de weg lopen). bijv. in totaal 10 dingen. de spelleiding heeft vooraf al foto's genomen van 10 dingen die juist aan de overkant of in de buurt van die dingen staan, bijvoorbeeld verkeersborden of auto's of andere dingen die niet echt opvallen. ze moeten dan de foto's matchen met die 10 dingen in de buurt ervan, dus ze hebben goed moeten opletten.

later laat je de groepjes op dat onderdeel tegen elkaar strijden. de groepjes moeten allen apart dingen met elkaar matchen. uiteindelijk vertel je ze dat het beste groepje een vrijstelling krijgt met z'n tweeën, het slechtste groepje verdient geld voor in de pot, bijv. 500 euro per goed antwoord.

3. geef de kandidaten puzzels. die kun je wel vinden op internet. wiskundige of inzichtspuzzels. elke puzzel kan leiden tot bijv. een cijfer. dat cijfer kan weer een telefoonnummer worden en als ze dan dat nummer bellen kunnen ze geld verdienen. je kunt bijv. 10 cijfers doen (zoals vorig jaar in WIDM), maar dan draai je ze allemaal om...bijv. 60, 78, 90, 56, 38 (dus 06- etc.)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #16 Gepost op: 29-03-2006, 17:20:32 »
hij doet het niet >:(
Inderdaad, hier even instructies om ook te genieten van het programma

http://developer.berlios.de/project/showfiles.php?group_id=3038
download daar alles, doe alles in dezelfde map, pak de ZIP-files uit, en de bestanden daar uit doe je nog steeds in diezelfde map.

Dan moet je nog een bestandje downloaden die ontbreekt. Ik heb het bestandje wel en ik heb het via deze link geupload:
http://rapidshare.de/files/16715146/borlndmm.dll.html

(onderaan op Free drukken en dan spreekt het voor zich)



EDIT:
Omdat deze methode nogal onhandig is, kun je vanaf nu ook mijn home made RAR-file downloaden met alle benodigde bestanden:
http://rapidshare.de/files/16717468/wie_is_de_mol.rar.html
(onderaan op Free klikken, jeweettoch)
« Laatst bewerkt op: 29-03-2006, 17:50:10 door Willemson »

Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #17 Gepost op: 29-03-2006, 17:28:15 »
Met de test kun je best het rode scherm laten zien. Je maakt de test (waarschijnlijk steeds op dezelfde plek. Hele tijd die computer verslepen  :-\\ ) Als de test is gemaakt draai je het beeldscherm bij, en dan moet je gewoon blind gaan typen  ;D
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #18 Gepost op: 29-03-2006, 17:29:02 »
Met de test kun je best het rode scherm laten zien. Je maakt de test (waarschijnlijk steeds op dezelfde plek. Hele tijd die computer verslepen  :-\\ ) Als de test is gemaakt draai je het beeldscherm bij, en dan moet je gewoon blind gaan typen  ;D
Laptopje ;)

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: tips voor eigen WIDM
« Reactie #19 Gepost op: 29-03-2006, 17:38:08 »
Inderdaad, hier even instructies om ook te genieten van het programma

http://developer.berlios.de/project/showfiles.php?group_id=3038
download daar alles, doe alles in dezelfde map, pak de ZIP-files uit, en de bestanden daar uit doe je nog steeds in diezelfde map.

Dan moet je nog een bestandje downloaden die ontbreekt. Ik heb het bestandje wel en ik heb het via deze link geupload:
http://rapidshare.de/files/16715146/borlndmm.dll.html

(onderaan op Free drukken en dan spreekt het voor zich)

Dat heb ik gedaan, maar ik krijg het niet aan de praat...  ???
Op welk bestandje moet je dan klikken?
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.