Auteur Topic: [Theorie] Grafsteen  (gelezen 13194 keer)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
[Theorie] Grafsteen
« Gepost op: 15-01-2010, 00:08:58 »
Bij opdracht 1, aflevering 2 komt groepje: Barbara, Hind en Frits aan bij rol 1.
Barbara vind als eerste
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
de eerste rol.
Hind zegt: Nou, laten we gauw door gaan na de volgende! Barbara denkt daar anders over en zegt: Nou, even kijken bij wie die ligt. Notities voor je molboekje? Bij analyse van grafsteen blijkt het te gaan om Hendrik_Godfried_Duurkoop.
Grafsteen inscriptie:

Hendrik Godfried Duurkoop
Opperkoopman en Opperhoofd
vanwege den Handel
der Nederlandsche Geoctroieerde
O.I.C. (Ost-indische Kompanie)
Geboren te DOORNUM, O. Vriesland
5. May 1736
Overleden op 't schip 't Huis Tespeyk
op N.B. (Noordelijke Breedte)
15. Augustus 1778*


Als dit een hint zou zijn waar moeten we die dan vinden?
Hendrik Godfried Duurkoop was een koopman in dienst van de VOC. Op 3 november 1776 werd hij tot opperhoofd van Deshima benoemd. Dit hield in dat er onder andere een hofreis gemaakt moest worden naar Edo, het huidige Tokio. Duurkoop schreef, zoals bijna elk opperhoofd van Deshima, een dagboek over zijn reis naar Edo.

In dit verhaal komen 3 gedachtegangen ons bekend voor:
Edo
Dagboek
Barbara die wil dat we naar de grafsteen kijken.

Zoals je weet uit seizoen 8, was een hint Ego is de Mol ( Edo is de Mol ) = Ik is de mol! ( Terugkerende hint theorie )
Duurkoop schreef in zijn 'reis' naar Edo ook in een dagboek. ( Net zoals andere opperhoofden van Deshima // Mollen )

Kort samengevat:
Duurkoop (Barbara) = Opperhoofd van Deshima (mol) = schrijft in een dagboek op een reis naar Edo ( schrijft in een dagboek tot de finale over zichzelf. )

Hint?
« Laatst bewerkt op: 15-01-2010, 00:20:53 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jaspervl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2010, 00:52:22 »
Denk geen hint... Maar wel een apart toeval, hoewel toeval niet bestaat in de Mol. Ik deel het in bij de categorie "Ver gezocht", maar wel goed gevonden  ;)
PJH: "Lijdt dat dan niet tot een verdenking?" Patrick:"Ja onwijs! Maar ja, je doet er verder niks mee!"

Offline lollygirl

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #2 Gepost op: 15-01-2010, 01:10:15 »
leuk bedacht maar ik zie het niet gebeuren dat dat dé hint moet zijn,
als Barbara de mol is dan...
Keep Watching

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #3 Gepost op: 15-01-2010, 06:39:30 »
Die koker is er niet neergelegd opdat 1 specifieke kandidaat daar zou gaan zoeken. Die koker had ook door een ander gevonden kunnen worden.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2010, 09:47:54 »
Die koker is er niet neergelegd opdat 1 specifieke kandidaat daar zou gaan zoeken. Die koker had ook door een ander gevonden kunnen worden.
Het maakt ook niet uit wie de vinder is. Het is gewoon maf, dat Barbara er tijd voor wil vrij maken, en ons ergens op wil wijzen.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline saroja

  • Forumlid
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #5 Gepost op: 15-01-2010, 13:42:31 »
Ja inderdaad, dit kan geen hint zijn. Erg ver gezocht en dat zou betekenen dat bijna niemand het kan zien.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2010, 14:04:18 »
Het maakt ook niet uit wie de vinder is. Het is gewoon maf, dat Barbara er tijd voor wil vrij maken, en ons ergens op wil wijzen.
Ach, ze is  TOCH in Japan, dan kan ze dat best wel doen, ja. ::)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2010, 15:04:46 »
Leuk dat ik sirieus genomen wordt ::ohno::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2010, 15:55:18 »
Leuk dat ik sirieus genomen wordt ::ohno::

We, of in ieder geval ik, vinden/vind het heeeel irritand dat je, net zoals vorig jaar overigens ( :-\\ ), bij alle hints naar barbara zegt 'JA! goed gevonden! nu ben ik nog zekerder' en bij hints naar anderen 'Nou dat vind ik wel erg vergezocht' enzo. En alleen maar hints zoeken naar barbara. Zo mis je de echte hints hoor (als ze het niet is) want dan focus je alleen op 1 iemand.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline devinmagic

  • Forumlid
  • Molloot in hart en nieren.
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2010, 16:31:18 »
Ik heb misschien nog iets toe te voegen.
Als die man (ff zijn naam kwijt :P) nou zijn hele leven het dagboek schreef (tot z'n dood) en hij stopte toen hij dood ging (en dus al heel ver was gekomen in z'n leven) betekent dit dan dat Barbara of de mol is (komt altijd tot de finale - win nooit) of verliezer (komt tot de finale - wint niet)

Bye Bye

Offline Molz0r

  • Forumlid
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2010, 16:43:22 »
Leuk dat ik sirieus genomen wordt ::ohno::

Haha gek he?

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2010, 17:50:28 »
We, of in ieder geval ik, vinden/vind het heeeel irritand dat je, net zoals vorig jaar overigens ( :-\\ ), bij alle hints naar barbara zegt 'JA! goed gevonden! nu ben ik nog zekerder' en bij hints naar anderen 'Nou dat vind ik wel erg vergezocht' enzo. En alleen maar hints zoeken naar barbara. Zo mis je de echte hints hoor (als ze het niet is) want dan focus je alleen op 1 iemand.
Kom maar even met wat quotes, van dat ik dat gezegd heb. Ik reageer ook normaal op topics, en heb ook die screenshot van manuel achter het raam gemaakt. Dus ben heust niet de hele tijd met alleen maar Barbara bezig. Ik vind mensen die alleen maar commentaar geven op theorien van anderen, en vervolgens zelf totaal niet met ideen/theorien komen zwakker. Vorig jaar zat ik idd op Vivienne, en toen heb ik voor de lol gewoon de Vivienne is mol en winnaar theorie opgezet. Dat was alleen voor de grap, maar iedereen neemt het nogal sirieus hier. Ik zet in ieder geval een statement, en ben ook genoeg bezig met andere verdenken. Maar probeer me vooral te richten op mijn persoonlijke mol.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline califax

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2010, 18:16:12 »
Kom maar even met wat quotes, van dat ik dat gezegd heb. Ik reageer ook normaal op topics, en heb ook die screenshot van manuel achter het raam gemaakt. Dus ben heust niet de hele tijd met alleen maar Barbara bezig. Ik vind mensen die alleen maar commentaar geven op theorien van anderen, en vervolgens zelf totaal niet met ideen/theorien komen zwakker. Vorig jaar zat ik idd op Vivienne, en toen heb ik voor de lol gewoon de Vivienne is mol en winnaar theorie opgezet. Dat was alleen voor de grap, maar iedereen neemt het nogal sirieus hier. Ik zet in ieder geval een statement, en ben ook genoeg bezig met andere verdenken. Maar probeer me vooral te richten op mijn persoonlijke mol.

Jelsir, ik vind jou serieus een aanwinst voor het forum. :)
Je bent heerlijk enthousiast, en ziet soms echt dingen waar anderen niet opkomen, en vind het vaak heerlijk om te lezen...

Maar ik vind soms jou theorien (en van heeeeeeel veel anderen mensen op dit forum  ;)) veel te ver gezocht, en ga ik niet in mee.
Betekend niet dat iemand hier het recht heeft om jou daarom uit te kafferen ofzo, maar ik hoop dat je zelf ook snapt dat niet iedereen meegaat met theorien van anderen, zeker niet als ze zelf ergens diep in een tunnel zitten...

Mijn advies, (als je die wilt) blijf lekker je ding doen hier, voor jezelf. Ga op reacties selectief lezen/reageren, zoals veel vaste mol-hunters doen, en jij misschien ook al wel in topics doet waar jij niks in ziet.  ;D

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2010, 18:20:25 »
Jelsir, ik vind jou serieus een aanwinst voor het forum. :)
Je bent heerlijk enthousiast, en ziet soms echt dingen waar anderen niet opkomen, en vind het vaak heerlijk om te lezen...

Maar ik vind soms jou theorien (en van heeeeeeel veel anderen mensen op dit forum  ;)) veel te ver gezocht, en ga ik niet in mee.
Betekend niet dat iemand hier het recht heeft om jou daarom uit te kafferen ofzo, maar ik hoop dat je zelf ook snapt dat niet iedereen meegaat met theorien van anderen, zeker niet als ze zelf ergens diep in een tunnel zitten...

Mijn advies, (als je die wilt) blijf lekker je ding doen hier, voor jezelf. Ga op reacties selectief lezen/reageren, zoals veel vaste mol-hunters doen, en jij misschien ook al wel in topics doet waar jij niks in ziet.  ;D

Thnqs, maar ik vind dat mensen die zelf niks inbrengen, niet de mogelijkheid moeten hebben om te gaan klagen over anderen.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #14 Gepost op: 15-01-2010, 18:48:36 »
Vrijheid van meningsuiting heet dat. Je kan niet iemand verplichten met een eigen theorie te komen voordat ze kritiek op andermans theorie mogen hebben. Het is gewoon een grondrecht, mensen mogen overal kritiek op leveren, al hebben ze er verder geen enkele inbreng.

Maar laten we weer on topic gaan, de grafsteen werd idd wel bijzonder in beeld gebracht, maar ik denk zelf niet dat het wat betekent. Destijds in Argentinië was er ook niks achter het graf te vinden.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2010, 18:50:21 door Daedalus »
The British are not impressed.

Offline Rutg3rDutchWolf

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • MWAM
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #15 Gepost op: 15-01-2010, 22:22:54 »
de grafsteen werd idd wel bijzonder in beeld gebracht, maar ik denk zelf niet dat het wat betekent. Destijds in Argentinië was er ook niks achter het graf te vinden.

Misschien nu wel?

Citaat
Nooit geschoten is altijd mis.
Why don't I ever listen to me?

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #16 Gepost op: 16-01-2010, 20:13:19 »
Ik wil toevoegen dat er dus ook Oost (Indische Compagny) op de steen staat. Hint uit ander topic.
+ plaatje steen. En dat er op de steen nog andere dingen staan, die niet op wiki staan.

XXX
Ter gedachtenis
van XX rust hier
van XXXXXXX
Achtbaaren
Hendrik Godfried
Duurkoop
In Leeven
Opperkoopman en Opperhoofd
Wegens den Handel
Der Nederland
XXXXXXXX
« Laatst bewerkt op: 16-01-2010, 20:23:01 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #17 Gepost op: 16-01-2010, 20:44:19 »
Helemaal bovenaan staat Sine Mora Volat Hora
Is iets Latijns :P Betekent zoiets als 'zonder rust versnelt de tijd'. Of eigenlijk gewoon 'wat vliegt de tijd' :P

Dan:

Ter Gedagtenisse
Van Het Hier Rustende Gebeente
Van Wijlen Den Weledelen
Achtbaaren Heer
Hendrik Godfried
Duurkoop


En de rest is niet zichtbaar op de foto die ik nog vond, maar volgens de site is de tekst verder:

Opperkoopman en Opperhoofd
vanwege den Handel
der Nederlandsche Geoctroieerde
O.I.C.
Geboren te Doornum, O. Vriesland
5. May 1736
Overleden op 't schip 't Huis Tespeyk
op N.B.
15. Augustus 1778


Overigens is dit graf het oudste op deze begraafplaats en mogelijk het oudste Europese graf op Japans grondgebied.

graf
begraafplaats
« Laatst bewerkt op: 17-01-2010, 15:41:25 door Daedalus »
The British are not impressed.

Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #18 Gepost op: 16-02-2010, 17:03:51 »
Helemaal bovenaan staat Sine Mora Volat Hora
Is iets Latijns :P Betekent zoiets als 'zonder rust versnelt de tijd'. Of eigenlijk gewoon 'wat vliegt de tijd' :P

Dan:

Ter Gedagtenisse
Van Het Hier Rustende Gebeente
Van Wijlen Den Weledelen
Achtbaaren Heer
Hendrik Godfried
Duurkoop


En de rest is niet zichtbaar op de foto die ik nog vond, maar volgens de site is de tekst verder:

Opperkoopman en Opperhoofd
vanwege den Handel
der Nederlandsche Geoctroieerde
O.I.C.
Geboren te Doornum, O. Vriesland
5. May 1736
Overleden op 't schip 't Huis Tespeyk
op N.B.
15. Augustus 1778


Overigens is dit graf het oudste op deze begraafplaats en mogelijk het oudste Europese graf op Japans grondgebied.

graf
begraafplaats
Nog eens naar een hint gezocht : spreekwoord is Goedkoop = Duurkoop Wie kocht het goedkoopste artikel voor de aanwijzing in aflevering 1 ?
« Laatst bewerkt op: 16-02-2010, 17:13:07 door simon templar »

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Grafsteen
« Reactie #19 Gepost op: 18-02-2010, 01:34:39 »
Bij opdracht 1, aflevering 2 komt groepje: Barbara, Hind en Frits aan bij rol 1.
Barbara vind als eerste
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
de eerste rol.
Hind zegt: Nou, laten we gauw door gaan na de volgende! Barbara denkt daar anders over en zegt: Nou, even kijken bij wie die ligt. Notities voor je molboekje? Bij analyse van grafsteen blijkt het te gaan om Hendrik_Godfried_Duurkoop.
Grafsteen inscriptie:

Hendrik Godfried Duurkoop
Opperkoopman en Opperhoofd
vanwege den Handel
der Nederlandsche Geoctroieerde
O.I.C. (Ost-indische Kompanie)
Geboren te DOORNUM, O. Vriesland
5. May 1736
Overleden op 't schip 't Huis Tespeyk
op N.B. (Noordelijke Breedte)
15. Augustus 1778*


Als dit een hint zou zijn waar moeten we die dan vinden?
Hendrik Godfried Duurkoop was een koopman in dienst van de VOC. Op 3 november 1776 werd hij tot opperhoofd van Deshima benoemd. Dit hield in dat er onder andere een hofreis gemaakt moest worden naar Edo, het huidige Tokio. Duurkoop schreef, zoals bijna elk opperhoofd van Deshima, een dagboek over zijn reis naar Edo.

In dit verhaal komen 3 gedachtegangen ons bekend voor:
Edo
Dagboek
Barbara die wil dat we naar de grafsteen kijken.

Zoals je weet uit seizoen 8, was een hint Ego is de Mol ( Edo is de Mol ) = Ik is de mol! ( Terugkerende hint theorie )
Duurkoop schreef in zijn 'reis' naar Edo ook in een dagboek. ( Net zoals andere opperhoofden van Deshima // Mollen )

Kort samengevat:
Duurkoop (Barbara) = Opperhoofd van Deshima (mol) = schrijft in een dagboek op een reis naar Edo ( schrijft in een dagboek tot de finale over zichzelf. )

Hint?
Tnx Jelsir, dit heeft me toch aan het denken gezet, daar een beeld bij de tempelopdracht een dichter was en dus ook schreef. Het andere beeld was een student, dus nog moet leren.