Auteur Topic: [Theorie] Judas  (gelezen 13201 keer)

Offline Risjaar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Eenmaal in een tunnel is 't maar beter doorgassen.
[Theorie] Judas
« Gepost op: 23-02-2010, 23:21:47 »
Het kan aan mij liggen, maar inmiddels zie ik aardig wat verwijzingen naar Judas uit de bijbel. En misschien is het tijd voor een lekkere nieuwe Alice-theorie.

Zoals Remy zegt in dit filmpje (http://www.avro.nl/Pages/player.aspx?maid=tcm:8-215612#) vanaf 4:30 'Wie is de Mol' fonetisch vertaald in het Japans refereert naar Jezus en zijn apostelen en in het bijzonder naar Judas. Remy zit echter op Frit sin dit filmpje, maar gecombineerd met de kus van Sanne in aflevering 1 en het feit dat ze telkens naast de afvaller zit (m.u.v. Barbera's tweede 'echte' rode scherm) is het misschien de moeite waard om dit vizier open te houden. Laten we in ieder geval kijken of Sanne vanaf nu telkens NAAST de afvaller zit.

Ik ben benieuwd! :)

De Judaskus


Het laatste avondmaal

« Laatst bewerkt op: 26-02-2010, 21:36:40 door maud »
C'est le Fruit!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Theorie: Judas
« Reactie #1 Gepost op: 23-02-2010, 23:23:10 »
Je Judaskus plaatje werkt niet, je mag hem niet hotlinken.
The British are not impressed.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Theorie: Judas
« Reactie #2 Gepost op: 23-02-2010, 23:26:31 »
Ik sluit deze theorie bij voorbaat uit omdat de Nederlandse Publieke Omroep nooit de bijbel op zo'n rare manier bij een tv programma zou betrekken.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Theorie: Judas
« Reactie #3 Gepost op: 23-02-2010, 23:29:28 »
Ik sluit deze theorie bij voorbaat uit omdat de Nederlandse Publieke Omroep nooit de bijbel op zo'n rare manier bij een tv programma zou betrekken.

Nou de AVRO is van oudsher de Algemene Vereniging Radio Omroep, en heeft niets met enige vorm van geloof te maken.

Tevens heeft de VRT (de Vlaamse Publieke Omroep, net zo vrij als de AVRO eigenlijk) ook al eerder Bijbelse hints in De Mol gestopt.

Ik zie het wel als een optie, maar dan verwacht ik de komende afleveringen nog wel meer Judas te zien (en dan bedoel ik geen zoentjes van Sanne)
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Theorie: Judas
« Reactie #4 Gepost op: 23-02-2010, 23:30:12 »
Jezus en zijn discipelen lagen aan, maar dit even terzijde (zie dat het anders geschilderd is door Da Vinci).

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Theorie: Judas
« Reactie #5 Gepost op: 23-02-2010, 23:36:52 »
Op zich zou het een leuke theorie zijn, maar het staat me wat tegen dat het m.i. zo weinig met Japan te maken heeft. Een theorie heeft meer potentie, m.i., als er een link is. Denk aan de Red Crystal Moon van Dennis, dat had betrekking op hem als mol èn op het land van de betreffende serie. Dat zie ik hier niet.
The British are not impressed.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Theorie: Judas
« Reactie #6 Gepost op: 23-02-2010, 23:39:14 »
Op zich zou het een leuke theorie zijn, maar het staat me wat tegen dat het m.i. zo weinig met Japan te maken heeft. Een theorie heeft meer potentie, m.i., als er een link is. Denk aan de Red Crystal Moon van Dennis, dat had betrekking op hem als mol èn op het land van de betreffende serie. Dat zie ik hier niet.

Komend najaar op TV: Op Zoek Naar Judas, een musicalprogramma van de AVRO gepresenteerd door Frits Sissing? :P

Je hebt wel gelijk met het land jah. Ik hoop meer op iets leuks met haiku dan met Judas. Toch blijf ik 'm aardig vinden! (de theorie dan, niet Judas :P )
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Theorie: Judas
« Reactie #7 Gepost op: 24-02-2010, 00:31:22 »
Bij DWDD:
Judas als held van Christus
De Judas Passion
The British are not impressed.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Theorie: Judas
« Reactie #8 Gepost op: 24-02-2010, 01:29:25 »
Ik sluit deze theorie bij voorbaat uit omdat de Nederlandse Publieke Omroep nooit de bijbel op zo'n rare manier bij een tv programma zou betrekken.
Ik sluit deze theorie bij voorbaat uit omdat de Nederlandse Publieke Omroep nooit de bijbel op zo'n rare manier bij een tv programma zou betrekken.
Jammer voor jou, Jelsir, maar dan ken jij serie 3 van de Vlaamse mol niet. Daar zat juist een vette hint verborgen in nota bene de bijbel.

Je kunt ervan denken wat je wil, maar iedereen die de ontknopig heeft gezien van de Vlaamse mol met Marc Simons, kan dit verhaal bevestigen.

Dus waarom zou de AVRO dat niet doen?

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Theorie: Judas
« Reactie #9 Gepost op: 24-02-2010, 08:11:26 »
Hints uit de bijbel, imo echt erg slecht... Dan bevoordeel je dus een bepaalde groep (nl gelovigen) die op de hoogte zijn van dit werkje. In de Belgische serie was dit, naar mijn herinnering, dan ook geen succes. Daarnaast is het de Avro en niet de KRO/EO...
« Laatst bewerkt op: 24-02-2010, 09:11:55 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Theorie: Judas
« Reactie #10 Gepost op: 24-02-2010, 10:23:50 »
Ik sluit deze theorie bij voorbaat uit omdat de Nederlandse Publieke Omroep nooit de bijbel op zo'n rare manier bij een tv programma zou betrekken.


Hints uit de bijbel, imo echt erg slecht... Dan bevoordeel je dus een bepaalde groep (nl gelovigen) die op de hoogte zijn van dit werkje. In de Belgische serie was dit, naar mijn herinnering, dan ook geen succes. Daarnaast is het de Avro en niet de KRO/EO...
Het maakt niet uit waar je een hint van maakt. Ook met de Red Crystal Moon en Ramses Shaffy's "En Toen" hints bevoordeelde je mensen met gedetailleerde kennis. Ik vond in de Belgische reeks het gebruik van de nummers die naar de Mol wezen wat obscuur, maar de bijbel zelf is bekend, zelfs bij niet gelovige mensen. Ik verwacht niet dat iedereen de bijbel uit zijn hoofd kent, maar een zekere bijbelkennis is algemene ontwikkeling met betrekking tot kennis over de verschillende wereldreligieen. En laten we wel wezen, je hoeft niet eens de link met de bijbel te leggen, het succes van Dan Brown's Da Vinci code verspreidde die kennis nog eens wat extra.

Ik zie de 3-theorie waar ik na aflevering 1 mee zat als onderbouwing voor de bijbel als een hint. God, Jezus, Heilige geest zijn de drie eenheid. Beetje extra onderbouwing kan geen kwaad, maar ik vind het top.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Theorie: Judas
« Reactie #11 Gepost op: 24-02-2010, 11:20:53 »
leuk  , hint uit de bijbel, dan zouden laus en ik het toch zeker moeten zien/snappen !
dennis for mole !

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie: Judas
« Reactie #12 Gepost op: 24-02-2010, 13:14:34 »
leuk  , hint uit de bijbel, dan zouden laus en ik het toch zeker moeten zien/snappen !

Wie is Laus?

Ik ben ook christelijk. =p

Maar ik ben wel benieuwd of dit een echte hint is. Vind het wel redelijk sterk. :o

Ik snap t niet. Volgens mij zijn er atm voor elke kandidaat wel geloofwaardige hints gevonden. Trouwens, ik ga even een topic erover maken. :D
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline suzanv

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Theorie: Judas
« Reactie #13 Gepost op: 24-02-2010, 13:26:04 »
Een bijbelverwijzing als hint kan zeker wel, ook bij de AVRO! De bijbel is een overbekend historisch verhalenboek, of je nu in God gelooft of niet.
Het laatste avondmaal is algemeen bekend, net als het schilderij van Da Vinci. Dan Brown heeft er zelfs een boek over geschreven en om nou te zeggen dat dat allemaal zulke Christelijke literatuur is...

Kortom: ik vind de hint wel mooi (hoewel de AVRO hem natuurlijk nooit in de molmail zou stoppen maar goed).

Op het schilderij is Judas de man in het blauw-groene gewaad dat het zakje muntgeld vasthoudt. (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Laatste_Avondmaal_(Leonardo_da_Vinci) )

- Wie had er tijdens de lunch met Angela en Karel de pot?
- Wie droeg er blauw-groen?
- Kunnen we iets zeggen over de plek waar de kandidaten zaten in relatie tot het schilderij?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Theorie: Judas
« Reactie #14 Gepost op: 24-02-2010, 14:37:57 »
Wie is Laus?

Misschien Saul?

Trouwens, er kan natuurlijk wel wat achter deze theorie zitten, alleen zou ik hem dan wat meer terug willen zien komen! Volgens mij is een soortgelijke christelijke theorie vorig seizoen ook op .nl geweest. Of die hier was weet ik niet, want toen zat ik alleen op .nl... En die bleek uiteindelijk niks te zijn!
Ich bin ein Bärliner!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Theorie: Judas
« Reactie #15 Gepost op: 24-02-2010, 14:43:27 »
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie: Judas
« Reactie #16 Gepost op: 24-02-2010, 14:59:03 »
Gewoon Lautjuh ?


Waarom dan Laus die wordt altijd Lau genoemd.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Theorie: Judas
« Reactie #17 Gepost op: 24-02-2010, 16:28:16 »
Wat een negatieve sfeer lijkt hier ineens te hangen zeg. Nev noemt Lau al jaren Laus, mag ze?
The British are not impressed.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie: Judas
« Reactie #18 Gepost op: 24-02-2010, 16:29:22 »
Wat een negatieve sfeer lijkt hier ineens te hangen zeg. Nev noemt Lau al jaren Laus, mag ze?

Ik vraag alleen wie Laus is omdat ik nooit ervan had gehoord. Ik dacht dat iedereen haar Lau noemde maar maakt mij niks uit hoor.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Theorie: Judas
« Reactie #19 Gepost op: 24-02-2010, 16:30:41 »
lautjuh voor jullie, laura voor haar ouders en sommige anderen, laus ( of cake of chocoladetaart ) voor mij omdat ze nou toevallig mn vriendin is.
dank dae :)
oeps, ik bedoel natuurlijk
daedalus
 ::hypocriet::
dennis for mole !