Auteur Topic: De tempel met haar 1000 treden  (gelezen 30524 keer)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
De tempel met haar 1000 treden
« Gepost op: 15-02-2010, 19:48:07 »
Aflevering 6 is een complexe puzzel en er moeten veel hints in de tempelopdracht zitten.
Zien we al die boedha's die omhangen zijn met kledingstukken en wat al niet meer? Die horen hier echt niet thuis, als bezoeker zou je schrikken  ::rofl::
Shots van beelden en van wie zijn die?
Ik denk niet dat we er uitkomen met alleen de tweede opdracht maar deze opdracht zeer zeker een rol meespeelt.

Zelf denk ik zeker te weten dat het een verwijzing is naar Frederique. De groep moest per fiets de berg beklimmen en het traject was 1000 meter en de top lag op 4170 meter. Frederique haalde na vele vele meters bergop in haar eentje de finish en hiermee won ze 5000 euro voor de groep en voor haarzelf een vrijstelling.
Daarom denk ik dat deze tempelopdracht van groot belang is voor de oplossing van de puzzel.

Laat ik een voorschot nemen, er lag een rode schort met witte stippen. Dit kan verwijzen naar de bergtrui in de Tour de France. Karel had het in die aflevering ook over de Tour de France van dat jaar waarin de berg Galibier was opgenomen. Verder heet de berg die Frederique moest beklimmen ook de berg met de 7 kleuren. Nou één ding hebben we zeker gezien bij deze opdracht, het barste van de kleuren. Ik zie ook een witte roos die verwijst naar Frederique. En wat te denken van die rode mond die de boedha heeft en aan een groene tafel zit (gephotoshopt). De mol heeft lekker wijn zitten te drinken  ::rofl::
Zo kan ik er nog wel een paar noemen incl. de verwijzingen, maar dan is er de lol vanaf.

Wel zou ik graag een duidelijk beeld willen van al die schortjes die om de boedha's zijn gehangen. Ik zie namelijk op de voorgrond ook wat wits en onder de palen iets groens. Kan iemand duidelijk in beeld brengen wat die voorwerpen moeten voorstellen?

Al met al vind ik het een nogal complexe puzzel en ik er zeker nog niet uit ben.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2010, 18:49:19 door yessie »

Offline Puar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
Re: De tempelopdracht
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2010, 19:57:43 »
Genomineerd voor de plopper?  :P
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: De tempelopdracht
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2010, 20:04:30 »




« Laatst bewerkt op: 15-02-2010, 21:33:49 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempelopdracht
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2010, 20:05:20 »
Genomineerd voor de plopper?  :P

nee, te ingewikkeld :P
Tell me what your telescope says

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: De tempelopdracht
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2010, 20:11:19 »
Wel goed gevonden Yessie!

Maar ik denk dat het eigenlijk meer om de verering van, in dit geval Boeddha gaat. Kunnen we toch eenvoudig achter komen, lijkt me. Ik zal wel eens even googelen.
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: De tempelopdracht
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2010, 20:29:21 »
Zien we al die boedha's die omhangen zijn met kledingstukken en wat al niet meer? Die horen hier echt niet thuis, als bezoeker zou je schrikken  ::rofl::

Helaas, de beeldjes met slabbetjes ben ik legio in Japan tegengekomen. Is een traditie in het Shinto en Boeddhisme:

http://1000thingsaboutjapan.blogspot.com/2009/11/will-miss-71-dressed-up-statues.html
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempelopdracht
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2010, 21:22:08 »
Genomineerd voor de plopper?  :P
Ach wie weet, we zullen het zien  ::rofl::

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempelopdracht
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2010, 21:26:47 »
Wel goed gevonden Yessie!

Maar ik denk dat het eigenlijk meer om de verering van, in dit geval Boeddha gaat. Kunnen we toch eenvoudig achter komen, lijkt me. Ik zal wel eens even googelen.

Het moet nu toch wel duidelijk zijn dat vele afleveringen een reis door de tijd van wie is de mol zijn. Vanuit deze theorie ga ik dan ook puzzelen en ik ben al heel ver gekomen. Het past nog steeds maar deze aflevering is het nogal complex merk ik. Vele zaken heb ik al gevonden en past nog steeds in mijn strategie, maar ook vele zaken blijven mij onduidelijk.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempelopdracht
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2010, 21:28:42 »
Ik wil nog wel een hint geven. Er zit weer een president in de puzzel.

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: De tempelopdracht
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2010, 21:28:57 »
Tsubasa was me voor (ik moest eerst even 71 gr Noord kijken  :o )
maar t klopt wat hij zegt, heeft met meerdere soorten van religie te maken in Japan (en niet alleen daar)
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: De tempelopdracht
« Reactie #10 Gepost op: 15-02-2010, 21:29:45 »
Ow, vertel?
In welke richting moeten we dan zoeken?  ???
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempelopdracht
« Reactie #11 Gepost op: 15-02-2010, 21:36:25 »
Ow, vertel?
In welke richting moeten we dan zoeken?  ???
Waarom iemand bij de tempelopdracht iets deed is mij volkomen duidelijk. Mijn rest alleen nog de complee uitwerking van deze opdracht.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: De tempelopdracht
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2010, 21:36:56 »
Ik heb nu alle beelden/tussen shots in die post gezet hierboven.

Sommige shots komen 2 keer voor in de aflevering. Misschien moeten we allen op die letten.
Bijv, het shot met de wirook stokjes.
De mensen die in beeld lopen, zijn niet logisch gemonteerd.
Eerst zien we een shot van de man(met rugzak) en vrouw(in blauw pak) de trap oplopen.
Op het einde van de opdracht zien we dit shot weer, maar dan komen de man + vrouw het beeld in van rechts, en gaan de trap op.
( Foto is de juiste volgorde )
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempelopdracht
« Reactie #13 Gepost op: 15-02-2010, 21:39:48 »
De mensen die in beeld lopen, zijn niet logisch gemonteerd.

Nee. Maar moet dat dan? Het is TV hoor.
Tell me what your telescope says

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempelopdracht
« Reactie #14 Gepost op: 15-02-2010, 21:53:06 »
Ik heb nu alle beelden/tussen shots in die post gezet hierboven.

Sommige shots komen 2 keer voor in de aflevering. Misschien moeten we allen op die letten.
Bijv, het shot met de wirook stokjes.
De mensen die in beeld lopen, zijn niet logisch gemonteerd.
Eerst zien we een shot van de man(met rugzak) en vrouw(in blauw pak) de trap oplopen.
Op het einde van de opdracht zien we dit shot weer, maar dan komen de man + vrouw het beeld in van rechts, en gaan de trap op.
( Foto is de juiste volgorde )
Dit valt mij dus ook bv op en dan die kleuren. Hoe te kunnen koppelen aan iemand.
Ik kan me niet voorstellen dat die er altijd in staan.
En die molentjes, tja die zijn toch ook niet altijd daar bij de boedha's opgesteld?  ::rofl::
Sanne had het gelijk over molentjes.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #15 Gepost op: 15-02-2010, 22:09:58 »
Drie van die shots komen ook voor in de intro.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #16 Gepost op: 15-02-2010, 22:19:49 »
Ik gok er trouwens op dat Frederique nog wel aan bod komt in een toekomstige aflevering, en misschien nog wel met naam ook. After all: ze is de meest belangrijke kandidate (en winnares) ooit.

Mijn gok is aflevering 8, als deze groep ook met z'n vieren is.

En trouwens, met een opdracht met bordjes en karakters en 'GEENCLUE' in aflevering 5, en een 'Meet your mole' opdracht in aflevering 6, ga ik er vooralsnog niet van uit dat er een belangrijke hint in de 1000 treden opdracht gaat zitten.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempelopdracht
« Reactie #17 Gepost op: 15-02-2010, 23:20:40 »
Helaas, de beeldjes met slabbetjes ben ik legio in Japan tegengekomen. Is een traditie in het Shinto en Boeddhisme:

http://1000thingsaboutjapan.blogspot.com/2009/11/will-miss-71-dressed-up-statues.html
Dat wist ik niet, des te ongeloofwaardiger maakt het deze opdracht.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #18 Gepost op: 16-02-2010, 23:52:40 »
Volgens mij bewijst deze opdracht wat makkelijkers; Arjen is de mol niet. De mol krijgt natuurlijk meteen te horen wat er daarboven gekozen is. Die staat solitair, niemand die hem kan betrappen. Aan de hand van de info verscheurt ie pas of de ene of de andere envelop. Arjen had als mol dus held moeten spelen en niet de jokers pakken.

Op tijdsindex 8.00 spreekt Kim hardop uit wat er in die enveloppen zit, het lijkt wel een camera-act "leuk voor de mensen thuis". Verscheuren doet ze niet. Erik en Frits doen dat wel meteen. Buiten de grote productiefout van de voorkennis dus nog een hint richting Kim.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #19 Gepost op: 17-02-2010, 08:28:56 »
Volgens mij bewijst deze opdracht wat makkelijkers; Arjen is de mol niet. De mol krijgt natuurlijk meteen te horen wat er daarboven gekozen is. Die staat solitair, niemand die hem kan betrappen. Aan de hand van de info verscheurt ie pas of de ene of de andere envelop. Arjen had als mol dus held moeten spelen en niet de jokers pakken.

Op tijdsindex 8.00 spreekt Kim hardop uit wat er in die enveloppen zit, het lijkt wel een camera-act "leuk voor de mensen thuis". Verscheuren doet ze niet. Erik en Frits doen dat wel meteen. Buiten de grote productiefout van de voorkennis dus nog een hint richting Kim.

Goed punt Lo! Sluit ook aan op mijn theorietje, dat Kim het meest verdacht is geweest deze opdracht.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!