Auteur Topic: De tempel met haar 1000 treden  (gelezen 30529 keer)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #20 Gepost op: 17-02-2010, 10:30:37 »
Leuke theorie Lo ... ben zelf altijd een beetje huiverig voor het idee dat De Mol halverwege een opdracht info krijgt over wat de andere kandidaten doen, maar je punt dat er van Kim niet getoond wordt welke enveloppe ze doorscheurt, maakt dit best een mooie hint  ::ok:: .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #21 Gepost op: 17-02-2010, 11:14:10 »
Leuke theorie Lo ... ben zelf altijd een beetje huiverig voor het idee dat De Mol halverwege een opdracht info krijgt over wat de andere kandidaten doen, maar je punt dat er van Kim niet getoond wordt welke enveloppe ze doorscheurt, maakt dit best een mooie hint  ::ok:: .

Lijkt wel een beetje op de actie van Jon in de trein vorig jaar en Dennis twee jaar geleden op het cruiseschip...
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #22 Gepost op: 17-02-2010, 19:02:28 »
Eindelijk het beeld met die man en de muts naar achteren gevonden.
Het is een beeld van Matsuo Basho en onsterfelijke poëzie maakte.
Een van de meest kenmerkende anekdotes uit zijn leven betreft de acht gezichten op het Omi-meer. Iemand vroeg Bashō, bij wijze van grap, of hij alle acht gezichten in één haiku kon vangen. Bashō antwoordde:

Shichi kei wa De acht gezichten?
kiri-ni kakurete De mist verborg er zeven
Mii-no-kane Bij Mii's klokklank.

De klokken van Mii zijn één van de acht gezichten, zoals ze door Hiroshige zijn afgebeeld.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2010, 19:04:56 door yessie »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #23 Gepost op: 17-02-2010, 19:43:40 »
Goed punt Lo! Sluit ook aan op mijn theorietje, dat Kim het meest verdacht is geweest deze opdracht.
^^^ dit!

Eindelijk het beeld met die man en de muts naar achteren gevonden.
Het is een beeld van Matsuo Basho en onsterfelijke poëzie maakte...
Hoop voor je dat je er niet te veel energie in hebt gestopt...
Toevoeging>
Van voor stukje aflevering 6:

Eén van de bronzen beelden die we zien is van de beroemde japanse dichter Matsuo Basho (1644-1694).

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #24 Gepost op: 17-02-2010, 22:26:01 »
^^^ dit!
Hoop voor je dat je er niet te veel energie in hebt gestopt...
Ik zit er gelukkig wel veel energie in te stoppen en de oplossing is nabij.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #25 Gepost op: 17-02-2010, 22:39:44 »
Ik zit er gelukkig wel veel energie in te stoppen en de oplossing is nabij.
Ik doelde alleen op het vinden van Matsuo Basho, omdat ik dat 11 dagen geleden gepost had. Ga vooral door met puzzelen en analyseren. Ik vind het leuk om te lezen.  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 18-02-2010, 01:21:01 door Rat »

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #26 Gepost op: 18-02-2010, 01:04:26 »
Ik doelde alleen op het vinden van Matsuo Basho, omdat ik dat 11 dagen geleden gepost had. Ga vooral door met puzzelen en analyseren. Ik vindt leuk om te lezen.  ::ok::
Lol dat heb ik niet eens gelezen, zit ik me rot te zoeken  ::rofl::
Wel heb ik de andere ook gevonden en dat is de discipel cq student van Basho, maar een naam ontbreekt tot nu toe nog steeds. Ik denk ook niet dat dat belangrijk is, want dat is dan de mol die herexamen moet doen (denk ik).

Wel leidt alles wat je te zien krijgt tot de oplossing van het grote vraagstuk wie de mol is. Het begint in de toren en dan leidt het je door de tempelopdracht met zijn verwijzingen naar eerdere series/afleveringen.
Dus ook al die frutsels, de kleuren wierookpijlen of wat het ook zijn mag.
Het is een mooi verhaal over Frederique en de theeceremonie is hier dan ook aan gewijd als mooie afsluiting van Frederique.
Eén van die zwarte sloten aan de kist bij de karakters heeft bv ook te maken met Frederique. De tweede heeft te maken met Eva Peron.
De tempelopdracht leidt echt tot de oplossing.
Ik heb bv een derde president gevonden en een derde kunstenaar nu dus.
Jammer dat er weinig forummers zijn die deze opdracht niet serieus nemen terwijl dat wel zo is.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2010, 20:30:24 door yessie »

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #27 Gepost op: 18-02-2010, 19:07:41 »
Wat zien we nu eigenlijk bij die beelden/boedha's, hier een opsomming:
- de wierook in verschillende kleuren
- 3 soorten schorten met 3 glazen (waarvan eentje zonder stippen en belangrijk) en een wit mondkapje erbij, een groene fles en een groen velletje papier
- de Hollandse molentjes, allemaal flesjes, schortjes en slabbetjes (oid)
- de grote boedha zit aan de groene tafel en heeft een rode mond, links onderaan een witte roos, rechts onderaan een groen blikje en een teddybeer, dan nog al die kleding met al de kleuren

Als iemand denkt dat deze attributen er echt thuishoren omdat het een gewoonte is in Japan, dan moet hij/zij de tempel maar eens gaan opzoeken op internet en ziet dat deze attributen hier echt niet thuishoren maar absoluut zeker met Wie is de Mol te maken heeft.

Veel puzzel plezier.

 

Offline Rick De Molloot

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • traust enginn!
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #28 Gepost op: 19-02-2010, 13:19:20 »
de 1000 treden opdracht.....och lo wat zit je er naast met kim als mol.....
kim liep niet te mollen daar maar dat deed Arjen. Why? ik leg um uit.
Frits op plek 1 kon kiezen tussen 1 joker en 500 euro....kim op 2 kon kiezen tussen 2 jokers of 500 euro....erik op 3 kon kiezen tussen 3 jokers of 500 euro....naja het zijn niet veel jokers dus oninteressant. Arjen daarentegen zit op de 1 na hoogste plek met evt 4 jokers, hij weet dat de onderste 3 geld kiezen want tsja 1 of 2 jokers is niet erg veel, dus wil hij de opdracht laten mislukken dan moet hij wat anders kiezen dan de onderste 3. Het maakt dan niet eens uit wat sanne bovenin kiest want arjen heeft wat anders dan de ondersten dus het is sowieso fout en geen geld in de pot.
Daarna kwam de executie...Arjen wist dat bij de executie de vraag kwam "1000 uit de pot en mee naar tokio of  scherm tonen".
Aangezien hij een stuk hoger zat bij de 1000 treden trap hadden frits, kim en erik nu een nadeel omdat men geen jokers had dus ja dan gaat er sowieso 3x 1000 uit de pot om toch mee te kunnen naar tokio. ze willen toch graag mee.
Had arjen bv op plek 1 of 2 gestaan op de 1000 treden trap dan had 1 kandidaat met veel jokers vast gezged joh doe mij dat scherm maar want ik had een boel jokers en dus geen 1000 eruit. Maar ja ze zaten laag en kozen dus voor 1000 eruit.
arjen hoefde hier niks te doen want door de goede positie bij de 1000 treden trap van hem ging er bij de executie al 3000 en later ook de 1000 van sanne, beetje dom want ze had al haar jokers ingezet en toch koos ze voor zekerheid i.p.v informatie uit het groene scherm maybe, er vanaf.
Arjen kon gewoon zijn scherm tonen, tsja het scherm van de mol is altijd groen, want hij had een boel jokers....die hij NIET had ingezet. Dus dan ist toch raar dat 4 van de 5 kandidaten 1000 euro uit de pot halen omdat ze niet zeker zijn van hun zaak en 1 iemand voor het scherm kiest en geen jokers inzet. waarom is hij niet onzeker?? omdat hij de mol is.
Ag en na de executie doodleuk roepen "bedankt jongens".....tsja als je dan al de mol niet bent....
1000 tredenopdracht laten mislukken en door zijn goede positie daar liet hij de andere kandidaten 4000 uit de pot halen omdat ze onzeker waren over hun molkeuze. Dat noem ik een goeie mol!
WIDM 2012: Traust enginn!!

Offline Puar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #29 Gepost op: 19-02-2010, 13:37:17 »
Ik ben het met rickje20 eens  :P De mol wil veel jokers zodat andere kandidaten het scherm niet durven te zien. En dat kost veel geld  ::ok::
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #30 Gepost op: 19-02-2010, 13:46:22 »
Maar waarom doet ie dan zelf niet mee met de anderen, het was toch zo simpel om te zeggen, ik wil het ook niet zien?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #31 Gepost op: 19-02-2010, 13:51:19 »
Het zou kunnen hoor, maar ik ben het ook eens met bovenstaande post. Als Arjen de mol is zou hij toch ook voor het scherm afkopen zijn geweest? Lekker 1000 euro uit de pot, geen verdenkingen en je kan alsnog je jokers showen om indruk te maken...

In mijn ogen is hij gewoon erg overtuigd van zijn eigen theorie, welke dan ook uitdrukkelijk in beeld wordt gebracht deze aflevering. Dmv jokers inzetten zou hij nooit zeker weten van zijn positie in het spel is. Hij lijkt me zeer bezig met het spel, dat dit ook zijn motivatie is om ze niet te gebruiken. Want jokers zijn mooi, maar eigenlijk heb je er als kandidaat weinig aan als je wint winnen. Want duidelijkheid scheppen ze niet, zeker niet veel jokers.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2010, 13:58:49 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline theluckyboatman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #32 Gepost op: 19-02-2010, 16:05:55 »
Erg intressant om te lezen.
Veel wat gezegd klinkt ook logisch.
Wat de beeld montage blijft het altijd lastig,mij was opgevallen dat de schoolkinderen in paarse kleding uitdrukkelijk naar voren werd gebracht.
Verder dat bij deze opdracht en bij de andere 2 opdrachten hij steeds 2e is,dus 2e van boven, bij de kano opdracht in het 2e groepje, bij de bioscoop in zaal 2 etc...
Maar goed voorgaande jaren heeft ons ook geleerd dat wij de forummers en fans cq molloten er dingen/theorieen bij gaan verzinnen terwijl de productie heel weinig hints gebruiken en geen theorieen,dus heel summier.
Ananas

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #33 Gepost op: 19-02-2010, 16:55:17 »
Erg intressant om te lezen.
Veel wat gezegd klinkt ook logisch.
Wat de beeld montage blijft het altijd lastig,mij was opgevallen dat de schoolkinderen in paarse kleding uitdrukkelijk naar voren werd gebracht.
Verder dat bij deze opdracht en bij de andere 2 opdrachten hij steeds 2e is,dus 2e van boven, bij de kano opdracht in het 2e groepje, bij de bioscoop in zaal 2 etc...
Maar goed voorgaande jaren heeft ons ook geleerd dat wij de forummers en fans cq molloten er dingen/theorieen bij gaan verzinnen terwijl de productie heel weinig hints gebruiken en geen theorieen,dus heel summier.

Maar dit is de 10e serie en alles is anders dan wat het lijkt.
Het barst van de hints, je moet ze alleen wel zien.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #34 Gepost op: 19-02-2010, 17:16:38 »
Maar dit is de 10e serie en alles is anders dan wat het lijkt.
Het barst van de hints, je moet ze alleen wel zien.

Hoe weet je dat het barst van de hints?

Vorige jaren heb ik heel intensief zitten speuren, maar ik werd uiteindelijk steeds weer teleurgesteld door het minieme aantal hints dat er uiteindelijk in de series verstopt zat. Ik let nu allereerst op het gedrag van kandidaten en niet meer zozeer op allerlei hints.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #35 Gepost op: 19-02-2010, 17:36:54 »
och lo wat zit je er naast met kim

Leuke theorie, alleen heb ik het voornamelijk over de voorkenniszaak. Hoe anders dan dat zij de mol is kon Kim precies de spelregels kennen, regels die PJ alleen aan Sanne ad uitgelegd? Ze versprak zich overduidelijk.

En tja, je theorie dat Arjen best als mol jokers kon kiezen vind ik wel kloppen, beide dingen kon je op die plek als mol wel doen, maar die -1000 laten liggen kan ik toch heel moeilijk verkroppen hoor... we zullen zien, gaat Kim er toch uit dan voeg ik me wellicht weer bij je.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Rick De Molloot

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • traust enginn!
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #36 Gepost op: 19-02-2010, 17:51:17 »
hij werd redelijk vertrouwd gezien de 1000 treden opdracht en zet dat vertrouwen kracht bij door er geen 1000 uit de pot halen door zich af te kopen....en zoals ik al eerder zei: door toedoen van de goede positie van arjen in de 1000 treden opdracht moesten de andere kandidaten zich wel afkopen omdat ze te laag zaten....dus er is door toendoen van arjen toch 3000 euro uit. hij schoof de kandidaten gewoon in die positie zodat ze zichzelf wel moesten afkopen. dat is gewoon slim.
WIDM 2012: Traust enginn!!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #37 Gepost op: 19-02-2010, 21:41:16 »
Frits op plek 1 kon kiezen tussen 1 joker en 500 euro....kim op 2 kon kiezen tussen 2 jokers of 500 euro....erik op 3 kon kiezen tussen 3 jokers of 500 euro....naja het zijn niet veel jokers dus oninteressant.

Erik en Kim moeten andersom.. maar dat maakt voor je verhaal niet uit.
Dat Arjen hoog terecht komt is inderdaad goed voor een mol. Maar dan vraag ik me wel af waarom hij niet voor geld kiest, de kans was immers groot dat Sanne voor jokers zou gaan.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2010, 21:44:55 door Lautjuh »

Offline belg

  • Forumlid
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #38 Gepost op: 19-02-2010, 21:54:26 »
Volgens de Arjen-verdenkers zou hij voor jokers hebben gekozen om de anderen (Kim, Erik en Frits)onzeker te maken over hun test, zodat ze hun scherm zouden afkopen.
Dit klinkt logisch, vind ik.
Met deze redenering wordt Kim dan weer iets minder verdacht, omdat Erik en Frits zéker hun scherm zouden afkopen en mogelijks Arjen ook. 

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tempel met zijn 1000 treden
« Reactie #39 Gepost op: 20-02-2010, 02:08:19 »
Hoe weet je dat het barst van de hints?

Vorige jaren heb ik heel intensief zitten speuren, maar ik werd uiteindelijk steeds weer teleurgesteld door het minieme aantal hints dat er uiteindelijk in de series verstopt zat. Ik let nu allereerst op het gedrag van kandidaten en niet meer zozeer op allerlei hints.

Ik zie in de intro bv een wit mondkapje en bij de schortjes ook die de beelden om hebben. Dit mondkapje heeft met Eva Peron te maken. Eva ging de toren af en er hangt een touw en een soort rugzak of zo, Frederique ging de berg op --->>> 1000 treden / meter verschil tussen toren af en berg op.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2010, 02:34:01 door yessie »