Auteur Topic: [Theorie] 10 bordjes, 5 woorden wijzen naar 5 hints, 5 letters spellen de naam  (gelezen 13037 keer)

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Ik heb een poosje getwijfeld, en ook geprobeerd de laatste dagen mijn theorie in mijn eentje op te lossen, maar kan er voorlopig nog niet uitkomen. Ik hoop ook dat er nog meer info in de komende afleveringen komt, en dat we met z'n allen deze theorie kunnen oplossen. Het is tijd na 5 afleveringen om niet meer naar lullige kleine hintjes te kijken, maar om alles in het grote verband te gaan zien.

Ik denk dat we met de bordjes van aflevering 5 door moeten puzzelen. Waarom? Omdat PJ dit in de molmail van tevoren al aangaf, en omdat er op de achterkant GEENCLUE te lezen was. Een duidelijker aanwijzing dat er wel een clue is is er haast niet te krijgen.

Vijf woorden hebben we daarvan weten te maken, met behulp van thorinnl en de mensen van het NL forum. De woorden zijn:

morgen
spiraal
foto
antwoord
uitzicht

Wat nu als we in deze serie in totaal vijf medium-grote hints kunnen vinden, die slaan op deze vijf woorden?

Een voorbeeld:

in de test van Erik zien we steeds de muiscursor bij zijn naam staan. Dit is nogal duidelijk door de productie gegaan en zou dus echt iets te betekenen moeten hebben. Koppelen we deze hint aan het woord ANTWOORD, omdat er in de test sprake is van het geven van antwoorden, sterker nog, het karakter (molentje) wordt in het Japans ook mede gebruikt bij de naam voor een examenpapier. Hierbij linken we een hint aan het woord.

Stel je voor dat je de muiscursor ziet als de letter I, dan is I een van de letters van de mol (die 5 letters moet hebben, dus eigenlijk alleen nog maar Frits, Arjen en Sanne). Als je liever kijkt naar Erik, omdat Erik die test maakte, dan neem je de E van Erik.

Een tweede, iets minder sterk voorbeeld, is de Japanse vlag die werd gevormd van sleutelhangertjes. Het land van de rijzende zon zou je kunnen zien als 'MORGEN', omdat je de rijzende zon ook vaak (in de) morgen ziet. Niet zo sterk, geef ik toe, omdat de morgen eigenlijk meer 'de dag na vandaag' betekent. Maar als je de kleur rood die Hind had, incl. al haar rode kleding etc. etc. vindt opvallen, dan kies je dit als hint bij MORGEN, en heb je de letter R van rood.

Een derde, die nogal zo opvalt dat het echt wat moet betekenen, zijn de Ninja's uit de leader, waar steeds een ander geluid bij zit. Niet sterk, maar zou het op FOTO slaan? of op SPIRAAL? In ieder geval zijn het Ninja's, en kom je op de letter N.

Als je voor het gemak bij het eerste voorbeeld even de E van Erik neemt, dan hebben we al de E, de R en de N, oftewel .R.EN. Is Arjen dan de mol? Of met de eerste 2 hints .RI.., dan toch Frits?

Ik heb ieders hulp nodig om te proberen de hints in een groter verband te zien. Kunnen we 5 hints vinden die slaan op de 5 woorden? Kunnen we de naam van de mol spellen? Of zien we nog iets over het hoofd, bijv. een link met vorige seizoenen? Met die testbeelden (seizoen 9) en de veranderende leader (seizoen 2) zijn we al halverwege.

MORGEN - rode sleutelhanger in Japanse rijzende zon vlag - R
SPIRAAL
FOTO - veranderende ninja's in leader - N
ANTWOORD - Erik's muiscursor - I of E
UITZICHT

Let's puzzle!
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Heel mooi idee, ik denk ook dat je gelijk hebt dat we zo halverwege de serie op zoek kunnen gaan naar de mogelijke rode draad hints. ::ok::

Alleen heb ik het vermoeden dat de tekens en de woorden die je noemt een hint zijn voor de kandidaten, niet voor ons, en dat dat donderdag duidelijk zal worden. Net zoiets als die Maya-zin in serie 8. Maar dat zullen we moeten afwachten. :)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Pfoeh, lekker ingewikkeld Tuba.  ;)
Maar ik vind 'm zeker leuk gevonden.
Alleen met die rode kleding van Hind kan ik niks, omdat zij niet wordt gestuurd in haar kledingkeuze. Het zou dan inderdaad het rood van de morgenzon moeten zijn.

Die spiraal zou op dat gebouw in komende aflevering kunnen slaan en de mol die daar te zien is. Alleen zullen we niet weten wie de mol is en dus ook niet weten welke letter erbij hoort. Misschien is er nog iets anders te vinden in die opdracht.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2010, 22:03:09 door Lautjuh »

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Pfoeh, lekker ingewikkeld Tuba.  ;)
Maar ik vind 'm zeker leuk gevonden.
Alleen met die rode kleding van Hind kan ik niks, omdat zij niet wordt gestuurd in haar kledingkeuze. Het zou dan inderdaad het rood van de morgenzon moeten zijn.

Die spiraal zou op dat gebouw in komende aflevering kunnen slaan en de mol die daar te zien is. Alleen zullen we niet weten wie de mol is.

Ik hoop ook iig dat er komende aflevering weer iets inzit wat een vette hint is, en als hij ook nog in mijn theorie past zou 't helemaal moo zijn :P Idd de Hind-kleding hint is niet zo sterk, maar dan alleen dat sleutelhangertje, in combinatie met de seizoen 6 kleur hint.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Ik hoop ook iig dat er komende aflevering weer iets inzit wat een vette hint is, en als hij ook nog in mijn theorie past zou 't helemaal moo zijn :P Idd de Hind-kleding hint is niet zo sterk, maar dan alleen dat sleutelhangertje, in combinatie met de seizoen 6 kleur hint.

Je kijkt dus eigenlijk naar afwijkende dingen en linkt die aan de betekenis van een bordje uit de opdracht. En die afwijking staat weer voor een letter. Maar die afwijkende dingen kunnen ook voor iets anders staan, zoals de R van rood misschien wel de H van Hind is en de N van ninja's misschien wel de K van kung-fu of iets dergelijks. Je hebt wel een beetje fantasie nodig om aan die letters te komen die mogelijk Arjen of Frits vormen.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Je kijkt dus eigenlijk naar afwijkende dingen en linkt die aan de betekenis van een bordje uit de opdracht. En die afwijking staat weer voor een letter. Maar die afwijkende dingen kunnen ook voor iets anders staan, zoals de R van rood misschien wel de H van Hind is en de N van ninja's misschien wel de K van kung-fu of iets dergelijks. Je hebt wel een beetje fantasie nodig om aan die letters te komen die mogelijk Arjen of Frits vormen.

Klopt! Daarom heb ik nu ook veel meer mensen nodig om te gaan puzzelen. Sommige hints zijn gewoon te obvious, zoals die ninja's en die muiscursor, maar ze moeten gewoon deel zijn van 'the big picture', daarom wil ik dat iedereen meedenkt, en het liefst ook betere hints vindt die hierop lijken.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline opaweethetbeter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
Heel mooi idee, ik denk ook dat je gelijk hebt dat we zo halverwege de serie op zoek kunnen gaan naar de mogelijke rode draad hints. ::ok::

Alleen heb ik het vermoeden dat de tekens en de woorden die je noemt een hint zijn voor de kandidaten, niet voor ons, en dat dat donderdag duidelijk zal worden. Net zoiets als die Maya-zin in serie 8. Maar dat zullen we moeten afwachten. :)

Ja, dat was ook mijn idee. Ik vermoed dat de kandidaten in die toren met de slinger van Foucault naar boven moeten klimmen, waarbij ze goed moeten letten op de foto's die er hangen. Bovenin aangekomen moeten ze puzzelen met die foto's, en de oplossing van de puzzel is 'uitzicht'.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ja, dat was ook mijn idee. Ik vermoed dat de kandidaten in die toren met de slinger van Foucault naar boven moeten klimmen, waarbij ze goed moeten letten op de foto's die er hangen. Bovenin aangekomen moeten ze puzzelen met die foto's, en de oplossing van de puzzel is 'uitzicht'.
Voorzover ik uit de woorden van Arjen begreep is dat ze dan de mol zouden gaan zien maar daar had hij geen behoefte aan en dus fouten had gemaakt. Uitzicht op mol misschien?

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ja, ik vind het een goede basis voor een grote superhint die verspreid was over meerdere afleveringen. Die kanji kwamen ook vaak in beeld, en was zeker de bedoeling dat wij ze gingen oplossen.

Maar ik vrees dat ze allemaal in ieder geval slaan op de zie-de-mol-in-de-toren opdracht.
明日 morgen (is er een opdracht), 虫累旋 (je gaat naar een toren met een) spiraal, 写真 (er is een puzzel met) foto ('s), 答 (heb je het goede) antwoord, 景色 (dan heb je) uitzicht (op de mol).

Omdat het natuurlijk maar vijf losse woorden zijn, en niet een echte zin, is het zeker niet uitgesloten dat deze woorden (明日 morgen, 虫累旋 spiraal, 写真 foto, 答 antwoord, 景色 uitzicht), ook ONS naar de mol kunnen leiden.

Bijvoorbeeld dat in aflevering 6 (morgen), wij goed op de foto's in de toren moeten letten, of op uitspraken en antwoorden van de kandidaten, zodat ook wij zicht op de mol hebben. Natuurlijk letten wij al de hele serie op maffe uitspraken, antwoorden en acties van de mol, maar een hele toren met foto's is natuurlijk een prachtige plek om een hint te verstoppen...

Maar wederom, dit sluit uiteraard een hint die de hele serie beslaat, niet uit.

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Jammer dat dit topic zich niet verder voortzet, aangezien ik ook denk dat je iets moet doen met de muiscursor bij Erik en de rode sleutel van Hind en andere opvallende dingen.. Maar ja de serie is al bijna op zijn eind dus we zullen het antwoord op de vraag al snel weten..:p

Offline tureluurs

  • Forumlid

MORGEN - rode sleutelhanger in Japanse rijzende zon vlag - R
SPIRAAL
FOTO - veranderende ninja's in leader - N
ANTWOORD - Erik's muiscursor - I of E
UITZICHT

Let's puzzle!

Spiraal : Slinger van Foucault - F
Uitzicht: Telescopen - T

(met dank aan m'n Frits-tunnel)
(die N kan dus niet goed zijn  :P )

Edit : Eureka, ik heb 'm!
Bij Foto hoort : Stropdas, uit afl.1 bij de foto van Frits!
« Laatst bewerkt op: 11-03-2010, 23:56:45 door tureluurs »

Offline *Myra*

  • Forumlid
Foto 
moRgen
uItzicht
anTwoord
Spiraal

 ;D

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Foto 
moRgen
uItzicht
anTwoord
Spiraal

 ;D

Hee dat is grappig
- F = 1e letter
- R = 3e letter
- I = 2e letter
- T = 3e letter
- S = 1e letter

1 + 3 + 2 + 3 + 1 = 10!! Weer een verwijzing naar die 10!!

Offline Pharos

  • Forumlid
Wat is het tiende bordje? Kleuren toch?
Weet je het niet, antraciet

Offline antidood1

  • Forumlid
Misschien moeten we ook wat doen met de SMS die PJ stuurde: '10 mensen, 10 kleuren.' 

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Misschien moeten we ook wat doen met de SMS die PJ stuurde: '10 mensen, 10 kleuren.' 

Tien mensen, Tien kleuren

Tien kleuren -> TK -> nietsiswathetlijkt.tk -> http://www.nietsiswathetlijkt.tk/

Offline Pharos

  • Forumlid
omg, TK is wel erg populair dit jaar  ;D
Weet je het niet, antraciet

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
is die www.tienmensentienkleuren.tk wel echt?

Leuk geprobeerd. ;D Maar er staat Gerard mourits naast en dat BEN JIJ.  :D
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Leuk geprobeerd. ;D Maar er staat Gerard mourits naast en dat BEN JIJ.  :D

ja, heb me er net op ingeschreven, kijken wat er gebeurd.
 :-\\
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”