Auteur Topic: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren  (gelezen 66099 keer)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #20 Gepost op: 12-02-2010, 13:45:05 »
Zo liepen de kandidaten:
Frits: 1-2-6-7-9-??-11-T3:Erik
Arjen: 1-2-??-9-13-T4:Sanne
Kim: 1-2-6-??-T1: Arjen
Erik: 1-??-7-11-T3: Frits
Sanne: 1-??-4-??-T3: Frits

Frits moet dus kiezen bij keuze 9. Dit is de schoolvraag van Kim (Samoerai) of die van Barbara. We weten dat hij op Kim zit, dus waarschijnlijk gaat zijn keuze dus naar de Kim-foto, en moet hij vandaar naar keuze 11. Dan moeten ze 7 keuzes maken, en kunnen de "??" uit je rijtje van Frits weg.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #21 Gepost op: 12-02-2010, 13:55:16 »
Jelsir, kijk het alsjeblieft allemaal nog een keer goed na, en let op de kaartjes.
Foto 1 en 2 (groep en tempel) vallen inderdaar onder station 1.
Dan komen inderdaad 2 foto's waar Frits langs loopt...die horen nergens bij.
Bij foto 5 en 6 (heli en boei) is dan station 2.
Er zit daartussen gewoon geen station! Ze hebben het allemaal opgevuld met foto's, omdat ze helemaal bovenin willen eindigen en veel witte plekken geen mooie tv maakt.

LOL oke dan?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #22 Gepost op: 12-02-2010, 14:00:01 »
De vraag natuurlijk is: hoe moet je de foto's zien? Moet je die zien als perspectief vanuit de mol? Of moet je diegene nemen die geassocieerd is met de mol?

Om het vanuit de ogen te zien van de mol is natuurlijk gaaf, maar het probleem is dat dit niet bij elke foto kan: bij station 4 staan wat trams in een remise of 3 kandidaten in de tram. Deze beide zijn genomen door de crew, lijkt mij. Maar misschien was je hier al op het verkeerde spoor.
Bij de joker pakken opdracht kan die 'vanuit de ogen van de mol' weer wel. Je ziet bij station 6 twee foto's: ik denk dat de linker (Hind,Arjen,Kim) vanuit de positie van Erik is genomen, en de rechter (Erik en Tim) vanuit de positie van Kim.
Maar! Wat we tot nu toe gezien hebben was dat bij station 1 iedereen die in beeld gebracht was, koos voor de linker foto, de groepsfoto. Maar dat kan nooit vanuit de ogen van de mol gebeurt zijn. En dan hadden ze dus die foto's met de tempel moeten pakken...Helaas weten we dus niet waar die tempelfoto ons naar toe zou leiden, en kunnen wij dus niet die route zelf volgen met de tabel in de openingspost.

Ga je uit van de associatie met de mol, net als volgens mij alle kandidaten, dan kun je zelf ook het spel 'naspelen'.

Volgen we Arjen op de foto's (net als Kim deed) dan volgt: 1 (groepfoto) -> 2 (boot, wat daar stond Arjen) -> 6 (Hind,Arjen en Kim) -> 7. Misschien moet je daar niet de groepsfoto pakken, want deed Frits en dat leid je naar de samoeraivraag en het schoolbord...en daar was Arjen niet. Arjen deed wel natuurlijk autorijden, maar je ziet geen auto op de foto 7 links staan. Is dus een beetje zwakke redenering. We zien hierna wel Kim nog lopen, langs een foto met Arjen en Erik bij de krater (station 13), en je ziet haar lachen. Mocht ze hier weer een keuze maken? T4 leidde naar Sanne...toen Arjen zelf keek. Uiteindelijk heeft ze wel Arjen in het vizier gekregen door T1. Kwam je bij T1 door bij station 11 voor Arjen te kiezen, ipv Pieter-Jan?

Gaan we voor Kim, dan volgt: 1 (groepsfoto) -> oei. De brugpijler staat links bij de heli-foto, maar ik weet niet welk nummer daaronder stond. Een aaneenschakeling die verderop mogelijk is, begint bij station 6: (Hind,Arjen,Kim)-> 7 (groepsfoto) --> 9 (samoeraivraag), maar daar houdt het dan weer op.

Pakken we Erik:1 (groepsfoto)-> 2 (heli), loopt voor ons dood. Verderop hebben we nog 7 (groepsfoto) -> 9 (schoolbord) en dan 13 (Erik en Arjen). Maar toen Arjen die bekeek, kreeg hij T4 en toen zag hij Sanne, niet Erik.

Sanne: 1 (groepsfoto) -> 2 (boot+boei) -> 6 ... dood spoor. Ik zag eigenlijk niets verder.

Frits: 1 (groepsfoto) -> 2 (brug+heli) -> 6 ... dood spoor. Precies hetzelfde als bij Sanne.

Conclusie:
We weten dus eigenlijk niet 100% hoe dit spel gespeeld moest worden. We kunnen niet aaneengesloten één van de kandidaten volgen.
Wel had Kim Arjen in haar hoofd: zij kwam wel bij hem terecht en ze was duidelijk blij met het resultaat. Frits had al snel een dood spoor met zijn theorie, en Erik was zeker ook niet blij met wie hij zag. Sanne zag niet 'haar mol', maar die vond haar eigen tunnelvisie wel prima. Bij Arjen weten we zijn reactie niet, maar in de molmail zegt hij dat hij een fout heeft gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 14:02:26 door thorinnl »

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #23 Gepost op: 12-02-2010, 14:22:51 »
Als wij als kijker iets uit deze opdracht moeten kunnen halen, dan moet het via T3 en T4 gaan. Immers we weten niet welke foto's naar T1, T2 of T5 verwijzen.

T3 wijst naar Frits bij Erik en Sanne. En naar Erik bij Frits.
T4 wijst naar Sanne.

Kim kijkt door T1 (=Arjan), maar omdat we niet weten via welke foto ze hier op komt kunnen we T1 nooit gebruiken in wat voor theorie dan ook!

Kortom ik weet nog niet wat de verborgen hint is, maar het lijkt er op dat die hint alleen maar kan eindigen op Sanne, Frits of Erik als mol...


Brengt me wel op het volgende. Waarom wijst T3 2x op Frits en 1x op Erik? Dit moet betekenen dat de crew aan deze telescoop hebben gezeten. (Of de kandidaten hebben zich tussentijds verplaatst). Wellicht om te voorkomen dat er een leeg bankje getoond zou worden?!? Ik vind dit erg vreemd.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 14:24:35 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #24 Gepost op: 12-02-2010, 14:55:49 »
Vlak voordat Frits boven is zien we vijf telescoop-shots:

T1:


T2:


T3:


T4:


T5:


Je zou dan denken dat T5 de lege plek is van Frits. Niet dus. Het is de plek van Kim! Horizontaal gespiegeld?!?

De plek van Frits zien we later via T3 van Sanne en Erik:


Kim ziet dus Arjen door T1:

(Zelfde telescoop en zelfde bankje als overzicht shots bovenaan!)

En Arjen ziet dus Sanne door T4:

(Zelfde telescoop en zelfde bankje als overzicht shots bovenaan!)


Conclusie:
De kandidaten hebben zich niet verplaatst. Ergo de telescopen (T3 en ?) zijn tijdens het spel veranderd. Bovendien zien we een fout leeg bankje van Kim ipv het lege bankje van Frits.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #25 Gepost op: 12-02-2010, 14:59:39 »
Jammer dat we niet weten wie de kandidaten nu echt gezien hebben.
Nu moeten we daar naar gissen én naar de achterliggende gedachte van alle foto's raden.
Dat je de foto's moet zien uit het perspectief van de mol vind ik erg mooi gevonden! Maar wat doe je dan met de foto's van de jokeropdracht? De mol was niet in alle twee de kamers aanwezig.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #26 Gepost op: 12-02-2010, 15:07:17 »

T2:


T5:


Je zou dan denken dat T5 de lege plek is van Frits. Niet dus. Het is de plek van Kim! Horizontaal gespiegeld?!?

Conclusie:
De kandidaten hebben zich niet verplaatst. Ergo de telescopen (T3 en ?) zijn tijdens het spel veranderd. Bovendien zien we een fout leeg bankje van Kim ipv het lege bankje van Frits.

Het lege bankje is zeker niet hetzelfde bankje als dat waar Kim op zit.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #27 Gepost op: 12-02-2010, 15:10:16 »
Het lege bankje is zeker niet hetzelfde bankje als dat waar Kim op zit.
er staat dat het waarschijnlijk het gespiegelde bankje,
en dan ook ietsje meer naar beneden gedaan

ik denk dat het wel hetzelfde plekje is ::jaja::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline suzanv

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #28 Gepost op: 12-02-2010, 15:12:47 »
Ik heb de foto's nog eens bekeken en vind ze eigenlijk best raar.

De linker foto van station 6 en de rechter van station 11 lijken wel met een mobieltje genomen. Arjen en Kim kijken echt vreemd op die linker foto van station 6.

Als je uitgaat van de theorie 'door de ogen van de mol' dan zou je bij station 1 de rechter foto moeten kiezen maar het probleem is dat we niet weten waar die naar leidt.

Bij station 9 is de linker foto vanuit Kim gefilmd en de rechter vanuit Barbara. Maar ja, misschien zou je wel helemaal niet bij dit station zijn uitgekomen als je de juiste route volgde...

Lastig! Het lijkt zo'n leuke puzzel...  ::ohno::

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #29 Gepost op: 12-02-2010, 15:13:29 »
Volgens mij wel, maar het is ook zeker niet de plek waar Frits later te zien is!
Punt is dat we door de montage ook weer eens genept worden.

Toch moet er een vindbare hint hier ergens te vinden zijn.

In ieder geval LIJKT het nu erg lastig om een hint te vinden die via een telescoop naar Arjen of Kim zouden wijzen...
Of zit er een hint verstopt die telescoop-onafhankelijk is?

Op hoeveel manieren kan je kiezen tussen de foto's?

1. Volg de mol, de wijze waarop vele spelers het gedaan hebben. Maar dat faalt.
2. Door de ogen van de mol, dit zou kunnen. Maar niet voor ons, omdat we niet weten hoe we van elke foto naar de volgende keuze moeten gaan.
3. Volg de afvaller. Dit faalt ook, mede omdat Manuel de opdrachten uit aflevering 3 niet heeft gespeeld.
4. ??? Wie-is-er-creatief ???
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #30 Gepost op: 12-02-2010, 15:17:31 »
er staat dat het waarschijnlijk het gespiegelde bankje,
en dan ook ietsje meer naar beneden gedaan

ik denk dat het wel hetzelfde plekje is ::jaja::

Is op Google street view niet te zien hoeveel bankjes er zijn in die buurt?

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #31 Gepost op: 12-02-2010, 15:35:31 »
Ben ook nog es aan t puzzelen gegaan met de zin van PJ

Beelden zeggen meer dan woorden

Ik kom er vooralsnog anagrammaticaal (alweer nieuw woord  :-\\ ) niet uit.

Het enige dat ik op dit moment kan vinden is dat de letters van de windrichtingen erin voorkomen;

BeeldeN Zeggen meer dan WOorden

maar dat vind ik persoonlijk geen sterke....k ga weer verder speuren  ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 15:37:02 door Juliana »
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #32 Gepost op: 12-02-2010, 15:40:02 »
("IS...JOUW...MOEDER...JOODS?" ;D)

Oh hoe kan ik die nou vergeten! Bedankt voor de herinnering, ik lag in een deuk achter mijn laptopje.  ::rofl::

OT: Ik gok dat het idee erachter heel simpel is, dat is het eigenlijk altijd wel. Dus misschien idd beelden gezien vanuit de mol. Maar dan nog, er wordt zo geklooid met montage...
No Milk today???

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #33 Gepost op: 12-02-2010, 16:03:28 »
Bijna alle foto's slaan op situaties.plaatsen waar meerdere van de huidige kandidaten (bij) zijn geweest.

Alleen bij de schoolopdracht staan 2 plaatsen die elk door maar één kandidaat zijn bezocht. De ene door Barbara, en de andere door KIM  >:D
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #34 Gepost op: 12-02-2010, 18:22:34 »
er staat dat het waarschijnlijk het gespiegelde bankje,
en dan ook ietsje meer naar beneden gedaan

ik denk dat het wel hetzelfde plekje is ::jaja::
Het lijkt me waarschijnlijker dat het een ander bankje is, bijvoorbeeld aan de overkant. Dan hoeft er niks te worden gespiegeld en klopt alles gewoon nog.
The British are not impressed.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #35 Gepost op: 12-02-2010, 18:53:38 »
Nee, dan klopt het niet. Want dat is niet het bankje waar we later Frits op zien zitten.
Dan blijft het een raar/nutteloos stukje montage.


Zover 't al ergens toe doet.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #36 Gepost op: 12-02-2010, 19:08:04 »
Als Kim in de spiraal loopt, en aankomt bij de foto's waar ze moet kiezen uit de boei(boot) en en helikopter, hoor je helicopter geluiden. En wie zat er in de helicopter? Erik!
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Molhunter..!!

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Mol na afl 1: Patrick
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #37 Gepost op: 12-02-2010, 19:34:55 »
Als in deze opdracht geen hint voor de kijkers zit, dan weet ik het ook niet meer..
Maar ja.. waar??? ::vergroot::
De echte WIDM-fan: "Bij het inloggen op je computer, duimen voor een groen scherm!"

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #38 Gepost op: 12-02-2010, 20:01:36 »
De redacteur die de logica van de expositie heeft bedacht bedenkt vast ook de hints van Schiffers.fm. Poeh, wat lastig om daar iets in te ontdekken!

Onmogelijk haast zonder tips. Ik heb geen antwoorden maar wel een hoop vragen: Hebben de kandidaten tips gekregen zonder dat ze het wisten? Geeft Pieter Jan een tip als hij zegt "beelden zeggen meer dan woorden"? Ik denk dan bijvoorbeeld aan steeds een foto uitkiezen waar een (stand)beeld op te zien is, maar daar kom je niet ver mee. Of: alleen foto's kiezen waar geen tekst op te vinden is. Of zat er een tip in de betekenis van de Japanse tekens? Waarom "antwoorden"? En slaat "uitzicht" ook op de logica? En waarom loop ik tegen mezelf te praten?
« Laatst bewerkt op: 12-02-2010, 20:56:59 door Heinz »

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [Opdracht uitgelicht] Zoek de mol foto-opdracht in de toren
« Reactie #39 Gepost op: 12-02-2010, 20:24:04 »
*Waarschuwing* onderstaand is slechts een hardop denken overpeinzing

Als wij als kijkers niet de volledige foto route krijgen te zien, immers we missen een aantal stations waartoe e.e.a. kan leiden, blijft 'het uitzicht' over. Maar ook daar lijkt een fout te zitten, zoals hierboven reeds een aantal malen is genoemd. T3 laat 2x Frits zien en 1x Erik. (Heb t nog niet weer kunnen bekijken, maar vertrouw in deze op mijn medespeurders...)
Of hebben wij, als kijkers gewoon pech dat we door de acties van de kandidaten niet tot alle stations komen?

Waar slaat dan 'beelden' van PJ op? Is het dan slechts een hint voor de deelnemers?
Is het geen fout dat T3 op 2 verschillende mensen gericht staat? En moeten we iets met die cijfers? Of krijgt alleen Kim haar 'antwoord', doordat ze de juiste route heeft gevolgd en ook haar mol ziet?

En waarom zegt Sanne eerst in de biecht dat ze niemand zag? En dan later dat ze de mol niet zag? Dat vind ik ook nog steeds zo vreemd. Of ze heeft de verkeerde route gevolgd en komt uit op haar eigen, lege plek. Dan zie je idd niemand en kun je dus nooit de mol zien?

Totale verwarring dus nog hier in mn kleine kistje  :-X
Twijfel is het begin van wijsheid