Auteur Topic: suggesties voor komende seizoenen  (gelezen 160018 keer)

Offline m0l

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #120 Gepost op: 22-03-2014, 16:43:47 »
Juist wel, zou ik zeggen. De mol moet van te voren natuurlijk op de hoogte zijn van alle opdrachten zodat hij/zij er beter op in kan spelen, alvast denken van hoe er gemold kan worden etc.
Het is juist veel spannender als de mol zelf dingen ter plekke moet gaan verzinnen. Nu wordt het de mol te makkelijk gemaakt, en daarmee het spel te saai.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #121 Gepost op: 22-03-2014, 16:54:16 »
Misschien hebben we er over 4 jaar minder last van, aangezien dan de Winterspelen in Zuid Korea zijn...
ik denk dat de locatie van de Spelen niets uitmaakt, aangezien er op reguliere uren samenvattingen te zien zullen zijn.

Vancouver en Sochi liggen beide in een "tegengestelde" tijdszone, in beide gevallen was er een  pauze van  twee weken. Eerst maar eens zien of WIDM zelf 2018 haalt.....

Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #122 Gepost op: 22-03-2014, 17:40:57 »
ik denk dat de locatie van de Spelen niets uitmaakt, aangezien er op reguliere uren samenvattingen te zien zullen zijn.

Vancouver en Sochi liggen beide in een "tegengestelde" tijdszone, in beide gevallen was er een  pauze van  twee weken. Eerst maar eens zien of WIDM zelf 2018 haalt.....

Dit dus. Het wordt elk jaar moeilijker jezelf te overtreffen en het leuk te houden. Het potje gangbare bn-ers wordt al leeg maar buiten dat,  hoe kun je vernieuwende televisie maken als alles al de revue heeft gepasseerd. Natuurlijk hoop ik op nog meer jaren maarja Avro is nu samen met de tros en die staan er bekend om goede programma's langzaam te verwateren om vervolgens in het niet te laten verdwijnen.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re:
« Reactie #123 Gepost op: 22-03-2014, 17:50:54 »
Suggestie: de persoon die niet de Mol is maar die aflevering wel het meeste wordt verdacht door anderen krijgt een testvraag fout gerekend.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Slowdive

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveless
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #124 Gepost op: 22-03-2014, 18:16:36 »
- Neutraler monteren.
- Minder tot geen dwaalsporen/nep hints in het programma monteren (met nadruk, de fotoklik geluiden).
- Minder vrijstellingen en jokers.
- Minder plottwists (er was dit seizoen echt een te groot overload hier van, waardoor het nogal voorspelbaar en niet speciaal werd).
- Gedurende het gehele seizoen maar in enkel één land verblijven (tenzij het land écht te klein en/of oninteressant is. Ik heb dit seizoen vrij weinig van Hong Kong gezien, moet ik zeggen).
- De Mol verbieden jokers weg te geven aan mede kandidaten.
- Fanatiekere/hardere kandidaten casten (al was dat dit seizoen wel gewoon goed gelukt. Ik irriteer me gewoon aan kandidaten groepen waarbij alles met elkaar gedeelt word en te veel vrienden verbondjes ontstaan (seizoen 13).
- Geen extra hints (Twitter, muzikale aanwijzingen).
- Minder herhaling in de laatste aflevering, waardoor de mol acties van de Mol uiteindelijk uitgebreider behandelt kunnen worden.
- Risicovollere opdrachten waarbij de Mol meer kan saboteren en niet volledig van anderen afhankelijk is.
- Meer variatie in de beroepen van de kandidaten (met name de muzikanten etc., maar dat is de afgelopen 2 seizoenen eigenlijk wel goed gedaan).
« Laatst bewerkt op: 22-03-2014, 18:19:48 door Slowdive »
And when it all looks brighter.. just turn around and smile..

Re:
« Reactie #125 Gepost op: 22-03-2014, 18:17:25 »
Suggestie: de persoon die niet de Mol is maar die aflevering wel het meeste wordt verdacht door anderen krijgt een testvraag fout gerekend.

Wat is het idee erachter waarom dit ingevoerd zou moeten worden?

Offline JPMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #126 Gepost op: 22-03-2014, 18:30:10 »

- De Mol verbieden jokers weg te geven aan mede kandidaten.


Waarom? Dat is toch ook een onderdeel als eventuele dekmantel van de mol? En iedere kandidaat die een  joker weggeeft is dan niet de mol?
v.a. afl. 6: Susan Visser      1 januari 2015 20.30, ik zit er klaar voor!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re:
« Reactie #127 Gepost op: 22-03-2014, 19:00:23 »
Wat is het idee erachter waarom dit ingevoerd zou moeten worden?
Als ik mag raden: deelnemers die niet de mol zijn, aanmoedigen om onmols te spelen, zodat de mol meer zijn best moet doen.

Ik denk dat extra regels zoals deze niet werken. Beter is om jokers te verstoppen in opdrachten daar waar geld ligt. Dan wordt geld vinden in opdrachten extra beloond. Zelfde effect, maar zonder dat je er een nieuwe regel voor hoeft te maken.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Slowdive

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveless
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #128 Gepost op: 22-03-2014, 19:32:01 »
Waarom? Dat is toch ook een onderdeel als eventuele dekmantel van de mol? En iedere kandidaat die een  joker weggeeft is dan niet de mol?
Ik zie niet in hoe het weggeven van jokers bijdraagt aan de dekmantel van de Mol. De Mol heeft namelijk niets aan jokers. Kandidaten wel. Door het weg te geven, geef je min of meer aan dat je het niet nodig hebt en meestal is dat een bevestiging dat je daarmee de Mol bent. Ten opzichte van kanidaten, zijn het vaak de Mollen die jokers weggeven. Bovendien vind ik het oneerlijk tegenover de andere kandidaten, want de kandidaat die een joker krijgt van de Mol word daarmee bevoorrecht. Om op het laatste gedeelte in te gaan van wat je zegt - de productie zou gemakkelijk alle kandidaten kunnen verbieden om jokers weg te geven of gewoon niet aan de kijker vertellen dat dit verboden is.
And when it all looks brighter.. just turn around and smile..

Re:
« Reactie #129 Gepost op: 22-03-2014, 20:14:02 »
Als ik mag raden: deelnemers die niet de mol zijn, aanmoedigen om onmols te spelen, zodat de mol meer zijn best moet doen.

Ik denk dat extra regels zoals deze niet werken. Beter is om jokers te verstoppen in opdrachten daar waar geld ligt. Dan wordt geld vinden in opdrachten extra beloond. Zelfde effect, maar zonder dat je er een nieuwe regel voor hoeft te maken.

Je hebt me op een suggestie gebracht.

Een soort veilingopdracht. Voor aflevering 5. Iedereen krijgt 900 euro tot zijn beschikking. En dan met een digitale aftelklok wat begint bij 900 euro en met 25 euro afloopt. Wanneer je stop roept stopt de klok ook (of een mogelijkheid dat je hem kan laten stoppen met een druk op de knop). Het bedrag wat dan te zien is, betaal je per joker en gaat het bedrag in de pot. Maar het geld wat je overhoud (bijvoorbeeld laten stoppen bij 250 euro is 750 euro voor 3 jokers en 150 euro houd je over) gaat dan weer uit de pot. Het bedrag 250 - 25 euro is dan het maximale wat je nog kan bieden, ga je daaroverheen heb je geen jokers en gaat er 900 euro uit de pot. Dan is het de kunst om net eronder te bieden. Wil je gelijk jokers hebben en geld in de pot krijgen moet je als eerste slim drukken op 225 euro, dan heb je ook zelf 4 jokers.

Op die manier heb je beide elementen (geld verdienen en beloond worden) erin. Ook psychologisch is het te verklaren. Je kunt wachten op de 4 jokers maar je kunt ook jezelf een beetje verdacht maken door bij 250 euro te drukken, weliswaar 150 euro uit de pot maar wel verzekerd van 3 jokers en het feit dat iemand geen 4 jokers heeft. 

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #130 Gepost op: 23-03-2014, 12:56:02 »

Een soort veilingopdracht. Voor aflevering 5. Iedereen krijgt 900 euro tot zijn beschikking. En dan met een digitale aftelklok wat begint bij 900 euro en met 25 euro afloopt. Wanneer je stop roept stopt de klok ook (of een mogelijkheid dat je hem kan laten stoppen met een druk op de knop). Het bedrag wat dan te zien is, betaal je per joker en gaat het bedrag in de pot. Maar het geld wat je overhoud (bijvoorbeeld laten stoppen bij 250 euro is 750 euro voor 3 jokers en 150 euro houd je over) gaat dan weer uit de pot. Het bedrag 250 - 25 euro is dan het maximale wat je nog kan bieden, ga je daaroverheen heb je geen jokers en gaat er 900 euro uit de pot. Dan is het de kunst om net eronder te bieden. Wil je gelijk jokers hebben en geld in de pot krijgen moet je als eerste slim drukken op 225 euro, dan heb je ook zelf 4 jokers.

 ::ok:: Altijd heerlijk dat soort opdrachten. Lijkt een beetje op het seizoen van Inge. Was ook een soort veiling. Dick Jol bood daar als enige niks. Geld vloog uit de pot toen.

Jouw idee klinkt beter !

Hoop dat er iemand van de crew zo af en toe dit forum leest  ;)

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #131 Gepost op: 23-03-2014, 13:00:02 »
Hoop dat er iemand van de crew zo af en toe dit forum leest  ;)

Geloof me want dat doen ze zeker weten ;D
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #132 Gepost op: 23-03-2014, 13:06:04 »
Mooi zo!! Het bruist hier van de goede ideeen  :D

Offline ColinDuhMol

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #133 Gepost op: 23-03-2014, 13:19:52 »
Dat wordt altijd wel als reden aangehaald, maar is dat wel zo? Seizoen 5 haalde minder kijkers dan seizoen 14, en tòch waren ze allebei met BN'ers. Wordt er ooit serieus onderzoek naar gedaan? Wordt er aan mensen gevraagd "had u deze serie ook gekeken als de kandidaten onbekende Nederlanders waren geweest?"
In elk geval niet aan mij.

Dat is omdat het programma al populairder wordt, het is logisch dat een van de eerste seizoenen lagere kijkcijfers heeft dan een van de laatste. :)
« Laatst bewerkt op: 23-03-2014, 13:32:45 door Bakkertje, Reden: quote aangepast »

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #134 Gepost op: 23-03-2014, 14:10:05 »
Hier nog even over nagedacht:

Van mij mogen blijven:
- De zwarte vrijstelling (2x is precies genoeg, met de 2e werd heel tactisch gespeeld)
- Alternatieve executies (maar dan iets beter gedoseerd, dit jaar waren teveel)
- Geld opsturen en daar rente over krijgen

Van mij mogen verdwijnen:
- De finalevrijstelling (want eerlijker)
- Bekendmaken van een winnaar, verliezer of niet-mol in aflevering 9. (zodat er tot het allerlaatste moment 3 opties zijn)

Ik zou wel weer eens terug willen zien
- Geen afvaller in aflevering 1 (hoewel dit geen standaard moet worden, dan wordt het voorspelbaar)
- Of: Herkansing voor een afvaller zoals Gijs, Paul of Richard. (Eigenlijk was ik hier geen voorstander van, want door een rood scherm hebben ze meer informatie over wie het niet is. Maar omdat het al zo lang niet gebeurd is, mag het van mij voor een keer wel terug. Dan wel het liefst met de 1e afvaller)
- Een flashback ontknoping als in seizoen 11 waarin we terug gaan naar het moment waar we de mol hadden kunnen zien. (ik had dit jaar bijvoorbeeld graag een flashback naar de Kantonese opera met een geschminkte Susan gezien)


Als toevoeging zou ik willen zien:
- Niet alleen opdrachten waar het een keuze is tussen geld of jokers/vrijstellingen, maar ook opdrachten waar het individueel pakken van geld juist beloond wordt met jokers. (of meer kans op een vrijstelling) Hierdoor worden fanatieke kandidaten meer beloond dan nepmollen en geeft het voor een mol ook een extra dimensie.
- Meer opdrachten waar geld in gedeeltes verdiend kan worden (bijv tv-studio, stuwdam) en minder opdrachten waar 1 groepskeuze het totaalbedrag bepaalt. (zodat we niet teveel molbiechten krijgen met  "het ging toch al fout, dus ik hoefde niks te doen")



Offline Alja

  • Forumlid
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #135 Gepost op: 23-03-2014, 15:48:28 »
Het lijkt mij wel eens tof om een opdracht te zien waarin de communicatie met een redelijke vertraging plaatsvindt.
Verdere uitwerking mogen anderen doen :P

Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #136 Gepost op: 23-03-2014, 16:02:59 »
Het lijkt mij wel eens tof om een opdracht te zien waarin de communicatie met een redelijke vertraging plaatsvindt.
Verdere uitwerking mogen anderen doen :P

Je bedoelt zoals de roltrap opdracht? Dan lijkt mij het volgende tof. Een kandidaat krijgt een lange presentatie tekst van Art mee. Daarin vertelt Art iets over de omgeving , achtergrond van het land en vervolgens 5 aanwijzingen waar de kandidaat 2000 Euro mee kan verdienen. In de aanwijzingen vertelt art dan een route beschrijving. Ga de eerste straat rechtsaf,  dan de 5e straat links,  vervolgens de 2e staat rechts,  3e straat links en je eindigt met 6e straat links.

Daarna vertelt hij iets over het land erbij en vertelt hij wat statistieken qua mijlpalen. De bedoeling is dat de kandidaat dat dan aan de volgende kandidaat doorvertelt etcetera. De laatste kandidaat moet dan de route lopen. Als het mis gaat heb je de volgende bedragen:

Na de 1e aanwijzing al mis is 1000 Euro uit de pot.
Na de 2e aanwijzing gaat het mis is 500 Euro uit de pot.
Gaat het na de derde aanwijzing mis houdt de kandidaat alsnog 500 Euro over.
Gaat het na de vierde aanwijzing mis houdt de kandidaat 1000 Euro over.
En anders 2000 in de pot.

Bedoelde je zoiets?

Offline FilmMaster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #137 Gepost op: 23-03-2014, 17:07:29 »
Ik vind dat ze eens een seizoen in NL moeten opnemen,  op een paar verschillende plekken in verschillende provinsies.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #138 Gepost op: 23-03-2014, 17:12:40 »
Dat zullen ze wel niet doen, want dan is binnen no time bekend wie de kandidaten zijn. Terwijl dat altijd een beetje een mysterie moet blijven natuurlijk.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: suggesties voor komende seizoenen
« Reactie #139 Gepost op: 23-03-2014, 17:31:32 »
Ik ben wel voorstander voor het idee van geen afvaller in de eerste aflevering en daarna geen finalevrijstelling. Dat spreidt de kansen wat eerlijker. Ik zie ook graag wat minder 'toevoegingen' aan het spel: niet continu vrijstellingen, jokers en topito's, laat het spelformat maar gewoon zijn werk doen! En één aparte executie is leuk, maar vier achter elkaar... ::)

Verder vind ik de aandacht voor het landschap en de locaties echt een bonus en ook steeds mooier in beeld gebracht. Houden zo! En daarbij zijn de extra vijf minuten uitzendtijd die worden gevuld met verbondjes en gekonkel een grote aanwinst.

Ik zou graag wel wat meer spanningsopdrachten zien, die heb ik dit seizoen gemist. Een deel van Wie is de Mol? was toch altijd over je grenzen heen stappen en je leven in handen leggen van een groep mensen die je wel moet, maar niet kán vertrouwen. De bungeejump in Zuid-Afrika was cool, maar de dam in Hongkong dit seizoen viel tegen qua fear factor.

Opdrachten die grappig zijn doen het ook altijd goed. De Kantonese opera was misschien wel vaag in opzet, maar des te grappiger. Gisteren keek ik toevallig Mole US2 en ik heb me scheel gelachen om de opdracht waarin ze zich moesten verkleden in belachelijke outfits en de trein moesten nemen. Gewoon even iets luchtigs tussendoor, dat zorgt voor kijkplezier :)

Tenslotte vind ik dat de te winnen bedragen wel weer wat omhoog mogen. Het zal wel met bezuinigingen te maken hebben, maar waar kandidaten vroeger 1000 euro per persoon binnenhaalden, hebben ze er nu 100 van gemaakt. Dat geeft toch een iets minder euforisch gevoel als de opdracht dan slaagt...
Tell me what your telescope says