Auteur Topic: [Kandidaat] ANNA is niet de Mol!  (gelezen 143194 keer)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #80 Gepost op: 15-01-2011, 13:45:39 »
In aflevering 2 was Anna de mol.

In de theateropdracht moet zij als eerste op, terwijl zij zichzelf omschrijft als "haantje de voorste". Lijkt op een hint.

In de tweede opdracht is de audio zo opgesteld (speaker in de basis) zodat er geen twijfel kan zijn dat communicatiestoringen bij de zendende kant vandaan komen. Anna ging daar in de fout.

In de derde opdracht kan Anna haar lach amper inhouden bij de fouten van zowel Karin als Pepijn. Ik kan mij voorstellen dat Anna bepaalde details fout heeft voorgezegd (b.v. mosselen i.p.v krabben).

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #81 Gepost op: 15-01-2011, 19:46:14 »
Ik had haar al in mijn top 3, maar door deze aflevering is ze zeker in mijn mollenlijste nog meer gestegen. Net als bij Art heeft zij een mollig totaalplaatje. Al vind ik wel dat de storing tussen Anna en de heren wel erg opvallend was.
Ich bin ein Bärliner!

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #82 Gepost op: 15-01-2011, 20:09:34 »
Wat ik erg opvallend vond was haar datingtekst. Ze heeft het over optimist tot in de kist. Dat vind ik zo'n rare uitspraak. Een mol zit ook onder de grond net zoals je begraven wordt.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #83 Gepost op: 16-01-2011, 00:39:01 »
Wat ik erg opvallend vond was haar datingtekst. Ze heeft het over optimist tot in de kist. Dat vind ik zo'n rare uitspraak. Een mol zit ook onder de grond net zoals je begraven wordt.

Ik had hem wel eens eerder gehoord hoor.

Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #84 Gepost op: 16-01-2011, 09:52:36 »
Staat ook hoog op mijn lijst. Dat eerste wat steeds terugkomt bij haar is ook opvallend. Als basis natuurlijk het 'gesprek' met de mol tijdens de roodshow, met 'ten eerste'. Anna wil als eerste tijdens de mandjesopdracht en zegt over zichzelf dat ze haantje de voorste is.

Wat betreft de busopdracht, het lijkt me toch ook de figuur met de pet. Hollands blonde haren in een bus vol El Salvadorianen en een pet om je onder te verschuilen. Het lijkt me niet dat de mol open en bloot als zichzelf in de bus gaat zitten.
De eersten zullen de laatsten zijn. Anna winnaar/verliezer?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #85 Gepost op: 16-01-2011, 14:07:41 »
Er begint zich een beetje een Anna tunnel rond mij te vormen. Ik zit er nog niet zo heel diep in, maar merk dat ik dingen langzaam minder objectief ga bekijken. Gevaar is een beetje dat ik weet dat mijn fantasie altijd de gaten opvult om er een mooi compleet verhaal van te maken en dit is niet altijd de werkelijkheid.

In aflevering 1 vond ik haar al verdacht, maar dat was vooral een gevoel (op basis van houding, gedrag, gezichtuitdrukkingen e.d.), al heeft ze ook tijd verspilt tijdens de vuurwerk opdracht en geen geld gepakt bij de route en anderen aangezet om dat ook niet te doen.

In aflevering 2 vallen mij een aantal verdachte dingen op:
Ten eerste, in opdracht 1 lijkt ze het heel goed te doen. Haar tekst wordt door 9 kandidaten geraden. Wat wil je, ze schrijft in haar stukje dat ze van Star wars houdt en draagt die dag een Star wars t-shirt. Hoeveel makkelijker wil je het maken. Té makkelijk.
Dit kan heel goed een dekmantel zijn, ze kan alle teksten van haar mede kandidaten expres verkeerd hebben geraden. In één geval was dit de druppel die er voor zorgt dat er geen €250 bij komt. Potentieel had dit nog meer geld kunnen kosten. Perfecte manier dus om als eerlijke kandidaat over te komen, maar toch te mollen.

Bij de tweede opdracht heeft ze een belangrijke positie door het kaartje te tekenen, al lijkt dit verder niet zo uit te maken. Vervolgens is haar valt haar audio weg waardoor de rest geen nieuwe informatie krijgt over de route.

In opdracht 3 molt ze ook heel subtiel, ondanks dat ze een goed antwoord geeft. Zij is (een van) de personen die voorsteld om in twee groepjes van vijf te splitsen en elk een kant in de gaten te houden. Tegen PJH noemt ze vervolgens een wijziging die in de andere helft van het stilleven heeft plaatsgevonden. Dit vindt ik verdacht...

  • Stel dat er 5 wijzigingen in de linker helft en 5 in de rechterhelft zijn geweest.
  • Stel dat iedereen perfect opgelet had en niet opzetelijk ging mollen.
  • Linker wijzigingen zijn gezien door Miryanna, Jan, Horace, Hanna en Art.
  • Rechts door Soundos, Pepijn, Karin, Patrick en Anna.

Dan krijg je de volgende situatie bij PJH:
  • Soundos -> wijziging rechts -> €200
  • Patrick -> wijziging rechts -> €400
  • Karin -> wijziging rechts -> €600
  • Pepijn -> wijziging rechts -> €800
  • Anna -> wijziging links -> €1000 (terwijl ze rechts gekeken heeft)
  • Art -> wijziging links -> €1200
  • Horace -> wijziging links -> €1400
  • Hanna -> wijziging links -> €1600
  • Miryanna -> wijziging links -> €1800 (wow... wat gan ze deze opdracht veel verdienen)
  • Jan -> "Uhm... tja, ik heb alleen op de linkerkant gefocussed en da's allemaal al genoemd" -> €0 (nul!)

Dat vindt ik erg verdacht: Ze lijkt goed te doen, maar is dat wel zo.
(Het valt mij nu trouwens pas op dat iedereen die rechts keek eerst aan de beurt was. Ik weet niet of dit bewust was, maar het is wel verstandig voor het bovenstaande molgedrag om eerder aan de beurt te zijn dan de mensen die naar links hebben gekeken. Als daar al een fout wordt gemaakt, blijven er na Anna 4 goede antwoorden over voor links en vier kandidaten die naar links hebben gekeken, en kan alsnog een flink bedrag worden opgebouwd.)

Kortom, ik vindt haar verdacht!

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #86 Gepost op: 16-01-2011, 14:47:15 »
Er begint zich een beetje een Anna tunnel rond mij te vormen. Ik zit er nog niet zo heel diep in, maar merk dat ik dingen langzaam minder objectief ga bekijken. Gevaar is een beetje dat ik weet dat mijn fantasie altijd de gaten opvult om er een mooi compleet verhaal van te maken en dit is niet altijd de werkelijkheid.

In aflevering 1 vond ik haar al verdacht, maar dat was vooral een gevoel (op basis van houding, gedrag, gezichtuitdrukkingen e.d.), al heeft ze ook tijd verspilt tijdens de vuurwerk opdracht en geen geld gepakt bij de route en anderen aangezet om dat ook niet te doen.

In aflevering 2 vallen mij een aantal verdachte dingen op:
Ten eerste, in opdracht 1 lijkt ze het heel goed te doen. Haar tekst wordt door 9 kandidaten geraden. Wat wil je, ze schrijft in haar stukje dat ze van Star wars houdt en draagt die dag een Star wars t-shirt. Hoeveel makkelijker wil je het maken. Té makkelijk.
Dit kan heel goed een dekmantel zijn, ze kan alle teksten van haar mede kandidaten expres verkeerd hebben geraden. In één geval was dit de druppel die er voor zorgt dat er geen €250 bij komt. Potentieel had dit nog meer geld kunnen kosten. Perfecte manier dus om als eerlijke kandidaat over te komen, maar toch te mollen.

Bij de tweede opdracht heeft ze een belangrijke positie door het kaartje te tekenen, al lijkt dit verder niet zo uit te maken. Vervolgens is haar valt haar audio weg waardoor de rest geen nieuwe informatie krijgt over de route.

In opdracht 3 molt ze ook heel subtiel, ondanks dat ze een goed antwoord geeft. Zij is (een van) de personen die voorsteld om in twee groepjes van vijf te splitsen en elk een kant in de gaten te houden. Tegen PJH noemt ze vervolgens een wijziging die in de andere helft van het stilleven heeft plaatsgevonden. Dit vindt ik verdacht...

  • Stel dat er 5 wijzigingen in de linker helft en 5 in de rechterhelft zijn geweest.
  • Stel dat iedereen perfect opgelet had en niet opzetelijk ging mollen.
  • Linker wijzigingen zijn gezien door Miryanna, Jan, Horace, Hanna en Art.
  • Rechts door Soundos, Pepijn, Karin, Patrick en Anna.

Dan krijg je de volgende situatie bij PJH:
  • Soundos -> wijziging rechts -> €200
  • Patrick -> wijziging rechts -> €400
  • Karin -> wijziging rechts -> €600
  • Pepijn -> wijziging rechts -> €800
  • Anna -> wijziging links -> €1000 (terwijl ze rechts gekeken heeft)
  • Art -> wijziging links -> €1200
  • Horace -> wijziging links -> €1400
  • Hanna -> wijziging links -> €1600
  • Miryanna -> wijziging links -> €1800 (wow... wat gan ze deze opdracht veel verdienen)
  • Jan -> "Uhm... tja, ik heb alleen op de linkerkant gefocussed en da's allemaal al genoemd" -> €0 (nul!)

Dat vindt ik erg verdacht: Ze lijkt goed te doen, maar is dat wel zo.
(Het valt mij nu trouwens pas op dat iedereen die rechts keek eerst aan de beurt was. Ik weet niet of dit bewust was, maar het is wel verstandig voor het bovenstaande molgedrag om eerder aan de beurt te zijn dan de mensen die naar links hebben gekeken. Als daar al een fout wordt gemaakt, blijven er na Anna 4 goede antwoorden over voor links en vier kandidaten die naar links hebben gekeken, en kan alsnog een flink bedrag worden opgebouwd.)

Kortom, ik vindt haar verdacht!

Mijn analyse:
Vuurwerkopdracht afl 1.:
- Anna en Miryanna vormen samen een groep. Miryanna snapt naar eigen zeggen het systeem niet en laat Anna dan ook schieten. Anna kan dus van alles in de lucht geschoten hebben...

Mandjes opdracht:
- Anna weet wat de opdracht is en mag dan ook als eerste de route lopen. Hierdoor heeft ze het beste mandje uit kunnen kiezen. 

Theater afl 2.
- 9/10 raden haar verhaaltje juist. In dit geval heeft de mol het antwoord onjuist beantwoord. Anna, als mol, zou in dit geval haar eigen verhaaltje onjuist beantwoord hebben. Dit verklaard haar opmerking: 'Wat heb ik weer lekker gemold'

Levend portret
Wat ik wel verdacht aan Anna vind is dus haar opmerking om ieder een helft te nemen. Vervolgens blijken mensen inderdaad in beide delen rond te lopen.
Daarnaast probeerd ze nog een molactie met haar plan om alles hard op te zeggen. Art verbied haar dat vervolgens, en stopt zijn vingers in de oren.
Als mol is die methode een manier om te mollen, voordat het geld verdient wordt.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #87 Gepost op: 16-01-2011, 23:40:10 »
Ik had het juist heel slim gevonden om alles wel hardop te zeggen. Nu wisten sommige kandidaten misschien wel 7 of 8 verschillen en anderen maar 2 (of 0!). Bij het rijtje was het goed geweest als men wist hoeveel antwoorden ze in totaal wisten en hoeveel mensen in het begin dus hun mond moesten houden om daarna een foutloze reeks te kunnen maken. En het had daarna voor een mol ook moeilijker geweest om ineens een verkeerd antwoord te geven.

De poging van Anna om alles hardop te zeggen diskwalificeert haar dus als Mol!
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #88 Gepost op: 17-01-2011, 00:01:48 »
Ik had het juist heel slim gevonden om alles wel hardop te zeggen. Nu wisten sommige kandidaten misschien wel 7 of 8 verschillen en anderen maar 2 (of 0!). Bij het rijtje was het goed geweest als men wist hoeveel antwoorden ze in totaal wisten en hoeveel mensen in het begin dus hun mond moesten houden om daarna een foutloze reeks te kunnen maken. En het had daarna voor een mol ook moeilijker geweest om ineens een verkeerd antwoord te geven.

De poging van Anna om alles hardop te zeggen diskwalificeert haar dus als Mol!
Dat is een meningsverschil. Dat hardop praten vond ik meer een afleiding. Het plan van de groep was om ieder een helft te nemen. Anna ging met haar 5 direct hardop overleggen. Art van de andere helft stoorde zich hier direct aan. Jij wijst hier er op dat sommige mensen dan wel 7/8 verschillen zouden weten, wat niet helemaal waar is. Deze situatie van hardop praten deed zich voor bij het zien van het portret voor de eerste keer. In die fase van het spel werden er alleen nog maar gegevens/mensen/objecten waargenomen en onthouden, dus nog niets met verschillen.

Opvallend genoeg praat helemaal geen één van de kandidaten met elkaar bij het zien van het portret voor de tweede keer. Dit kan er ook uit gemonteerd zijn, maar het lijkt als of er een stilte hangt.

PJ: Het komt er nu op aan. Te kijken en te registeren. Iets waar natuurlijk niet iedereen even goed in is. Hier op het centrale plein van Santa Ana zien jullie zometeen een levend schilderij. Twee keer achter elkaar. Alleen de tweede keer is net even anders, dan de eerste keer. Tien kandidaten, tien verschillen. Zoek ze.
Art: We mogen overleggen toch?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #89 Gepost op: 17-01-2011, 00:05:47 »
Ik had het juist heel slim gevonden om alles wel hardop te zeggen. Nu wisten sommige kandidaten misschien wel 7 of 8 verschillen en anderen maar 2 (of 0!). Bij het rijtje was het goed geweest als men wist hoeveel antwoorden ze in totaal wisten en hoeveel mensen in het begin dus hun mond moesten houden om daarna een foutloze reeks te kunnen maken. En het had daarna voor een mol ook moeilijker geweest om ineens een verkeerd antwoord te geven.

De poging van Anna om alles hardop te zeggen diskwalificeert haar dus als Mol!
hoewel: ze kon wel vanalles opnoemen, maar wie zegt dat ze de goede dingen zou noemen? >:D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #90 Gepost op: 17-01-2011, 00:26:00 »

Mandjes opdracht:
- Anna weet wat de opdracht is en mag dan ook als eerste de route lopen. Hierdoor heeft ze het beste mandje uit kunnen kiezen. 

Het beste mandje voor een kandidaat, ja. Maar toch niet voor de Mol?
De Mol maakt het niks uit, zolang hij/zij maar geen geld hoeft te pakken. Of in ieder geval geen groot bedrag. Ik denk echt niet dat de Mol bij deze opdracht als eerste wilde gaan. Die vrijstellingen/jokers worden toch wel gepakt door de (eerste) kandidaten. Het gaat de Mol er alleen maar om dat er zo weinig mogelijk geld gepakt wordt.

Ik denk dat de Mol er op hoopte dat hij/zij pas aan de beurt zou zijn als er alleen nog maar geld zou liggen. Om dan vervolgens te doen wat Soundos deed: niks pakken en zeggen dat je hoopte dat er nog een vrijstelling/jokers in het laatste mandje zou liggen. Of, als alternatief, een laag bedrag pakken (500 i.p.v. 3000 ofzo). Dat zijn de enige manieren om ervoor te zorgen dat er minder geld wordt verdiend dan mogelijk zou zijn geweest. En als je als Mol dan toch moet terwijl er nog vrijstellingen/jokers zijn, dan doe je zoiets als Pepijn deed: proberen te zorgen dat de volgenden geld laten liggen.

Als Anna de Mol is was het echt niet logisch om als eerste te gaan en dan die vrijstelling te pakken. Hoe eerder de vrijstellingen/jokers op zijn, des te eerder gaan de kandidaten die nog na jou komen geld pakken. Door haar actie bij deze opdracht is Anna juist zowat onderaan mijn lijstje beland.

« Laatst bewerkt op: 17-01-2011, 00:29:45 door Jayne »

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #91 Gepost op: 17-01-2011, 06:55:45 »
Wat wil je, ze schrijft in haar stukje dat ze van Star wars houdt en draagt die dag een Star wars t-shirt. Hoeveel makkelijker wil je het maken. Té makkelijk.

Waarom is dit mols?
Citaat

Dit kan heel goed een dekmantel zijn, ze kan alle teksten van haar mede kandidaten expres verkeerd hebben geraden. In één geval was dit de druppel die er voor zorgt dat er geen €250 bij komt. Potentieel had dit nog meer geld kunnen kosten. Perfecte manier dus om als eerlijke kandidaat over te komen, maar toch te mollen.
'Potentieel' geldt dit voor iedereen, waarom zou dit specifiek voor Anna moeten gelden / een indicatie voor haar molschap zijn?
Sterker nog het gold voor heel wat kandidaten - of dit nu opzettelijk was als nepmol-actie of omdat ze het echt niet konden raden. Sommige teksten waren vrij wazig en ambivalent dus zo vreemd was dit ook weer niet.

Citaat
Bij de tweede opdracht heeft ze een belangrijke positie door het kaartje te tekenen, al lijkt dit verder niet zo uit te maken. Vervolgens is haar valt haar audio weg waardoor de rest geen nieuwe informatie krijgt over de route.

Exact dat vind ik ongeloofwaardig als mol eerlijk gezegd.
Eerst gaat ze erg haar best doen, en blokkeert nota bene dat men haar evt geld mee wil geven..?
Een mol zou prima in die suggestie mee kunnen gaan immers een ander (Pepijn) komt ermee.. ::) Maar gesteld dat het haar doel was om niet te erg op te vallen (en zij dus daarom verkiest niet het geld mee te nemen), waarom valt ze dan vervolgens wel enorm op door de radiostilte..? Dat slaat nergens op imho en is ook niet bijzonder constructief want voor zover we kunnen merken had dit voor de overigen weinig consequenties uiteindelijk (anders dan de montage wil suggereren iig).
De vraag is of er niet gerommeld is aan / met die microfoon (of dat het wellicht idd toeval was). In ieder geval is Pepijn zeer bereid het onmiddellijk als molsactie te betitelen.

Ik vind dit iig niet erg consistent mocht Anna wel de mol blijken (en tot nu toe komt ze over als iemand die vrij nuchter de zaken analyseert dus dat lijkt niet te rijmen).

Citaat
  • Pepijn -> wijziging rechts -> €800

Klopt niet, Pepijn benoemde een verschil links namelijk de man met de 'mosselen'.
Anna benoemde het meisje met het ijsje, maar zij kocht dit links en verdween rechts - was dus wel degelijk in het rechter gezichtsveld waar zij op moest letten uiteindelijk.
Ze stelde wel een verdeling voor van half-half dat kan mols of kandidaats worden uitgelegd - als ze voorkennis had van de bewegingen is het mogelijk mols, als kandidaat lijkt het echter ook een zinnige suggestie.
Moeilijk hieraan exact conclusies te verbinden, Anna kan in deze opdracht zowel mol als kandidaat geweest zijn afhankelijk van hoe je haar acties uitlegt.

Bovendien vind ik dat je nogal wat aannames doet hier omtrent het succesratio van het vinden van de verschillen - het scenario dat jij hier voorstelt is zeer ongeloofwaardig in die zin aangezien de kans dat alle 10 het goed zouden hebben nihil is..(dus die cumulatieve bedragen zijn speculatief, and then some..) Als dat idd als veronderstelling ten grondslag aan deze opdracht lag had de mol beter aan het einde van de rij kunnen staan. Uiteraard is dit niet realistisch en daarom heeft speculatie op deze basis ook niet veel zin imho.

Citaat
Kortom, ik vindt haar verdacht!

Je meent het..   ;D
« Laatst bewerkt op: 17-01-2011, 07:01:27 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #92 Gepost op: 17-01-2011, 07:06:47 »
In aflevering 2 was Anna de mol.

In de theateropdracht moet zij als eerste op, terwijl zij zichzelf omschrijft als "haantje de voorste". Lijkt op een hint.

Een hint naar wat.. de kippen in de bus?  :P
Het 'ten eerste' kan naar haar verwijzen ja.. Het kan eveneens naar een handjevol anderen verwijzen logischerwijze want het is ambivalent. Zoals al die 'hints' zijn al jarenlang.. pas na verloop van tijd kan je er met enig geluk een patroon in zien dat een hint naar de mol kan zijn.

Citaat
In de tweede opdracht is de audio zo opgesteld (speaker in de basis) zodat er geen twijfel kan zijn dat communicatiestoringen bij de zendende kant vandaan komen. Anna ging daar in de fout.
Wie zegt dat dat definitief aan haar lag? Zie post hierboven.

Citaat
In de derde opdracht kan Anna haar lach amper inhouden bij de fouten van zowel Karin als Pepijn.

Wat zij dan als mol niet weet te verhullen en waartoe ze ook nauwelijks een poging doet?
Als actrice ook nog? Lekkere actie dan om je zo als mol te verraden in dat geval.  ::)
Overigens wordt dit ook nog eens breeduit in beeld gebracht..

Citaat
Ik kan mij voorstellen dat Anna bepaalde details fout heeft voorgezegd (b.v. mosselen i.p.v krabben).

Ik kan me voorstellen dat jij een rijke fantasie hebt.   ;D
Ik zie ervoor in ieder geval geen basis in de serie- en je kunt wel bij alles gaan bedenken wat iemand een ander in zijn oor gefluisterd heeft.. Misschien is Patrick wel verdacht omdat hij dat idee aan Karin heeft gesuggereerd om vervolgens in de biecht hierover te gaan zagen.. ::pinokkio::  enz enz enz..
« Laatst bewerkt op: 17-01-2011, 07:14:08 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #93 Gepost op: 17-01-2011, 09:41:27 »
Het beste mandje voor een kandidaat, ja. Maar toch niet voor de Mol?
De Mol maakt het niks uit, zolang hij/zij maar geen geld hoeft te pakken. Of in ieder geval geen groot bedrag. Ik denk echt niet dat de Mol bij deze opdracht als eerste wilde gaan. Die vrijstellingen/jokers worden toch wel gepakt door de (eerste) kandidaten. Het gaat de Mol er alleen maar om dat er zo weinig mogelijk geld gepakt wordt.

Ik denk dat de Mol er op hoopte dat hij/zij pas aan de beurt zou zijn als er alleen nog maar geld zou liggen. Om dan vervolgens te doen wat Soundos deed: niks pakken en zeggen dat je hoopte dat er nog een vrijstelling/jokers in het laatste mandje zou liggen. Of, als alternatief, een laag bedrag pakken (500 i.p.v. 3000 ofzo). Dat zijn de enige manieren om ervoor te zorgen dat er minder geld wordt verdiend dan mogelijk zou zijn geweest. En als je als Mol dan toch moet terwijl er nog vrijstellingen/jokers zijn, dan doe je zoiets als Pepijn deed: proberen te zorgen dat de volgenden geld laten liggen.

Als Anna de Mol is was het echt niet logisch om als eerste te gaan en dan die vrijstelling te pakken. Hoe eerder de vrijstellingen/jokers op zijn, des te eerder gaan de kandidaten die nog na jou komen geld pakken. Door haar actie bij deze opdracht is Anna juist zowat onderaan mijn lijstje beland.


In aflevering één is het belangrijk dat de mol onopvallend te werk gaat. Als je dan weet wat de opdracht is, en je noemt je zelf vervolgens haantje de voorste dan vind ik het van zelfspreken dat je als eerste gaat. In dit geval kon ze kiezen voor een vrijstelling voor aflevering 5. Na mijn mening het beste wat je kunt krijgen als kandidaat.
Anna kiest vervolgens Hanna, haar maatje en laat haar ook een vrijstelling pakken. Wat er uiteindelijk tot leidt dat ze als eerste afvalt omdat ze Anna in vertrouwen heeft genomen ( en de mannen als mol had ingevuld.)
Uiteindelijk had de mol ook als laatste kunnen gaan en dan het risico had kunnen lopen om geld te moeten pakken om dat bij alle mandjes al iemand was geweest, lijkt me ook niet erg handig en zeer verdacht.
De mol heeft naar mijn mening juist gehandeld en er voor gezorgd dat de vrijstelling voor aflevering 5 nutteloos is geworden en dat er vanaf nu geen vrijstellingen meer in het spel zijn door de exit van Hanna...
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #94 Gepost op: 17-01-2011, 10:12:09 »
Nogmaals: het maakt een mol niet uit of er kandidaten met vrijstellingen zijn of niet. Er gaat elke aflevering toch wel iemand uit (of een enkele keer niet), dus wat maakt het uit wie het is?
Het enige voordeel voor de mol om als eerste te gaan zou kunnen zijn dat ze hierdoor de andere kandidaten heeft kunnen verleiden tot het pakken van vrijstellingen en jokers. Stel dat de eerste heel netjes en ethisch geld had gepakt en de volgenden had gewezen op de plaatsen waar ook geld te pakken was, dan was het voor iedereen een stuk moeilijker geworden om voor eigen gewin te gaan.

Maar toch is Anna niet mijn mol  ::ohno::
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #95 Gepost op: 17-01-2011, 10:18:26 »
Nogmaals: het maakt een mol niet uit of er kandidaten met vrijstellingen zijn of niet. Er gaat elke aflevering toch wel iemand uit (of een enkele keer niet), dus wat maakt het uit wie het is?
Het enige voordeel voor de mol om als eerste te gaan zou kunnen zijn dat ze hierdoor de andere kandidaten heeft kunnen verleiden tot het pakken van vrijstellingen en jokers. Stel dat de eerste heel netjes en ethisch geld had gepakt en de volgenden had gewezen op de plaatsen waar ook geld te pakken was, dan was het voor iedereen een stuk moeilijker geworden om voor eigen gewin te gaan.

Maar toch is Anna niet mijn mol  ::ohno::
Ik denk dat een mol wel degelijk iets aan een vrijstelling heeft. Ten eerste het ongebruikelijk maken van een vrijstelling omdat de mol altijd door gaat en dus de overgebleven kandidaten te nakken met die vrijstelling. Is al meerdere keren in de mol voor gekomen dat de mol een vrijstelling wegkaapt voor de onschuldige kandidaten ::joehoe::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #96 Gepost op: 17-01-2011, 10:37:38 »
Je 'nakt' degene die de vrijstelling anders zou hebben gekregen inderdaad. Maar degene die de vrijstelling toch niet hebben gewonnen moeten alleen maar blij zijn dat de mol hem heeft, want als een concurent hem heeft, maken ze zelf meer kans er uit te vliegen.
Het is voor een mol misschien wel leuk om een vrijstelling te hebben qua pesten, maar hij/zij benadeelt de groep er niet mee.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #97 Gepost op: 17-01-2011, 12:42:40 »
Je 'nakt' degene die de vrijstelling anders zou hebben gekregen inderdaad. Maar degene die de vrijstelling toch niet hebben gewonnen moeten alleen maar blij zijn dat de mol hem heeft, want als een concurent hem heeft, maken ze zelf meer kans er uit te vliegen.
Het is voor een mol misschien wel leuk om een vrijstelling te hebben qua pesten, maar hij/zij benadeelt de groep er niet mee.
Ik denk dat het beter is om niet in een tunnel te raken!  :-[
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #98 Gepost op: 17-01-2011, 13:09:23 »
Waarom is dit mols?

'Potentieel' geldt dit voor iedereen, waarom zou dit specifiek voor Anna moeten gelden / een indicatie voor haar molschap zijn?
Sterker nog het gold voor heel wat kandidaten - of dit nu opzettelijk was als nepmol-actie of omdat ze het echt niet konden raden. Sommige teksten waren vrij wazig en ambivalent dus zo vreemd was dit ook weer niet.
Het is absoluut waar dat dit voor alle kandidaten geldt. Ik zal ook beginnen met te herhalen dat het bij mij begint met een gevoel en daar een verhaal van probeer te maken die binnen de feiten past. Dat betekend niet dat het de enige of beste uitleg binnen die feiten is.

De reden dat ik Anna hier verdacht vindt komt, zoals gezegd, omdat ik vindt dat ze het té makkelijk maakt... Er is altijd een discussie over de rol van de mol waarbij die punten worden benoemd: 1. De mol moet zorgen dat er zo min mogelijk geld in de pot komt; 2. De mol moet ervoor zorgen dat hij niet ontmaskerd wordt; 3. De mol speelt de kandidaten weg. Punt drie vind ik zelf een twijfelachtige, maar wordt vaak genoemd. Wat betreft punt 1 en 2 was ik in het verleden van mening dat 1 het belangrijkste is, alleen uit de molbiechts blijkt telkens weer dat punt 2 net zo relevant is. Ik heb in elk geval geleerd dat het doel van de mol niet is om de maximaal hoeveelheid geld uit de pot te houden.

Wat ik eigenlijk probeer aan te geven in de vorige post is dat het schrijven van een 'vaag' tekstje niet de enige manier is om te mollen in deze opdracht. Als Anna de mol is kan zij hier als kandidaat uit de verf komen door een perfect verhaaltje te maken waarin iedereen haar herkend, maar toch mollen. Dat in combinatie met de uitspraken/gezichtuitdrukkingen tijdens de afwikkeling van de opdracht maakt dat ik haar verdacht vindt. Wat dus niet bekend dat ze de enige is die verdacht is.


Citaat
Exact dat vind ik ongeloofwaardig als mol eerlijk gezegd...
Dit is ook de reden waarom ik niet te veel op opdracht 2 bij in gegaan. Ik vind het ook niet lekker voelen dat ze zo verdacht wordt gemaakt de montage in deze opdracht.



Citaat
Klopt niet, Pepijn benoemde een verschil links namelijk de man met de 'mosselen'.
Anna benoemde het meisje met het ijsje, maar zij kocht dit links en verdween rechts - was dus wel degelijk in het rechter gezichtsveld waar zij op moest letten uiteindelijk.
Ze stelde wel een verdeling voor van half-half dat kan mols of kandidaats worden uitgelegd - als ze voorkennis had van de bewegingen is het mogelijk mols, als kandidaat lijkt het echter ook een zinnige suggestie.
Moeilijk hieraan exact conclusies te verbinden, Anna kan in deze opdracht zowel mol als kandidaat geweest zijn afhankelijk van hoe je haar acties uitlegt.

Bovendien vind ik dat je nogal wat aannames doet hier omtrent het succesratio van het vinden van de verschillen - het scenario dat jij hier voorstelt is zeer ongeloofwaardig in die zin aangezien de kans dat alle 10 het goed zouden hebben nihil is..(dus die cumulatieve bedragen zijn speculatief, and then some..) Als dat idd als veronderstelling ten grondslag aan deze opdracht lag had de mol beter aan het einde van de rij kunnen staan. Uiteraard is dit niet realistisch en daarom heeft speculatie op deze basis ook niet veel zin imho.
Het is duidelijk dat het door mij beschreven scenario niet overeen komt met wat er in praktijk gebeurt is. Vooraf kan de mol echter niet weten, hoe goed of slecht de rest van de groep het gaat doen. Ik probeer alleen aan te geven dat het handelen van Anna (goed beantwoorden), toch een nadelig gevolg kan hebben voor de pot. Binnen de beschreven tactiek heeft Anna zelfs de beste positie.
Het zou goed kunnen dat ik al erg vanuit tunnelvisie zit te denken om tot de scenario's te komen die ik omschrijf, maar ik vindt dat zeker niet zinloos. Het lijkt er op dat er al mensen zijn die de volgende conclusie trekken (overdreven omschreven): Anna verdient geld, dus ze is niet de mol. Ik probeeer een ander perspectief te geven. Speculatie over de opdrachten heeft wat mij betreft meer zin dan sommige 'hints' die worden besproken.

Door de combinatie van meerdere situatie waarin ze overkomt als kandidaat, maar als je er over na denkt toch wel gemolt kan hebben, vindt ik haar verdacht. Dit is een ideale als je wilt voldoen aan de eerste twee moleigenschappen die ik boven beschrijf. Als je de opdrachten los bekijkt zou ik Anna mogelijk ook afschrijven... maar dat doe ik niet.  :P

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #99 Gepost op: 17-01-2011, 14:45:32 »
Ik zal er nog even een screenshot van posten, maar bij de test, voordat je Anna de test ziet doen, zie je een shot waar je duidelijk een lijkwagen op straat ziet staan...Daarna zie je direct Anna de test maken..Kan dit een hint zijn die verwijst naar haar tekst: "optimist tot in de kist"?