Auteur Topic: [Theorie] Geslacht mol en eerste afvaller tegenovergesteld  (gelezen 15542 keer)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[Theorie] Geslacht mol en eerste afvaller tegenovergesteld
« Gepost op: 7-01-2011, 20:16:41 »
Deze theorie komt niet van mij maar vind hem altijd wel leuk. ;D Het gaat er dus om dat als de mol een vrouw is, de kans groter is dat er een man afvalt als eerste omdat de kans groter is dat er een man afvalt en andersom. Een rijtje van afgelopen jaren:

1:
Eerste afvaller: Sandy
Mol: Deborah

2:
Eerste afvaller: Gerda
Mol: Nico

3:
Eerste afvaller: Erik
Mol: George

4:
Eerste afvaller: Louis
Mol: Elise

5:
Eerste afvaller: Roeland
Mol: Yvon
6:
Eerste afvaller: Geert
Mol: Milouska
7:
Eerste afvaller: Sander
Mol: Inge
8:
Eerste afvaller: Nicolette
Mol: Dennis
9:
Eerste afvaller: Vera
Mol: Jon

10:
Eerste afvaller: Loretta
Mol: Kim


De theorie klopt dus bij 7/10 seizoenen. De kans is dus groot dat het weer klopt. Geloven jullie hierin of vinden jullie dit onzin?
Ik denk dat het een slim bedachte theorie is en ik ben zeer benieuwd of er volgende week een vrouw afvalt (omdat heel veel mensen denken dat de mol dit jaar een man is)
« Laatst bewerkt op: 6-03-2011, 17:30:08 door Molow »
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2011, 20:21:04 »
Natuurlijk is dit completely random en natuurlijk is er deze aflevering niemand afgevallen. Maar ach, het is best een geinige theorie, hoor... ::) :P
Tell me what your telescope says

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2011, 20:22:54 »
Hmm.

Vrouwelijke eerste afvaller > mannelijke mol
Mannelijke eerste afvaller > vrouwelijke mol
Geen eerste afvaller > Alleen maar mollen? Of geen mol? Of PJ?


 ::)

En Vera het is niet completely random. De kans is wiskundig gezien wel echt groter. ;)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2011, 20:24:56 »
Natuurlijk is dit completely random en natuurlijk is er deze aflevering niemand afgevallen. Maar ach, het is best een geinige theorie, hoor... ::) :P
Conclusie: de mol is ditmaal geslachtsloos........

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2011, 20:48:37 »
Klopt natuurlijk wel, theoretisch. Als de mol een man is, dan kunnen er in afl 1 dus 5 vrouwen en 4 mannen afvallen. Omdat de meesten nog geen idee hebben over wie de mol is, is de testuitslag misschien wel redelijk willekeurig. En als je dan willekeurig één kandidaat uitzoekt als afvaller, dan is de kans dat een vrouw als eerste afvalt net ietsje groter dan dat een man als eerste afvalt.
Maar, dat verschil is zo klein, en de kans dat er toch een man afvalt is groot genoeg. Statistisch gezien zou je hier wel verschil in gaan zien, gemeten over vele seizoenen, maar het is niet genoeg om aan de hand van de eerste afvaller meteen een sekse uit te sluiten.
The British are not impressed.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #5 Gepost op: 7-01-2011, 20:58:47 »
De eerste die afvalt, maakt de verhouding M/V sowieso ongelijk, of dat nou een man of een vrouw is. Er zit niets anders op dan deze theorie alvast te nomineren voor de niet meer bestaande zuignap.



Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2011, 13:00:37 »
De theorie klopt dus bij 7/10 seizoenen. De kans is dus groot dat het weer klopt. Geloven jullie hierin of vinden jullie dit onzin?

Onzin  :P. En als je er zelf even goed over nadenkt kom je vast tot dezelfde conclusie.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2011, 13:09:57 »
5/9 is toch echt een grotere kans dan 4/9. :P
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2011, 13:50:29 »
5/9 is toch echt een grotere kans dan 4/9. :P

Ja natuurlijk daar heb je wel gelijk in, maar ik denk dat je het dan beter kunt formuleren als "De kans is groter dat De Mol een vrouw is als er nog meer vrouwen inzitten". En dat is dermate triviaal dat het geen theorie waard is  ;) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline remmie93

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2011, 13:54:36 »
Statistisch gezien is dit natuurlijk absoluut geen onzin.
Sterker nog, als je hierop een binominale kansverdeling toepast kom je tot de conclusie dat de theorie redelijk vaak klopt.

Maar nu vanuit het perspectief van de kandidaten:
Als er een vrouw afvalt in de eerste ronde, dan zijn er nog 4 vrouwen en 5 mannen over. Een vrouw die weet dat ze niet zelf de mol is, kan dan het beste invullen dat de mol een man is, want die kans is 5/8, en de andere kans is 3/8.
Ik heb overigens gehoord dat Karin deze tactiek al toepast. Ze neemt het antwoord met de grootste kans van slagen.

voorbeeld: was de mol een verzender of een ontvanger?
Zelf was karin een ontvanger.
er waren 3 andere ontvangers en 6 verzenders.
De kans dat de mol een verzender is, is dus 2 keer zo groot als de kans dat de mol een ontvanger is.

Verder zitten er in de test ook altijd vragen als: Beantwoordde de Mol een vraag voor 10 Euro?
Hier moet je als kandidaat natuurlijk altijd nee invullen, omdat de kans op ja 1/9 is en de kans op nee is 8 keer zo groot, 8/9.
Geef mij die oude opmaak maar!!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2011, 14:03:15 »
Ik zou het eerder andersom verwachten, maar ook met een klein effect. Mijn uitleg is psychologisch. Je ziet direct het vormen van buddies. In extremo bijv. Pepijn met Horace en Jan met Art. Die zien bloedverwanten in elkaar en vertrouwen elkaar blind 8)

Je zag het ook op het bordes. De mannen kozen de mannen, de vrouwen de vrouwen. Enkele uitzondering dat Hanna tenminste wel in de trant van het spel koos. Namelijk Horace omdat dat haar mol is ::ok::

Wat ik maar wil zeggen: Horace zou eruit vliegen omdat hij niks op Pepijn invult. Echter heeft hij ditmaal 4 jokers dus is het effect al weg ::ohno::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #11 Gepost op: 8-01-2011, 14:07:25 »


Wat ik maar wil zeggen: Horace zou eruit vliegen omdat hij niks op Pepijn invult. Echter heeft hij ditmaal 4 jokers dus is het effect al weg ::ohno::
moet ie die natuurlijk wel inzetten bij een executie.....(ik heb even niet gezien wat ie met zijn jokers heeft uitgespookt).

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #12 Gepost op: 8-01-2011, 14:40:05 »
Ik zou het eerder andersom verwachten, maar ook met een klein effect. Mijn uitleg is psychologisch. Je ziet direct het vormen van buddies. In extremo bijv. Pepijn met Horace en Jan met Art. Die zien bloedverwanten in elkaar en vertrouwen elkaar blind 8)

Dat is een beetje mijn theori maar dan omgekeerd: omdat mannen eerder met mannen omgaan letten ze ook meer op mannen, en vrouwen hebben dat bij vrouwen. Het zal bij die eerste paar dagen dus zo zijn dat mannen meer bij mannen wat opvalt, en vrouwen meer bij vrouwen, en dat er daarom onbewust iets meer kans is dat een man voor en man als mol stemt en een vrouw voor een vrouw als mol. Als bijvoorbeeld de mol dan een vrouw is, hebben de mannen iets meer kans om af te vallen. Pak daar het statistische gegeven bij dat bij 9 kandidaten dus eerder een uit de groep met 5 afvalt dan uit de groep van 4, dan vind ik de theorie steekhoudend genoeg om er in ieder geval een beetje op te letten! Ben benieuwd wie er volgende week afvalt!
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline remmie93

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #13 Gepost op: 8-01-2011, 19:16:47 »
Wat ik maar wil zeggen: Horace zou eruit vliegen omdat hij niks op Pepijn invult. Echter heeft hij ditmaal 4 jokers dus is het effect al weg ::ohno::
Eigenlijk heb je als kandidaat heel weinig aan jokers als je informatie over je test wilt weten.
Stel je krijgt een groen scherm en je hebt 4 jokers ingezet, dan weet je niet of die jokers je gered hebben of dat je het bij het rechte eind hebt. Ik kan me nog herinneren dat Arjen vorig jaar als enige zijn scherm wilde zien en later bleek dat hij geen jokers had ingezet. Hierdoor had hij veel informatie. Jammer dat hij eruit ging.d
Die jokers verpesten het eigenlijk voor de kijkers, want je weet niet of de kandidaat ze nodig had of niet...
Geef mij die oude opmaak maar!!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2011, 20:09:57 »
moet ie die natuurlijk wel inzetten

Maar die vlieger gaat niet op Jos!

Hij -moet- ze immers allemaal inzetten.

Deze zijn alleen afl. 2 geldig!!
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline belg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2011, 20:31:20 »
Ik dacht dat hij de jokers kon gebruiken vanaf aflevering 2, zoals je 'normale' jokers ook kan opsparen tot 1 aflevering voor de finale. (In 2006 waren dit nog 2 afleveringen)

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2011, 20:32:07 »
moet ie die natuurlijk wel inzetten bij een executie.....(ik heb even niet gezien wat ie met zijn jokers heeft uitgespookt).

Hij heeft ze niet ingezet, maar dat mocht ook niet, want het waren jokers voor aflevering 2.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2011, 20:41:19 »
Ah, dan heeft ie geluk. Dan haalt ie ook de derde aflevering wel, wanneer ie de algemene vragen een beetje gericht kan beantwoorden.

Offline remmie93

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #18 Gepost op: 9-01-2011, 21:42:20 »
Ik heb nog wat verdergerekend over de theorie die puur gebaseerd is op kansberekening. En op seizoen 2 na, kun je uit de samenstelling van de groep in verschillende afleveringen bepalen of de Mol een man of een vrouw is.
De tabellen zitten erbij in een excelbestand.

Hierbij moet ik wel vermelden dat het in seizoen 3,9 en 10 heel erg close was. Maar dan nog. 9 van de 10 keer correct is niet slecht. Alleen jammer dat het alleen maar werkt als je aan het eind van de serie bent.

Kansberekening ::ok::
Geef mij die oude opmaak maar!!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Eerste afvaller bepaalt geslacht mol?
« Reactie #19 Gepost op: 10-01-2011, 02:27:36 »
als de mol een vrouw is, de kans groter is dat er een man afvalt als eerste omdat de kans groter is dat er een man afvalt en andersom

Deze theorie is leuk en correct maar je hebt er helemaal niks aan. Wat je zou willen gebruiken is de volgende theorie:

Citaat
als de afvaller een vrouw is dan is de kans groter dat de Mol een man is en andersom

Ook deze theorie klopt maar ook hier heb je niks aan. Als er van tien kandidaten met 5 vrouwen en 5 mannen een vrouw afvalt, dan is het logisch dat de kans groter is dat de Mol een man is met 5/9 tegen 4/9. Immers er zijn 5 mannen over en maar 4 vrouwen.

De theorie levert geen nieuwe inzichten op.