Auteur Topic: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht  (gelezen 95640 keer)

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #60 Gepost op: 29-01-2010, 17:37:57 »
Op WIDM.NL staat de hele opdracht uitgewerkt mat antwoorden en al. Uiteraard met uitzondering van de dictee-opdracht. :o

(en de stelling van pythagoras omdat daar nooit een antwoord op gegeven is)

Er moet dus wel iets van aanwijzing in zitten ...
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #61 Gepost op: 29-01-2010, 17:43:55 »
Een conscientieuze ERIK/HIND DE mol plant de karakteristieke malicieuze sabotage-acties doorgaans minutieus. Nochtans wordt het mollige werk in deze hectische dagen...


Z staat op positie 16
C staat op positie 53
T staat op positie 103

Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #62 Gepost op: 29-01-2010, 17:50:36 »
Ja, zo kan het, maar dat is raar, want zo konden ze nooit het juiste antwoord geven. Stel dat daar twee kandidaten zitten, dan gaat er toch niet één voorstellen: "hee, misschien moeten we in plaats van mol neerzetten Hind de mol, logisch toch!" en dat dat dan blijkt te kloppen ook nog. Dan kunnen ze wel allemaal opdrachten gaan verzinnen die nooit gewonnen kunnen worden, is het dan nog leuk om naar te kijken?
The British are not impressed.

Offline kwarkje

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #63 Gepost op: 29-01-2010, 17:57:18 »
Manitieuze moet malicieuze zijn. Maar voor de posities van de letters maakt dat niet uit. Voor de rest ga ik ervan uit dat de zin verder klopt, of er nu een onderbreking in zat of niet. Je spelling klopt ook. Ik kom dan inderdaad ook op ZSL. En het antwoord was ZCT ???

Misschien moet het woord MOL vervangen worden door de naam van een kandidaat, en krijg je op deze manier heel andere letters (C & T).

Of moeten we het misschien anders bekijken de S en de L    Sanne vogeL  of is dit te ver gezocht?

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #64 Gepost op: 29-01-2010, 18:10:27 »
Ja, zo kan het, maar dat is raar, want zo konden ze nooit het juiste antwoord geven. Stel dat daar twee kandidaten zitten, dan gaat er toch niet één voorstellen: "hee, misschien moeten we in plaats van mol neerzetten Hind de mol, logisch toch!" en dat dat dan blijkt te kloppen ook nog. Dan kunnen ze wel allemaal opdrachten gaan verzinnen die nooit gewonnen kunnen worden, is het dan nog leuk om naar te kijken?

Ik ben het met je eens dat dat raar is... zo is een opdracht bij voorbaat al fout voor de kandidaten. Aan de andere kant, moet je bij WIDM niet een beetje lullig zijn?  :P (zoals PJ aan het eind van het programma zei...)
Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #65 Gepost op: 29-01-2010, 18:15:16 »
De anagram zoeker vind leuke dingen als : arrondissementsschoolopzieners wereldgezondheidsorganisatie koningin elizabetheilanden gewichtstoename tactiek
in ieder anagram terug komt.

http://pitr.net/an/words/dutch/Een%20conscientieuze%20mol%20plant%20de%20karakteristieke%20manitieuze%20sabotage%20acties%20doorgaans%20minutieus%20nochtans%20wordt%20het%20mollige%20werk%20in%20deze%20hectische%20dagen

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #66 Gepost op: 29-01-2010, 18:19:29 »
Frits spreekt over een natuurkundige opdracht tijdens een biecht. Terwijl het tot echt een scheikunde opdracht was volgens PJ.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #67 Gepost op: 29-01-2010, 18:26:49 »
Nou, ik zou het ook natuurkunde genoemd hebben (ja, daar gebruik je ook H2O). Bij scheikunde denk ik toch echt aan zuren en basen en lakmoesproeven en C2+O2->CO2. Bij natuurkunde denk ik aan zwaartekracht en smeltend ijs en pendulums en de snelheid van het licht.
Zoals wij geleerd kregen: scheikunde gaat om verschijnselen die onomkeerbaar zijn, bij natuurkunde is alles wel omkeerbaar.
Dus een gebakken ei is scheikunde, want het eiwit verandert onomkeerbaar van structuur, maar kokend water is natuurkunde, omdat de stoom die dat oplevert weer gewoon in water te veranderen is.
The British are not impressed.

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #68 Gepost op: 29-01-2010, 18:33:08 »
Ik denk dat het missende vak nog wel eens Economie kan zijn.

Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #69 Gepost op: 29-01-2010, 21:07:12 »
Tien lokalen. Tien opdrachten.

Nederlands
Wat is de 16e, 53e en 103e letter van dit dictee?
Goede antwoord: ZCT
Fout antwoord: MEH

Aardrijkskunde
Wat is de hoofdstad van het land waar te vinden zijn:
- Een merenlandschap
- Een rotslandschap
- Vijf kastelen
- Een oud orient
- Desert Highway
- Een zee ter hoogte van Shanghai

Goede antwoord: Amman (Jordanie)
Fout antwoord: Rabat (Marokko)

Duits
Welk woord hoort niet in dit rijtje?
- Bei - Bij
- Mit - Met
- Entgegen - Tegenover
- Nach - Na, naar.
- Durch - Door ( 4e Naamval )
- Zu - Naar.
- Seit - Sinds

Goede antwoord: Durch
Fout antwoord: Seit

Scheikunde
Hoe hoog staat het H2O als er 4000cc in deze grijze emmer zit?
Goede antwoord: Barbara
Fout antwoord: De Mol.

Kunstgeschiedenis
Van wie zie je geen schilderij?
Jan Steen
Vincent van Gogh
Rembrandt van Rijn
Johannes Vermeer
Frans Hals

Goede antwoord: Johannes Vermeer.

Geschiedenis
Wat deden de samoerais niet?
- Schoonschrijven
- Bloemschikken
- Papiervouwkunst

Goede antwoord: Papiervouwkunst.

Muziek
Peter = Viool
Eend = Hobbo
Kat = Klarinet
Grootvader = ?

Goede antwoord: Fagot
Fout antwoord: Drum

Engels
Goede antwoord: It's no use crying over spilt milk
De volgende woorden bleven over: spilled spilld

Wiskunde
Stelling van Pythagoras
Goede antwoord: 8.

Opvallende punten:
Bij de vraag uit de categorie nederlands lijkt het woord LETTER, de dubbel T verdacht veel op het getal Pi.
Pi = 3,14159265. De 3 theorie.
Bij de vraag uit de categorie duits, zijn alle voorvoegsels in de derde naam val behalve het goede antwoord.
Bij de vraag uit de categorie engels lijkt het woord MILK, eerder uitgeveegd te zijn.
Bij de vraag uit de categorie aardrijkskunde is het antwoord Amman, hier heeft WIDM voorheen ook afgespeeld.
Bij de vraag uit de categorie wiskunde is het antwoord 8, ook wel dubbel 3?


Hier een plaatje van alle opdrachten. Voor de anagram freeks.
http://img109.imageshack.us/img109/3130/opdrachten.jpg
Zoek nog de aanwijzingen uit de antwoorden: Johannes Vermeer schilderde Brieflezend meisje ( George-Sanne ) Uit de categorie muziek Peter en de Wolf in het rijtje ontbreekt de fluit- voorstelllende de VOGEL

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #70 Gepost op: 29-01-2010, 21:44:40 »
Uit de categorie muziek Peter en de Wolf in het rijtje ontbreekt de fluit- voorstelllende de VOGEL

Leuk gevonden, maar jammergenoeg is het niet het enige instrument/personage dat in het rijtje ontbreekt zie ik op Wikipedia:

Citaat
Violen: Peter
Fagot: Grootvader
Fluit: vogeltje
Hobo: eend
Klarinet: kat
Hoorns: wolf
Pauken en grote trom: jagers.

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #71 Gepost op: 30-01-2010, 01:15:22 »
Hier kan ik geen kaas van maken. Wat is dat?! Het lijkt trouwens ook wel alsof er 'een oud orient' staat, maar dan nog, dat slaat nergens op.
Orient is (is al eerder hier gepost) een andere benaming voor "Oost", en het betekent letterlijk: waar de zon op gaat. Daar is dus een directe link met Japan, het land van de rijzende zon. Maar als je op Orient Googlet, kom je ook al snel op een site met Orient mechanische horloges. Horloges met drie rondjes in de wijzerplaat, precies zoals Frits heeft. Er staan ook nog eens twee leeuwen in het wapen van de firma Orient.

Duitse woordjes:
seit - Zeit -tijd - horloge?
« Laatst bewerkt op: 30-01-2010, 01:30:05 door jumper »

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #72 Gepost op: 30-01-2010, 01:19:14 »
Leuk gevonden, maar jammergenoeg is het niet het enige instrument/personage dat in het rijtje ontbreekt zie ik op Wikipedia

Het verhaal van Peter en de Wolf wordt bovendien voorgelezen door Mies Bouwman, AVRO-corifee, die in 2009 een Gouden Televizier Ring kreeg voor al haar TV-werk. Frits presenteerde 3x het Gouden Televizierring Gala. Zie WIDM forum voor meer dingen over ringen.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2010, 01:25:29 door jumper »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #73 Gepost op: 30-01-2010, 01:28:04 »
Orient is (is al eerder hier gepost) een andere benaming voor "Oost", en het betekent letterlijk: waar de zon op gaat. Daar is dus een directe link met Japan, het land van de rijzende zon. Maar als je op Orient Googlet, kom je ook al snel op een site met Orient mechanische horloges. Horloges met drie rondjes in de wijzerplaat, precies zoals Frits heeft. Er staan ook nog eens twee leeuwen in het wapen van de firma Orient.
Ja :P Ik weet wel wat orient is, maar er klopt geen mol van de zinsconstructie. Er wordt gevraagd naar een orient, maar er is niks 'een' aan, het is gewoon orient. Zonder een.
The British are not impressed.

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #74 Gepost op: 30-01-2010, 01:30:47 »
Ja :P Ik weet wel wat orient is, maar er klopt geen mol van de zinsconstructie. Er wordt gevraagd naar een orient, maar er is niks 'een' aan, het is gewoon orient. Zonder een.
Ja precies. EEN HORLOGE, dus.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #75 Gepost op: 30-01-2010, 11:22:24 »
Ik zit me af te vragen: is er uit de samenhang van de vragen, en de juiste antwoorden daarop, iets op te maken?

Bijvoorbeeld dat de antwoorden, of de beginletters daarvan, samen de hint bevatten richting mol?

Staat er algens een compleet overzicht van de herexamen-opdracht, en de antwoorden daarop?
« Laatst bewerkt op: 30-01-2010, 11:29:36 door Bodejos »

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #76 Gepost op: 30-01-2010, 11:29:56 »
http://pitr.net/an/words/dutch/mehrabatseitdemolvermeerpapiervouwkunstfagotspilt

De anagramzoeker vind onder andere uit alle antwoorden samen het woord : huisvestingsproblematiek. Misschien slaat dat op Frits die buiten moet slapen?

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #77 Gepost op: 30-01-2010, 11:33:40 »
wat wil je eigenlijk zeggen met die URL's, die werken bij mij geen van alle.

Offline EpicFail

  • Forumlid
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #78 Gepost op: 30-01-2010, 11:45:26 »
wat wil je eigenlijk zeggen met die URL's, die werken bij mij geen van alle.

nvm, ik had prongelijk meh ipv zct in gevoerd.

Maar probeer het zelf maar eens: http://pitr.net/an/words/dutch/ of http://pitr.net/an/words/dutch/froukje%20wiendels
Je moet gewoon langer wachten, laden duurt lang.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Opnieuw examen - Opdracht uitgelicht
« Reactie #79 Gepost op: 30-01-2010, 11:48:08 »
ik krijg eigenlijk meteen de aanduiding ''gereed'' onderin te staan. En dat wil dus zeggen dat de pagina compleet geladen is. Resultaat: een blanco pagina, kan ik niks mee.