Auteur Topic: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren  (gelezen 66104 keer)

Offline belg

  • Forumlid
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #60 Gepost op: 13-02-2010, 23:22:26 »
Als je aanneemt dat er maar 1 juiste route is die naar de mol leidt
(lijkt me logisch, anders is er geen enkele logica in deze opdracht),
dan duidt teleskoop drie dus niet de goede mol aan,
want zowel Erik, Frits als Sanne kwamen bij deze teleskoop uit hoewel ze elk een andere route hebben gelopen.

F: 1-2-6-7-9  11-T3
E: 1   6-7-11-T3
S: 1  4          T3
Als je bij 7 kiest voor het circuit, zoals Erik, ga je direct naar 11
Als je bij 7 kiest voor de groep, zoals Frits, ga via een tussenstop naar 11
Sanne gaat via 4 naar T3, Frits gaat niet via 4 naar T3

Er zijn dus meerdere routes voor teleskoop 3, waardoor het beeld van T3 niet de goede mol kan zijn.

Wie stond er bij T3? Erik en (of) Frits.
Volgens mij zag je bij T3 Erik.  
Erik zag dus niets, daarom was hij ook zo ontgoocheld,
Sanne's opmerking over Frits vond ik raar; deze leek wel over iets anders te gaan.

Conclusie: Erik is niet de mol (wat ik eigenlijk al wist)

Ik hoop dat het kunnen volgen, want ik mijn logica echt niet goed neerschrijven    
  

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #61 Gepost op: 13-02-2010, 23:46:39 »
Briljante theorie, Rat! Misschien wel de clue van het jaar.

Is het ook nog mogelijk dat de kandidaten gewoon overal de tweede foto moesten kiezen, omdat 2 de hint is? Dat ze dan wellicht niet bij T2 uitkomen maar wel de mol zien.

Maar goed, Kim is mijn pool-mol, zou dus goed zijn als zij het toch is. Maar ik geloof toch nog in Frits :P
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #62 Gepost op: 13-02-2010, 23:58:26 »
duidt teleskoop drie dus niet de goede mol aan,

De crew heeft na elke kandidaat aan die telescopen zitten draaien dus het verschilt per keer. In eerdere seizoenen was er ook geen peil op te trekken, kon je bijv. bij de lift verdieping 5 niet rekenen dat de kandidaat er nog stond de volgende ronde.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #63 Gepost op: 14-02-2010, 00:57:36 »
Geen idee wat je er aan hebt, maar dit zijn vermoedelijk de plekken waar de kandidaten zitten...

(Kim zou ook één bankje/perkje meer richting rechts onder kunnen zitten.)
« Laatst bewerkt op: 14-02-2010, 01:00:18 door Rat »

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #64 Gepost op: 14-02-2010, 02:22:27 »
Als Kim in de spiraal loopt, en aankomt bij de foto's waar ze moet kiezen uit de boei(boot) en en helikopter, hoor je helicopter geluiden. En wie zat er in de helicopter? Erik!
Dat hoorde ik ook. Ik moest gelijk denken aan dat hij ook alle windrichtingen had gezien.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #65 Gepost op: 14-02-2010, 02:38:47 »
Als Erik en Sanne via T3 Frits hebben gezien en Frits via T3 Erik, dan kan ik maar 1 ding concluderen en dat is dat Frits zichzelf niet kan zien en dus Erik zijn vriendje en hulpmaatje in beeld komt. Of zou het andersom zijn, Erik en Frits?
« Laatst bewerkt op: 14-02-2010, 02:40:30 door yessie »

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #66 Gepost op: 14-02-2010, 02:47:14 »
Ik wil wel een hint geven: T3 is ook type auto van Volkswagen  ::jaja::
Dan is het verder niet meer moeilijk denk ik om tot de oplossing van het raadsel te komen.

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #67 Gepost op: 14-02-2010, 11:40:52 »
-waarschuwing, het volgende kan wel eens vergezocht zijn-

"Beelden zeggen meer dan woorden"
Beelden moeten we misschien omzetten in cijfers (A=1,B=2,C=3, etc).

Dan krijg je bij het woord 'Beeld':

B E E L D
2 5 5 12 4

Kan dit niet staan voor de route die je moet nemen?
Volgens mijn 'hersenspinsel' zou je dan de volgende route moeten nemen:

Keuze 1:
kiezen voor foto 1 = '2'

Keuze 2:
kiezen voor foto 1 = '5' (volgens mijn theorie hangt daar een briefje met '5')

Keuze 5:
kiezen voor foto ? = '10' (5+5 = 10?)

Keuze 10:
kiezen voor foto ? = '12'

Keuze 12:
kiezen voor foto ? = 'T4'  = Sanne

Misschien wat vergezocht maar alleen met brainstormen kom je een stap verder ;)
« Laatst bewerkt op: 14-02-2010, 11:53:46 door MrJasper »

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #68 Gepost op: 14-02-2010, 12:44:56 »

....
Misschien wat vergezocht maar alleen met brainstormen kom je een stap verder ;)

Ja hoor, dat ben ik helemaal met je eens (niet geschoten is altijd mis)
Heb alleen het idee dat we er nog niet goed de vinger op leggen.
Als er een hint in deze opdracht zit, is het niet in de route an sich. We missen een aantal belangrijke gegevens.
Dus blijft het vooralsnog in de uitspraak van PJ, de ged8e 8ter de foto, of beelden zeggen meer..., en dan letterlijk of symbolisch, daar ben ik nog niet uit.

Twijfel is het begin van wijsheid

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #69 Gepost op: 14-02-2010, 13:59:28 »
Ik weet niet of iemand tijd over heeft, maar volgens mij kan het zinvol zijn om de foto's uit te werken vanuit de gedachte dat je het gezichtspunt van de mol moet nemen. Er zitten foto's tussen waar je die keuze niet kunt maken (als "jouw" mol geen van beide 'beelden' kan hebben gezien), maar mijn idee is dat je afhankelijk van "jouw" mol daar niet komt. En er zitten foto's bij waar je maar 1 keuze kunt maken. De eerste is daar een goed voorbeeld van. Overigens had ik het idee dat er 1 kandidaat is die gaat voor de theorie 'foto's waar de mol NIET op staat'. Mogelijk kunnen we die nog gebruiken.

Iets anders zijn die 5 camera's. Daar zit wel iets geks bij hoor. Een kandidaat kan zichzelf nooit zien, dus bij 5 kandidaten heb je maar 4 posities nodig. Door er 5 te kiezen loop je het risico dat iemand een leeg bankje ziet - wat betekent dat hij/zij op zichzelf uitkomt. De beginbeelden doen vermoeden dat je daar rekening mee moet houden, maar de rest (met name het tonen van Erik/Frits door T3) dan weer niet. En als je dan al een leeg bankje toont, waarom dan niet gewoon het lege bankje waar Frits ging zitten. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het stom toeval is (en geen hint - niets is wat het lijkt) en dat er een toerist op de plek van Frits is gaan zitten ;-).

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #70 Gepost op: 14-02-2010, 14:23:59 »
Theorie 1 over T3:

Stel de mol speelt het spel eerlijk. Dan zouden hij/zij en wij een leeg bankje moeten zien. Maar daarmee geeft hij/zij het spel weg. Dus... verdraait hij/zij de telescoop naar een andere positie. Frits ziet Erik via T3. Erik zou dus een leeg bankje moeten zien. Volgens mijn theorie zou hij dan de telescoop verdraaien - in dit geval naar Frits (die is volgens Karel toch de mol). En de scoop blijft zo staan, zodat de volgende (die dus wel goed zit, al dan niet bij toeval) ook Frits ziet.

Theorie 2 over T3:

Zelfde uitgangspunt. Maar nu is Frits de mol. Dus zou je een leeg bankje moeten zien - hij verdraait de telescoop daarom naar Erik. De productie zet de scopen telkens in de juiste uitgangspositie en dus zien Erik en Kim beide (al dan niet bij toeval) de mol.

m0ll0m

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #71 Gepost op: 14-02-2010, 14:53:52 »
Tja, ik weet niet, bij de tekst 'beelden zeggen meer dan woorden' moet ik toch ook denken aan al die beelden die we in de joker/geld opdracht hebben gezien. Er komen ook een stuk of wat van deze beelden  voor in de leader.
The British are not impressed.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #72 Gepost op: 14-02-2010, 14:55:39 »
Misschien zoeken we met zijn allen wel naar de verborgen boodschap in de verkeerde zin... :-X
Misschien gaat het om een heel andere zin, niet die met beelden en woorden :P
Zou een leuk pesterijtje van de productie zijn!
Tell me what your telescope says

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #73 Gepost op: 14-02-2010, 15:44:56 »
Ik had het al in de aflevering 6 topic gepost, maar omdat ik een raar gevoel blijf houden dat dit wel eens de richting zou kunnen zijn waar we moeten zoeken, en omdat ik veel beter met plaatjes uit de voeten kan dan met woorden, heb ik besloten het nog eens te re-posten. Daarom, zie afbeelding.

Ik kan mij goed voorstellen dat dit vergezocht lijkt. Ik zal ook absoluut niet mijn best doen mensen te overtuigen dat het waar is. Maar ik wou het even kwijt in dit topic.
geniaal Rat ::bravo::
kan zo dat dit een hint is
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #74 Gepost op: 14-02-2010, 16:10:40 »
Ik heb net deze opdracht weer bekeken en ben bang dat ik de pool helemaal fout heb ingevuld.

PJ zegt iets dat beelden meer zeggen dan woorden. Dus ben ik de beelden die de kandidaten door de telescopen zagen. En wat mij opviel: Erik, Kim, Frits en zelfs Arjen waren af en toe bezig met hun molboekjes. Of lezen, of wat bijschrijven. De enige die ik dit niet heb zien doen was Sanne. Zou het zo simpel kunnen zijn?

Sanne stijgt weer in mijn verdachtenlijst, maar Arjen staat nog bovenaan met een dikke stip.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline opaweethetbeter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #75 Gepost op: 14-02-2010, 16:12:22 »
Iets anders zijn die 5 camera's. Daar zit wel iets geks bij hoor. Een kandidaat kan zichzelf nooit zien, dus bij 5 kandidaten heb je maar 4 posities nodig. Door er 5 te kiezen loop je het risico dat iemand een leeg bankje ziet - wat betekent dat hij/zij op zichzelf uitkomt. De beginbeelden doen vermoeden dat je daar rekening mee moet houden, maar de rest (met name het tonen van Erik/Frits door T3) dan weer niet. En als je dan al een leeg bankje toont, waarom dan niet gewoon het lege bankje waar Frits ging zitten. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het stom toeval is (en geen hint - niets is wat het lijkt) en dat er een toerist op de plek van Frits is gaan zitten ;-).

Dat was door nog iemand geopperd, maar het lijkt me erg onlogisch om maar vier posities te gebruiken, aangezien je dan ook steeds de kaartjes bij de foto's zou moeten verhangen. Als Pietje en Klaasje dezelfde route volgen moeten ze dezelfde persoon zien, ongeacht of dat nou de mol is of niet. En als je je eigen, lege plaats ziet, dan ben je gewoon de mol, tenzij je 'de gedachte achter de foto's' niet hebt doorgrond.

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #76 Gepost op: 14-02-2010, 16:17:46 »
Inderdaad heel goed gevonden Rat ::ok::

Verder dacht ik nog het volgende (niet vanuit een tunnel overigens):

"Beelden zeggen meer dan woorden"

Arjen is schrijver, dat duidt dus op woorden.
In aflevering koopt hij een stripboek dat duidt dus op plaatjes oftewel beelden.


Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #77 Gepost op: 14-02-2010, 16:50:09 »
Ik heb net deze opdracht weer bekeken en ben bang dat ik de pool helemaal fout heb ingevuld.

PJ zegt iets dat beelden meer zeggen dan woorden. Dus ben ik de beelden die de kandidaten door de telescopen zagen. En wat mij opviel: Erik, Kim, Frits en zelfs Arjen waren af en toe bezig met hun molboekjes. Of lezen, of wat bijschrijven. De enige die ik dit niet heb zien doen was Sanne. Zou het zo simpel kunnen zijn?

Sanne stijgt weer in mijn verdachtenlijst, maar Arjen staat nog bovenaan met een dikke stip.


Nu je t zegt ja, dat viel mij ook op. Sanne zit er o.h.a. een beetje verveeld bij.... :o
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline opaweethetbeter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #78 Gepost op: 14-02-2010, 16:58:48 »
Is "beelden zeggen meer dan woorden" niet gewoon een verwijzing naar "opsporing verzocht"? Ik kijk dat nooit, maar het lijkt me typisch zoiets wat ze daar vaak zeggen. "De dader is een klein mannetje met een baard en een rood puntmutsje. Maar beelden zeggen meer dan woorden, daarom nu een filmpje, helaas in zwartwit, 16x16 pixels, gefilmd met tegenlicht en enigszins bewogen, dus we houden ook nog de mogelijkheid open dat het gewoon een ufo was."

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #79 Gepost op: 14-02-2010, 18:43:40 »
Haha, da's een goeie
Wel jammer dat je er niet serieus op doorborduurt, want hoe weten ze nu dat het puntmutsje rood was, terwijl ze slechts zwart-wit beelden hebben? :P



maar even weer OT: denk t niet opa  ::trots::
Twijfel is het begin van wijsheid