Auteur Topic: WIDM pool 2006  (gelezen 83943 keer)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #20 Gepost op: 27-02-2006, 03:19:26 »
Ben ik eens met D**n. Ik had het vorig jaar ook steeds fout, pas de laatste paar afleveringen had ik Yvon als mol. Zo'n beetje na de muzikale hint van Skik en in die aflevering ook telkens dat uitgebreide feliciteren elke keer dat Lottie belde, maakte haar voor mij zodanig verdacht. Het was toen uiteraard veel makkelijker om Yvon als mol aan te wijzen dan bijvoorbeeld in de mijnenveger/tonnen opdracht.
The British are not impressed.

Offline liefe mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #21 Gepost op: 27-02-2006, 08:39:14 »
jah dat had ik ook ik heb altijd de verkeerde als mol... ik verdenk elke aflevering weer anders maar daarom vind ik het ook zoon leuk progamma je kunt het bijna niet weten wie de mol is!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #22 Gepost op: 27-02-2006, 09:46:48 »
Maar het is in het begin toch veel moeilijker om de mol aan te wijzen (kans van 1 op 10), dus als je het dan al goed hebt is het toch een grotere prestatie dan wanneer je aan het einde de mol goed hebt? (kans 1 op 3)

Ik ben het met je eens dat iemand die vanaf het begin van de reeks tot het einde op de juiste mol stemt meer punten moet krijgen dan iemand die het alleen in de laatste aflevering goed heeft. Maar deze twee krijgen allebeide de voorgestelde puntenbonus en voor hun stand maakt dit voorstel niks uit. De bonus is bedoeld om onderscheid te maken tussen mensen die switchen van mol. Een voorbeeld:

  • Erik stemt in de eerste twee afleveringen van 2005 op Yvon als mol en switcht daarna voor de rest van de reeks naar Marc-Marie (twee keer de goede mol)
  • Daan stemt in afleveringen 1 tot en met 7 op Sander als mol en switcht noodgedwongen in afleveringen 8 en 9 naar Yvon (ook twee keer de goede mol)

Met de huidige poolpuntentelling zou Erik met zijn voorspellingen meer punten verdienen dan Daan. Ik vind dit niet terecht want Daan heeft uiteindelijk wel de mol gevangen en Erik niet. Dit probleem kan opgelost worden door een extra molbonus toe te kennen in de laatste aflevering.

Het gaat bij dit programma om het ontmaskeren van de mol. Daar verwijst iedereen ook naar met "Ik had vorig jaar de mol goed" waarmee wordt bedoeld "in de laatste aflevering". Het zou mooi zijn als dit succes ook gewaardeerd werd in de pool. Vandaar de suggestie van de puntenbonus.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #23 Gepost op: 27-02-2006, 10:54:37 »
Daar verwijst iedereen ook naar met "Ik had vorig jaar de mol goed" waarmee wordt bedoeld "in de laatste aflevering". Het zou mooi zijn als dit succes ook gewaardeerd werd in de pool. Vandaar de suggestie van de puntenbonus.


Ik verwijs niet met "Ik had vorig jaar de mol goed" ermee dat ik de mol in de laatste aflevering goed had. In mijn onderschrift verwijs ik ermee dat ik nu eindelijk eens de mol goed geraden had vanaf aflevering 3 en dat is enkele afleveringen eerder dan de laatste aflevering Erik TKS  ;)

Daarbij, bij alle voorgaande WIDM reeksen had ik nooit de juiste mol dus kon ik ook nooit zeggen "Ik had vorig jaar de mol goed"

Maargoed, zelf vind ik wel dat je hoger beloont moet worden als je in het prille begin al op de mol zit. Zeg nu zelf, een mol eruit pikken in een groep van 10 man (beginaflevering) of een mol eruit pikken in een groep van 3 man (eindaflevering) daar zit wel een verschil in.

Ten eerste: in het begin weet je nog nauwelijks iets over hoe het spel gespeeld is. Je ziet weinig dingen, kunt weinig acties in de aflevering aan een mollengedrag koppelen etc.

Ten tweede: in het begin zit je met 10 man opgescheept. Geheid dat er niet mollen met je aan de haal gaan doordat jij ze aanmerkt als mol. Daardoor is het dus knapper als je direct al op de juiste mol zit. Maarja, die kans is klein.

Ten derde: maar omdat die kans klein is moet je ervoor beloont worden vind ik! Goed, het kan puur toeval zijn doordat je met geluk de mol goed gegokt hebt in aflevering 1, waar natuurlijk de grootste kans op bestaat. Maar toch, er blijft altijd een kleine kans dat je iets in aflevering 1 direct kopppelt aan een mollenstreek en daarmee de mol al hebt ontmaskerd. Maar nogmaals, er is dan 1 aflevering gespeelt, je weet nog maar barweinig over het spel, de deelnemers hoe die in verhouding staan met elkaar etc.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Mol_en_Co

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #24 Gepost op: 27-02-2006, 14:34:09 »
Je kunt het ook omdraaien: in het begin kun je haast nog niks ontdekt hebben van de mol, dus in het begin is het meer een gok dan dat je het echt weet. En voor een gok zou ik minder punten toekennen dan dat je het echt weet.

Dan zou de methode van punten toekennen voor hoelang iemand op de goede mol zit (dus die het de laatste aflevering goed heeft, tot X aantal afleveringen ervoor ook al op die mol zat en niet meer veranderd is), goed zijn. Wel nadelig voor twijfelaars, zoals ik  :)

Wat ook nog zou kunnen is dat je een extra optie geeft bij je molkeuze: 'ik weet het zeker' en 'ik weet het niet zeker'. Bij de eerste krijg je bonuspunten als je het goed hebt, maar veel strafpunten als je het fout hebt. Bij de tweede houd je gewoon de normale puntentelling. Mensen die gokken zullen het risico niet willen nemen, en degenen die al vroeg 'echt' op de mol zitten worden beloond.
(Ik hoop dat deze laatste paragraaf duidelijk is  :) )

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #25 Gepost op: 27-02-2006, 16:46:00 »
Ik vind dat je zelf punten moet krijgen als je ook de 2 andere goed hebt voorspeld dat ze in de finalen zitten.

Toch vind ik dat ik het niet slecht gedaan heb bij de pollen van S4&S5. De enige  pollen waaraan ik mee deed.

Ik had dan de Mol fout,maar toch weken op Lottie gezeten dat ze in de finalen kwam.
Want je verliest dan nu veel punten omdatje haar niet als mol had,maar ze kwam wel ver.

Bij S4 had ik dus meer goed voor me gevoel,want ik had Chandrika vanaf het begin als winaar (op 2 uitstapjes na),dat ze dan verliest. Ook heb ik meerdere malen Ron genoemd. Elise der naam 3x waarvan 2x als de mol en 1x als afvaller. Elise was eigelijk dus de enige van de laaste 2 reeksen die ik goed had,wel op het laaste moment pas ingevoerd. Had er wel verdacht,maar te lang op Patrica blijven steken.
Dat ik het nog 2x goed had,was omdat Patrica & Rene er al uitlagen,maar ik was toch wel overgestapt op als Patrcia & Rene er nog in hadden gezeten.

Het spel moet je ook spelen met ook de winaar en verliezer in gedachten en dat die 2 personen ook de mol kunnen zijn. zo denk je dus in.

De punten indeling was deze keer natuurlijk wel anders. Dus vergelijken gaat moeilijk.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2006, 16:59:10 door Pierce_Brosnan »

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #26 Gepost op: 27-02-2006, 16:53:48 »
haha     lijkt me leuk die pool:P
ben net nieuw op de site dus moet nog ff wennen:P

Offline liefe mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #27 Gepost op: 27-02-2006, 16:55:11 »
eej ik ook:P:P

wie zou ik toch zijn:P:P


Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #28 Gepost op: 27-02-2006, 17:13:00 »
hm...  geen idee ;)

wie is de mol fan mss?

die ik dan ken ook nog mss

Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #29 Gepost op: 27-02-2006, 17:20:18 »
als ik jullie was zou ik gewoon niks veranderen. De pool is niet precies hetzelfde als de vraag wie is de mol? De winnaar, verliezer en de volgende afvaller horen daar ook gewoon bij. Ik bedoel: Dit die je bij PE, ER etc ook, alleen bij deze pool kun je gewoon een optie toevoegen  ;)
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #30 Gepost op: 27-02-2006, 22:58:46 »
de "die hard" speurders maken het zichzelf wel enorm lastig,ik ben het levende bewijs dat je met lukraak iets instuurt een pool kan winnen.  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #31 Gepost op: 28-02-2006, 01:16:47 »
Zoveel mensen zoveel smaken... Zo zie je maar weer dat iedereen zo zijn eigen ideeën heeft over een pool.

Ondanks dat ik blij ben dat je het naar voren hebt gebracht Erik, zie ik eerlijk gezegd toch niet zoveel in jouw voorstel. De pool is natuurlijk meer dan alleen maar de vraag "Wie is... de mol?" Door in de laatste aflevering zoveel punten toe te kennen aan deze vraag doe je mi die andere vragen te kort. Er worden al 2 maal zoveel punten toegekend aan de molvraag en dat lijkt me eigenlijk wel genoeg waardering voor die vraag.
Geniet nooit met mate...

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #32 Gepost op: 28-02-2006, 07:52:51 »
De pool is natuurlijk meer dan alleen maar de vraag "Wie is... de mol?" Door in de laatste aflevering zoveel punten toe te kennen aan deze vraag doe je mi die andere vragen te kort.

Die andere vragen vind ik onbelangrijk ten opzichte van de vraag Wie is de Mol? Maar ik heb begrip voor dit standpunt dat eerder ook door -Jutta- naar voren is gebracht.

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #33 Gepost op: 28-02-2006, 09:04:27 »
Misschien moet je voor elke aflevering gewoon hetzelfde puntenaantal toekennen voor de juiste oplossing? Dus of je nou in afl 1 t/m 4 of 5 t/m 8 de juiste mol hebt, je krijgt gewoon 10 punten per juiste oplossing.

Het is natuurlijk wel 'moeilijker' om in afl. 1 op de juiste mol te zitten, maar ik vind ook wel dat het dan nog echt gokwerk is. Meer geluk dan wijsheid dus. Dit geldt zeker voor het invullen van de pool, nog voordat er een aflevering is geweest. Dat je dan uit puur geluk op de goed mol stemt hoeft van mij niet heel hoog beloond te worden.
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline krissie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #34 Gepost op: 28-02-2006, 09:28:45 »
Voor de Mol goed te raden moet je natuurlijk meer punten krijgen als dat je voor afvaller,winnaar,verliezer goed geraden blijkt te hebben. het hele spel draait natuurlijk om die ene Mol.
Ik vind het een slecht idee om strafpunten uit te delen als je de Mol fout zou hebben, want dan is het toch veel slimmer om de eerste keer niet met de pool mee te doen?

Vorige keer stond ik volgens mij op nr.244 goed he? :P
ik weet ook mn bijnaam weer, vorige keer was ik zjatti en kwam pas later op deze site.

alhoewel ik het toch altijd mis heb, maar dat maakt het wel leuker, direkt de mol doorhebben haal je meteen de spanning weg.

O ja, George had ik vrij snel door maar van die serie heb ik de eerste afleveringen gemist, de eerste aflevering die ik toen zag moest hij het opnemen tegen een stier en deed hij veel te moeilijk met het openmaken van een koffer, dat was eigenlijk veel te duidelijk, de belgische en de 2e serie van de Mol heb ik zelfs helemaal gemist. :\'(
Ik wist toen niet eens dat de serie uitgezonden werd. Ik had alleen de laatste 3 van de eerste serie gezien en dacht toen dat zo'n leuke serie slechts eenmalig zou zijn.
Ik zou nu heel graag die oude series nog willen zien.Iemand ???
« Laatst bewerkt op: 28-02-2006, 09:40:01 door krissie »

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #35 Gepost op: 28-02-2006, 09:46:06 »
Ik hoop dat ik ga winnen ;D
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #36 Gepost op: 28-02-2006, 12:57:18 »
Misschien moet je voor elke aflevering gewoon hetzelfde puntenaantal toekennen voor de juiste oplossing? Dus of je nou in afl 1 t/m 4 of 5 t/m 8 de juiste mol hebt, je krijgt gewoon 10 punten per juiste oplossing.

Ook een mogelijkheid. En wat wil je dan met de andere vragen doen? Die worden wel zo gewaardeerd als anders, dwz als er minder kandidaten overblijven krijg je ook minder punten?


We kunnen ook een polletje houden. Dan kan iedereen aangeven welk systeem men het liefst heeft.
Geniet nooit met mate...

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #37 Gepost op: 28-02-2006, 16:13:40 »
Ook een mogelijkheid. En wat wil je dan met de andere vragen doen? Die worden wel zo gewaardeerd als anders, dwz als er minder kandidaten overblijven krijg je ook minder punten?


We kunnen ook een polletje houden. Dan kan iedereen aangeven welk systeem men het liefst heeft.

maar  het is tog makkelijker om een mol te kiezen/gokken/weten :P
uit 4 mensen dan uit 10    als je um na de 1ste aflevering al weet   dan vind ik dat je een hoog aantal punten verdient

Offline Mol_en_Co

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #38 Gepost op: 28-02-2006, 16:32:03 »
Ik zou zeggen dat je met strafpunten moet werken en dan als je niet invult of fout invult punten eraf. En dan hoe later je het fout hebt, hoe meer punten eraf (omdat je dan eigenlijk al meer van de mol zou moeten weten). Voor winnaar/verliezer/afvaller zou ik wel punten geven, niet zoveel als voor het correct raden van de mol en evenveel punten per afleverign.

Offline liefe mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM pool 2006
« Reactie #39 Gepost op: 28-02-2006, 16:33:43 »
jah dat straf punten is wel een goed idee en wat daar voor staat ook:P