Auteur Topic: Aflevering 7 - .... moet je zien  (gelezen 50731 keer)

Offline Miekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • You can win if you want !
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #100 Gepost op: 28-02-2014, 20:16:54 »
Citaat
Kunnen we iets met de getallen '70', '14' en '70'? Waarom precies die getallen in de eerste drie opdrachten?

Het viel mij ook op enne 5x14 kg is ook 70. Iemand in 1970 geboren?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #101 Gepost op: 28-02-2014, 20:20:59 »
De windmolens zijn 70 m hoog, vandaar de 70.
The British are not impressed.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #102 Gepost op: 28-02-2014, 21:33:26 »
Als die ene random persoon zegt: "Behalve de mol, die hoeft nooit naar huis"
Art? ;)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #103 Gepost op: 28-02-2014, 21:48:13 »
De 70 en 14 komen idd van de windmolens die 70 meter hoog zijn, en 14*5=70 dus daarom die gewichten. Niks speciaals dus  :)
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #104 Gepost op: 28-02-2014, 21:49:00 »
Het viel mij ook op enne 5x14 kg is ook 70. Iemand in 1970 geboren?

Nee alleen JW wel in 1977 (2x7 - 14 ook 2x7 - eerste code 3425 ook (3+4) (2+5) 2x7.
Maar natuurlijk zitten we ook in seizoen 14 = 2x7.

Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #105 Gepost op: 28-02-2014, 22:48:26 »
Juist de simpelheid waarmee jw deze aflevering geld verdient, geeft mij een onderbuik gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Zal me niks verbazen als er volgende week nog een opdracht komt waarbij ze dit geld weer verliezen. Ik vind het te ogenschijnlijk makkelijk.

Vergeet niet dat JW in de toekomst heeft mogen kijken. Aan de hand daarvan wist hij welke windmolen hij moest pakken. Waarom nu geld verdienen om dan er harder uit te halen? Stel dat je 2000 nog wat in de pot heb zitten, kun je dit ook volledig op maken. En de WIDM crew laat de kandidaten op geen mogelijkheid in de steek, des noods passen ze een paar spelregels ter plekke aan om het spel doorgang te laten vinden. Denk hierbij aan het gebruiken van 1 envelopen, waarbij dus een tegenprestatie moet zijn (1 envelop terug halen op voorwaarde dat een andere envelop wordt vrijgesteld van winst uit molaandelen). Daar hoeft de mol dan ook niet voor te zorgen. Bovendien, de 250 euro van de groene topo is een subsantieel bedrag. Die had hij helemaal niet bij elkaar hoeven verdienen.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #106 Gepost op: 28-02-2014, 23:04:56 »
Klopt een mol opereert het liefst in zijn/haar eentje. Maar een mol wilt wel bij het spel betrokken blijven om de controle over het geld te houden. Als Sofie echt de mol blijkt te zijn, heeft ze in deze opdracht niet veel geluk gehad. Door aan vier kandidaten te gaan vragen naar een andere kleur behoud je de zekerheid dat je 4x geld weg speelt. Stel je hebt 1 oranje, 1 groene, 1 gele, 1 blauwe en 1 rode topito zorg je dat je als eerste de oranje weg speelt. Degene die oranje heeft, kan kiezen tussen vrijstelling voor de groep of 2000. Dat zal bijna iedereen doen om de groep door te laten gaan, je wilt toch zeker zo ver mogelijk komen in het spel en vooral in de finale komen? Waarom het risico nemen 2000 in de pot te stoppen om daarna een rood scherm te zien.

Daarna heb je dan bijvoorbeeld 2 gele, 1 rode, 1 groene en 1 blauwe. Dan moet je de dubbele ruilen en krijg je een andere dubbele terug. Dan ruil je de dubbele de hele tijd om minstens 4 kleuren in je zakje te hebben. Natuurlijk kan het zijn dat je vanaf het begin zonder 1 of 2 kleuren zit, maar dan moet je zorgen dat je 4 unieke kleuren heb en die blijft ruilen. Zolang je minstens 4 kleuren buiten de oranje om in je zakje heb, kan er geen 250 bij komen en heb je dus 1000 euro uit de pot gehouden. Dan komt een ander met de vrijstelling en die houdt 2000 uit de pot. Dan heb je in totaal als groep zijnde 3000 misgelopen. Kassa.

En dan is de mol voor de kijkers ook meteen duidelijk... En het zou me niets verbazen als kandidaten na afloop ook met elkaar overleggen wie met wie geruild heeft. En dus komen de kandidaten hier ook achter. Geen ideale situatie voor de mol...

Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #107 Gepost op: 28-02-2014, 23:11:36 »
En dan is de mol voor de kijkers ook meteen duidelijk... En het zou me niets verbazen als kandidaten na afloop ook met elkaar overleggen wie met wie geruild heeft. En dus komen de kandidaten hier ook achter. Geen ideale situatie voor de mol...

Hoeft niet, de montage kan het ook zo doen dat je de mol 2x ziet ruilen terwijl de mol vaker een topito geruild heeft. Of je ruilt slechts 2x en als je verschillende kleuren heb probeer je ze te ontwijken. Daarnaast, de kandidaten gaan echt niet eerlijk zijn. Zie JW al, die aan de ene kant zegt 3 oranje ofzo te hebben en wanneer hij met Susan praat en zij haar 2 oranje laat zien er zegt er 2 te hebben. De kandidaten gaan elkaar niet de waarheid vertellen, want je weet nooit wie de mol is. Is er al een overzicht wie welke kleuren wilde? Want JW wilde eerst oranje, kreeg op een gegeven moment een rode en ging uiteindelijk met een groene topo aan de haal.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #108 Gepost op: 28-02-2014, 23:33:57 »
Is er al een overzicht wie welke kleuren wilde?

Ja, op pagina 1 van deze opdracht heeft BobW een mooi overzicht geplaatst van de opdracht.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #109 Gepost op: 28-02-2014, 23:40:13 »
Hoeft niet, de montage kan het ook zo doen dat je de mol 2x ziet ruilen terwijl de mol vaker een topito geruild heeft. Of je ruilt slechts 2x en als je verschillende kleuren heb probeer je ze te ontwijken. Daarnaast, de kandidaten gaan echt niet eerlijk zijn. Zie JW al, die aan de ene kant zegt 3 oranje ofzo te hebben en wanneer hij met Susan praat en zij haar 2 oranje laat zien er zegt er 2 te hebben. De kandidaten gaan elkaar niet de waarheid vertellen, want je weet nooit wie de mol is. Is er al een overzicht wie welke kleuren wilde? Want JW wilde eerst oranje, kreeg op een gegeven moment een rode en ging uiteindelijk met een groene topo aan de haal.

Over wie met wie geruild hebt, kun je niet echt liegen, want dan moet de ander het eens zijn met het liegen... Als JW en Tygo ruilen en Tygo liegt, weet JW dat toch?

Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #110 Gepost op: 28-02-2014, 23:49:18 »
Over wie met wie geruild hebt, kun je niet echt liegen, want dan moet de ander het eens zijn met het liegen... Als JW en Tygo ruilen en Tygo liegt, weet JW dat toch?

Ik bedoel ook meer. Uitgaande van ik noem maar wat Tygo als mol. Slechts een voorbeeld.

Hij ruilt met JW een blauwe voor een rode. In dat geval doet hij tegenover JW voorkomen alsof hij een rode topo wil. Met Sofie ruilt hij een groene voor een rode. Dan doet hij tegenover haar alsof hij een groene topo wil. Met Freek ruilt hij een blauwe tegen een gele. Daarmee impliceert hij dat hij een gele topo wil. En dan heb je zelf een rode, groene, gele en blauwe topito. Van die kleuren weet je al dat de rest geen topo kan hebben en ben je verzekerd van 1000 uit de pot gehouden. Als mol weet je ook wat de oranje topo betekent en met het oog op de finale weet je al bijna zeker wat degene ermee gaat doen. Paul liet ook in 2007 iedereen naar de finale gaan, juist omdat hij onzeker over de uitslag was.

Wanneer kandidaten het met elkaar over gaan hebben, gaan ze echt niet vragen "wat wilde Tygo van jou hebben?"

Bovendien kan een tactiek voor ruilen aangepast worden in het spel zelf. Ik bedoel stel hij heeft net een rode gekregen van JW en komt Susan tegen die 2 gele heeft en hij heeft al geel. Het was niet het geval maar stel dat. Dan kan je voor de gele gaan terwijl je al 2 rode had. Maar dan lever je dus in feite 2 topito's in van dezelfde kleur voor 2 waarvan je al 1 kleur had. Dan heb je 3 van 1 kleur. Dus het hoeft dan niet direct mollen te betekenen, maar Tygo weet zelf wel beter.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #111 Gepost op: 1-03-2014, 00:14:58 »
Kan wel, als ze het er over hebben en JW dan zou zeggen: "Eerst ruilde ik een rode voor een blauwe van Tygo," dan weet iedereen dat Tygo dus een rode gehad moet hebben. Als vervolgens iedereen zo zijn verhaal doet, wordt al gauw duidelijk dat Tygo bij iedereen iets anders wilde. En dan is het dus duidelijk dat Tygo de Mol is.
The British are not impressed.

Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #112 Gepost op: 1-03-2014, 00:19:37 »
Kan wel, als ze het er over hebben en JW dan zou zeggen: "Eerst ruilde ik een rode voor een blauwe van Tygo," dan weet iedereen dat Tygo dus een rode gehad moet hebben. Als vervolgens iedereen zo zijn verhaal doet, wordt al gauw duidelijk dat Tygo bij iedereen iets anders wilde. En dan is het dus duidelijk dat Tygo de Mol is.

Uiteindelijk zou het wel kunnen, maar toch zal dat niet gebeuren. Freek en Susan vertrouwen elkaar. JW en Tygo zijn vriendjes van elkaar. Sofie staat er een beetje buiten. Freek noch Susan zal dus snel Sofie, JW en Tygo vertrouwen. JW noch Tygo zullen Sofie, Freek en Susan vertrouwen. Sofie wordt dus door geen van de andere 4 echt vertrouwd, ik denk mede om hoe zij het spel tot nu toe gespeeld heeft. Aan mensen die je niet vertrouwt ga je dus ook niet gauw informatie vrijgeven. Houd je lekker voor jezelf, wie weet levert dat zelfs voordeel op bij de test. En bovendien, als je met de hele club gaat klankborden dan weet je dat ernaar gevraagd is. Dan zit iedereen uiteindelijk op dezelfde mol, moet je ook niet willen.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #113 Gepost op: 1-03-2014, 01:21:27 »
Kan wel, als ze het er over hebben en JW dan zou zeggen: "Eerst ruilde ik een rode voor een blauwe van Tygo," dan weet iedereen dat Tygo dus een rode gehad moet hebben. Als vervolgens iedereen zo zijn verhaal doet, wordt al gauw duidelijk dat Tygo bij iedereen iets anders wilde. En dan is het dus duidelijk dat Tygo de Mol is.

Als ik op basis van het schema van BobW m'n mol zou moeten kiezen, was ik voor Tygo gegaan. Direct. Alleen denk ik bij Tygo dat hij z'n toekomstvisie verkeerd begrepen heeft. Hij denkt dat er een vrijstelling in die straat ligt en doet maar wat, hij wil dat ding.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #114 Gepost op: 1-03-2014, 10:04:35 »
Als ik op basis van het schema van BobW m'n mol zou moeten kiezen, was ik voor Tygo gegaan. Direct. Alleen denk ik bij Tygo dat hij z'n toekomstvisie verkeerd begrepen heeft. Hij denkt dat er een vrijstelling in die straat ligt en doet maar wat, hij wil dat ding.


Dat hij denkt ,dat de topito's daar al bij elkaar liggen, samen met de vrijstelling, vind ik wel naïef van hem.
Zijn gedrag tijdens de spellen kwam (ook) wat mat over, deze aflevering.
Het lijkt erop dat hij het allemaal wel een beetje gehad heeft.
Of een mol , die erg ongeïnteresseerd speelt  ??? 

Trouwens, het was wel zo gemonteerd, dat hij de weg naar die straat leek te weten : "rechts, rechts "en "rechts ".  ???
« Laatst bewerkt op: 1-03-2014, 14:49:02 door Molle Pietje »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #115 Gepost op: 1-03-2014, 12:59:30 »

Mede op basis van die info zou het misschien zo kunnen zijn dat de kandidaten met fiches spelen die op hun medekandidaten slaan?? Zodra een kandidaat '5 op een rij' heeft, valt deze af. Dat zou dan sowieso de ‘rode kandidaat’ zijn. Volgens mij is het niet zo dat de kandidaat met '5 op een rij' wint, want anders zou Susan in de vooruitblik toch niet zeggen: ‘Niks persoonlijks, hè.’ Ik kan alleen niet vatten waarom Tygo en Sofie beiden gele schijfjes hebben. Ben benieuwd hoe jullie tegen deze opdracht aankijken.

Voor dat "niks persoonlijks, he" zegt Susan iets in de trant van dat ze nu gelijk Freek eruit zou kunnen knikkeren.

Offline jevica

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #116 Gepost op: 1-03-2014, 14:51:29 »
Art zou dit nooit van iedereen gezegd mogen hebben als er wél iemand uitgegaan was; Dat zou te veel informatie gegeven hebben.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #117 Gepost op: 1-03-2014, 15:18:42 »

Dat hij denkt ,dat de topito's daar al bij elkaar liggen, samen met de vrijstelling, vind ik wel naïef van hem.
Zijn gedrag tijdens de spellen kwam (ook) wat mat over, deze aflevering.
Het lijkt erop dat hij het allemaal wel een beetje gehad heeft.
Of een mol , die erg ongeïnteresseerd speelt  ??? 

Tygo baalde. Ik denk omdat hij na het schoolkamp op het strand, de windmolen niet mocht beklimmen. Daar komt hij toch ook een beetje voor denk ik, vette dingen doen.

En dan vind hij z'n beoogde vrijstelling niet. Ik vond dat ook wat naief. Hij had zich moeten afvragen: ligt de vrijstelling daar of moet ik de topito's compleet maken?

Hij is niet de mol. Hij verdenkt Susan en vond zelfs dat Susan het niet goed speelde door hem te negeren tijdens de topito's. Hij gooit er zelfs nog een sarcastische: "goed gespeeld" uit.

Het was niet Tygo z'n dag nee.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #118 Gepost op: 1-03-2014, 16:39:46 »
Tygo baalde. Ik denk omdat hij na het schoolkamp op het strand, de windmolen niet mocht beklimmen. Daar komt hij toch ook een beetje voor denk ik, vette dingen doen.

En dan vind hij z'n beoogde vrijstelling niet. Ik vond dat ook wat naief. Hij had zich moeten afvragen: ligt de vrijstelling daar of moet ik de topito's compleet maken?

Hij is niet de mol. Hij verdenkt Susan en vond zelfs dat Susan het niet goed speelde door hem te negeren tijdens de topito's. Hij gooit er zelfs nog een sarcastische: "goed gespeeld" uit.

Het was niet Tygo z'n dag nee.

Ik denk dat hij de oranje topito's niet gezien heeft en slechts zijn oog alleen op vrijstelling heeft laten vallen. Dus daar geredeneerd, heeft hij gewoon niet in de gaten gehad dat het vraagteken wel eens een vrijstelling kon zijn. Natuurlijk had hij dat kunnen denken, maar hij had 1 ding in zijn hoofd: in de straat Crisologo ligt een vrijstelling.

Ik denk overigens ook dat degene die in de toekomst mochten kijken, de beelden op een verkeerde manier gebruikt hebben.

Bij de windmolens: JW had, als hij de mol niet is, niet de meest rechtse windmolen moeten kiezen. Hij wist namelijk (blijkt wel) op welke windmolen het geld lag. Was het niet 1, dan was het 2 wel. Op het moment je weet op welke windmolen hij ligt, is het een kwestie van de mol de juiste windmolen te kiezen waar de mol de top dan niet bereikt.

Bij de puzzelstukken. Sofie wist gewoon, een kwart stukje vingerafdruk wat dan 1 geheel vormt. Zij wist dat het om vingerafdrukken ging. Ze hebben met de groep iemand naar voren geschoven die hoog op het lijstje staat, maar kun je dan beter de mol niet tackelen en zeggen van ik ga puzzelen jullie geven maar door?

Bij de topito's, als Tygo echt opgelet heeft had hij kunnen weten dat oranje topo een vrijstelling is. Een vrijstelling kan je meestal ook inruilen voor geld, in dit soort spellen. En dan kan je al heel snel zien van, wie gaat er laks om met de topo's. Hij was te gefixeerd op Crisologo straat, maar had hij niet beter actiever kunnen handelen?

Volgens Art konden de beelden je helpen in de toekomst om de mol te vinden of iets dergelijks. Je weet dus wat de opdrachten zijn en wat de sleutel tot het slagen van de opdracht is. Een mol wilt het niet laten slagen dus zal proberen de sleutel van de opdracht te pakken om vervolgens de deur naar het geld gesloten te laten.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2014, 16:48:37 door Pythonmaniac »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 7 - .... moet je zien
« Reactie #119 Gepost op: 1-03-2014, 16:42:41 »
Dit was een mooie aflevering. Alleen heel jammer dat er weer niemand uit ging.
Ich bin ein Bärliner!