Auteur Topic: Afwijken van het format  (gelezen 41933 keer)

Offline Flogging Molly

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #20 Gepost op: 25-01-2007, 22:16:51 »
Ach er zijn altijd mensen die iets te klagen hebben (en dat is je goed recht)

Natuurlijk wordt WIDM nooit meer zo als 'vroeger', toen was immers alles beter... en was het veel meer een psychologisch spel. (Nu weet iedereen: zij doet zo overdreven verdacht dat ze de mol niet kan zijn of misschien is dat juist wel haar tacktiek..)

Onthoud: The Times They Are A-Changing!!  ::jaja::

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #21 Gepost op: 25-01-2007, 22:18:19 »
Ach er zijn altijd mensen die iets te klagen hebben (en dat is je goed recht)

Natuurlijk wordt WIDM nooit meer zo als 'vroeger', toen was immers alles beter... en was het veel meer een psychologisch spel. (Nu weet iedereen: zij doet zo overdreven verdacht dat ze de mol niet kan zijn of misschien is dat juist wel haar tacktiek..)

Onthoud: The Times They Are A-Changing!!  ::jaja::

Ja, vroegâh was alles beter.
Serie 2 en 3 waren fantastisch.
Maar helaas, die tijden zijn voorbij en daar moeten we niet in blijven hangen.

En dit spel draait om de mol, en niet om het geld. Hopen in ieder geval dat de mol niet express heeft stilgezeten in de eerste 3,5 afleveringen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #22 Gepost op: 25-01-2007, 22:20:32 »
nu pierce_brosnan toch dat geld er bij haalt...

dat geld is een mooi voorbeeld van hoe het er wel van het format afgeweken kan worden zonder dat dat grote consequenties heeft voor het spel zelf.

jarenlang bewaarden de kandidaten de pot zelf, maar de laatste jaren is dat niet meer. toch blijft het concept hetzelfde, verschil is nu alleen dat de crew het bewaard. zorgt niet voor grote veranderingen.
dus wel vernieuwing, geen consequenties.

en zoiets als kandidaten geld uit de pot laten halen voor jokers, sorry hoor, maar dat past dus echt niet binnen het format.

Offline Matt

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #23 Gepost op: 25-01-2007, 22:23:12 »
ach ja, De kandidaten zijn zelf verantwoordelijk voor het roven van de pot...Eigen schuld dikke bult......Als niemand z'n/haar hand had opgestoken was er ook niks uit de pot verdwenen. De mol had wel een hand op kunnen steken, maar het op een na laatste bod gold toch. Eigen schuld van de kandidaten, Sorry hoor...het spelen van het Wie is de mol? heeft ook te maken met slimheid en tactiek bij de kandidaten, dat maakt het spel juist zo mooi. ....nogmaals er had niks uit de pot gehoeven, als er maar slim gespeeld zou zijn.


(ps. wat ik wel een schitterende molactie zou vinden, is als Dick de Mol blijkt te zijn en als enige niks uit de pot heeft geroofd...hahaha (mijn mol is tot nu toe nog steeds Dick))

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: Afwijken van het format
« Reactie #24 Gepost op: 25-01-2007, 22:24:50 »
nu pierce_brosnan toch dat geld er bij haalt...

dat geld is een mooi voorbeeld van hoe het er wel van het format afgeweken kan worden zonder dat dat grote consequenties heeft voor het spel zelf.

jarenlang bewaarden de kandidaten de pot zelf, maar de laatste jaren is dat niet meer. toch blijft het concept hetzelfde, verschil is nu alleen dat de crew het bewaard. zorgt niet voor grote veranderingen.
dus wel vernieuwing, geen consequenties.

en zoiets als kandidaten geld uit de pot laten halen voor jokers, sorry hoor, maar dat past dus echt niet binnen het format.

Maar waaorm moet er nu precies een format zijn...  ??? Is het nou zo erg... mij lijkt gewoon kijken en niet gaan discusseren of het nou wel in het format past of niet...
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #25 Gepost op: 25-01-2007, 22:30:55 »
Maar waaorm moet er nu precies een format zijn...  ??? Is het nou zo erg... mij lijkt gewoon kijken en niet gaan discusseren of het nou wel in het format past of niet...

als je geen format hebt heb je geen programma. een format moet er hoe dan ook zijn.
en als je de discussie niet interessant vind hoef je het niet te volgen natuurlijk.  :)
feit blijft; dat we net zo goed 3 afleveringen niet hadden kunnen kijken.

maar ik blijf vol hoop voor volgende aflevering, en ik hoop dat er gewoon iemand uit gaat, en dat de mol nu echt kan gaan mollen.

Offline Eurik

  • winnaar pool TI 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #26 Gepost op: 25-01-2007, 22:33:26 »
Ik ben het met rennuh... eens. Iedereen heeft zijn eigen mening, en we kunnen hier nog heel lang over gaan discussiëren, maar het zal niks veranderen :) We zullen zien hoe het volgende aflevering verder gaat, ik denk dat de meeste 'highlights' van deze serie nu wel geweest zijn.

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: Afwijken van het format
« Reactie #27 Gepost op: 25-01-2007, 22:37:02 »
Ja idd discuseren heeft geen zin of je het er nu mee eens bent of niet... het is geweest.. Kan je daar noch wat aan veranderen  ???... Nee idd..


Dus of je kijkt de volgende keer niet... Ik wel en stop dus ook met deze discussie  ;)
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #28 Gepost op: 25-01-2007, 22:40:07 »
als je over alles waar je niks aan kunt veranderen niet meer zou mogen discussieren, zou het een nog veel grotere puinhoop worden op de aardbol!
we weten trouwens ook niet wie de mol is.... ah, dan heeft het ook geen zin om daar over te discussieren!

dus bedankt voor je inbreng, en tot ziens in andere topics  ::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 25-01-2007, 22:43:46 door Lautjuh »

Offline Lola-aapje

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #29 Gepost op: 25-01-2007, 22:46:45 »
als je over alles waar je niks aan kunt veranderen niet meer zou mogen discussieren, zou het een nog veel grotere puinhoop worden op de aardbol!
we weten trouwens ook niet wie de mol is.... ah, dan heeft het ook geen zin om daar over te discussieren!

dus bedankt voor je inbreng, en tot ziens in andere topics  ::zwaai::

ik ben het met lautjuh eens

Tijd voor gelijke kansen, dan had menno er ook nog wel in gezeten  :\'(
Helaas heeft nadja nog 5 jokers

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #30 Gepost op: 25-01-2007, 23:12:27 »
Wat een gezeur allemaal. ::niet-ok::
Ik vind het allemaal prima zoals het gaat hoor.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2007, 23:18:30 door lonneke14 »

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #31 Gepost op: 25-01-2007, 23:18:12 »
je bent dus niet verplicht te discussieren als je daar geen zin in hebt.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2007, 23:22:52 door Lautjuh »

Offline -A-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #32 Gepost op: 25-01-2007, 23:19:01 »
Wat een gezeur allemaal. ::niet-ok::

Waarom is het gezeur? Je hoeft het toch niet met alles wat programmamakers doen eens te zijn? WIDM gaat mensen hier aan het hart (ok beetje overdreven maar toch..) en we hebben bepaalde ideeën en verwachtingen van het spel en als dan opeens dingen gedaan worden die naar ons gevoel dwars tegen alle 'regels' (zoals wij denken dat die WIDM juist WIDM maken) ingaan, dan mogen we daar toch best kritiek op hebben?

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #33 Gepost op: 25-01-2007, 23:19:16 »
Ook tot ziens Lautjuh!!

Ok gezeur is misschien een beetje hard uitgedrukt. Maar het lijkt me zo jammer als je molplezier zo bedorven wordt doordat de manier waarop het programma in elkaar zit je bijna elke week niet bevalt....Discussie is prima verder natuurlijk!! ::ok::
« Laatst bewerkt op: 25-01-2007, 23:22:11 door lonneke14 »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #34 Gepost op: 25-01-2007, 23:27:27 »
Ik snap je verontwaardiging wel Lau. Ze hebben inderdaad de neiging om elke serie in een overtreffende trap te zetten. De ene serie moet de andere serie overtreffen qua spectulariteit. Maar wat je niet moet vergeten. Het uitbreiden van het format is wel geleidelijk gegaan. Denk terug aan WIDM 5, Australie waarin Gijs als mystery guest terugkwam omdat Roelof af moest haken wegens medische redenen. Of nog eens WIDM 5, waarin ook Yvon een groen scherm kreeg.

Vervolgens, in WIDM 6, de jokers. Een nieuw iets, een uitbreiding c.q. toevoeging aan het format. In aflevering 7 of iets dergelijks krijg je te maken met een "super vrijstelling". En dan nu in WIDM 7, een veiling om WIDM boekjes, jokers en meer te bemachtigen. Allemaal stuk voor stuk, beetje bij beetje een uitbreiding dan wel toevoeging aan het programma.

Bedoel, de redactie van WIDM moet toch ook wat. Ze kunnen toch niet zeven reeksen maken, met andere kandidaten, maar in dezelfde format en enkel een ander land? Ze moeten toch wel een beetje verschillend zijn t.o.v. elkaar? En dan dus niet enkel verschillend qua land en kandidaten, maar gewoon de reeksen moeten verschillend zijn. Vandaar dat de redactie van WIDM bij elke nieuwe serie naar iets nieuws gaat zoeken.

Iets wat in het bestaande format niet past, maar wat toegevoegd word. Dit om zo de serie leuk te laten, het te verfrissen zodat het geen ingedut zooitje word. Ik erger me er niet kapot aan dat de kandidaten via een veiling de kas hebben leeggehaald. Noch erger ik me eraan dat de mol wellicht niets heeft hoeven te doen qua mollenstreken in de afleveringen tot nu door zijn/haar voorkennis.

Het is gewoon onderdeel van het spel. Je weet net als ieder ander, als je met zijn tienen bent, en je weet allemaal dat 1 van jullie een mol is, dat iedereen op zijn eigen manier daar achter wil komen. De ene pakt het aan, door zichzelf als nepmol op te stellen zodat je mede kandidaten om de tuin leidt. De ander hangt de actieve kandidaat uit, die gemotiveerd tot op het bot is de pot te winnen. En zo heeft elke kandidaat zijn eigen tactiek. En de mol? De mol kan alles gadeslaan en pas aan de slag gaan zodra hij/zij dat nodig acht.

En of je het daar nu mee eens bent of niet doet er niet toe. Want de kandidaat die de mol is, gaat toch zijn/haar gang. Al dan niet aangestuurd via de redactie van WIDM met tips. Je kan dus nooit verwachten dat je met een groep van 10 mensen en 1 soortgelijk format het allemaal binnen de perken blijft.

Dat hangt maar net af van de groep. Uiteindelijk beslist de groep doormiddel van hoe zij op alles reageren, hoe er met het format omgesprongen word. Dat het dit jaar totaal anders dan het format is, so be it.

Want al met al... we kijken WIDM toch omdat het leuk is? Hou het dan ook leuk en zie het gewoon als een top amusent op de donderdagavond. Aan dingen die je leuk vind moet je plezier beleven, niet gaan ergeren/opwinden over iets.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2007, 23:30:13 door Yvonisdemol »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #35 Gepost op: 25-01-2007, 23:38:02 »
ik snap jouw punt ook en toch ben ik het er niet mee eens dat vernieuwing (of beter gezegd; deze vernieuwing) tot verbetering leid.
de kandidaten bepalen een groot deel van het spel, en de programma makers bepalen een nog veel groter deel.
tactieken van kandidaten doen daar voor mij niet aan af.
en zoals ik eerder al aangaf, ik vind vernieuwing of shock-effecten hartstikke leuk, mits met mate. niet maar all the way, waardoor je notabene niet eens meer naar mollenstreken hoeft te zoeken.
en de kandidaten hebben in dit geval het format niet bepaald... ja, ze konden zelf kiezen of ze het wel of niet zouden doen. maar de handgrepen kwamen van de programma makers. ze hoefden het enkel nog maar aan te pakken. er hoefde er maar één te zijn die zijn hand op stak, en de rest zou volgen. er is niemand geweest (afgezien van dick) die de anders iets gunde. en dat moet ook niet, in een spel als widm  ;)

je hebt mij in 7 jaar tijd nooit een kwaad woord horen zeggen over widm, maar ik vind dit toch echt te ver gaan.
en daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben.  :)

Offline opaweethetbeter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
Re: Afwijken van het format
« Reactie #36 Gepost op: 25-01-2007, 23:45:49 »
Afwijken van WELK format? Waar staat die dan? Volgens mij zijn de enige echte regels dat er negen kandidaten zijn die geld proberen te verdienen en een mol die dat probeert tegen te gaan. De lol voor de kijker zit enerzijds in het zelf proberen vinden van de mol en anderzijds in het bekijken van de psychologisch interessante taferelen die zich tussen de kandidaten afspelen. Hier op de site zitten denk ik vooral mol-speurders, maar de producenten willen zoveel mogelijk kijkers en moeten liefhebbers van psychologisch drama ook tevreden stellen. De komst van jokers is wat dat betreft een prima vondst, want het geeft de gelegenheid om kandidaten tegen elkaar uit te spelen (geld verdienen door samen te werken of jokers als je voor jezelf kiest). Ik vind wel dat de produktie meer terughoudend mag zijn met jokers etc. in het begin van een serie, omdat het voor de kandidaten dan altijd gunstiger is om voor zichzelf te kiezen in plaats van voor de groep. Overleven is dan immers belangrijker dan geld verdienen. Jokers worden vooral later in de serie interessant, omdat de finale dan in zicht komt en de kans dat het geld dat je verdient of verspeelt je eigen geld wordt steeds groter wordt.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2007, 23:48:28 door opaweethetbeter »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #37 Gepost op: 25-01-2007, 23:47:04 »
Dat ben ik met je eens. Vernieuwing staat niet gelijk garant voor verbetering. Vernieuwing kan garant staan voor verbetering, zou het mooiste zijn. Maar dat hoeft niet. En je tweede punt, alles is prima mits met mate, ben ik het ook eens. Alles met "te" ervoor is niet goed/leuk. En waarom niet? Omdat het op den duur gaat vervelen of omdat het je kijkplezier ontneemt (om maar even bij WIDM te blijven).

Desalniettemin blijf ik aflevering 4 een pracht aflevering vinden. Niet zo zeer vanwege die veiling, daarvan kon je op aan wat er zou gaan gebeuren. Namelijk dat de pot op 0 komt. Als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer. Zo ook met handen opsteken en opbieden ;) Nee, ik vond afl. 4 een pracht aflevering vanwege enkele kandidaten en hun reacties. O.a. Nadja & Dick, om die twee heb ik echt krom gelegen.

En inderdaad, ik heb je ook nooit een kwaad woord horen zeggen over WIDM. Dat is ook niet iets waar ik je van beschuldig, meningverschillen bestaan en die mogen bestaan. Ben blij dat ze bestaan want waar is anders de basis voor een discussie? ;)

ik snap jouw punt ook en toch ben ik het er niet mee eens dat vernieuwing (of beter gezegd; deze vernieuwing) tot verbetering leid.
de kandidaten bepalen een groot deel van het spel, en de programma makers bepalen een nog veel groter deel.
tactieken van kandidaten doen daar voor mij niet aan af.
en zoals ik eerder al aangaf, ik vind vernieuwing of shock-effecten hartstikke leuk, mits met mate. niet maar all the way, waardoor je notabene niet eens meer naar mollenstreken hoeft te zoeken.
en de kandidaten hebben in dit geval het format niet bepaald... ja, ze konden zelf kiezen of ze het wel of niet zouden doen. maar de handgrepen kwamen van de programma makers. ze hoefden het enkel nog maar aan te pakken. er hoefde er maar één te zijn die zijn hand op stak, en de rest zou volgen. er is niemand geweest (afgezien van dick) die de anders iets gunde. en dat moet ook niet, in een spel als widm  ;)

je hebt mij in 7 jaar tijd nooit een kwaad woord horen zeggen over widm, maar ik vind dit toch echt te ver gaan.
en daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben.  :)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Matt

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #38 Gepost op: 25-01-2007, 23:56:08 »
Citaat
ja, ze konden zelf kiezen of ze het wel of niet zouden doen. maar de handgrepen kwamen van de programma makers. ze hoefden het enkel nog maar aan te pakken.

Dat is dus waar het om gaat bij deze opdracht....DE KANDIDATEN KONDEN ZELF KIEZEN, handgrepen of niet, dat ze er zelf voor kiezen, daar kan de redactie ook niks aan doen....uitlokking is ook de verleiding weerstaan, dat hoort bij het spel, en zeker bij wie is de mol, waarbij je zeker weet dat iemand de boel zit te flessen.....het blijft eigen keuze....zo is het met elke opdracht

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #39 Gepost op: 25-01-2007, 23:56:55 »
Afwijken van WELK format? Waar staat die dan? Volgens mij zijn de enige echte regels dat er negen kandidaten zijn die geld proberen te verdienen en een mol die dat probeert tegen te gaan.

om maar even in herhaling te vallen  ;)
10 kandidaten, 1 mol. de groep verdient geld en de mol probeert dat tegen te houden. elke aflevering een executie en rood = exit.

dat is het format van widm, en daar valt niks aan af te doen. daarbinnen kun je best flexibel zijn, zolang je maar niet te veel afwijkt.
als dat format weg valt, heb je geen widm meer.
dan zou je degene die weg moet een groen scherm kunnen geven en hem vervolgens alsnog weg sturen.
dan zou de mol geld kunnen verdienen ipv er uit te halen.

en de kandidaten geld uit de pot laten halen, in de wetenschap dat het voor 90 % zo ver gaat zoals het nu is gegaan, dat valt absoluut niet binnen het format. zij hoefden alleen maar de handgrepen te geven en de kandidaten deden de rest.

en daarom zeg ik dat het af en toe leuk is om eens gek te doen, maar niet continue zoals de laatste jaren het geval is. en al helemaal niet zo extreem.