Poll

Wat is de ideale duurtijd van een aflevering

Een uur
12 (18.8%)
Minder dan een uur
2 (3.1%)
Meer dan een uur
38 (59.4%)
Geen mening
0 (0%)
Stop met stomme vragen te stellen
12 (18.8%)

Totaal aantal stemmen: 64

Auteur Topic: Een uurtje per aflevering is te weinig  (gelezen 7470 keer)

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Een uurtje per aflevering is te weinig
« Gepost op: 27-03-2006, 06:23:37 »
Door de jaren heen is de Mol enorm geëvolueerd.

Reeks 1 op VRT was nog bestemd voor de niets wetende kijker. Ook op het Internet waren er toen nog geen duizenden Mol-detectives constant alles aan het uitpluizen.
Deze reeks was dan ook fantastisch goed: zeer duidelijke opdrachten, geen chaotische montages en 3 opdrachten per aflevering en minder "gemanipuleerde" commentaren van kandi's.

Daarna begreep men dat de kijkers meer Mol-intelligentie begonnen te krijgen en om alles wat moeilijker te maken is men beginnen "knoeien" met montages, biechten, uitspraken van kandi's uit hun context halen enzovoort, enzovoort.

Om het nog wat moeilijker te maken is men de opdrachten vervolgens wat flitsender, meer chaotisch in beeld gaan brengen. Om eea nu nog correct te kunnen situeren dient men elke aflevering minimaal 2x te bekijken. Tenslotte heeft men er voor gekozen om slechts 2 opdrachten per afl. uit te voeren en meer aandacht te besteden aan de commentaren van kandi's.

Het is dan ook niet onlogisch dat er veel kijkers afhaken omdat het allemaal wat "te verwarrend" overkomt op de "gewone" kijker. Wij die-hards hebben hiermee uiteraard geen problemen, we zijn tenslotte verslaafd en hoe chaotischer hoe beter voor ons. Maar stel je voor dat je het programma nog niet kent en voor de eerste maal kijkt.
Ik denk dat je dan vrij snel zoiets hebt van: dit is toch niet te volgen, ik haak hier af.
De kijkcijfers dalen dan ook zienderogen.

Ik pleit dus voor uitzendingen van anderhalf uur, zodat er opnieuw meer van de opdrachten in beeld kan gebracht worden, zodat alles duidelijker, rustiger en minder chaotisch overkomt voor de "newbies".
Als je momenteel de tijd optelt die in beeld komt voor het uitvoeren van de opdrachten kan ik je zeggen dat dit erg tegenvalt.

Verder was ik ook voorstander van 3 opdrachten per aflevering, zodat de Mol meer kansen krijgt om in actie te komen. En dat is toch nog steeds het bonkend hart, de kern van dit programma. Mol-acties, daar draait het toch allemaal om dahct ik.
Op dit vlak breng ik wel enig begrip op voor de makers die zeggen dat dit niet haalbaar en te duur is. Alhoewel, te duur, niet alle opdrachten hoeven een hoog kostenplaatje te hebben. Inventiviteit en creativiteit zijn hier de kernwoorden.
Misschien moeten wij zelf maar eens opdrachten gaan bedenken, zodat de makers uit onze creativiteit kunnen putten voor volgende reeksen.

I rest my case.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2006, 06:28:48 door Gotcha »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2006, 07:54:57 »
Helemaal mee eens. Ik was net van plan een topic te openen over de opdrachten van dit jaar. Tot nu toe heb ik niet één goede opdracht gezien.

Wat we tot nu toe hebben gezien was:
-Een saaie opdracht met een spoorbrug, waarbij niets te verdienen viel
-Een memory-spel, dat niet erg boeiend was
-Een vlotspel, dat erg saai was
-Het Amsterdamspel, ook een matige opdracht
-De boomtoppenopdracht, vrij leuke opdracht, maar niet heel bijzonder
-De tango-opdracht, in principe leuk maar zeer slecht uitgevoerd

Het leuke aan opdrachten is juist als de kandidaten (onwetend) tegen elkaar moeten strijden. Zoals bijvoorbeeld vorig jaar met de truck-opdracht, dat Jim en Lottie een tijd neerzetten en dat Marc-Marie en Sander die moesten verbeteren. Het leukste is als de kandidaten een rol moeten kiezen of een positie zonder dat ze weten wat het inhoudt. Dan moet je ze tegen elkaar laten strijden op een goede manier. Dat is het leukste, en dat heb ik dit jaar nog niet gezien! Zo moeilijk is dat ook weer niet. Je kunt heel leuke dingen doen, zoals in de versie met George met dat telefoongesprek met de mol en die koffertjes e.d. Foto's, koffertjes, enveloppen, telefoongesprekken, dat maakt het spannend!

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2006, 08:37:09 »
Ik vind de opdrachten tot nu toe erg matig, ik hoop echt dat er verbetering in komt. WIDM van "vroeger" , 3 opdrachten per aflevering, dat waren pas tijden!! ::ok::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2006, 09:12:15 »
Ik ben gelukkig niet de enige!

Ook ik vind de serie tot nu toe niet bijster interessant....

Bij andere series hield het me buiten de uitzendingen ook erg bezig. Dit jaar denk ik op vrijdag: Oh ja, vanavond ff de Mol kijken.

Andere jaren leefde ik naar de uitzendingen toe, en keek iedere aflevering verschillende keren terug op video. Die behoefte heb ik dit keer niet. Ken al diverse mensen die ook fanatiek kijkers en speurders waren en dit jaar na aflevering twee zijn afgehaakt en gewoon niet meer kijken!

Jammer........

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #4 Gepost op: 27-03-2006, 10:35:14 »
Ik vond vorig jaar de eerste opdrachten nog wel tof, (waarheid/leugen-spel in kasteel, graafspel, grotten, stoomtrein (!), wievandedrie, koffertjesopdracht, truckopdracht) etc.


Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #5 Gepost op: 27-03-2006, 10:42:36 »
De stoomtreinopdracht was fantastisch idd. Maar dat was dan ook meteen het leukste van de hele serie.
Dat duiken was ook nog wel leuk, maar ik heb Lottie al zo vaak zien duiken en extreme sporten zien doen in Jules Unltd, dat dit ook niet echt spectaculair meer was.
Die Godzilla was ook een beetje raar.
The British are not impressed.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #6 Gepost op: 27-03-2006, 10:57:35 »
Op dit vlak breng ik wel enig begrip op voor de makers die zeggen dat dit niet haalbaar en te duur is. Alhoewel, te duur, niet alle opdrachten hoeven een hoog kostenplaatje te hebben. Inventiviteit en creativiteit zijn hier de kernwoorden.
Misschien moeten wij zelf maar eens opdrachten gaan bedenken, zodat de makers uit onze creativiteit kunnen putten voor volgende reeksen.
Ik denk dat de kosten van extra opdrachten niet zozeer zit in de opdrachten zelf, maar meer in de extra filmbanden die aangeschaft moeten worden (als die er zijn), en vooral het feit dat ze extra materiaal met zich mee moeten slepen (waaronder die banden). Maar wat weet ik er van?

Offline The Hedgehog

  • Forumlid
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #7 Gepost op: 27-03-2006, 11:05:56 »
Ik heb idd nog weinig opdrachten met een stukje tactiek en psychologie erin gezien. Het enige was het memory-spel. Eigenlijk zou je een groep moeten hebben die elkaar al kent (bijv. collega's van elkaar of studenten). Dan komt er een stuk meer psychologie in het spel en ontwikkelen de karakters zich ook een stuk beter. Nu kan ik na drie afleveringen nog weinig zeggen over de manier waarop de kandidaten het spel spelen of wie wie precies verdenkt en waarom en wat voor persoonlijkheden er zijn. Alleen bij Toine kom je dat te weten. Een spel als Expeditie Robinson, waarin eigenlijk niet veel gebeurd, maar de karakters zich wel duidelijk ontwikkelen is ook boeiend om naar te kijken en ook daar spelen zich 2 duffe opdrachten in een uur af. En Argentinie heeft ongeveer net zo'n mooie omgeving als die eilanden, dus ook daar ligt het niet aan. Dus het ligt volgens mij niet zozeer aan de opdrachten zelf, maar op de manier waarop ze afgeraffeld worden. En dat afraffelen kan idd te maken hebben met de krappe zendtijd en ik ben het ermee eens dat er op deze manier veel kijkers afhaken. Het is de kunst om het voor de spelers heel chaotisch, maar voor de kijker heel overzichtelijk te maken.


Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #8 Gepost op: 27-03-2006, 11:25:46 »
Het is dan ook niet onlogisch dat er veel kijkers afhaken omdat het allemaal wat "te verwarrend" overkomt op de "gewone" kijker. Wij die-hards hebben hiermee uiteraard geen problemen, we zijn tenslotte verslaafd en hoe chaotischer hoe beter voor ons. Maar stel je voor dat je het programma nog niet kent en voor de eerste maal kijkt.
Ik denk dat je dan vrij snel zoiets hebt van: dit is toch niet te volgen, ik haak hier af.
De kijkcijfers dalen dan ook zienderogen.

Ik pleit dus voor uitzendingen van anderhalf uur, zodat er opnieuw meer van de opdrachten in beeld kan gebracht worden, zodat alles duidelijker, rustiger en minder chaotisch overkomt voor de "newbies".
Als je momenteel de tijd optelt die in beeld komt voor het uitvoeren van de opdrachten kan ik je zeggen dat dit erg tegenvalt.
Ach, er zijn elke week wel een paar kleine momentjes waar je échte informatie uit kan uithalen. Bijvoorbeeld het overleg bij de tango-opdracht of het overleg van de verschillende koppels op de paarden.

Dat plan van anderhalf uur is volgens mij niet zo jofel. De opdracht/tijd verhouding blijft daarmee hetzelfde en dus komen er alleen maar meer (gemonteerde) biechts in beeld. Dan zou ik voor 3 opdrachten gaan in dezelfde tijd als nu. Maar dan nog heb ik liever 2 leuke opdrachten dan 3 minder leuke.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #9 Gepost op: 27-03-2006, 11:55:43 »
Ik denk dat de kosten van extra opdrachten niet zozeer zit in de opdrachten zelf, maar meer in de extra filmbanden die aangeschaft moeten worden (als die er zijn), en vooral het feit dat ze extra materiaal met zich mee moeten slepen (waaronder die banden). Maar wat weet ik er van?
Nee, dat is nog wel het minste wat meespeelt. Tapes kosten relatief gezien geen drol en de crew hoeft het niet met zich mee te slepen. Daar is productie ook voor.
The British are not impressed.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #10 Gepost op: 27-03-2006, 12:40:43 »
Nee, dat is nog wel het minste wat meespeelt. Tapes kosten relatief gezien geen drol en de crew hoeft het niet met zich mee te slepen. Daar is productie ook voor.
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar productie is toch ook crew... of moet in elk geval toch ook voor betaald worden? Het maakt toch niet uit wie het meesleept, als het maar mee gaat.
Dat het niks kost kan je alsnog wel gelijk in hebben, ik weet er te weinig van om er echt iets zinnigs over te zeggen... (maar dat had jij allang door :D )

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #11 Gepost op: 27-03-2006, 12:53:59 »
Crewleden staan eigenlijk altijd op de set. Camera, geluid, regie, etc. Productie heeft altijd wel een uitvalsbasis ergens in de buurt. Als er een dag gedraaid is gaan de tapes daar naartoe. Die worden gewoon in een doos in een auto gezet en naar het hotel oid gereden.
Is natuurlijk wel zo dat het dan naar Nederland verscheept moet worden.
Maar op zich maakt het niet uit of je 2 opdrachten in een uur stopt of drie. Ik neem aan dat de draairatio gelijk blijft. M.a.w. met 3 opdrachten wordt er minder gefilmd per opdracht dan met 2.
The British are not impressed.

Offline The Hedgehog

  • Forumlid
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #12 Gepost op: 27-03-2006, 13:03:07 »
Ik denk niet dat de kosten van de productie het probleem zijn. Er is blijkbaar budget genoeg voor het aankopen van 2 nieuwe series. Het monteren van de afleveringen (dus nadat het daadwerkelijke spel is afgelopen) had beter gekund. Ook van de opdrachten die nu zijn geweest, had een aantrekkelijker programma gemaakt kunnen worden. Ten eerste om voordat de kandidaten de opdrachten doen, deze aan de kijker helder uit te leggen. Zoals al eerder gezegd, je moet nu de aflevering 2 keer bekijken om acties en denkwijzen van de kandidatente begrijpen. Erg verwarrend.

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #13 Gepost op: 27-03-2006, 13:04:46 »
48 minuten.

Het duurt nu 50 minuten,wel het gevoel dat het korter duurt door soms de minder leuke opdrachten,maar impresiep is het maar 5 minuten korter dan op één duurde. Liefst langer,maar als het 48 minuten zou zijn,zou ik al 10 de afleveringen op één videoband van 490 minuten (240 minuten) kwijt kunnen. Ik merkte dat ik de vorig jaar gebruikte videoband alle 10 de afleveringen kwijt had gekund ipv 9,als het 48 was geweest. Zelf had ik 4 afleveringen apart opgenomen en dat bleek eigelijk niet nodig zijn geweest.Ik had nu 4 ipv 3 afleveringen achter de 6 van vorig jaar kunnen plakken en op een andere band de overige 6. Op een andere band heb ik nu nog een uurtje over voor de terugblik aflevering. De overige tijd he ik voor andere dingen gebruikt en die andere 4.34uur heb ik nu nog over voor andere dingen,maar als Elise gewoon op vrijdag had gekomen,had ik meer tijd overgehad,de reklame er tussen is zonde.

Maar bij eerder reeksen hadden we ook wel is 11 afleveringen en duurde de 3 opdrachten langer en met name opdracht 3. Het probleem nu is is dat opdracht 3 vaak samen uitgevoerd word met opdracht 2 en er moet meer van de omgeving laten zien.

Ik merk wel dat reis programma´s,zoals ik het noem steeds duurder worden,Rtl travel is van 3/4 landen (met 3/4 mensen) naar 2 landen gegaan afwizzelend met de 4 mensen en Boarding now van 2 landen naar één land met 2 teams van 3 mensen (2 onbekende mensen en Tim Immers of Jet Sol). En daar zijn de cameraman,geluidsman en tolk nog niet bij gerekend gerekend,Rtl travel heeft soms wel 5 mensen voor een land,presentator(Presentatrise),tolk,gids,geluidsman en cameraman als de tolk niet meteen de gids is.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2006, 13:18:41 door Pierce_Brosnan »

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #14 Gepost op: 27-03-2006, 13:10:03 »
 Dan denk ik , laten ze de serie gewoon in Europa opnemen. Dat scheelt toch veel vervoerskosten aan mensen en apparatuur. Er zijn genoeg plekken in Europa waar het in oktober nog goed weer is. Van het geld dat je zo uitspaart kan je meer en betere opdrachten doen?

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #15 Gepost op: 27-03-2006, 13:24:33 »
De bekende Nederlanders krijgen zeker ook betaald en kunnen misschien te verwend zijn,het nieuwe team is wel goedkoper denk ik en de 2 duurste zijn er al uit (naast Richard) en ik denk dat Toine,Milouska,Peggy en Roderick nu de duurste zijn. De andere hebben eigelijk niks meer teverliezen,ze hebben geen echte tv carriere meer en Liz zou helemaal een koopje zijn geweest als Bridge Entertainment & Dutch Film Works er aan mee betaald zou hebben. Door dat ze nu in de mol zit,worden er toch weer over die 2 tv serie´s die op dvd zijn verschenen gepraat.

83 minuten zou ik veel te lang vinden,vooral als je ook nog andere dingen moet volgen en je al kan ieriteren aan Peking Expres dat wel 2 keer word onderbroken voor reklame,83 minuten wie is de mol is veel te lang en zelfs 68 is te lang. 5-7 minuten langer dan nu zou wel kunnen. 20.30-21.23/21.25 is best te doen op Nederland 2,dan begint het flits journaal maar om 21.28/21.30.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2006, 13:33:53 door Pierce_Brosnan »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #16 Gepost op: 27-03-2006, 13:33:15 »
Frédérique heeft nog een stralende tv carrière ???
The British are not impressed.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #17 Gepost op: 27-03-2006, 13:39:51 »
Laten ze maar gewoon terug gaan naar onbekende nederlanders. Die worden toch niet betaald om mee te doen????
Scheelt alweer in de kosten. ::tandpastasmiley::

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #18 Gepost op: 27-03-2006, 13:56:31 »
Het team dat er nu is is al minder bekend,ook al zou je ze wel kunnen kennen ze staan nu minder in de picture op tv en dat is helemaal niet erg,want zoals wel is eerder beaamd is teveel over te bekende Nederlanders moeten we ook niet hebben en zijn veel te duur.

Zoals ook misschien al eerder is gezegd,zien niet bekende Nederlanders het misschien minder als een grote belevenis,maar dat zegt niet dat het niet kan zie S5.
Onbekende Nederlanders hebben misschien een onzekerheid inzich van het niet bekend zijn en laten alles op hun verloop en accepteren sneller een tent,want ze zijn minder verwend. Ik vond top dat Karel zij dat ze in een tent moesten slapen,als ze dat niet hadden gedaan,had ik dat niet begrepen met zo´n mooi gebied.

Een kouderland heeft dus ook weer z´n nadelen,maar het lijkt mij dat Argetiene toch flink wat moois te bieden kan hebben en we hebben nog niet alles gezien en nu de groep weer samen is,kunnen ze ook sneller samen of bij elkaar in de buurt opdrachten doen.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2006, 14:01:09 door Pierce_Brosnan »

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Een uurtje per aflevering is te weinig
« Reactie #19 Gepost op: 27-03-2006, 14:13:19 »
ik zou zeggen doe eens een leuke opdracht waarbij de kandidaten moeten strijden om 5 koffers, twee krijgen niets. om te bepalen wie de koffers krijgen doe je ze eerst aan de leugendetector, waar de deelnemers vragen krijgen over het spel. ook die éne vraag! degenen die het minst vaak liegen mogen een koffer openen. er zijn 8 koffers in totaal. de koffers bevatten:
1. 10 jokers, naar eigen inzicht te verdelen over de ándere 6 kandidaten
2. 3000 euro uit de pot
3. 3000 euro in de pot
4. een vrijstelling
5. het pakken van een envelop
6. nogmaals het pakken van een envelop
7. het recht om een andere kandidaat 3 vragen fout te geven bij de test
8. een gesprek met de mol

er zijn 7 enveloppen en die bevatten allemaal de leugendetector-uitslag op de vraag "Ben jij de mol?" van alle kandidaten. het is niet bekend in welke envelop de uitslag van welke kandidaat zit.

dat wordt nog eens een mooie opdracht, niet waar?