Auteur Topic: 10 Mensen, 10 Kleuren  (gelezen 19241 keer)

Offline Piertje

  • Forumlid
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #40 Gepost op: 12-03-2010, 18:18:39 »
Zou de hint niet in de rest van de sms kunnen zitten? Vraag me niet wat dan, maar zomaar een ingeving. Of misschien een combinatie van het Japanse en het NL'se.. Waarom zou het er anders voor staan?

'gefeliciteerd, je hebt de achtste aflevering gehaald'

Geen hoofdletter is het enige dat me opvalt eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2010, 18:20:22 door Piertje »

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #41 Gepost op: 12-03-2010, 19:05:08 »
Klopt, afwijking zeker door handschrift, of ook gewoon belabberde pixelkwaliteit van die telefoon + online stream van de aflevering. Het is absoluut hetzelfde teken, namelijk 'kleur' (iro). Het was ook het tiende karakter (10!) van de bordjesopdracht, samen met het negende karakter vormde het het woord 'uitzicht' (keshiki).

En dat uitzicht sloeg op de opdracht: Meet Your Mole en dat verwees via de theorie van Rat (en alle anderen die er aan meewerkten) naar Kim als Mol.

Is de theorie dan nu rond?

-Maar wat doen we toch met die opvallende rode sleutelhanger van Hind uit de eerste aflevering? Lijkt me toch dat we daar iets mee moeten...
-En een ander aandachtspunt dat we daarmee moeten verbinden is misschien die cursor bij al Erik zijn tests...

 ???

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #42 Gepost op: 15-03-2010, 16:55:01 »
10 mensen, 10 kleuren... 10 verschillende molboekjes?


Bron: RAT

Na terugkijken blijken twee van de drie finalisten iets opvallends te doen bij het kiezen van een molboekje:

1) Frits pakte als eerste, en had dus de keuze (koos dus rood met wit bloemetjesmotief)
2) Sanne pakte als laatste, maar pas nadat PJ haar haar er op attendeerde dat ze er één moest pakken.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #43 Gepost op: 15-03-2010, 16:56:17 »
Kim heeft ook nog een soort van rode vlekken danwel bloemen op het boekje staan, de andere boekjes voor zover ik heb kunnen zien niet...
Weet je het niet, antraciet

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #44 Gepost op: 17-03-2010, 10:52:26 »
10 Mensen, 10 Kleuren
10 M, 10 K
10 Mol, 10 Kim
10de Mol Kim!

 ;) :P

Offline suzanv

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #45 Gepost op: 17-03-2010, 10:59:39 »
10 Mensen, 10 Kleuren
10 M, 10 K
10 Mol, 10 Kim
10de Mol Kim!

 ;) :P

Tja, het zou zomaar een hint kunnen zijn...

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #46 Gepost op: 17-03-2010, 17:15:51 »


Kim was het die opmerkte dat er een "gewoon Nederlands &-teken tussen stond" [de beide plusjes merkte ze niet op];

Het &-teken:
Het &-teken wordt wel ampersand genoemd, een term die we geleend hebben uit het Engels. Waarschijnlijk is dit een vervorming van and per se 'and' (= 'en op zichzelf (het teken) &'). Ook de termen et-teken en en-teken komen wel voor. De ampersand is een combinatie van de letters e en t van het Latijnse et (= 'en').

Het + teken:

Het plusteken is lang niet zo oud als de Arabische cijfers of de letters die wij tegenwoordig gebruiken. Het teken werd voor het eerst gebruikt aan het eind van de Middeleeuwen. Aan het begin van de vijftiende eeuw werden in Europa in plaats van het plus- en minteken nog vaak de letters p en m gebruikt. In een Duits manuscript uit 1456 wordt het Latijnse woord 'et' ('en') gebruikt in optellingen ("12 et 82") en daarbij is het woord zo geschreven dat het lijkt op ons huidige plusteken.

Men gaat er dan ook in het algemeen van uit dat het plusteken - net als de ampersand - een ligatuur is van het Latijnse woord 'et'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Plusteken

Conclusie: Er staan drie verwijzingen naar de ketting van Kim, althans naar het japanse getal tien, in de sms.
En het laatste teken was het tiende bordje bij de krateropdracht.
Weet je het niet, antraciet

Offline Puar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #47 Gepost op: 17-03-2010, 17:40:27 »
10 mensen, 10 kleuren... 10 verschillende molboekjes?

Na terugkijken blijken twee van de drie finalisten iets opvallends te doen bij het kiezen van een molboekje:

1) Frits pakte als eerste, en had dus de keuze (koos dus rood met wit bloemetjesmotief)
2) Sanne pakte als laatste, maar pas nadat PJ haar haar er op attendeerde dat ze er één moest pakken.

Toen dat van Sanne gebeurde d8 ik meteen: de mol pakt geen boekje want die heeft het helemaal niet nodig  :P Maar dit mag ik eigenlijk niet zeggen vanuit mn Frits tunnel :-X Straks worden mn tunnelgenoten nog boos  :-X
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: 10 Mensen, 10 Kleuren
« Reactie #48 Gepost op: 17-03-2010, 17:47:34 »
 十人十色 = jūnin toiro

Opvallend dat de "+" in deze uitdrukking dus twee betekenissen heeft; "jū" als in tien mensen en "to" als in tien kleuren.

Ik denk dan ook dat er achter dit adagium geen verdere hint verstopt zit, dus dat we het niet letterlijk moeten nemen, maar dat deze "dubbele" vertaling van het "+"je in de sms de achterliggende hint is. [-> mbt het symbool op de hanger van de ketting van Kim]

Al is het ook een liedje:
http://en.wikipedia.org/wiki/J%C5%ABnin_Toiro
« Laatst bewerkt op: 17-03-2010, 18:13:32 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet