Auteur Topic: WIDM-OFFtopic topic  (gelezen 329375 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #540 Gepost op: 22-05-2014, 20:26:40 »
Hebben jullie ook allemaal vandaag op Moleman (PvdD) gestemd? ;D
...óf niet!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #541 Gepost op: 23-05-2014, 00:37:03 »
Geert Hoes is persoonlijk failliet :(

bron
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #542 Gepost op: 1-06-2014, 20:31:02 »
Ik ben al een tijd op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem: Wie is de Mol? is begonnen als een spel met kandidaten die geld proberen te verdienen voor de pot en een Mol die hen daarbij tegenwerkt. Wat je vaak ziet, is dat kandidaten niet meer voor de pot spelen maar voor het spel: het doel van de meeste kandidaten is om zo ver mogelijk te komen in het spel en hoeveel geld er in de pot zit, is voor hen minder belangrijk. Dit maakt het voor de speurende kijker lastig om de Mol te vinden: iemand die veel geld verspeelt, hoeft niet de Mol te zijn. Hoe krijgen we de kandidaten zover om meer hun best doen om geld in de pot te krijgen?

Een mogelijke oplossing is om het bereiken van een volgende aflevering te koppelen aan de hoeveelheid geld die een kandidaat heeft binnengebracht. Bijvoorbeeld: de afvaller wordt gekozen uit de drie kandidaten die het minste geld in de aflevering hebben binnengebracht. Bij een gelijke hoeveelheid geld, is de hoeveelheid gewonnen geld van de vorige aflevering beslissend.

Uitgewerkt naar de JuniorMolreeks van 2014: in de eerste twee afleveringen verdiende steeds de hele groep geld dus daar wordt de afvaller gekozen uit de hele groep. In aflevering 3 haalden Guido en Jan elk 30 euro uit de pot bij het jokerspel. Floor, Jan, Jenny en Roeland beantwoordden hun vraag goed in het stadhuis (4x20 euro). De afvaller wordt daarom gekozen Guido (-30), Jan (-10), Jitske (0), Harmen (0) en Davey (0). Floor (+20), Jenny (+20) en Roeland (+20) krijgen hun scherm niet te zien.

In aflevering 4 wordt alleen individueel geld verdiend in de opdracht op het strand. Wie hoeveel verdient, is moeilijk te zien maar laten we aannemen: Jan (15), Jenny (10), Roeland (10), Guido (10) en Jitske (10). De afvaller wordt sowieso gekozen uit Harmen (0) en Davey (0). Daaraan wordt nog toegevoegd Guido omdat hij van de vier kandidaten met 10 euro het minst verdiende in de vorige afleverig (-30). Jan, Jenny, Jitske en Roeland krijgen hun scherm niet te zien.

Een voordeel van deze spelregel is dat de kandidaten echt een reden hebben om geld voor de pot te verdienen: zij kunnen daarmee een soort vrijstelling verdienen. Een nadeel is dat niet de persoon afvalt die het minst afweet over de Mol maar dat is nu ook al zo als er vrijstellingen in het spel zijn.

Wat denken jullie van deze spelregelverandering? Is dit een verbetering? Of is er een betere oplossing voor het probleem? Of is het spel zoals het nu wordt gespeeld al prima?

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #543 Gepost op: 1-06-2014, 20:59:36 »
Het gaat om het vinden van de mol, dat staat bij mij op 1. Geld is een manier om uit te vinden wie de mol is.
Het wordt dan een soort van race, en het meeste geld verdienen geeft een soort van vrijstelling? Het vinden van de mol zakt dan weer, en de pot stijgt te veel. Wat als in aflevering 1 Jitske 0 euro had verdiend (verzin een opdracht) en de rest 20 euro per persoon? Dan lijkt het toch op dat Jitske naar huis zal moeten.

Tja, die pot is inderdaad minder belangrijk geworden, dat is er een beetje ingeslopen met die BN-ers, vrijstellingen, jokers...
« Laatst bewerkt op: 1-06-2014, 21:05:00 door JPMOL1999 »

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #544 Gepost op: 2-06-2014, 19:56:28 »
Maakt dat het niet heel moeilijk voor de mol? als er precies wordt aangegeven wie hoeveel geld heeft verdient of laten liggen dan kan de mol bijna niet meer saboteren. Follow the money, maar dan met hulp van de productie...
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #545 Gepost op: 2-06-2014, 20:07:22 »
Dan zou ik eerder zeggen: Jokers verdienen door voor het geld te gaan ::ok::
...óf niet!

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #546 Gepost op: 3-06-2014, 16:26:41 »
Dan zou ik eerder zeggen: Jokers verdienen door voor het geld te gaan ::ok::

Da's een goeie!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #547 Gepost op: 4-06-2014, 09:11:32 »
Dan zou ik eerder zeggen: Jokers verdienen door voor het geld te gaan

Dit vind ik een nog beter idee dan wat ik heb voorgesteld. Iedere kandidaat die in een opdracht geld in de pot brengt of lid is van een groep die geld verdient voor de pot, krijgt 1 joker. Het is eenvoudig per opdracht bij te houden en stimuleert de kandidaten om hun best te doen bij de opdrachten. De test blijft belangrijk want een kandidaat die veel weet over de Mol kan nog altijd meer vragen goed beantwoorden dan iemand met veel jokers.
Ik zeg doen!  ::ok::

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re:
« Reactie #548 Gepost op: 4-06-2014, 09:37:37 »
Of de minst verdachte van een aflevering krijgt een bonus vraag goed, of de meest verdachte die niet de Mol is krijgt een vraag fout. Dat wordt dan automatisch gedaan en de uitslagen worden geheim gehouden. Als de kandidaten wel weten dat dit gebeurt doen ze wellicht wat minder hun best om verdacht te worden.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #549 Gepost op: 4-06-2014, 11:47:16 »
Dan zou ik eerder zeggen: Jokers verdienen door voor het geld te gaan ::ok::

Zo hebben we dat ook met WIDM Arnhem (wieisdemol.commers) gedaan. Werkte goed. :)

Re:
« Reactie #550 Gepost op: 6-06-2014, 10:44:24 »
Of de minst verdachte van een aflevering krijgt een bonus vraag goed, of de meest verdachte die niet de Mol is krijgt een vraag fout. Dat wordt dan automatisch gedaan en de uitslagen worden geheim gehouden. Als de kandidaten wel weten dat dit gebeurt doen ze wellicht wat minder hun best om verdacht te worden.

Dan heb je 10 kandidaten die een wedstrijdje doen het minst verdacht te zijn. En dan doe jij je best, maar door ongelukkige samenloop van omstandigheden ben je het meest verdacht. Of moet ik niet naar Liesbeth Staats en Freek Bartels verwijzen? Of een ander voorbeeld, Edo. Sommige mensen doen onbewust zo hun best dat men denkt, ja dat kan niet jij bent de mol.

Bovendien gaat het om de zoektocht naar de mol. Als je door de wirwar van de opdrachten en de mindfuck in het spel de weg een beetje kwijt ben, is er niets beter dan je eigen joker creëren: zorgen dat men jou gaat verdenken zodat je de tijd heb om de mol te ontmaskeren. Wat dat betreft zijn Art en Sofie voorbeelden van ideale kandidaten. Dat maakt het spel voor zowel de kandidaten als de kijkers het leukst, hoewel de meeste er al van overtuigd waren dat Sofie het niet kon zijn. Toch heeft ze het zichtbaar goed gespeeld.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #551 Gepost op: 12-06-2014, 18:18:02 »
Rare vraag maar weet iemand wie er in Seizoen 11 aflevering 3 evenveel fout had als Horace, maar sneller was? weet niet of dat dgngen zijn die misschien op de molfan dag ofzo nog zijn vrijgegeven. ben dit seizoen aan het kijken en vroeg het me af. Vind ik grappig om te weten, dat bijv een finalist dus echt DICHTBIJ uitschakeling was..

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #552 Gepost op: 15-06-2014, 18:13:33 »
Ik ben al een tijd op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem: Wie is de Mol? is begonnen als een spel met kandidaten die geld proberen te verdienen voor de pot en een Mol die hen daarbij tegenwerkt. Wat je vaak ziet, is dat kandidaten niet meer voor de pot spelen maar voor het spel: het doel van de meeste kandidaten is om zo ver mogelijk te komen in het spel en hoeveel geld er in de pot zit, is voor hen minder belangrijk. Dit maakt het voor de speurende kijker lastig om de Mol te vinden
Is dat een probleem? Is het niet de bedoeling van het spel? Het moet immers ook niet te makkelijk worden voor kijkers.

Ik heb het idee dat het spel Wie is de mol op dit moment goed werkt. Het geld is nog belangrijk genoeg voor kandidaten om er toch voor te gaan, gezien de pot. In opdrachten met vrijstellingen en jokers gaat iedereen daarvoor, maar dat was in seizoen 1 ook al zo. Volgens mij is op dat vlak niet wezenlijk iets veranderd tussen 1999 en nu.

Wel ben ik er alleszins voor om jokers meer te verwerken in opdrachten die gaan om geld. Dus geen jokerspel zoals in seizoen 11 aflevering 7, maar vooral opdrachten zoals die in het donkere gebouw in 2009, waar men geld kon vinden, maar er stiekem ook jokers waren verstopt. Zo had men bijvoorbeeld jokers kunnen verstoppen in
  • 2011-02-boobytrapopracht
  • 2011-08-verlaten ziekenhuis
  • 2011-08-vulkaan,
  • 2014-02-verlaten tv-studio
kortom, in elke opdracht waarin kandidaten individueel of in kleine groepjes door een "doolhof" dwalen. Dus, in zekere zin, het vinden van geld belonen met jokers, maar zonder daar regels voor toe te voegen (immers, ik vind over het algemeen, hoe minder regels, hoe beter).


Ik heb overigens in de laatste paar dagen heel seizoen 2011 teruggekeken, was echt een topseizoen. Ik denk mijn favoriete molseizoen tot nu toe. Een perfecte selectie aan gave opdrachten, mooie locatie, eigenlijk alleen maar leuke kandidaten, redelijk veel geluk met de leukste kandidaten die lang in het spel blijven, genoeg maar niet te veel mindfucks met de tests, en de best gemonteerde ontknoping ooit. Enige jammere vind ik de (naar mijn mening) wat matige mol. Maar dit seizoen is een aanrader! :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #553 Gepost op: 15-06-2014, 21:38:34 »
@eric Ik ben nu bij aflevering 7, een aantal dagen geleden ook weer begonnen met seizoen 11.

Natuurlijk kunnen de meningen er over verschilt zijn en zijn er veel punten die tot een algemene beoordeling van een seizoen samenkomen, maar ik vind 2011 op BIJNA al die punten het beste seizoen.
Mede inderdaad door de fantastische kandidaten, perfecte montage, 2 TOP landen, er zat echt ALLES in. Ook qua omgeving en bijvoorbeeld het weer. Het begon met zon, in El salvador, aflev 1 en 2, afleveering 4 word het steeds meer duister, in het nevel, daarna naar de hevige regenval van Nigaraqua, en door naar Prachtige vulkanen, naar het strand, en door naar weer een super zonnig stuk van Nigaraqua. Ik vond alles kloppen, ook de wendingen, de executies, de testmuziek, de executiemuziek, de verdenkingen, de stukjes tussen de opdrachten. Voor mij staat het met STIPT op nummer 1

Online Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #554 Gepost op: 19-06-2014, 15:37:51 »
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline milcof

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #555 Gepost op: 19-06-2014, 15:45:58 »
Vind t erg leuk!!!

(maar dat zullen jullie wel begrijpen als Freek-fan  :P)

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #556 Gepost op: 19-06-2014, 16:08:08 »
http://avro.nl/cultuur/musical/nieuws/freek_bartels_presenteert_fort_boyard.aspx

Freek gaat Fort Boyard presenteren ::oink::!


Tja, ik ben best wel snel om te roepen: schoenmaker, blijf bij je leest..
Maar vind het wel leuk voor 'm.
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #557 Gepost op: 6-07-2014, 21:09:44 »
Kan iemand mij helpen aan backstagefotos van de seizoenen 9 t/m 13?  ::hypocriet::
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #558 Gepost op: 6-07-2014, 21:28:03 »
Kan iemand mij helpen aan backstagefotos van de seizoenen 9 t/m 13?  ::hypocriet::

Ik heb er behoorlijk wat op mn computer staan geloof ik (Niet alles volgens mij). Die kun je wel krijgen??
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM-OFFtopic topic
« Reactie #559 Gepost op: 8-07-2014, 19:50:24 »
Ik heb er behoorlijk wat op mn computer staan geloof ik (Niet alles volgens mij). Die kun je wel krijgen??


Elke foto is welkom, dus heel graag!!
Ehm via Google docs?
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !