Auteur Topic: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren  (gelezen 66101 keer)

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Gepost op: 12-02-2010, 04:42:24 »
In het Wetenschaps- en Industriemuseum in Yamagata, in een spiraalvormige toren waar een slinger van Foucault hangt, wordt er een speurtocht langs foto's gehouden. Als de kandidaten het juiste spoor volgen, zien zij uiteindelijk de mol door een vogelkijker.

Deze opdracht was natuurlijk al 'aangekondigd' in het spel bij de Zao krater. De kanji 明日, 虫累旋 (of 螺旋), 写真, 答 en 景色 betekenen respectievelijk: morgen, spiraal, foto's, antwoorden, uitzicht.

Bij elk 'station' konden de spelers kiezen uit 2 foto's. Hun keuze leidde hen naar het volgende station. Van elk station die ik kon identificiëren heb ik een screenshotje gemaakt: de linkerfoto staat links, de rechterfoto staat rechts. In de hoek staat het station waar de kandidaat heen moest lopen als hij die foto koos.









Hier een tabel met de stations, foto's. De getallen verwijzen naar welk staton gelopen moest worden.

StationLinksRechts
12 (groepsfoto)(tempel)
2(heli/eiland)6 (boot/zwemboei)
3
4(Tim/Manuel/Sanne)(trams)
5
67 (Hind,Arjen,Kim)(Erik,Tim)
711 (parcours)9 (groepsfoto)
8
9(samoerai-vraag)13 (schoolbord)
10
11(Arjen)T3 (Pieter-Jan)
12
13T4 (Erik/Arjen)(Zao krater)

Zo liepen de kandidaten:
Frits: 1-2-6-7-9-??-11-T3:Erik
Arjen: 1-2-??-9-13-T4:Sanne
Kim: 1-2-6-??-T1: Arjen
Erik: 1-??-7-11-T3: Frits
Sanne: 1-??-4-??-T3: Frits

Nou, puzzelen maar! Als er een foutje is, of als je aanvullingen hebt, dan zal ik het proberen te verwerken in deze post.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 14:34:31 door thorinnl »

Offline devinmagic

  • Forumlid
  • Molloot in hart en nieren.
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2010, 08:31:49 »
Ik vond het erg verdacht dat die slinger in het begin heen en weer ging, als je goed keek stond eronder Noord-Oost-Zuid-West. De slinger ging naar Zuid-Oost, preciezer: Zuid-Zuid-Oost.
Bij opdracht 1 staat Barbara op Oost en jaja, FRITS op Zuid :)

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2010, 09:51:15 »
Hier moeten we inderdaad goed gaan puzzelen en op zoek naar een hint. Tot nu toe heeft er namelijk altijd een hint gezeten in de "ontmoet de Mol"-opdracht. 2006) Milouska die het jaartal verandert in haar geboortejaar, 2007) "Enig" speurwerk opent deuren -> "Inge", 2008) Dennis: "Is ego de Mol?" -> "Ja", 2009) Jon: "omrand ik de vele" -> "Van Eerd de Mol".

Het is niet waarschijnlijk dat er weer (net zoals vorig jaar) een hint in tekst zit (zeker niet omdat beelden meer dan woorden zeggen, hint in een van de foto's?), maar toch voor de zekerheid het tekstje van Pieter Jan erbij:

Citaat van:  Pieter Jan
Met de volgende opdracht is geen geld te verdienen. Maar iets veel belangrijkers. Beelden zeggen meer dan woorden toch? Je bezoekt zometeen een foto-expositie. Denk goed na over de gedachte achter die expositie. Als je die doorgrondt, dan zul je de Mol zien.

Het dikgedrukte stukje horen we Pieter Jan zowel tegen Frits als Arjen zeggen.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 09:53:12 door Heinz »

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2010, 11:12:32 »
Is de boot en de heli niet 3?
Je staat bij foto 1, en je ziet Frits het kaartje van 2 openen, en dan loopt die de volgende 2 foto's voorbij, naar 3.
Dus 1 +2 = 3.
En volgens mij klopt alles dan niet meer. Moet je ff terug kijken vanaf 20:40
« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 11:16:17 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2010, 11:41:00 »
Tja.. of hier een hint in te vinden is..
Misschien dan tog in de windrichtingen.. Er is volgens mij geen verband of logica  tussen die foto's.
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2010, 11:45:32 »
Wat ik dus raar vind is, dat de kandidaten niet gewoon alle kaartjes gingen bekijken. :O.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2010, 12:07:43 »
Wat ik dus raar vind is, dat de kandidaten niet gewoon alle kaartjes gingen bekijken. :O.
Dat help toch niets?

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2010, 12:12:55 »
Is de boot en de heli niet 3?
Je staat bij foto 1, en je ziet Frits het kaartje van 2 openen, en dan loopt die de volgende 2 foto's voorbij, naar 3.
Nee, niet elke foto hoort bij een 'station' waar je moet stoppen. Als je goed kijkt zie je namelijk bij de eerste twee foto's een kaartje hangen met '1'. Bij de heli en de boot staat er gewoon '2' tussen. Dus Frits liep gewoon naar station 2.
Wat ik dus raar vind is, dat de kandidaten niet gewoon alle kaartjes gingen bekijken. :O.
Er zijn spelregels waar ze aan moeten houden. Ze mogen maar één kaartje kiezen en dus doet ze dat ook braaf.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #8 Gepost op: 12-02-2010, 12:21:24 »
Nee, niet elke foto hoort bij een 'station' waar je moet stoppen. Als je goed kijkt zie je namelijk bij de eerste twee foto's een kaartje hangen met '1'. Bij de heli en de boot staat er gewoon '2' tussen. Dus Frits liep gewoon naar station 2.Er zijn spelregels waar ze aan moeten houden. Ze mogen maar één kaartje kiezen en dus doet ze dat ook braaf.
Dus jij zegt dat Frits het fout heeft gedaan?
En die spelregels hebben wij anders niet gehoord, dat concluderen we alleen maar?
Volgens mij is het gewoon start positie 1.
Ieder kaartje wat je vervolgens tegenkomt betekend +2 of +X.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #9 Gepost op: 12-02-2010, 12:30:07 »
Dus jij zegt dat Frits het fout heeft gedaan?
En die spelregels hebben wij anders niet gehoord, dat concluderen we alleen maar?
Volgens mij is het gewoon start positie 1.
Ieder kaartje wat je vervolgens tegenkomt betekend +2 of +X.
Nee, het is niet +X. Het is ga naar nummer. Kijk het fragment maar over en let goed op alle kaartjes. En over de spelregels: dat is gewoon fatsoen. In seizoen 8 met Dennis Weening gingen ze toch niet in de kerk naar die persoon achter het altaar lopen, om te kijken wie daar staat?

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #10 Gepost op: 12-02-2010, 12:32:06 »
Nee, het is niet +X. Het is ga naar nummer. Kijk het fragment maar over en let goed op alle kaartjes. En over de spelregels: dat is gewoon fatsoen. In seizoen 8 met Dennis Weening gingen ze toch niet in de kerk naar die persoon achter het altaar lopen, om te kijken wie daar staat?
Je beantwoord me vraag niet.
Frits doet het dus fout?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #11 Gepost op: 12-02-2010, 12:34:27 »
De rode pijlen geven de foto's aan die bij kaartje 2 staan. Hier loopt die langs ( Dus niet de boei)
De blauwe pijl geeft de helikopter foto aan, en het rondje het kaartje met 3.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #12 Gepost op: 12-02-2010, 12:46:41 »
Tja, wat moeten we er nou mee he? Zo'n opdracht. De afgelopen jaren zat hij er steeds in ("IS...JOUW...MOEDER...JOODS?" ;D) en nog nooit hebben we er een zinnige conclusie uit kunnen trekken. Dit jaar wel? Ik ben sceptisch ;)

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #13 Gepost op: 12-02-2010, 12:48:02 »
De rode pijlen geven de foto's aan die bij kaartje 2 staan. Hier loopt die langs ( Dus niet de boei)
De blauwe pijl geeft de helikopter foto aan, en het rondje het kaartje met 3.
Jelsir, ik vraag me af waarom je dit topic nou vol zit te spammen. Bij die foto's met die jij aangeeft met een rode pijl, hangen geen briefjes. Misschien geven ze wel een hint, maar ze zijn in ieder geval geen foto's waar een kandidaat een keuze moet maken. Dus die foto's waar jouw blauwe pijl staat, is dus station 2. Dus Frits doet niets 'fout'. Maar kijk alsjeblieft eerst die hele scene nog een keertje.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #14 Gepost op: 12-02-2010, 12:57:06 »
Jelsir, ik vraag me af waarom je dit topic nou vol zit te spammen. Bij die foto's met die jij aangeeft met een rode pijl, hangen geen briefjes. Misschien geven ze wel een hint, maar ze zijn in ieder geval geen foto's waar een kandidaat een keuze moet maken. Dus die foto's waar jouw blauwe pijl staat, is dus station 2. Dus Frits doet niets 'fout'. Maar kijk alsjeblieft eerst die hele scene nog een keertje.

Dus bij de eerste 2 foto's staat geen kaartje?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Badeendje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #15 Gepost op: 12-02-2010, 12:59:02 »
De enige 'achterliggende gedachte' die ik kon bedenken was dat je steeds voor de foto's met een uitzicht erop moest gaan. Natuurlijk waren er ontzettend veel fotosetjes die enkel personen op de foto hadden staan. Het kan dan zo zijn dat als je steeds uitzichtfoto's kiest je niet bij die setjes komt, maar ik denk niet dat dat zo is. Heb het ook niet uitgezocht met de informatie die we hebben.

Maar dit was het enige dat ik kon bedenken, en het leidt niet echt naar een mol. ;D Behoorlijk zinloos dus. Maar mijn brein kwam gisteravond niet verder.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #16 Gepost op: 12-02-2010, 13:06:15 »
Verklaar dit.
Hier klopt gewoon iets niet.

Foto 1 en 2 ( Groep en Tempel ) vallen onder kaartje 1.
Frits loopt door, langs 2 foto's die niet verder in beeld komen.
Frits komt aan bij foto's 5 en 6. ( Heli en Boei) vallen onder kaartje 2.

Is er dan een soort van kaartje 1.5?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #17 Gepost op: 12-02-2010, 13:18:02 »
Foto 1 en 2 ( Groep en Tempel ) vallen onder kaartje 1.
Frits loopt door, langs 2 foto's die niet verder in beeld komen.
Frits komt aan bij foto's 5 en 6. ( Heli en Boei) vallen onder kaartje 2.

Is er dan een soort van kaartje 1.5?
Jelsir, kijk het alsjeblieft allemaal nog een keer goed na, en let op de kaartjes.
Foto 1 en 2 (groep en tempel) vallen inderdaar onder station 1.
Dan komen inderdaad 2 foto's waar Frits langs loopt...die horen nergens bij.
Bij foto 5 en 6 (heli en boei) is dan station 2.
Er zit daartussen gewoon geen station! Ze hebben het allemaal opgevuld met foto's, omdat ze helemaal bovenin willen eindigen en veel witte plekken geen mooie tv maakt.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #18 Gepost op: 12-02-2010, 13:27:03 »
Ik heb de foto's en keuze's ook bestudeerd. Dit is mijn overzicht:




Elke opdracht heeft dus één keuze. De karaoke opdracht lijkt er niet tussen te zitten.
De zandzakken-opdracht hebben we niet gezien, en ook de Holland Village opdracht is erg onduidelijk.
In het rood staat de bestemming als de betreffende foto wordt gekozen.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 19:08:12 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Injetta01

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #19 Gepost op: 12-02-2010, 13:35:52 »
ik vind de optie dat ze steeds de foto moesten kiezen die vanuit het perspectief van de Mol is genomen, wel een hele goeie....
Verder kun je denk ik niks afleiden uit waar de kandidaten zijn uitgekomen, want de kans dat alle keuzes goed waren, lijkt me klein....

De enige die alles goed zal hebben gedaan is uiteraard de Mol, maar wie zag zichzelf?? Dat hebben we toch niet gezien?