Auteur Topic: [Theorie] Hoofdletters kandidaten  (gelezen 11326 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #20 Gepost op: 21-02-2010, 22:27:09 »
Heb jij Tim Tennis Is Macht horen zeggen dan? Nee, omdat die zin geen sense zou maken. Maar Kim Is Mol is wel een logische zin.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #21 Gepost op: 21-02-2010, 22:34:09 »
Neehee, jij haalt twee dingen door elkaar!

Kennis Is Macht: is wel gezegd, kan wel als hint.
Kim Is Mol: is niet gezegd, slaat nergens op, omdat je dit geintje OVERAL op kan toepassen. Bijvoorbeeld: Tim Is Mol.

Tennis heeft hier helemaal niks mee te maken, dat heb je mij ook nooit horen zeggen, dat bedacht Tsubasa. Dat is helemaal geen onderdeel van mijn uitleg waarom Kim Is Mol geen hint kan zijn, maar Kennis Is Macht wel. Twee verschilende dingen.
« Laatst bewerkt op: 21-02-2010, 22:35:58 door Daedalus »
The British are not impressed.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #22 Gepost op: 22-02-2010, 13:23:16 »
Neehee, jij haalt twee dingen door elkaar!

Kennis Is Macht: is wel gezegd, kan wel als hint.
Kim Is Mol: is niet gezegd, slaat nergens op, omdat je dit geintje OVERAL op kan toepassen. Bijvoorbeeld: Tim Is Mol.

Tennis heeft hier helemaal niks mee te maken, dat heb je mij ook nooit horen zeggen, dat bedacht Tsubasa. Dat is helemaal geen onderdeel van mijn uitleg waarom Kim Is Mol geen hint kan zijn, maar Kennis Is Macht wel. Twee verschilende dingen.

Nee maar kijk. Er is gezecht door kim 'Kennis Is Macht' 'K I M'

Dat is én KIM én de beginletters van Kim Is Mol.

Ik snap niet hoe jij op Pim en Tim is mol komt? Want er heeft nooit iemand een zin gezegt met beginletters P I M of T I M.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2010, 14:37:04 door Molow »
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #23 Gepost op: 22-02-2010, 14:17:39 »
gezegd of gezecht?

Molow, wat Dae en ik bedoelen, is dat er niet geselecteerd wordt op kandidaten die een naam hebben waarmee een anagram of een andere woordgrap kan worden uitgehaald door de makers van het programma.

Als er twee mogelijke kandidaten zijn, die op het oog beide geschikt zijn voor deelname aan het programma, zou jij het een eerlijk criterium vinden, om dan maar te kiezen voor de kandidaat waarmee je zo'n woordgrap kunt uithalen?

Dat is al 9 seizoenen niet zo, waarom zou het dan in het tiende seizoen wel zo zijn?

Dat dit het tiende seizoen van het programma is, dat betekent nog niet dat alles wat in voorgaande seizoenen ''not done'' was, nu ineens wel gedaan wordt?

Dan hadden ze voor mijn part ook de boel kunnen omdraaien, en iedere kandidaat die doorging een rood scherm kunnen geven, dan weet je tenminste zeker dat al die kandidaten de mol niet zijn (of wordt dan het principe van ''de mol krijgt nooit een rood scherm'' ook overboord gegooid?).

Wat is dus zeggen wil: al is dit het tiende seizoen, een aantal basisprincipes blijft gewoon overeind.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #24 Gepost op: 22-02-2010, 14:36:43 »
gezegd of gezecht?

Molow, wat Dae en ik bedoelen, is dat er niet geselecteerd wordt op kandidaten die een naam hebben waarmee een anagram of een andere woordgrap kan worden uitgehaald door de makers van het programma.

Als er twee mogelijke kandidaten zijn, die op het oog beide geschikt zijn voor deelname aan het programma, zou jij het een eerlijk criterium vinden, om dan maar te kiezen voor de kandidaat waarmee je zo'n woordgrap kunt uithalen?

Dat is al 9 seizoenen niet zo, waarom zou het dan in het tiende seizoen wel zo zijn?

Dat dit het tiende seizoen van het programma is, dat betekent nog niet dat alles wat in voorgaande seizoenen ''not done'' was, nu ineens wel gedaan wordt?

Dan hadden ze voor mijn part ook de boel kunnen omdraaien, en iedere kandidaat die doorging een rood scherm kunnen geven, dan weet je tenminste zeker dat al die kandidaten de mol niet zijn (of wordt dan het principe van ''de mol krijgt nooit een rood scherm'' ook overboord gegooid?).

Wat is dus zeggen wil: al is dit het tiende seizoen, een aantal basisprincipes blijft gewoon overeind.

Ik begrijp het volkomen, en ik snap ook dat ze de mol niet kiezen omdat hij/zij een bepaalde naam heeft. Maar wanneer de mol uiteindelijk gekozen is, zouden ze best met die naam een hint kunnen maken, toch? Ik bedoel.. 'Kennis Is Macht' en 'KIM' komt best mooi uit. En al die andere uitspraken ook. Dan heeft de redactie gewoon geluk, als zulke dingen er zijn. Dan kunnen ze die gebruiken.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #25 Gepost op: 22-02-2010, 15:12:44 »
Ik geef je ook niet helemaal ongelijk hoor (Ego is de Mol is er het beroemdste voorbeeld van).

Je begrijpt dus dat ik wilde aangeven dat sommige dingen gewoon geen ''criterium'' kunnen zijn. Vorig jaar was er een felle discussie over het ''verenigd kunnen zijn'' van de mol en de winnaar in 1 persoon. Ook daarbij bleek het heel erg moeilijk te zijn om degene die het beweerde (Jelsir) ervan te overtuigen dat, en waarom, dat niet kon.

Er is soms heel wat overredingskracht voor nodig, maar je bent er bij mij niet mee, als je (dat doe jij dus niet, ik bedoel het in het algemeen) het bekende gezegde ''niets is wat het lijkt'' gaat gebruiken, om je bewering dat alles mogelijk moet zijn, kracht bij te zetten. Dat vind ik namelijk wat al te gemakkelijk........

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #26 Gepost op: 22-02-2010, 15:18:39 »
Ik geef je ook niet helemaal ongelijk hoor (Ego is de Mol is er het beroemdste voorbeeld van).

Je begrijpt dus dat ik wilde aangeven dat sommige dingen gewoon geen ''criterium'' kunnen zijn. Vorig jaar was er een felle discussie over het ''verenigd kunnen zijn'' van de mol en de winnaar in 1 persoon. Ook daarbij bleek het heel erg moeilijk te zijn om degene die het beweerde (Jelsir) ervan te overtuigen dat, en waarom, dat niet kon.

Er is soms heel wat overredingskracht voor nodig, maar je bent er bij mij niet mee, als je (dat doe jij dus niet, ik bedoel het in het algemeen) het bekende gezegde ''niets is wat het lijkt'' gaat gebruiken, om je bewering dat alles mogelijk moet zijn, kracht bij te zetten. Dat vind ik namelijk wat al te gemakkelijk........

Nee ik ben het ook met je eens.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #27 Gepost op: 22-02-2010, 17:27:18 »
Ik zeg het nog één keer en als mensen het dan nog niet snappen... :P

Kennis Is Macht kan wèl een hint zijn, omdat die hint dan naderhand bedacht is.

Kim Is Mol kan géén hint zijn, omdat dit geintje met iedereen is uit te halen. Bijvoorbeeld Hind = Hint, kan gewoon niet, terwijl het gegeven an sich wel als hint gebruikt kan worden. Maar daarmee is niet meteen alles aan die persoon een hint.

Deze twee KIM-zinnen hebben niks met elkaar te maken. Je kan niet zeggen: "Oh, X is een hint, want Y is ook een hint." Als X nergens op slaat is het geen hint.
The British are not impressed.

Offline Puar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #28 Gepost op: 22-02-2010, 18:00:20 »
Volgens mij was ik degene die over dat "kennis is macht" begon in dit topic  :P
Die zin was gewoon verdacht omdat het ook nog KIM is die het zegt. Maar omdat iemand een zin zegt met de letters van haar eigen naam kan ik daar nog niet uit halen dat diegene de mol is. Kim is mol kan voor mij ook de prullenbak in, want als Tim er nog in zat is het een onmogelijk te vinden hint, dan konden we ook zeggen: Tim is mol zoals Daedalus al zei  ::vergroot::
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #29 Gepost op: 23-02-2010, 18:34:35 »
Tunnelvisie Is Macht..

 :P

Maar terug on topic, ik denk dat de taalpuristen hebben toegeslagen en dat tegenwoordig alle namen met een hoofdletter worden geschreven.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline de_mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #30 Gepost op: 23-02-2010, 21:57:16 »
Ja, denk ik ook. Ik ergerde mij daar ook een beetje aan.  ::regenboog::

En dat het zou kunnen wijzen naar Erik van der Hoff is onzin, want dat lijkt niet op 'hoofdletter'. Op die manier kunnen we van alle woorden een hint maken, als we de letters een beetje verdraaien of -anderen.  :-\\
One for the mol, two for the money, three for the clues, now go, go, go!

Offline Molenaar

  • Forumlid
  • Kaf van het koren
Re: [Theorie] Hoofdletters kandidaten
« Reactie #31 Gepost op: 25-02-2010, 01:02:45 »
Het was ook maar een grapje he, een hersenspinseltje :P